دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی جیلی بویو ۲۰۲۲ مدل ال, شاسی بلند کامپکت جدید چینی

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۸ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

جیلی بویو مدل ال یکی شاسی بلند کامپکت جدید است که زبان طراحی کاملا جدیدی داشته و به نظر می رسد این سبک طراحی برای محصولات آینده شرکت چینی لحاظ شود. با بررسی جیلی بویو مدل ال همراه آرگا باشید.

خودرو جیلی بویو از زمان تولد تا کنون در نسخه های متعددی روانه بازار شده است. در این مطلب قصد داریم به بررسی جیلی بویو مدل ال بپردازیم که به تازگی رونمایی شده است و قرار است در سه ماهه آخر سال ۲۰۲۲ به بازار چین عرضه شود.

بررسی جیلی بویو مدل ال

جیلی بویو خودروی چینی است که از زمان تولد تاکنون در نسخه های متعددی به بازار ارائه شده است. به تازگی از این خودرو در مدل ال رونمایی شده است. جیلی بویو ال شاسی بلند جاداری می باشد که با تریم های بنزینی و هیبریدی به نظر می رسد هر خریداری را به خود جلب کند.

بررسی ها حاکی از آن است که قرار است در سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۲ جیلی بویو مدل ال به بازار چین ارائه شود. و تصور بر این است که قیمت نسخه پایه آن حدود ۱۸ هزار دلار باشد. این خودروی کامپکت جدید در سبد محصولات خوردوساز چینی جیلی بین جیلی بویو و جیلی Xingyue L قرار دارد.

ظاهرا شرکت سازنده دست از توسعه و تولید شاسی بلند جدید بر نمی دارد. چرا که جیلی بویو ال زبان طراحی کاملا جدیدی داشته و به نظر می رسد محصولات آینده این شرکت با این سبک طراحی همراه شوند. این خودرو در برخی بازارها با اسم جیلی اطلس شناخته می شود.

به طور کلی هنرمندی چینی ها تنها به ساخت سدان های کامپکت برقی و مینی هاچ بک های EV ختم نشده و آن ها در طول سال های اخیر در طراحی شاسی بلندهای سایز بزرگ نیز پیشرفت های زیادی داشته اند.

  •  آرون گروپس

همانطور که اشاره شد جیلی بویو ال از لحاظ ابعاد دقیقا بین جیلی بویو و ژینگو ال قرار می گیرد ولی هنگامی که صحبت از طراحی مدرن به میان آید، از هر دو سبقت می گیرد. به عبارتی رابطه ژینگو ال با بویو ال همانند رابطه کیا سورنتو با کیا اسپورتیج یا هیوندای سانتافه با توسان می باشد. در ادامه با بررسی جیلی بویو مدل ال همراه ما باشید.

طراحی بیرونی

جیلی بویو ال بر اساس پلتفرم CMA ساخته شده، پلتفرمی که به کمک جیلی و ولوو توسعه پیدا کرده است. ابعاد این خودرو شامل ۴۶۷۰/۱۹۰۰/۱۷۰۵ میلی متر و فاصله بین محوری ۲۷۷۷ میلی متر می باشد. چراغ های روشنایی روز ال ای دی به صورت کامل درون جلوپنجره تعبیه شده و طراحی آن ها محصولات کادیلاک را یادآوری می کند. بررسی ها نشان می دهد رینگ های آلیاژی نصب شده روی خودرو انحصارا برای جیلی بویو ال طراحی شده اند.

باید اشاره کرد جلو پنجره این شاسی بلند از دو قسمت مختلف تشکیل شده است. سپر اصلی با طرح مشبک مستطیلی و هواکش پایینی همراه با لیپ سپر در کنار چراغ های مدرن ال ای دی چند تکه ای با طراحی پرانتزی، اصلی ترین المان های طراحی در نمای روبروی خودرو محسوب می شوند. لازم به ذکر است چراغ های ال ای دی خودرو به طور کاما یکپارچه با جلو پنجره این خودرو طراحی شده و استایل آن ها همانطور که پیشتر ذکر شد تداعی کننده محصولات کادیلاک است.

جلو پنجره کهکشانی و چراغ های باریک جلو با طرح ل مانند که در بخش عقب نیز تکرار شده است. مهمترین ویژگی های ظاهری بویو ال را تشکیل می دهد. همچنین یک چین خوردگی در بخش جانبی دیده می شود که از روی درب ها تا ستون دی امتداد دارد. خودرو ظاهری دو رنگ داشته و سقف و ستون های آن سیاه رنگ هستند تا با رنگ مشکی سپرها و قلاب های فوقانی چرخ ها هماهنگی پیدا کند.

به طور کلی شاسی بلند جیلی بویو ال طراحی خیلی جذابی دارد و در نمای کناری همانطور که اشاره شد دو خط شخصیت برجسته یکی از درب جلو تا زیر ستون دی به طور مورب و دیگری از درب عقب تا نقطه شکست چراغ های عقب کشیده شده است. ضمنا جیلی به جای استفاده از دستگیره های درب جدید که بیرون می آیند، دستگیره های معمولی استفاده کرده است. این دستگیره ها میان خودروسازان چینی مرسوم است.

به این ترتیب بررسی ها نشان داد جیلی بویو ال برای درب ها به دستگیره های معمولی مجهز شده و فاقد دستگیره های پاپ آپ می باشد. همچنین در این نما قلاب های مشکی رنگ گلگیر و رکاب را شاهد هستیم و بعد از رینگ های ۵ پره دوال ۱۹ اینچی به انحنای زیبای سقف کاملا مشکی رسیده که حقیقتا چهره ای اسپرت و جذاب به این شاسی بلند خانوادگی بخشیده است.

می توان گفت هنر طراحان جیلی در نمای عقب خودرو به اوج می رسد. در این نما علاوه بر آنتن کوسه ای و اسپویلر سقفی دو تکه، چراغ های ال ای دی را شاهد هستیم که بی شک با طرح عجیب شان همه چیز را تغییر می دهند. اندکی پایین تر نیز می توان دیفیوز اسپرت را مشاهده کرد.

طراحی کابین

اگرچه تنها یک تصویر از کابین خودرو  جیلی بویو مدل ال منتشر شده است ولی همین تصویر حرف های زیادی دارد. روی داشبورد نمایشگر دیجیتال عمودی ۱۳.۲ اینچی دیده می شود که با توجه به حالت قرار گیری آن، احتمالا به صورت ثابت بوده و چرخشی نیست. در ضمن به نظر می رسد که داشبورد با نمایشگر تریپل اسکرین پوشانده می شود و ابعاد کلاستر نیز از ۱۰.۴ اینچ بیشتر نشود.

همچنین سیستم مولتی مدیا از سیستم عامل اختصاصی جیلی برخوردار بوده که قدرت آن از پردازنده کوالکام ۸۱۵۵ نیرو می گیرد. سیستم بروز رسانی OTA نیز یکی دیگر از ویژگی های کابین جیلی بویو ال می باشد. بررسی ها نشان می دهد جیلی سبک جدیدی از طراحی غربیلک فرمان را در این خودرو به کار گرفته که استایلی ۴ شاخه داشته و طراحی آن دی شکل است.

لازم به ذکر است سیستم عامل نمایشگرهای دیجیتالی این شاسی بلند گلکسی OS ایر نام دارد و به تدریج بروزرسانی می گردد. ناگفته نماند طراحی فرمان جیلی بویو ال تنها در خودروهای برقی پرچمدار مشاهده می شود.

مشخصات فنی و امکانات

پیشتر نیز اشاره شد که شاسی بلند جیلی بویو ال بر اساس پلتفرم CMA ساخته شده که یکی از شاهکارهای همکاری ولوو و جیلی به حساب می آید و می تواند با خودروهای هیبریدی و ice هماهنگ گردد. در این راستا این شاسی بلند در چهار تریم متفاوت به بازار ارائه می شود که هر یک پیشرانه خاص خود را دارد. از جمله

  1. پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ دو لیتری با توان ۲۱۸ اسب بخار قدرت و حداکثر گشتاور ۳۲۵ نیوتن متر که این نیروی تولیدی توسط گیربکس اتومات ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ ها منتقل می شود.
  2. پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری با توان ۱۸۰ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۹۰ نیوتن متر که از گیربکس اتومات ۷ سرعته دو کلاچه بهره می برد.
  3. پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری هیبرید هماهنگ با گیربکس اتومات سه سرعته dht
  4. پیشرانه ۴ سیلندر توربو شارژ ۱.۵ لیتری پلاگین هیبرید دارای گیربکس اتومات سه سرعته

قابل ذکر است در این شاسی بلند چینی سیستم رانندگی خودکار سطح ۲ وجود دارد. از این رو بی شک امکانات زیر در آن دیده می شود.:

  • دوربین ۳۶۰ درجه
  • سیستم هشدار نقاط کور
  • سیستم کروز کنترل تطبیقی
  • دوربین دنده عقب
  • سنسور های پارک در سپر عقب و جلو
  • سامانه تشخیص عابر پیاده و هشدار تصادف
  • سیستم تشخیص ترافیک پشت
  • دستیار باقی حرکت در سربالایی و سرپایینی
  • دستیار باقی ماندن بین خطوط و سامانه هشدار خروج از خطوط

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *