دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

خواص زغال اخته که شما را شگفت زده می کند

  • پروین حیدریان
  • ۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

زغال اخته میوه ای کوچک و بیضی شکل است که دارای خواص دارویی و درمانی فوق العاده برای پیشگیری از بیماری ها و سلامت بدن دارد. در این مقاله با خواص زغال اخته و فواید دارویی و درمانی این میوه قدرتمند آشنا خواهید شد.

گیاه زغال اخته به صورت درخت در کنار جریان آب می روید و از گروه گیاهان شکوفه دار محسوب می شود. زغال اخته یک نوع میوه کوچک به شکل بیضی است و دارای رنگ قرمز خوشرنگی می باشد، همچنین طعم و مزه ترش و شیرینی دارد. زغال اخته نرسیده به دلیل داشتن اسید زیاد بسیار ترش است ولی رسیده آن طعمی شیرین دارد. فواید زغال اخته بسیار فراوان و وسیع هستند، در ادامه با خواص زغال اخته بیشتر آشنا خواهید شد.

زغال اخته سرشار از کلسیم، آهن، ویتامین های E, C, B1, C، اسید فولیک و فلاوونوئیدها است. این میوه حاوی بیش از ده درصد قند، تانن، اسیدهای عالی، پکتین و رنگدانه است. این میوه کم کالری است و مصرف آن در سبد غذایی افرادی که می خواهند وزن خود را کم کنند توصیه می شود. میوه های خانواده زغال اخته و گیلاس حاوی مقادیر بالایی از آنتوسیانین هستند.

زغال اخته و خواص آن

فواید و خواص زغال اخته برای بدن

زغال اخته منبع غنی از فیبر است. رنگ قرمز زغال اخته به دلیل رنگدانه ای از گروه فلاوونوئیدها می باشد که رنگ قرمز گوجه فرنگی نیز به دلیلی وجود این ماده است.حدود ۱۷ ترکیب آنتی اکسیدانی از زغال اخته استخراج شده است که ویتامین های C و E و ملاتونین جزء آن ها هستند. خاصیت آنتی اکسیدانی زغال اخته موجب پیشگیری از بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های قلبی، گرفتگی رگ قلب، دیابت، آرتریت، آرتروز و آب مروارید می شود.

خواص درمانی زغال اخته

فواید زغال اخته برای پیشگیری از سرطان

وجود مواد مغذی و مفید در زغال اخته باعث شده است که از رشد سلول های سرطان روده بزرگ، سرطان ریه و تکثیر سلول های سرطان در بدن جلوگیری نماید. همچنین طبق تحقیقاتی که محققان از فواید زغال اخته کشف کرده اند، این میوه کوچک برای جلوگیری از سرطان پوست، پروستات و شش نیز موثر است. همچنین خاصیت دارویی زغال اخته از انتقال سرطان به دیگر نقاط بدن جلوگیری می کند.

  •  آرون گروپس

مزیت های زغال اخته برای قلب

یکی دیگر از فواید زغال اخته برای بدن، سلامت قلب و محافظت از آن است. زغال اخته به دلیل سطح بالای آنتی اکسیدانی به نام آنتوسیانین که در خود دارد، خطر ابتلا به بیماری ها و حملات قلبی را کاهش می دهد. همچنین از دیگر فواید زغال اخته برای قلب کمک به کاهش سطح کلسترول بد خون است که این کاهش موجب حفظ سلامت قلب می شود.

فواید زغال اخته

مزایای زغال اخته برای کاهش وزن

زغال اخته مانند تنظیم کننده انسولین در بدن عمل می کند. این میوه موجب کاهش انباشتگی چربی ها و تاثیر انسولین می شود. همچنین زغال اخته به دفع چربی ها و سمومی که در بافت های بدن تجمع می کنند کمک می کند. تجمع چربی ها و سموم در بافت های بدن علاوه بر افزایش وزن موجب بیماری نیز می شود. در نتیجه خوردن این میوه مقوی و مفید راه خوبی برای کاهش وزن است.

فواید زغال اخته در بارداری و شیردهی

زغال اخته به دلیل غنی بودن از فیبر به درمان یبوست در بارداری کمک می کند. همچنین هنگامی که پزشک کاهش وزن را برای زن باردار تشخیص می دهد، خوردن زغال اخته در این موارد توصیه می شود. خانم های باردار به یاد داشته باشید که ممکن است زیاده روی در مصرف آن موجب عوارضی شود. همچنین از دیگر خواص زغال اخته برای مادران در حال شیردهی است. مصرف دو وعده میوه یا آبمیوه طبیعی برای خانم های شیرده ضروری است. زغال اخته به دلیل غنی بودن از آنتی اکسیدان گزینه مناسبی برای این خانم ها است. این میوه خوشمزه سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است و همچنین مقدار قابل توجهی از کربوهیدرات در این میوه موجب افزایش سطح انرژی می شود.

درمان عفونت مجاری ادراری و سنگ کلیه

زغال اخته به دلیل خاصیت اسیدی که دارد، از بروز عفونت در مجاری ادراری جلوگیری می کند. یکی از شایع ترین عفونت ها، التهاب مثانه است. اسید بنزوئیک موجود در زغال اخته به دلیل خاصیت درمانی که دارد از التهاب مثانه جلوگیری می کند. همچنین از دیگر خواص زغال اخته کمک به از بین رفتن سنگ کلیه است. آب زغال اخته برای افراد مبتلا به سنگ کلیه مفید است.

خواص زغال اخته

درمان عفونت های قارچی

طبق تحقیقات انجام شده زغال اخته ترکیبات ضد التهاب، تشکیل بیوفیلم ها را بر روی دندان ها و زبان را کاهش داده و در نتیجه کمک زیادی به کاهش عفونت دندانی و پوسیدگی خواهد کرد.

جوانسازی پوست

زغال اخته به دلیل داشتن مقادیر فراوانی ویتامین C و آنتی اکسیدان ها سبب افزایش تولید کلاژن و در نهایت کاهش چین و چروک می شود که باعث جوانسازی پوست خواهد شد.

فواید شگفت انگیز زغال اخته
رفع ریزش مو

گاهی بنا به دلایل مختلفی ریزش مو رخ می دهد که با کمک زغال اخته می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، وجود روی در زغال اخته کمک زیادی به تقویت فولیکول های مو و در نهایت درمان ریزش مو می کند، همچنین به دلیل داشتن آهن سبب بهبود گردش خون و پیشگیری از ریزش مو خواهد شد.

درمان کبد چرب

طبق تحقیقات انجام داده شده مصرف زغال اخته کمک بی نظیری به پاکسازی کبد و سم زدایی آن می کند و همچنین باعث درمان بیماری هایی کبدی مانند کبد چرب می شود.

فواید بی نظیر زغال اخته

سایر فواید درمانی زغال اخته

  • زغال اخته به دلیل خواص مفیدی که دارد موجب شادابی و طراوت پوست به ویژه پوست خانم ها می شود.
  • افرادی که ورم پروستات دارند، در فواصل غذاهای روزانه خود زغال اخته میل نمایند.
  • زغال اخته در در رفع قولنج موثر است.
  • برای لثه ها و دندان های لق، جویدن زغال اخته مفید و موثر است.
  • زغال اخته موجب از بین رفتن تب می شود.
  • بیمارانی که فشار خون دارند حتما زغال اخته را مصرف نمایند.
  • زغال اخته برای صفرا مفید است.
  • برای شستشوی دهان آب زغال اخته و غرغره کردن آن بسیار خوب است و همچنین تورم و برفک را از بین می برد.
  • زغال اخته موجب بهبود اختلالات جریان خون می شود و قدرت بینایی را افزایش می دهد.
  • برای افرادی که واریس دارند مصرف زغال اخته توصیه می شود.
  • خاصیت دارویی زغال اخته برای درمان سرفه موثر است. آب، شکر و زغال اخته را هر کدام به مقدار ۲۰۰ گرم را با هم بجوشانید تا شربتی درست شود و روزانه سه قاشق میل نمایید.
  • زغال اخته به دلیل غنی بودن از کلسیم، منیزیم و آهنی که دارد برای درمان رقیق شدن خون و خونریزی کاربرد دارد.
  • زغال اخته به دلیل غنی بودن از فیبر برای درمان یبوست موثر است و از بروز آن جلوگیری می کند.
  • فواید درمانی زغال اخته، التهاب دهنده زخم معده است.

خواص دارویی زغال اخته

فواید برگ زغال اخته

برگ زغال اخته جهت درمان شب ادراری کودکان مفید می باشد فقط کافی است، سی گرم برگ زغال اخته را داخل یک لیتر آب جوشانده سپس آن را صاف کرده به آن مقداری عسل افزوده سپس هر شب پیش از خوابیدن یک فنجان از آن را به کودک تان دهید.

بررسی عوارض مصرف زغال اخته

۱. در برخی افراد باعث بروز حالت تهوع یا استفراغ می شود.

۲. زغال اخته به دلیل داشتن مقدار زیادی اگزالات در افراد حساس امکان دارد منجر به ایجاد سنگ کلیه شود.

۳. این میوه به دلیل داشتن خاصیت رقیق کنندگی با دارو های ضد انعقاد خون تداخل دارد.

۴. میوه کال زغال اخته دارای مقادیر فراوانی اسید می باشد از این رو، از مصرف آن به میزان زیاد پرهیز نمایید.

بررسی عوارض زغال اخته

زغال اخته میوه ای کوچک و قدرتمند برای درمان انواع بیماری ها و سلامت بدن می باشد. در این مقاله با خواص زغال اخته و مزیت های دارویی و درمان فوق العاده آن آشنا شدید. پیشنهاد می کنیم برای داشتن اطلاعات در مورد خواص مواد غذایی و مزیت های داروی و درمانی آن ها به بخش خواص مواد غذایی مراجعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *