دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

توصیه ها و نکات مهم بارداری پشت سرهم

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۲ شهریور ۱۴۰۱
  • ۰

معمولا بارداری پشت سرهم می تواند برای مادر و جنین مشکلاتی را به همراه داشته باشد که شما می توانید با مطالعه این مقاله با این مشکلات به صورت کامل آشنا شوید.

به طور کلی یکی از بهترین اتفاق هایی که در زندگی هر زوج ممکن است رخ دهد تولد فرزند است که با تمام سختی ها برای پدر و مادر بسیار خوشایند. اما گاهی اوقات مادر در زمان شیردهی به کودک از سر تصادف و شانس صاحب فرزند دوم می شود که همانطور که می دانید تولید فرزند دوم به فاصله کمتر از دو سال کار را هم برای کودک و هم برای پدر و مادر سخت می کند و همچنین بارداری پشت سرهم با خطراتی نیز همراه خواهد بود.

بارداری پشت سرهم و بی فاصله

بهتر است بدانید که فاصله بین دو بارداری در واقع برای سلامت مادر از اهمیت بسیار خاصی برخوردار خواهد بود. اغلب بارداری هایی که پس از یک فاصله کوتاه از بارداری قبل صورت می گیرند اغلب ناخواسته هستند. بارداری شیر به شیر و یا همان بارداری با فاصله کوتاه را نباید به راحتی تلقی نمایید زیرا گاهی اوقات مادر که در دوران شیردهی به خاطر قاعده نشدن باردار نمی شده از سر تصادف و به قرعه شانس صاحب فرزند دوم می شود.

مشکلات ناشی از بارداری پشت سرهم

این بارداری های بی فاصله که اغلب ناخواسته اتفاق می افتد از نظر برخی مبارک و فرصتی مناسب برای بزرگ شدن دو بچه با هم است و از نظر برخی دیگر تنها دردسری ناخواسته خواهد بود که به خستگی های مادر ویار و مشکلات بارداری را نیز اضافه خواهد کرد.

بارداری پشت سرهم از نظر برخی ها فرصت مناسبی برای بزرگ شدن دو کودک به طور همزمان خواهد بود اما برخی دیگر آن را دردسری می دانند که به مشکلاتشان اضافه می شود. به صراحت می توان گفت که بارداری های مکرر خطرات زیادی برای مادر به همراه دارند که برخی از آن ها جبران ناپذیر هستند بنابراین فاصله بین دو بارداری برای سلامت مادر از اهمیت خاصی برخوردار خواهد بود.

تاثیر بارداری پشت سرهم بر مادر و جنین:

توجه داشته باشید که زایمان و دوران شیردهی روی سلامت نوزاد بسیار زیادی خواهد گذاشت زیرا یک سال و نیم تا دو سال نوزاد تمامی مواد مغذی را از طریق شیر مادر دریافت می کند. بارداری با فاصله کمی از زایمان برای مادر مشکلاتی مانند موارد فوق را پدید می آورد:

اول از همه احتمال ابتلا به کم خونی شدید در این دوران بسیار زیاد خواهد بود.

  •  آرون گروپس

در طول چهار ماه اول هر بارداری اغلب مادر دچار ویار می شود و نمی تواند به خوبی غذا بخورد. کمبود مواد غذایی موجب ضعف و سستی خواهد شد و در نتیجه فرد نمی تواند به نوزاد شیر باکیفیت و خوبی بدهد.

مادر شب های زیادی را به خاطر نوزاد بیدار می ماند. معمولا مادرهایی که شیر می دهند کمتر فرصت استراحت پیدا می کنند و این بی خوابی ها و استراحت نکردن ها روی جنین اثر نامطلوبی بر جا می گذارد.

مراقبت های الزامی برای پس از زایمان متوالی

بر اساس تجربیات به دست آمده مادرانی که بچه شیر می دهند و باردار می شوند فرصت یا توانی برای مراقبت صحیح از خود یا بچه هایشان را ندارند. پس کمتر به پزشک متخصص مراجعه می کنند و از کنترل پزشکی خارج شده و بارداری پرخطری را تجربه خواهند کرد.

توصیه های مهم:

اگر بارداری پشت سرهم را دارید و یا می خواهید از آن جلوگیری کنید بایستی نکات و توصیه هایی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بیان مهم ترین آن ها پرداخته ایم:

  • بعد از زایمان تان حتما جلوگیری کنید:

معمولا بارداری هایی که با فاصله کمی از زایمان شکل می گیرند در اغلب موارد ناخواسته هستند و از یک باور غلط به وجود می آیند. برخی خانم ها در شش ماهه اول پس از زایمان به دلیل شیردهی دچار قاعدگی نمی شوند. در این مواقع این تصور به وجود می آید که چون قاعده نمی شوند باردار هم نخواهند شد در حالی که تخمک گذاری ۴۰ تا ۴۵ روز پس از زایمان از سر گرفته می شود و مادر بایستی از یک روش جلوگیری استفاده کند.

در این مواقع کاندوم و آمپول هایی که هر سه ماه یک بار تزریق می شوند دو راه ساده برای پیشگیری از بارداری خواهند بود. همچنین قرص های ضد بارداری مخصوص دوان شیردهی نیز در اغلب داروخانه ها عرضه می شوند که قرص های خوبی هستند و هیچ عوارضی برای مادر و نوزاد نخواهند داشت.

تاثیر افسردگی پس از زایمان بر جنین

  • شش ماه تا یک سال صبر کنید:

یکی از انگیزه های بارداری پس از زایمان، مرگ نوزاد در بدو تولد است. اما شما برای داشتن یک زایمان راحت و نوزادی سالم در ابتدا بایستی شرایط روانی و جسمی شان را بهبود ببخشید و سپس به فکر دنیا آوردن فرزند دیگر باشید.

برای افرادی که دفعه اول به صورت طبیعی زایمان کرده اند معمولا توصیه می شود حداقل شش ماه صبر کنند و سپس بارداری شوند اما افرادی که زایمان اول شان زایمان سزارین بوده بهتر است تا یک سال به هیچ وجه باردار نشوند.

  • از سن و سال تان ترس نداشته باشید:

گاهی اوقات سن مادر بالا است و با وجود اینکه به تازگی زایمان کرده می خواهد فرزند دومی هم داشته باشد و در نهایت باردار می شود. برای این دسته از مادران خطر بارداری دو چندان خواهد شد چون این خانم ها به خاطر سن شان به خودی خود دچار ریسک پذیری بالا هستند و احتمال ابتلا به مسمومیت بارداری، فشار خون و داشتن نوزادی با اختلالات کروموزومی در آن ها زیاد خواهد بود.

این دسته از مادران بایستی پیش از بارداری با پزشک متخصص مشورت کنند و دائما تحت کنترل پزشک باشند. به طور کلی اگر بارداری مجدد برای مادر و جنین مشکلی نداشته باشد باز هم بایستی چندین مرتبه چک شوند. امروزه به تمام مادران توصیه می شود که مادر تا هفت ماهگی در طول ماه یک مرتبه، از هفت تا ۹ ماهگی هر دو هفته و از هفته ۳۶ در طول هفته یک مرتبه به پزشک متخصص مراجعه کند و مورد بررسی قرار بگیرد. معمولا خطرات بارداری های مکرر و با فاصله زمانی کوتاه برای مادر گاهی سنگین و جبران ناپذیر خواهد بود.

نکات مهم برای بارداری شیر در شیر

  • تا چهار ماهگی شیر بدهید:

تاکید بر تغذیه نوزاد از شیر مادر اهمیت این مسئله را دو چندان خواهد کرد اما زمانی که مادر به نوزاد شیر می دهد و جنینی هم در بطن دارد اوضاع کمی متفاوت خواهد شد چون سلامت مادر برای نگهداری از دو موجود زنده اولویت پیدا می کند. علاوه بر این اگر تغذیه جنین با مشکل مواجه شود آسیب های حدی و خطرناکی خواهد دید. با توجه به شرایط توصیه می شود مادر تا چهار ماهگی جنین به نوزاد شیر بدهد و پس از آن ترجیحا از غذاهای کمکی استفاده کند.

البته که انجام این کار صبر و حوصله فراوانی را می طلبد زیرا که نوزاد طبیعتا در طول روزهای اول مقاومت می کند و تا دو هفته گریه های طولانی مدت خواهد داشت اما چاره دیگری ندارید. زیرا مادر به خاطر بارداری اش نمی تواند درمان دارویی داشته باشد و صرفا با تکیه به روش های طبیعی باید از پس مشکلات شیر ندادن بربیاید.

البته که مادران نباید سر خود تمامی این کار را انجام دهند و حتما برای یک روش سالم و مطمئن و جایگزین شیر بایستی با پزشک متخصص مشورت کنند.

  • پیش از ۳۰ سالگی مادر شوید:

اگر به موقع تصمیم بگیرید لازم نیست برای داشتن فرزند دوم عجله نمایید. در واقع بهترین سنین باروری برای زن بین ۲۵ تا ۳۵ سالگی است. بارداری کمتر از ۳۰ سالگی یک بارداری مطلوب محسوب می شود که به شرط رعایت اصول اولیه بهترین نوع بارداری نیز خواهد بود.

تاثیر منفی بارداری متوالی بر مادر و جنین

  • تاثیر منفی افسردگی برای جنین را فراموش نکنید:

به صراحت می توان گفت که بارداری پشت سرهم آن هم با فاصله بسیار کم فشار روانی زیادی بر مادر وارد می کند و می تواند زمینه ساز بروز مشکلاتی برای کودکان نیز شود. معمولا مادر پس از زایمان دچار افسردگی پس از زایمان می شود و بایستی تحت درمان و مراقبت قرار بگیرد. همچنین همسر نیز وظیفه دار در تمام مسئولیت ها شریک او باشد و باری از دوش مادر بر دارید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *