دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

درمان گرفتگی گوش با انواع روش های علمی و خانگی

  • پروین حیدریان
  • ۱۳ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

گرفتی گوش حالتی آزار دهنده است که علاوه بر سخت شنیدن، موجب به هم ریختن اعصاب نیز می شود. در این مقاله با انواع روش های علمی و خانگی درمان گرفتگی گوش آشنا خواهید شد.

افرادی که دچار گرفتگی گوش شده اند می دانند که این حالت چقدر عذاب آور است و به دنبال راهی برای درمان گرفتگی گوش هستند. در حالت گرفتگی گوش علاوه بر سخت شنیدن موجب به هم ریختن اعصاب هم می شود. عوامل زیادی موجب ایجاد گرفتگی گوش می شوند که این عوامل عبارتند از زکام، سرما خوردگی، گرفتگی سینوس، تغییرات آب و هوا، ورود آب به حفره های گوش هستند که در این مقاله همه این موارد را مورد بررسی قرار می دهیم.

گاهی اوقات گرفتگی گوش خود به خود بهبود می یابد، اما گاهی اوقات این گرفتگی طول می کشد و حالتی غیر قابل تحمل را به وجود می آورد. ممکن است برخی از افراد با نداشتن اطلاعات کافی دست به کارهایی بزنند که خطرات جدی تری را برای گوش به همراه آورد. به طور مثال برخی از افراد در هنگام گرفتگی گوش از گوش پاک کن استفاده می کنند، این کار نه تنها به گرفتگی گوش کمک نمی کند بلکه موجب آسیب های جدی به شنوایی فرد می شود.

گوش و گرفتگی آن

بررسی انواع روش های درمان گرفتگی گوش

عواملی مانند کشیدگی در ناحیه مهره های گردن و پشت گردن یا حتی مشکلاتی در فک پایین می توانند گرفتگی گوش را ایجاد نمایند. سرما خوردگی یکی دیگر از عوامل ایجاد گرفتگی گوش است. هنگامی که گوش چرک می کند، عفونت گوش، گرفتگی گوش را به وجود می آید. گاهی اوقات پزشک با استفاده از دستگاه های مخصوص شروع به از بین بردن و پاک کردن گوش از چرک می کند. گرفتگی گوش اگر به دلیل چرک باشد، سریع بهبود می بخشد، اما در برخی دیگر که گرفتگی گوش از عوامل دیگری ایجاد شده است، رفع گرفتگی گوش سخت تر می شود. در این موارد پزشک تست شنوایی و اندازه گیری فشار را روی گوش بیمار انجام می دهد، تا علت بیماری را تشخیص دهد و شروع به درمان نماید.

گرفتگی گوش و درمان آن

روش اول

در این روش دهان خود را باز و بسته کنید به طوری که در حال بلعیدن چیزی هستید یا انگار چیزی می خورید، دهان خود را باز و بسته نمایید. این عمل هوا را از داخل سینوس ها خالی می کند و باعث می شود تا مجاری هوا باز شود. این روش برای زمانی که دچار سرما خوردگی و حساسیت شده اید که باعث شده گوش های شما بسته شود، بسیار مفید و کاربردی می باشد.

  •  آرون گروپس

روش دوم

اگر از راه اول نتیجه نگرفتید و نتایج اثر بخشی در درمان گرفتگی گوش شما حاصل نیافت، چند بار خمیازه بکشید به صورتی که دهن کاملا باز شود، این کار مشابه عمل بلعیدن است ولی با این تفاوت که دهان خود را بیشتر باز می کنید. در این عمل هوا از داخل سینوس ها خارج می شود و از گوش خارج می شود.

روش سوم

در حالتی که دو روش اول تاثیری نکرد و بهبود گرفتگی گوش صورت نگرفت، ممکن است گرفتگی گوش شما بر اثر وارد شدن آب به آن باشد. برای رفع گرفتگی گوش در این حالت، حوله ای را روی بخار آّب گرم بگیرید سپس روی گوش قرار دهید. البته می شود با دست داخل گوش را تمیز کرد اما این کار خوشایند و صحیح نیست.

روش چهارم

روش آخر برای درمان خانگی گرفتگی گوش استحمام با بخار است. همچنین می توانید پتویی روی سر خود بکشید و سر و گردن خود را روی ظرف در حال جوش که بخار از آن خارج می شود قرار دهید. بخار را کاملا استنشاق نمایید. این حالت تمامی مجاری تنفسی را باز می کند.

رهایی از گرفتگی گوش

اگر گرفتگی گوش از طریق جوییدن یا تکان دادن ماهیچه های فک یا از طریق تنفس عمیق از راه بینی برطرف نشد می توانید از گوشگیر استفاده نمایید. اما اگر گوشگیر هم به گرفتگی گوش شما کمک نکرد حتما باید به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایید، تا گوش شما را مورد معاینه قرار دهد. گرفتگی و فشاری که بر اثر پرواز با هواپیما یا شنا ایجاد شده است را می توانید با حرکت دادن ماهیچه های فک یا قورت دادن چیزی و یا جویدن آدامس درمان نمایید.در اینگونه مواقع دچار گوش درد خفیف نیز می شوید که به راحتی قابل درمان می باشد.

درمان گرفتگی گوش

استفاده از دارو های بدون نسخه

برخی دارو ها (دارو های OTC) نیازی به نسخه پزشک ندارند و برای رفع گرفتگی گوش ناشی از تخلیه سینوس، آلرژی ها و سرماخوردگی تجویز می شوند. ضمن اینکه از دارو های سینوس یا سرماخودگی حاوی ترکیبات ضد احتقان و یا یک آنتی هیستامین می توانید استفاده کنید، البته حتما باید مطابق دستور العمل روی برچسب دارو عمل نمایید.

استفاده از قطره های گوش

کیت های رفع کننده جرم گوش (داروی دبراکس یا مورین)، قادر هستند تا جرم گوش را نرم کرده و موجب خروج آن شوند، همچنین استفاده از دو تا سه قطره روغن معدنی گرم، روغن بچه یا هیدروژن پر اکسید با استفاده از قطره چکان در داخل گوش می تواند گرفتگی گوش را برطرف کند، حال بعد از ریختن قطره به مدت چند ثانیه سرتان را کج نگه دارید تا قطره بتواند بر روی جرم داخل گوش اثر کند.

رفع گرفتگی گوش

زمان مناسب برای مراجعه به پزشک

در صورتی که مشکل گرفتگی گوش شما با درمان های خانگی برطرف نشود، باید به پزشک مراجعه شود که در صورت تجمع زیاد جرم گوش لازم می باشد بعد از تشخیص پزشک متخصص گوش و حلق و بینی، ممکن است برای شما شست و شوی گوش انجام گیرد و پزشک برای این کار از ابزار های خاصی برای ایجاد حالت مکش و جداسازی جرم از گوش استفاده می کند، همچنین اگر مشکل انسداد لوله های استاش باشد، دارو های نسخه ای همچون آنتی بیوتیک عفونت گوش یا عفونت سینوس، دارو های ضد قارچ (گوش شناگر) و آنتی هیستامین تجویز می گردد.

از آنجا که گرفتگی گوش اغلب با درد همراه است، بنابراین در صورت وجود عفونت گوش می توانید مطابق دستور پزشک تان از دارو های مُسکن همچون ایبوپروفن (موترین)، استامینوفن (تیلنول)، ناپروکسن سدیم (Aleve) استفاده نمایید.

در صورت ابتلا به نوروم آکوستیک که یک تومور خوش خیم و غیر سرطانی است، اگر تومور بسیار بزرگ شود به طوری که بر شنوایی تاثیر بگذارد، پزشک گزینه جراحی را انتخاب خواهد کرد.

بهبود گرفتگی گوش

به طور معمول گرفتگی گوش خطر جدی را به دنبال نخواهد داشت، اما اگر این گرفتگی گوش با سرگیجه همراه باشد حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید تا درمان گرفتگی گوش شما سریع تر انجام شود. همچنین می توانید با مراجعه به بخش  درمان بیماری ها از دیگر اطلاعات پزشکی در رابطه با گوش ها و بیماری قسمت های مختلف بدن دیدن فرمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *