دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی روش های رفع مسمومیت جاده ای و دلایل بروز حالت تهوع

  • ملیحه بال افکن
  • ۳۰ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع درمان و رفع مسمومیت جاده ای چندان هم سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مقاله به راحتی با علل و و روش های رفع این عارضه آشنا شوید.

همانطور که می دانید مسمومیت در واقع مجموعه ای از اختلالات بدن به شمار می آید که اغلب در اثر جذب ماده ای بیگانه که به آن سم گفته می شود بروز می کند. این مسمومیت ممکن است در طول سفرهای زمینی نیز رخ دهد که برای داشتن سفری راحت و بی دغدغه بایستی سریعا برای درمان و رفع مسمومیت جاده ای اقدام نمایید.

آشنایی با نحوه رفع مسمومیت جاده ای

بهتر است بدانید مسمومیت که با نام علمی Intoxication شناخته می شود که تجربه آن آنقدر هم به نظر می آید نامعمول نیت. در واقع مرکز کنترل و پیشگیری بیماری عقیده دارد که مسمومیت غذایی تقریبا ۳۰ تا ۴۰ درصد از افرادی که سفر می کنند را درگیر خود می کند. این مسمومیت معمولا توسط نوشیدن یا خوردن آب یا مواد غذایی که حاوی باکتری، انگل و ویروس بوده اند، به وجود می آید.

چگونگی رفع مسمومیت جاده ای

در بسیاری از کشورها با اینکه قوانین سفت و سختی برای سلامت مواد غذایی وجود دارد اما باز هم با سفر به آنجا افرادی که معرض خطر خواهند بود. بدن ممکن است با باکتری هایی مسموم شود که به هیچ وجه یک فرد محلی را دچار مسمومیت دچار نمی کند.

بدن شما این مسمومیت را چه از غذاهای نپخته و چه ماهی خام یا هر موارد دیگری که گرفته باشد در نهایت نتیجه آن مریض شدن خواهد بود. عوارض این مسمومیت می تواند حالت تهوع، شکم درد و تب را به همراه داشته باشد. این مریضی ممکن است چندین ساعت تا چندین روز طول بکشد. در هر صورت اگر شما دچار مسمومیت در طول سفر شدید لازم نیست فکر کنید که سفرتان خراب شده است.

علل بروز مسمومیت جاده ای

توجه داشته باشید که اغلب مسمومیت های غذایی به یکی از سه علت اصلی که در ادامه بیان کرده ایم رخ می دهند.

  • باکتری ها:

در واقع باکتری ها را می توان رایج ترین علت مسمومیت های غذایی دانست. برخی از باکتری های خطرناک ای کلای، لیستریا و سامونلا خواهند بود. از میان این ها تنها سالمونلا مهم ترین عامل موارد جدی مسمومیت غذایی در ایالات متحده است. همچنین کامپیلوباکتر و سی بوتولینوم دو باکتری کمتر شناخته و کشنده هستند که ممکن است غذاها کمین کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

تاثیر باکتری ها بر ایجاد مسمومیت

  • انگل ها:

مسمومیت غذایی ناشی از انگل ها به اندازه ی مسمومیت ناشی از باکتری ها متداول نیست اما انگل هایی که از طریق غذا منتشر می شوند هنوز هم بسیار خطرناک هستند. توکسوپلاسما در واقع انگلی است که معمولا در موارد مسمومیت غذایی رویت می شود و درون جعبه ی ادرار گربه وجود دارد.

انگل ها می توانند سال ها در دستگاه گوارش انسان زندگی کنند بدون اینکه به وجودشان پی ببرید. با این حال در صورتی که انگل ها در روده ی افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند و همچنین خانم باردار ساکن شوند آن ها را در معرض عوارض جانبی خطرناکی قرار می دهند.

  • ویروس ها:

مسمومیت های غذایی و جاده ای می توانند توسط ویروس نیز ایجاد شوند. در واقع نورو ویروس که با عنوان ویروس نورواک نیز شناخته می شود هر سال باعث بیش از ۱۹ میلیون مسمومیت غذایی می شود. همچننی در موارد نادر این ویروس می تواند بسیار کشنده باشد. همچنین ساپو ویروس، روتا ویروس و آسترو ویروس نیز علائم مشابهی ایجاد می کنند اما نسبت به سایرین شیوع کمتری دارند. ویروس هپاتیت A یک بیماری جدی محسوب می شود که می تواند به راحتی از طریق غذا منتقل شود.

راهکارهای رفع مسمومیت غذایی

در حال حاضر راهکار های مختلفی برای درمان و رفع مسمومیت های جاده ای مطرح شده که در ادامه سعی داریم کاربردی ترین و موثرترین این راهکار ها را شرح دهیم.

علت های بروز مسمومیت غذایی

  • به مقدار زیادی آب بنوشید:

شما با تهوعی که دارید مقدار زیادی از آب بدنتان را از دست می دهید و خیلی مهم است که آب از دست رفته به بدن شما باز گردد. زمانی که شما حالت تهوع دارید و دچار مسمومیت جاده ای شدید برای رفع آن می توانید مایعاتی مانند سودا، آب معدنی و سوپ بسیار رقیق مصرف نمایید. اگر تنها به آب شیر دسترسی دارید می توانید با جوشاندن آن بسیاری از باکتری های موجود را از بین ببرید. البته که می توانید مایعات دیگری نیز مصرف نمایید تنها مراقب باشید که خیلی سنگین نباشند.

  • مواد غذایی جامد را کم کم به برنامه غذایی تان اضافه نمایید:

بدن شما زمانی که دچار مسمومیت می شود در ابتدا توانایی هضم غذا را نخواهد داشت اما زمانی که ناراحتی دستگاه گوارش شما کمتر می شود شما می توانید به مرور مواد غذایی با فیبر و چربی کم مانند توست، موز و سیب زمینی پخته شده را وارد بدنتان کنید.

به خاطر داشته باشید که یک دفعه حجم خوراکی زیادی نخورید بلکه از لقمه های کوچک شروع کرده و اگر حس کردید که بدنتان هنوز آمادگی ندارد و دل درد گرفتید مجددا به مایعات برگردید. غذاهایی که نمک دارند نیز می توانند الکترولیت های از دست رفته بدنتان را جبران نمایند.

  • از غذاهایی که بالقوه سیستم گوارش تان را به می ریزد، دوری کنید:

معمولا خوراکی و غذاهایی ماندن لبنیات، میوه های خشک یا چرب و غذاهایی با فیبر بالا مانند آجیل، دانه ها و سبزیجات خام، غذاهای تند و قهوه می توانند وضعیت گوارش را مجددا بر هم بزنند. پس پیشنهاد می شود که برای مبارزه با مسمومیت در سفر این است تا زمانی که به کل حالتان بهتر نشده از این نوع غذاهای پرهیز نمایید.

روش های رفع مسمومیت غذایی

  • استراحت کنید:

اگر در طول سفر دچار مسمومیت غذایی شدید علاوه بر کارهایی که در بالا انجام می دهید به خودتان کمی فرصت بدهید و استراحت کنید. اجازه دهید تا بدنتان با جلوگیری از حرکات اضافه بتواند روی این بیماری که در حال حاضر به آن دچار شده اید تمرکز کند. اگر چندین ساعت از سفرتان را استراحت کنید دیگر هیچ مشکل خاصی پیش نخواهد آمد. قطعا این کار بهتر از آن است که کل سفرتان را با حالت تهوع و دل درد از جاذبه های مورد علاقه تان دیدن کنید.

  • بدانید که چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید:

اگر در طول سفر مداوم استفراغ می کنید، در آن یا در ادرارتان خون مشاهده کردید، حالت های مسمومیت را بیش از دو روز در خود دیدی، از گرفتگی عضلانی رنج می برید و یا هر کدام از عوارض کم آبی بدن مانند سرگیجه، خشکی و دهان از بین نمی رود در این مواقع باید حتما به پزشک مراجعه نمایید.

همچنین در بدترین شرایط که خیلی هم نادر بوده و کم پیش می آید شما مجبور خواهید شد چندین ساعت را برای به دست آوردن حال مساعد در بیمارستان به سر ببرید. چنانچه سفرتان خارج از کشور است بایستی در موارد بیمه مسافرتی تان تحقیق کنید و متوجه شوید که چه بیمارستان و درمانگاه های در مقصد شما بیمه را قبول می کنند.

دستورالعمل درمان مسمومیت جاده ای

همچنین در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک با روی لینک های مقابل با درمان خانگی ماشین گرفتگی و درمان گیاهی سرگیجه نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *