دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی ماشین گرفتگی و رفع حالت تهوع

  • سحر هودانلویی
  • ۱۰ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در عصر امروز و ماشینی شدن زندگی ها بسیاری از مشکلات و عارضه های پدید آمده است که افرا از ابتلا به آن ها رنج می برند. بیماری حرکت نیز از دیگر مشکلاتی است که با سفر به هنگام استفاده از وسایل نقلیه پدید می آید. برای آشنایی با روش های درمان خانگی ماشین گرفتگی کلیک کنید.

به طور کلی افراد مبتلا به بیماری حرکت در زمان نشستن به درون ماشین احساس های ناخوشایندی دارند که در زمان طولانی نمی توانند به درون هیچ یک از وسایل نقلیه عمومی باقی بمانند. همچنین این بیماری را در اصطلاحاتی دیگر سفر یا ماشین گرفتنی نیز معرفی می کنند که از اختلالات رایج در بین افراد نیز به شمار می آید. از این رو به ادامه این مطلب روش های موثر در رابطه با درمان خانگی ماشین گرفتگی را معرفی کرده ایم.

آشنایی با روش های درمان خانگی ماشین گرفتگی

معرفی روش های درمان خانگی ماشین گرفتگی

توجه داشته باشید که این مشکل می توانید در هر نوع مسافت و ماشین بروز پیدا کند که در ادامه با رعایت نکات گفته شده می توانید از تشدید آن تا حد قابل توجهی بکاهید.

مصرف میان وعده های سبک

خوردن میان وعده های مناسب به مانند میوه های خشک و بیسکوییت می تواند اسید اضافی معده را تا حد قابل توجهی جذب کنند که در نهایت علائمی را به مانند حالت تهوع کاهش می یابد. مصرف غذاهای سنگین و چرب می تواند هضم آن را با مشکل مواجه کند که از این رو خوراکی های گفته شده در ادامه مطلب را قبل از سفر به چنین افرادی پیشنهاد می کنیم.

  • بسیاری از غلات
  • نان
  • بیسکوییت
  • سیب
  • موز
  • ساقه طلایی

کنترل ماشین را در دست داشته باشید

بسیاری از دانشمندان بر این باورند که این اختلال به علت اختلاف موجود در بین چیزی که می بینید و حس می کنید است، از این رو در هنگام رانندگی به روی ماشین تمرکز کافی داشته باشید و این بدان معناست که بسیاری از راننده ها این توجه را بر روی جاده متمرکز می کنند. همچنین برای کاهش علائم این عارضه می توانید فکر خود را معطوف به چیز دیگری کنید و چنان تصور کنید که در ماشین نیستید.

نشانه ای ابتلا به ماشین گرفتگی

به چیزهای دیگر فکر کنید

پرت کردن حواس از روش های موثر در از بین بردن علائم ماشین گرفتگی به شمار می آید. از این رو وقت خود را صرف بازی کردن و گوش دادن به موسیقی نمایید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

در صندلی جلو بنشینید

برای از بین رفتن علائم این مشکل باید در قسمتی از ماشین بنشینید که کمترین حرکت را قائل است و بهترین گزینه نیز صندلی های جلویی ماشین می باشند.

نفس کشیدن هوای تازه

برای این کار کمی پنجره ماشین را پایین دهید و از هوای مطبوع بیرون استفاده کنید. از این رو می توانید کمی اتومبیل را هم متوقف کرده و از هوای لذت بخش بیرون استفاده کنید. در روز های گرم تابستانی باید از کولر ماشین استفاده کنید و حد الامکان اجازه استعمال سیگار را در فضایی بسته به مانند ماشین به خود و اطرافیان ندهید چرا که این عامل می تواند وضعیت ماشین گرفتگی را به مراتب تشدید کند.

به رو به رو نکاه کنید

برای پیشگیری از بروز علائمی به مانند حالت تهوع و استفراغ باید از پنجره ماشین به بیرون متمرکز شوید و فکر خود را معطوف دیدنی های بیرون نمایید. توجه داشته باشید که در ماشین بیش از حد تکان نخورید و در نهایت نگاه های خود را به هر سو تغییر ندهید.

معرفی درمان خانگی ماشین گرفتگی

سر و گردن را ثابت نگه دارید

بسیاری از افراد درمان ماشین گرفتگی را با دراز کشیدن انجام می دهند. توجه داشته باشید که بسته به سفری که با وسایل نقلیه دارید به مانند قطار، کشتی و یا اتومبیل باید در حالتی قرار بگیرید که تا حد امکان سر و گردن در حالت ثابتی باقی بمانند و برای این روش می توانید از بالش نیز استفاده نمایید.

مصرف آب و نوشیدنی های گازدار

مصرف آب سرد و دیگر نوشیدنی های گازدار به دلیل دی اکسید کربن می توانند از درمان خانگی ماشین گرفتگی که بسیار ساده نیز است، بر شمار آید. توجه داشته باشید که مصرف نوشیدنی هایی به مانند قهوه به علت برخورداری از کافئین سبب خشک شدن آب بدن می شوند می توانند علائم حالت تهوع را در بدن تشدید نمایند.

کتاب نخوانید

از علت های اصلی در ماشین گرفتگی می تواند شامل مطالعه نیز باشد چرا که به از بین رفتن ارتباط بین گوش و چشم منجر می شود. از این رو تا حد امکان کتاب خواندن در ماشین را ممنوع کنید و در صوت ضروری بودن امور به گوش دادن فایل صوتی آن بپردازید. در ادامه به روش های طبیعی و درمان خانگی ماشین گرفتگی بیشتر می پردازیم.

چای بابونه میل کنید

قابل به ذکر است که چایی بابونه تاثیر به سزایی در کم شدن درد و اسید معده قائل است که نیم ساعت قبل از رفتن به مسافرت می توانید آن را به صورت داغ و یا سرد میل نمایید.

 تاثیر رایحه درمانی در درمان خانگی ماشین گرفتگی

رایحه درمانی

به طور کلی بو کردن بسیاری از موارد به مانند زنجبیل و اسطوخودوس می تواند تاثیر به سزایی در درمان خانگی ماشین گرفتگی به شمار آید. توجه داشته باشید که بسیاری از بیماران برای کم شدن تاثیر حالت تهوع از روغن نعناع نیز استفاده می کردند. در این شرایط می توانید یک اسپری قابل حمل در خودرو که استشمام آن حال شما را بهتر می کند، قرار دهید.

فشار درمانی

برای این کار باید پشت مچ دست خود را به مدت ۱۰ ثانیه فشار دهید و پس از آن کمی صبر کنید تا علائم حالت تهوع در شما از بین برود.

شیرین بیان

خوردن شیرین بیان می تواند به مراتب درد معده را کاهش داده و حالت تهوع را از بین ببرد. برای این دمنوش بایستی ریشه شیرین بیان را دم کنید و در طی نیم ساعت قبل از سفر آن میل کرده و یا آن را به صورت جوییدنی بخورید.

در صورتی که درمان خانگی گرفتگی ماشین تاثیری قائل نشد می توانید از قرص و دارو های های شیمایی در این رابطه نیز کمک بگیرید که ادامه مطلب را به معرفی آن ها پرداخته ایم. همچنین آن ها را می توانید بدون نسخه پزشک از دارو خانه تهیه کنید و بدون نگرانی از عواقب آن میل نمایید.

تاثیر قرص های دارویی در درمان خانگی ماشین گرفتگی

قرص اسکوپولامین

این قرص را می توان به علت جلوگیری از بروز حالت تهوع و استفراغ میل کنید. توجه داشته باشید که عارضه جانبی مصرف این قرص می تواند شامل خشک شدن دهان گردد.

آنتی هیستامین

دارو های گفته شده در ادامه را می توانید ۳۰ الی ۶۰ دقیقه قبل از شروع سفر بخورید و توجه داشته باشید که آن ها برای افراد بالای ۲ سال سن مناسب است و اگر فکر می کنید نسبت به آن شاید حساسیت داشته باشید از پزشک مشورت بگیرید.

  • دیمن هیدرینات
  • دیفن هیدرامین

پرومتازین

گفتنی است که این قرص را باید با مشورت و تجویز پزشک میل نمایید، چرا که تاثیر خوبی در کم شدن حالت تهوع و استفراغ دارد که به مراتب علائم ماشین گرفتگی را هم از بین می برد. مقدار مصرف این قرص برای بزرگسالان زیر ۶۵ سال سن ۲۵ میلی گرم است که مقدار اولیه آن را باید ۳۰ دقیقه قبل از شروع سفر استفاده کنید. همچنین برای از بین بردن ماشین گرفتگی در کودکان ۲ تا ۱۷ سال باید به مقدار ۵.۱۲ میلی گرم و دو بار در طی روز مصرف نمایید.

همچنین اگر فکر می کنید که روش های خانگی و دارویی برای ماشین گرفتگی شما تاثیر به سزایی قائل نمی شوند، می توانید از روش های جلوگیری از بیماری های زمینه ای که در طی بلند مدت برای فرد ایجاد می شوند، استفاده کنید.

تاثیر مصرف قرص های مکمل در درمان خانگی ماشین گرفتگی

مکمل

مصرف مکمل هایی به مانند زنجبیل و نعناع می تواند کاهش علائم حالت تهوع و استفراغ را در پی داشته باشد. در طول روز به طور متوسط می توانید مقدار ۵۵۰ میلی گرم زنجبیل میل کنید و قرص نعناع را هم ۳۵۰ میلی گرم در طی روز بخورید.

مصرف ویتامین b6

گفتنی می باشد که از قرص ویتامین به طور کلی برای کم شدن حالت های تهوع و استفراغ در دوران بارداری استفاده می کنند، چرا که این دوران نیز خانم را به استرس و اضطراب هایی مبتلا می کند که فرد بیمار حرکتی نیز آن را تجربه می کند. از این رو بزرگسالان می توانند این قرص را به مقدار ۱۰۰ میلی گرم در طی روز مصرف کنند.

منیزیم

بسیاری از محققین بر این باورند که سطح پایینی از سروتونین در مغز می تواند منجر به ابتلای بیماری حرکتی شود. از این رو مصرف مکمل منیزیم می تواند به مراتب سطح سروتونین را تا حد قابل توجهی افزایش داده و آن را درمان نماید.

مراجعه به پزشک

در صورتی که به علت شغل خود باید به مسافرت های مکرر بروید، به احتمال بسیار زیاد این عارضه را تجربه می کنید. از این رو قبل از رفتن به سفر می توانید با پزشک خود مشورت نمایید و از دارو های تجویز شده با روش های درمانی در طی بلند مدت برای درمان کامل این مشکل استفاده کنید.

حالا که روش های درمان خانگی ماشین گرفتگی را به همراه دارویی و نکات مرتبط مطالعه کردید، می توانید علل روز را به همراه علائمی که در این دوران تجربه می کنید، در ادامه مطلب مطالعه نمایید.

علت ابتلا به ماشین گرفتگی

علل ابتلا به این عارضه

قابل به ذکر است که در شرایط نرمال و طبیعی چشم ها به همراه گوش، اندام های داخلی، ماهیچه ها به مغز اطلاعاتی را می فرستند. از این رو مغز می تواند اطلاعات را پردازش کند و در نهایت جهت حرکت بدن را شناسایی نماید. به طور کلی این عارضه هنگامی رخ می دهد که اندام های بدن این علائم را به صورت پارادوکس ارسال کنند و در نهایت مغز به راحتی این اطلاعات را پردازش نکند.

نشانه های ماشین گرفتگی

گفتنی است که علائم گفته شده در ادامه بسیار جدی به شمار می آیند و در صورت ابتلا باید نکات مراقبتی را بیشتر رعایت کنید.

  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • رنگ پریدگی
  • عرق کردن
  • احساس سوزش
  • تنگی نفس
  • بروز سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • ابتلا به مشکلات عمومی
  • عدم احساس خوب
  • سر درد
  • ناراحتی های خفیف
  • خمیازه کشیدن به مراتب بالا

برای مطالعه دیگر موارد مرتبط می توانید بر روی لینک های درمان خانگی حالت تهوع و درمان خانگی سرگیجه کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *