دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

دلایل کار نکردن برف پاک کن و زمان تعویض آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در صورتی که برف پاک کن خودرو شما دچار ایراد شده و علت آن را نمی دانید. با این مطلب همراه ما باشید تا با علت کار نکردن برف پاک کن خودرو آشنا شوید.

برف پاک کن خودرو یکی از مهمترین اجزای آن محسوب می شود که در صورت عدم کارکرد صحیح رانندگی را در شرایط بارانی یا برفی دشوار می کند. برای دانستن علت کار نکردن برف پاک کن خودرو پیشنهاد می شود این مطلب را از دست ندهید.

آشنایی با علت کار نکردن برف پاک کن خودرو

یکی از مهمترین قطعات خودرو که شاید اهمیت آن زیاد به چشم نیاید، برف پاک کن است. این قطعه زمانی اهمیت پیدا می کند که شیشه خودرو کدر شده و شما نمی توانید به خوبی جاده را ببینید که در این صورت رانندگی با چالش همراه می شود. در این مطلب قصد داریم شما را با ساختار برف پاک کن و علت کار نکردن آن آشنا نماییم. با ما همراه باشید.

ساختار برف پاک کن خودرو

قبل از پرداختن به علت کار نکردن خودرو بهتر است با ساختار این قطعه از خودرو نیز آشنا شوید و بدانید برف پاک کن از چه قسمت هایی تشکیل شده است. به طور کلی این قطعه از دسته، مدار کنترلی، موتور، منبع شیشه شوی و پمپ ساخته شده است و در خودروهای پیشرفته تر هم این مجموعه با سنسور باران همراه است.

در خودروهای مختلف، برف پاکن کن با فناوری های متنوعی ساخته شده که در تعدادی از مدل های آن ها رله کنترلی نیز استفاده شده است. برف پاک کن دارای حالت خودکار است به این مفهوم که این قطعه با فاصله زمانی کند به طور اتومات کار می کند و امکان تنظیم سرعت کارکرد آن نیز وجود دارد.

در برخی خودروها، سرعت کارکرد برف پاک کن مطابق سرعت خودرو تنظیم می شود و یا در صورت وجود سنسور باران، دور تند و دور کند قابل تنظیم است.

  •  آرون گروپس

نشانه های خرابی برف پاک کن خودرو چیست؟

برای آن که بدانید برف پاک کن خودرو خراب شده است یا نه؟ می توانید چند مورد را چک کنید و در صورت مشاهده هر یک به احتمال زیاد برف پاک کن خراب شده است.

  • عمل نکردن برف پاک کن
  • عمل نکردن آب پاش برف پاک کن
  • سخت حرکت کردن برف پاک کن روی شیشه
  • ایجاد صدا از برف پاک کن هنگام کار

حرکت سخت تیغه های برف پاک کن روی شیشه می تواند به دلیل ایراد در موتور برف پاک کن بوده و تیغه ها به سختی حرکت می کنند. در ضمن ممکن است مشکل به شل یا سفت بودن تیغه ها و یا اشکال در پایه های برف پاک کن مرتبط باشد. دلیل کارکرد برف پاک کن با صدای ناهنجار نیز به فرسوده شدن این قطعه باز می گردد که برای حل این مشکل باید تیغه های برف پاک کن تعویض شود.

عدم کارکرد پمپ آب پاش برف پاک کن نیز می تواند به علت خالی بودن پمپ، حضور اشیای خارجی در پمپ و مسدود شدن مسیر آب، یخ زدن مایع شیشه شور در پمپ و پاره شدن شیلنگ شیشه شوی خودرو باشد.

علت کار نکردن برف پاک کن خودرو

علت های مختلفی برای کار نکردن برف پاک کن خودرو هست که در ادامه به آن ها اشاره می شود. در صورت دانستن این دلایل، می توانید زودتر برای تعمیر این قطعه اقدام نمایید.

۱. یخ یا برف در برف پاک کن گیر کرده است.

یکی از علت هایی که به طور معمول در روزهای سرد می تواند سبب خرابی برف پاک کن شود، یخ و برفی است که در شیشه های خودرو وجود دارد. این یخ و برف اجازه حرکت دسته های برف پاک کن را نمی دهند و سبب شده این قطعه تکان نخورد. گاه ممکن است حجم یخ و برف گیر کرده در برف پاک کن به اندازه ای باشد که بازوهای برف پاک کن را خم کرده و سبب خرابی آن شود.

به این ترتیب برای حل مشکل، یخ و برف موجود در شیشه های خودرو را بردارید یا با استفاده از گرما سبب ذوب شدن آن ها شوید.

۲. فیوز برف پاک کن سوخته است.

چنانچه در برف پاک کن اضافه باری روی دهد، فیوز می سوزد. در حقیقت یکی از نقاط ضعف فیوز برف پاک کن، اعمال اضافه بار بوده که سریعا فیوز را قطع می کند. بنابراین هنگامی که اضافه باری در این قطعه صورت گیرد به جای سوختن موتور، این اجزا که قیمت کمتری از موتور دارد، می سوزد.

به این ترتیب باید بدانید ممکن است سوختن فیوز علت کار نکردن برف پاک کن باشد. در مرحله اول این قطعه را بررسی و در صورت تایید مطلب، قطعا شانس با شما بوده و با تعویض فیوز کار شما راه می افتد. البته در بهترین حالت، احتمالا جسمی مانع از حرکت بازوهای برف پاک کن شده  که با حذف آن نیازی به پرداخت هزینه نخواهید داشت.

۳. موتور برف پاک کن خراب شده است.

یک دلیل اصلی عدم کارکرد صحیح برف پاک کن، خراب شدن موتور الکتریکی آن است. موتور اصلی ترین جزء در این قطعه بوده و در صورت اتصالی پیدا کردن یا خراب شدن، باید سریعا تعویض شود تا برف پاک کن به روند کاری اش ادامه دهد. با از کار افتادن موتور برف پاک کن، این مجموعه کار نخواهد کرد و باید برای درست کردن آن به تعمیرگاه مراجعه کنید.

خرابی موتور برف پاک کن می تواند خسارت زیادی به همراه داشته باشد. یکی از علائم خرابی این قطعه، سخت کار کردن تیغه های برف پاک کن روی شیشه است. این موضوع سبب بروز صداهای ناهنجاری از برف پاک کن نیز می شود. یک علامت دیگر خرابی موتور برف پاک کن این است که هنگامی که این قطعه را خاموش می کنید، تیغه ها دقیقا در همان موقعیتی که بودند، بدون داشتن جابجایی از حرکت باز مانده و دیگر حرکت نمی کنند.

دلیل این موضوع بروز ایراد در جعبه دنده های داخلی موتور برف پاک کن می باشد که تیغه از موقعیت صفرش خارج شده و نمی تواند به حالت صفر اولیه بازگردد.

اگر در پایه های موتور برف پاک کن ایرادی وجود دارد، می توانید با شل کردن تیغه هایی که خیلی سفت شده اند یا با سفت کردن تیغه هایی که شل هستند، ایراد را رفع کنید.

۴. مهره های برف پاک کن شل شده است.

همانطور که می دانید دسته های برف پاک کن توسط مهره هایی که به آن ها اتصال دارد، می تواند در محور مدنظر جابجا گردد و شیشه های خودرو را پاک کند. بازوهای برف پاک کن توسط سوراخی که در پایه آن ها موجود است به یکدیگر متصل می شود. در محورها ، گل میخ هایی هست که توسط مهره ها محکم می شوند تا بتوانند بازوی برف پاک کن را در محور تعیین شده مستحکم نمایند.

اگر این مهره ها شل شوند، از سوی موتور فرمان چرخانده شدن دسته های برف پاک کن صادر شده ولی حرکت نمی کنند. در مواردی ممکن است بازوها حرکتی داشته باشند ولی در نهایت شیشه ها تمیز نمی شوند و یا ممکن است یک برف پاک کن کار کرده و دیگری ثابت باشد.

به این ترتیب بهتر است مهره ها بررسی شده و در صورت شل بودن، آن ها را محکم نمایید. همچنین می توانید به یک تعمیرگاه مراجعه تا در کوتاه ترین زمان این کار انجام شود.

۵. مانعی در شیشه خودرو وجود دارد.

یک علت رایج عدم کارکرد صحیح برف پاک کن، این است که به خاطر پارک کردن خودرو زیر درخت، اجسامی در بخش های مختلف این قطعه قرار گیرد یا روی شیشه اجسامی حضور یابند که از حرکت بازوهای برف پاک کن جلوگیری می کنند. در صورتی که خودرو زیر درخت کاج پارک شود ، احتمال قوی شیره های این درخت در شیشه ها و درزهای برف پاک کن بریزد.

شیره های درخت کاج به حدی چسبناک هستند که اجازه حرکت برف پاک کن را نمی دهند. از این رو در صورتی که خودرو را زیر درخت پارک کرده و با این مشکل روبرو شدید، نخستین راهکار بررسی اجسام خارجی شیشه خودرو است.

۶. سنسور باران خراب شده است.

در خودروهایی که سنسور باران وجود دارد اگر این سنسور از کار افتاده باشد دو حالت روی می دهد. یکی این که مدار کنترل به طور مستقل از سنسور باران کار کند که در این حالت در روند کارکرد برف پاک کن خللی وارد نمی شود. در حالت دوم ممکن است مدار کنترل و سنسور باران مستقل از یکدیگر نباشند و از کار افتادن سنسور باران سبب اختلال در کارکرد کلی برف پاک کن شود.

توجه داشته باشید، ممکن است گاهی مواقع این مشکل ایجاد شده باشد که برف پاک کن سالم بوده و تنها در حالت خودکار عمل نکند. در این حالت به احتمال قوی چشمی های سنسور باران کثیف شده است که با تمیز کردن این مشکل برطرف می شود. البته ممکن است خرابی سیلیکون های تماس دهنده سنسور با شیشه نیز سبب نفوذ هوا و تشخیص غلط سنسور شود.

در شرایط آب و هوایی سرد و بارش برف که خطر یخ زدگی وجود دارد در صورت عدم درست عمل کردن گرمکن داخلی سنسور باران، عملکرد این سنسور دچار مشکل شده و برف پاک کن از کار می افتد.

۷. جعبه مقاومت یا رله سوخته است.

در صورتی که یکی از حالت های برف پاک کن کار نمی کند به عبارتی فقط دور تند یا دور کند ایجاد شود، ممکن است جعبه مقاومت کنترل دور موتور خراب شده باشد. دقت کنید اگر مقاومت دور کند یا رله دور کند بسوزد، در این صورت، حالت تک ضرب و اتومات نیز کار نمی کند و تنها دور تند داریم.

اما اگر دور کند کار کند و حالت خودکار یا تک ضرب فعال نگردد، دیگر ایراد به رله نبوده و احتمالا دسته برف پاک کن یا مدار کنترل مشکل پیدا کرده است.

چه زمانی برای تعویض برف پاک کن اقدام شود؟

زمان معینی برای تعویض این قطعه تعریف نشده است و باید مطابق شرایط جوی و جنس برف پاک کن خودرو برای تعویض آن اقدام شود. به طور مثال در صورت حضور در یک منطقه کوهستانی به دلیل بارش زیاد باید از این قطعه زیاد استفاده کنید. از این رو نسبت به مناطق خشک زودتر باید برف پاک کن را تعویض کنید.

در ضمن گرمای زیاد هوا هم می تواند سبب فرسودن شدن برف پاک کن گردد. از این رو در صورت مشاهده هر یک از علائم ذکر شده می توانید برای تعویض این قطعه اقدام نمایید. به طور معمول سالی یک بار یا دو سال یک بار بهتر است نسبت به تعویض برف پاک کن اقدام شود.

چرا تایمر برف پاک کن کار نمی کند؟

یکی از نشان های خرابی برف پاک کن این است که تایمر آن از کار می افتد. در این حالت برف پاک کن در فواصل زمانی مناسب و درست عمل نمی کند. دلیل این موضوع، خرابی مدار تایمر خودرو و ایراد در سیستم الکترونیک می باشد. اگر در سیستم الکتریکی ماشین مشکلی ایجاد شده باشد باید نسبت به رفع ایرادات برقی خودرو با مراجعه به تعمیرگاه اقدام کنید.

چرا برف پاک کن یکسره کار می کند؟

اگر در سیستم الکتریکی و موتور برف پاک کن مشکلی ایجاد شده باشد، این قطعه به طور یکسره کار می کند و متوقف نمی شود. دلیل این موضوع خرابی سیستم الکتریکی و موتور برف پاک کن است. به این ترتیب نیاز است به یک تعمیرگاه مراجعه شده تا سریعا ایرادات برقی خودرو برطرف شود تا این ایراد در کارکرد کلی خودرو و دیگر قطعات تاثیر نگذارد.

پله پله شدن برف پاک کن به چه علتی اتفاق می افتد؟

در صورتی که تیغه های برف پاک کن حین حرکت روی شیشه به شکل پله پله یا تکه تکه کار می کند ، به این خاطر است که تیغه های برف پاک کن کهنه و فرسوده شده اند. البته خشکی تیغه ها نیز می تواند علت این موضوع باشد که به خاطر استفاده شیشه پاک کن بدون استفاده از شیشه شور روی می دهد.

جمع بندی

در این مطلب با علائم خرابی و علت کار نکردن برف پاک کن خودرو آشنا شدید. این دلایل برای خودروهای نیسان، پراید و دیگر خودروها صدق می کند. در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و امیدواریم از مطالب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. همچنین پیشنهاد می شود برای آشنایی با علت لرزش فرمان خودرو و علت گاز نخوردن ماشین و علت خراب شدن توربو خودرو روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *