دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

شرایط پیوند قرنیه و زمان مناسب انجام این عمل

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ مرداد ۱۴۰۱
  • ۰

شرایط پیوند قرنیه بسیار حساس می باشد و قبل از این که این جراحی را انجام دهید به شما توصیه می شود تا یک سری نکات بسیار مهم را در این مورد بدانید. برای دریافت آگاهی بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

پیوند قرنیه یکی از کارهایی می باشد که امروزه برای داشتن بینایی بهتر انجام می شود و در این حالت قرنیه کدر شده از چشم فرد خارج شده و قرنیه تمیز تری وارد چشم ها می کنند و به اصطلاح آن را پیوند می زنند. دو نوع کلی از این نوع پیوند ها وجود دارد که در ادامه علاوه بر این موارد شرایط پیوند قرنیه را برای شما عزیزان خواهیم گفت.

شرایط پیوند قرنیه

شرایط پیوند قرنیه چیست؟

همانطور که گفته شد دو نوع پیوند قرنیه وجود دارد و یکی از آن ها پیوند معمولی می باشد و دیگر پیوند قرنیه لایه پشتی نام دارد. در واقع در پیوند قرنیه بافت مرکزی جایگزین بافت کدر شده می شود و بافت سالم معمولا از بانک قرنیه چشم اهدا خواهد شد. در واقع داشتن قرنیه ناسالم و کدر می تواند بینایی فرد را مختل نموده و نور دهی را منحرف نماید و منجر به تاری دید شدید گردد. بیماری های چشم شایع ترین بیماری ها در سطح جهان می باشد و رتبه چهارم را به خود اختصاص داده و حدودا ۱۰ میلیون نفر به مشکلات شدید چشمی مبتلا می باشند. این نوع جراحی ها معمولا برای بازگرداندن بینایی فرد لازم می باشد در غیر این صورت هیچ وقت جراحی با خطر بالا به فرد توصیه نمی شود.

زمان مناسب برای پیوند قرنیه

بر اساس تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته است در سال ۲۰۱۳ بیش از ۴۷ هزار نفر این جراحی را برای بازگرداندن بینایی خود انجام دادند. برای این که بتوانید دید بهتری داشته باشید داشتن یک قرنیه صاف و شفاف بسیار ضروری می باشد و اگر این بافت از چشم آسیب ببیند ممکن است بینایی شما تحت تاثیر بوده و مشکلات شدیدی برایش ایجاد گردد.در در ادامه یک سری مواردی را برایتان بررسی می کنیم که نیاز است حتما پیوند قرنیه انجام گردد.

تریکیازیس

زمانی که مژه های شما به صورت غیر طبیعی قرار گرفته باشد نیاز است تا این پیوند انجام گیرد. در واقع در این شرایط رمانی که مژه های شما به داخل چشم ها وارد می شود باعث بروز یک سری اختلالات بینایی می شود و اگر لنز ها و یا عینک ها نتوانند این مشکل را رفع نمایند باید از این روش برای درمان آن استفاده کنید.

عفونت ها

یک سری از عفونت ها هستند که بسیار زیاد بر روی چشم ها اثر می گذارند از این رو زمانی که دچار زخم های شدید چشمی شوید و یا تبخال چشمی و کراتیت قارچی را تجربه کنید ممکن است نیازمند به این جراحی باشید.  البته یک سری از بیماری های دیگر نیز مانند عفونت های ناشی از بلفاریت می تواند شما را مستعد این پیوند کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

زمان مناسب برای پیوند

شرایط ارثی

شاید برایتان جالب باشد که بدانید بیماری های ارثی نیز می توانند منجر به ایجاد این مشکل شوند و از مهم ترین این بیماری ها می توان به دیستروفی فوچس اشاره کرد. از دیگر بیماری های چشمی که می تواند منجر به ایجاد شرایط لازم برای پیوند باشد می توان به کراتوکونوس پیشرفته اشاره نمود.

عوارض جراحی

اگر قبلا لیزیک کرده باشید ممکن است ناچارا مجبور به پیوند قرنیه شوید زیرا این جراحی نیز دارای یک سری عارضه هایی می باشد و می تواند بر روی قرنیه چشم ها تاثیرات منفی داشته باشد.

مشکلات دیگر

یک سری از مشکلات هستند که می توانند منجر به ایجاد مشکلات شدید قرنیه شوند و شما را مستعد پیوند سازند. از این مشکلات می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • سوختگی های شیمیایی
  • آسیب دیدن بافت قرنیه
  • تورم بیش از حد در قرنیه
  • پس زدن پیوند در جراحی های گذشته
  • نارسایی قرنیه ناشی از بیماری های چشمی مانند آب مروارید

عوارض جراحی

شرایط پیوند

پیوند قرنیه به منظور بهبود بینایی انجام می گیرد و اگر درد شدید در این ناحیه داشته باشید می توانید این نشانه ها را از بین ببرید. شرایط پیوند قرنیه را در ادامه برایتان بررسی می کنیم تا اطلاعاتی در این زمینه بدست آورید.

برای این که پیوند قرنیه انجام گیرد باید بینایی شما تا حدودی کم شده باشد و مشکلات بینایی زندگی شما را مختل کرده باشد.زمان جراحی حدودا یک الی دو ساعت می باشد و نتایج بسیار خوبی از این جراحی دریافت می شود و بینایی تا حدودی بهبود می یابد. بین چند هفته الی یک سال زمان نیاز است تا چشم های شما به صورت کامل خوب شوند. برای این که بتوانید یک تصمیم خوب در این زمینه بگیرید باید سعی کنید تمامی جوانب را بسنجید و حداقل با دو پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید. برای این جراحی نیاز است تا مدتی در صف انتظار بمانید زیرا نام شما به لیست مورد نیاز در بانک اهدایی داده می شود و زمانش که فرا برسد می توانید این پیوند را انجام دهید. معمولا قبل از جراحی و پیوند چشم نیاز است تا یک سری آزمایشاتی را انجام دهید و از نداشتن یک سری از بیماری ها اطمینان پیدا کنید و قرنیه ای که برای شما در نظر گرفته می شود نیز از همه جهات بررسی می شود و در صورت نداشتن بیماری های مختلف برای پیوند آماده خواهد شد.

بسیاری از افراد سوال می کنند که این جراحی با بی حسی و یا بیهوشی انجام می شود و باید گفت که همه این موارد بسته به سن فرد بیمار، آسیب های چشمی، و دیگر شرایط بستگی دارد و می توان گفت که شرایط تعیین کننده این مورد می باشد. اگر از بی حسی استفاده شود تزریق به داخل پوست های اطراف چشم انجام می شود و درون چشم با قطره بی حس خواهد شد و در این روش شما به هوش می باشید و می توانید تمامی مراحل را با چشم های خود ببینید و اگر بیهوش شوید از وسیله ای استفاده می شود تا پلک های شما را باز نگه دارند و جراحی را انجام دهند.

پیوند قرنیه با دو روش

شرایط پیوند قرنیه تنها با بررسی های پزشکی به اثبات می رسد و برای این کار بهتر است به یک متخصص خوب مراجعه کنید در غیر این صورت ممکن است از عارضه های این جراحی در امان نباشید. در ادامه می توانید سایر مطالبی که در زمینه بیماری ها نوشته شده است را مانند جراحی چشم لیزیک و درمان لرزش چشم مشاهده کنید و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *