دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

با قوانین کپی رایت اینستاگرام آشنا شوید

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ تیر ۱۴۰۱
  • ۰

دانستن قوانین کپی رایت اینستاگرام برای افراد فعال در این پلتفرم ضروری می باشد. در غیر این صورت ممکن است تنها به دلیل نشر یک نسخه از محتوای فرد دیگر بدون ذکر منبع، بلاک شوید.

شبکه اجتماعی محبوب اینستاگرام از قوانین مختلفی پیروی دارد که کپی رایت نیز جزو آن ها می باشد. پیش از آپلود هر فایلی بهتر است با این قوانین آشنا شوید. این مطلب به قوانین کپی رایت اینستاگرام می پردازد. با ما همراه باشید.

آشنایی با قوانین کپی رایت اینستاگرام

قوانین کپی رایت اینستاگرام شامل مواردی می باشد که اطلاع از آن ها برای افراد فعال در این شبکه اجتماعی محبوب، ضروری می باشد. زیرا ممکن است حساب کاربری تان تنها به دلیل انتشار یک نسخه از محتوای فرد دیگری، بلاک گردد. اینستاگرام از پرطرفدارترین شبکه های اجتماعی تصویر محور می باشد که بالغ بر یک میلیارد کاربر دارد.

 

این شبکه اجتماعی از قوانین متعددی پیروی می کند که کپی رایت نیز جزو آن ها می باشد. پیش از آپلود کردن هر فایلی بهتر است با این قوانین آشنا گردید. البته ممکن است هنگام آپلود فیلم و … متوجه شوید که سریعا پست شما حذف می شود که در پیغامی با عنوان هایی مانند your video was removed به شما اعلام می گردد که علت این امر حفظ قانون کپی رایت است.

اگر برای شما نیز پیش آمده که تصاویر یا ویدیویی را پست کرده ولی حذف شده اند، یکی از دلایل آن می تواند قوانین کپی رایت اینستاگرام باشد. مدتی است که این شبکه اجتماعی نسبت به رعایت این موضوع حساس تر شده و نسبت به پیج هایی که بدون ذکر منبع، پست های سایرین را انتشار می دهند، واکنش نشان می دهد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

همانطور که اطلاع دارید اگر فردی آثارش را در شبکه های اجتماعی با سایرین اشتراک گذاری نماید، به طور مثال عکاسی که تصویری گرفته یا فردی که ویدیویی را درست کرده و یا هنرمندی که یک نقاشی طراحی کرده ، مطابق قوانین کپی رایت اینستاگرام فرد دیگری حق ندارد، این آثار از تصویر تا نقاشی را بدون ذکر منبع در صفحه اش بارگذاری و اشتراک گذاری کند و یا آن را به اسم خود در اختیار دیگران بگذارد.

اینستاگرام پست هایی را که شامل قوانین کپی رایت گردد را حذف می کند و به کاربری که قصد پست کردن آن را داشته، هشدار می دهد. به طور مثال اگر یک ویدیو در پیج خود آپلود کرده و حتی روی آن موسیقی قرار دهید، شامل این قوانین باشد، پست سریعا حذف می شود و ارور کپی رایت نمایش داده می شود.

شایان ذکر است اگر فردی کار شما را کپی و به اسم خودش در پیج خود قرار دهد، شما می توانید به کمک قابلیت ریپورت کپی رایت در اینستاگرام این عمل او را گزارش دهید. فرقی ندارد که نخستین یا هزارمین پست خود را در اینستاگرام آپلود می کنید، در صورت عدم رعایت قانون کپی رایت از سوی شما، در آپلود پست نیز با مشکل روبرو می شوید.

قانون کپی رایت و علت حذف خودکار پست در اینستاگرام

در آغاز خوب است که با مفهوم کلی قانون کپی رایت آشنا شوید. کپی رایت یا حق تکثیر، یک نوع مالکیت فکری می باشد. تفاوتی ندارد که اثر شما فیزیکی است یا یک طرح و عکس هنری باشد. به هر روی برای ایجاد این اثر، مجموعه ای از حقوق انحصاری تولید شده است تا برای نشر، تکثیر و الگوبرداری از آن به اجازه نیاز باشد تا خالق اثر بتواند با اطمینان بیشتری طرحش را انتشار دهد.

به این ترتیب اگر بدون مجوز یا اجازه فرد صاحب اثر بخواهید یک موزیک، ویدیو یا … را که مالک آن نیستید در برنامه اینستاگرام و … منتشر کنید. قانون کپی رایت را نقض کرده که اینستاگرام هم مخالف آن است و با ارور کپی رایت در اینستاگرام روبرو می شوید. البته بین پست کردن و اشتراک گذاری تفاوت وجود دارد.

به طور مثال ممکن است بخواهید یک کار زیبا از فردی را با دوستانتان به اشتراک بگذارید ولی برای آن مالکیتی در نظر نگیرید، در این موارد به طور معمول به تولید کننده اصلی اشاره می گردد. قوانین کپی رایت ، مواردی هستند که اطلاع از آن ها برای فعالیت در شبکه اینستاگرام ضرورت دارد.

از مهمترین اهداف مدیران فعال در اینستاگرام ، تبلیغ برند، محصولات، افزایش دنبال کننده و نرخ تعامل می باشد. تحقق این اهداف به پست گذاری و انتشار انواع مختلف محتوا به طور منظم و همیشگی نیاز دارد. نشر محتوا به طور منظم و همیشگی ممکن است کاربر را در خطر نقض قانون کپی رایت اینستاگرام بگذارد. از این رو اطلاع از این موارد برای کاربران فعال در اینستاگرام الزام می یابد.

مطابق قوانین کپی رایت این شبکه اجتماعی نمی توان محتوایی را نشر داد که حق مالکیت معنوی آن به فرد دیگری تعلق دارد. همچنین افراد می توانند محتوایی را که تصور دارند حق انتشار آن نقض شده را به اینستاگرام گزارش بدهند. الگوریتم اینستاگرام درباره کپی محتوا خیلی حساس می باشد. از این رو نسبت به هر شبکه اجتماعی دیگر، قوانین کپی رایت در این برنامه سخت گیرانه تر اجرا می شود.

به علت این نظارت قوی می باشد که نسبت به سایر شبکه های اجتماعی در اینستاگرام محتوای کپی شده کمتری دیده می شود. به طور واضح، موقع اشتراک گذاری محتوای سایر کاربران در اینستاگرام قانون کپی رایت نقض می شود. از این رو حتی اگر به سازنده آن محتوا، ارزش و اعتباری داده شود یا حتی روی محتوای اصلی تغییراتی ایجاد کنید باز نیز با مشکل کپی رایت روبرو می شوید.

چنانچه تصویری را از گوگل دانلود نموده و به طور مستقیم در اینستاگرام به اشتراک قرار دهید، این کار نیز نقض قانون کپی رایت رد اینستاگرام به شمار می رود و عکاس یا نویسنده اصلی محتوای مذکور می تواند توسط گزارش آن محتوا، حساب کاربری تان را مسدود نماید. در نتیجه پیش از انتشار محتوا، اطمینان یابید که محتوای مدنظر ناقض قانون کپی رایت اینستاگرام نباشد.

راهکارهای رعایت قانون کپی رایت اینستاگرام

برنامه اینستاگرام کمک می کند تا حساب کاربری شما گسترش یابد و در عین حال از مالکیت معنوی محتوای خود حفاظت کنید. ولی متقابلا بر نقض حق مالکیت محتوای سایر کاربران هم حساس است. از این رو باید از شرایط و قانون های کپی رایت اینستاگرام اطلاع داشته باشید. برای رعایت این قانون ها دو راهکار وجود دارد:

  • عدم انتشار محتوای سایر کاربران

بهترین راهکار برای رعایت قانون های کپی رایت در اینستاگرام این است که تنها محتوای تولید شده توسط خود را انتشار دهید اطمینان یابید که از تمام حقوق لازم به عنوان صاحب محتوا برخوردارید. به طور مثال فرضا اگر چند نفر در ایجاد یک اثر شریک هستند، بهتر است یک قرار داد یا تاییدیه کتبی داشته که به طور آشکار نشان دهد حق انتشار اثر متعلق به چه کسی می باشد.

  • اجازه کتبی از صاحب محتوا

در صورتی که می خواهید پست یک کاربر دیگر را انتشار دهید، حتما از قبل از وی مجوز کتبی بگیرید. امضای این قراردادها گاها رایگان بوده و در مواردی هزینه نیاز دارد. به علت افزایش اعتبار و تبلیغ صاحب اثر توسط کپی شدن محتوا، به طور معمول این قراردادها رایگان یا با هزینه ای خیلی کم امضا می شوند.

قانون کپی رایت عکس اینستاگرام به نحوی است که به کاربر اجازه نشر عکس های سایر کاربران را نداده و در صورت نقض این قانون، مشکلاتی برای حساب کاربری اش ایجاد می شود. در حقیقت ممکن است چند استثنا برای قوانین کپی رایت عکس در این برنامه وجود داشته باشد، ولی باز هم شاید کپی کردن عکس دیگران برای شما دردسر ایجاد کند.

تنها را برای جلوگیری از نقض کپی رایت هنگام استفاده از عکس در اینستاگرام این است که از عکس های استوک و دانلود آن ها از وب سایت هایی unsplash مثل استفاده شود. در غیر این حالت، باید خود مالک معنوی تصویر بوده یا از مالک آن، اجازه نشر داشته باشید.

از همراهی شما تا پایان این مطلب بسیار سپاسگزاریم. پیشنهاد می شود در صورت تمایل برای اطلاع از نحوه ریپلای در دایرکت اینستاگرام و فعالسازی ریلز اینستاگرام روی لینک ها کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *