دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

فواید جوش شیرین برای گیاه و کاربردهای مختلف آن

  • ملیحه بال افکن
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

در واقع جوش شیرین با وجود تمام کاربردهایی که دارد برای گیاهان نیز فاقد مزیت نخواهد بود و شما می توانید با مطالعه این مقاله با تمام فواید جوش شیرین برای گیاه آشنا شوید.

جوش شیرین که به خاطر استفاده در فضای آشپزخانه معروف است در واقع محصولی همه کاره خواهد بود که در کار های روزانه و پخت و پز خانه ها کاربرد بی شماری خواهد داشت. علاوه بر این جوش شیرین برای گیاهان نیز مفید بوده و می توانید از آن برای رشد بهتر گیاه تان نیز استفاده نمایید.

کاربردهای جوش شیرین برای گیاه

بهتر است بدانید ماده جوش شیرین که بدان بی کربنات سدیم نیز گفته می شود یک ماده کریستال مانند می باشد که اغلب به صورت پودری در دسترس مردم قرار می گیرد. امروزه از این ماده به منظور پخت انواع نان و کیک ها استفاده می شود و همچنین مصرف خوراکی آن نیز دارای عوارضی مانند پوکی استخوان خواهد بود.

مزیت های جوش شیرین برای گیاه

همچنین امروزه گیاهان را می توان با روش های مختلفی پرورش داد که یکی از آن ها استفاده از جوش شیرین است. از این ماده می توانید علاوه بر مصارف خانگی در فضای باغچه ها و فضاهای سبز نیز برای پرورش گیاهان استفاده نمایید.

در ادامه سعی کرده ایم تا چندین مورد از برجسته ترین و مهم ترین کاربرد های جوش شیرین برای گیاه را شرح دهیم:

سنجش PH خاک:

توجه داشته باشید که برای تعیین میزان PH مورد استفاده بایستی در ابتدا با مقدار آب مقطر سطح خاک را مرطوب نمایید. سپس مقداری جوش شیرین را بر روی خاک مرطوب شده بپاشید. با این کار اگر شاهد به وجود آمدن حباب هایی سطح خاک باشید به این معنا خواهد بود که خاک مورد استفاده کاملا اسیدی است. در این شرایط خاک بستر دارای PH کمتر از ۵ می باشد در نتیجه خاک شما قادر به پرورش گیاهان سالم و شاداب خواهد بود.

همچنین اگر پس از انجام آزمایش ذکر شده  به اسیدی بودن خاک تان پی بردید می توانید با افزودن مقداری آهک به خاک از میزان اسیدی بودن آن بکاهید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پیش از انجام هر گونه تغییراتی در خاک مورد استفاده تان در مورد PH مطلوب محصولی که قصد کاشت آن را دارید اطلاعات کافی به دست بیاورید. سپس بر همان اساس تغییراتی را بر روی خاک گیاهتان پیاده کنید.

کاربرد های فراوان جوش شیرین برای خاک

دفع کننده قارچ های گیاهی:

برای تهیه این آفت کش بایستی ۴ قاشق سوپ خوری از جوش شیرین را با یک گالن از آب مقطر به خوبی ترکیب نمایید. سپس ترکیب آماده شده را درون بطری اسپری کننده بریزید. و بر روی گیاهان و یا در نزدیکی گیاهانی که احتمال بروز بیماری های قارچی در آن ها وجود دارد به ویژه انواع گل رز و درخت انگور اسپری نمایید.

اگر بر روی گیاهانتان اثراتی از سفیدک و به اصطلاح کپک زدگی را مشاهده کردید یک قاشق چای خوری از جوش شیرین را با یک لیتر آب ترکیب نمایید و در نهایت چندین قطره صابون مایع به آن اضافه نمایید. ترکیب آماده شده را بر روی گیاهان دچار سفیدک اسپری نمایید.

تهیه کود طبیعی:

اگر قصد ساخت یک کود طبیعی و خانگی برای گیاهتان دارید بایستی یک قاشق چایخوری جوش شیرین، یک قاشق چایخوری نمک اپسوم، نصف قاشق چایخوری آمونیاک و یک پالن آب را با یکدیگر ترکیب نمایید. می توانید در هر بار آبیاری گیاهان مقداری از ترکیب آماده را بر روی گیاهتان اسپری نمایید. توجه داشته باشید که استفاده از این نوع کود می تواند تاثیر چشمگیری بر سرسبزی شدن گیاهان خشک شده داشته باشد.

توصیه می شود که پیش از استفاده از این کود تحقیق کنید که آیا ترکیب ذکر شده به همراه محتویات استفاده شده در آن برای گیاه شما مناسب است یا خیر.

ساخت کود گیاهی با استفاده از جوش شیرین

از بین بردن علف های هرز:

در محدوده هایی که مالچ پاشی شده اند و یا در محدوده هایی که می خواهید خالی از علف های هرز باشد در ابتدا بایستی مقداری آب بر روی علف های هرز اسپری نمایید. سپس لایه ضخیمی از جوش شیرین را بر روی آن ها بپاشید.

توجه داشته باشید که اگر در اطراف گیاهان محدوده های خالی در نظر گرفته و علف هرز درون آن قسمت ها رشد کرده در ابتدا بایستی آن ها را هرس نمایید. سپس مقداری آب داغ جوشانیده شده را بر روی آن قسمت بریزید. در پایان نیز مقداری جوش شیرین بر روی قسمت های مورد نظر ریخته که با این کار شاهد به وجود آمدن علف هرز نخواهید بود.

افزایش شادابی و طراوت گیاه:

توصیه می شود که پیش از قرار دادن گیاهان درون گلدان و افزودن مقداری خاک به آن ها حتما کف گلدان های گیاهتان را با لایه نازکی از جوش شیرین بپوشانید و سپس خاک و گیاهتان را درون گلدان بگذارید. این لایه جوش شیرین در کف گلدان از پژمردگی و پلاسیده شدن جلوگیری می کند و در نهایت گیاهتان را از مرگ حتمی نجات خواهد داد.

اصول استفاده از جوش شیرین برای گیاهان

افزایش طول عمر گیاه:

از دیگر کاربردهای جوش شیرین برای گیاهان می توان به افزایش طول عمر گل های شاخه ای اشاره کرد به این صورت که گل های چیده شده را در محفظه ای محتوی آب مقطر به همراه یک قاشق از جوش شیرین قرار دهید. ترکیب آب مقطر و جوش شیرین به ماندگاری بیشتر گیاهان کمک شایانی خواهد کرد و در عین حال حفظ شادابی و سرزندگی آن ها را در پی خواهد داشت.

شیرین کردن گوجه ها:

توصیه می شود بر روی خاکی که درون ان گوجه کاشته اید مقداری جوش شیرین بپاشید. پس از مدتی خاک جوش شیرین را جذب کرده و ان را در اختیار گیاه قرار دهید. به صراحت می توان گفت که جوش شیرین باعث کاهش میزان اسیدی بودن گوجه ها و در نتیجه شیرین تر شدن آن ها خواهد شد.

تامین خاک قلیایی:

همانطور که می دانید برخی از گیاهان و گل ها وجود دارند که تنها می توانند در خاک های قلیایی رشد کنند. به همین خاطر اگر شما نیز قصد پرورش این دسته از گیاهان مانند بگونیا، ادریس و شمعدانی را دارید بایستی پیش از آبیاری این نوع از گیاهان چندین قاشق از جوش شیرین را به آب بیفزایید و سپس اقدام به آبیاری نمایید. این روش آبیاری معمولا باعث شکفته شدن گل های بیشتر و با طراوت تر شدنشان خواهد شد.

تهیه خاک قلیایی با جوش شیرین

در ادامه نیز پیشنهاد می شود که با کلیک بر روی لینک های مقابل با روش های تامین طراوت و شادابی گیاهان آپارتمانی و همچنین فواید زغال برای گیاهان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *