دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت هسته انبه و رشد بهتر آن

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۲ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

برای کاشت میوه انبه بهترین روش استفاده از روش کاشت هسته انبه است که باید روش های جوانه زدن هسته، کاشت و نگهداری از آن را بدانید.

کاشتن میوه ها و انواع سبزیجات در منزل از علاقه بسیاری از افراد است که دوست دارند تا این میوه های را در خانه و به دست خودشان پرورش دهند. یکی از این میوه ها انبه است که برای کاشت هسته انبه و داشتن این میوه، مراحل کاشتن انبه را خوب انجام دهید.

از میوه های پر طرفدار برای کاشت دانه انبه است که در اینجا خیلی ساده نحوه کاشت و نگهداری از آن را برای شما علاقه مندان به این میوه بیان خواهیم کرد.

روش آسان کاشتن انبه

نحوه کاشت هسته انبه:

در مرحله اولیه کاشتن میوه انبه باید ابتدا دانه آن را از گوشت میوه جدا کرد و ۲ روز در مقابل نور خورشید قرار دهید و سپس پوشت رویی هسته که کمی صفت است را با چاقو برش دهید و هسته اصلی آن را برای شروع کار بردارید.

بعد از جداسازی هسته اصلی باید در ادامه کاغذی مرطوب را انتهخاب کنید تا هسته را درون آن بپیچید. باید دقت کنید که رطوبت باید کافی باشد تا هسته خشک نشود و همچنین زیاد بودن مقدار آن نیز می تواند موجب پوسیدگی هسته شود.

بعد از پیچیدن هسته در کاغذ آن را در کیسه و سپس در ظرفی در بسته قرار دهید. در این مدت باید هسته را در فضایی تاریک نگهداری کنید و هر روز میزان رطوبت آن را چک کنید.

نحوه کاشت هسته انبه

  •  آرون گروپس

در مرحله بعدی نوبت به تهیه خاک مناسب و گلدان مناسب برای کاشت هسته انبه می رسد خاک باید دارای قابلیت زهکشی و رطوبت و آب مناسب باشد.

گلدان خود را با استفاده از خاک و کود مناسب پر کنید و مقداری آب بر روی آن بریزید هسته را در قسمتی مسطح از سطح خاک قرار دهید و به آرامی آن را به داخل خاک فشار دهید. این  گلدان را باید در مقابل نور آفتاب قرار دهید و در مقابل سرما از آن به خوبی محافظت کنید.

زمان مناسب برای رشد و نمو این نهال ۲-۳ ماه است که باید در این مدت به خوبی از نور آفتاب بهره مند شود. نگهداری از نهال این میوه کمی زمان بر است و نیازمند دقت و توجه کافی است که باید مراقبت و نگهدار یاز آن نیز به خوبی صورت بگیرید.

شرایط نگهداری گیاه انبه در گلدان

خاک : انبه می تواند درخاک های مختلفی رشد کند، اما بهترین خاک برای کاشت انبه در گلدان، مخلوط خاکی است که از ترکیب مساوی خاک برگ و خاک معمولی یا ترکیب کوکوپیت و پرلیت حدود ۴۰ درصدو پیت ماس ۲۰ درصد آماده شده باشد.

نور : این گیاه برای رشد نیاز به نور کافی دارد، البته نباید آن را در معرض مستقیم نور خورشید قرار دهید.

آبیاری گیاه : آبیاری گیاهان نیز باید به شکل منظم و صحیح انجام گیرد، میوه انبه همچون بسیاری از میوه های گرمسیری در دوره های متناوب مرطوب و خشک رشد می کند.

کاشتن هسته انبه

از آنجا که هسته انبه برای رشد و جوانه زدن نیاز به رطوبت دارد، بنابراین مناسب ترین زمان برای آبیاری، هنگامی است که سطح خاک گلدان خشک باشد.

کوددهی : کوددهی این گیاه نیز باید یکبار در ماه و به شکل منظم در فصل زمستان انجام گیرد.

بیماری و آفات : شته و کنه مهمترین آفات گیاه انبه می باشند، حال به محض مشاهده اولین نشانه هخای بیماری گیاه به منظور جلوگیری از گسترش آن، باید فورا اقدامات موثر در این زمینه انجام دهید.

نکته : پرورش هسته انبه در گلدان از زمان کاشت تا رشد گیاه و رسیدن به میوه دهی ۵ تا ۸ سال به طول می انجامد، اما در طول این مدت می توانید آن را به صورت گیاهی زینتی نگهداری کنید، همچنین می توانید برای صرفه جویی در وقت و راحتی کار نهال آماده انبه را  خریداری کنید

طریقه آبیاری بذر انبه

  • آبیاری بذر انبه باید به وسیله آبپاش به شکل منظم و در طول هفته انجام گیرد.
  • در دوره رشد گیاه انبه، تعداد آبیاری ها را یک یا دو بار در هفته کاهش دهید.
  • درخت انبه خاک مرطوب و غیر اشباع را ترجیح می دهد و درخت بالغ نیاز به آبیاری بیشتر به نسبت مراحل اولیه دارد.

پرورش هسته انبه

در پایان امیدواریم این مطلب برای شما همراهان عزیز و علاقمندان به این بخش سودمند بوده باشد، در صورت تمایل برای آشنایی بیشتر با پرورش گل های متنوع و تکثیر گیاهان مختلف می توانید بر روی لینک های مربوطه کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *