دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان یخ زدگی شانه و عوامل خطر ابتلا به این بیماری

  • سحر هودانلویی
  • ۵ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

این طبیعی است که بروز هریک از عارضه و بیماری ها در بدن می تواند آزار دهنده باشد و این درمواقعی خطرناک است که دایره حرکتی مفاصل را تحت تاثیر قرار دهد. از این رو ادامه مطلب را به معرفی علت و روش درمان یخ زدگی شانه اختصاص داده ایم.

شانه یخ زده یک بیماری شایع است که در آن شانه سفت می شود و تحرک آن کاهش می یابد. همچنین به عنوان کپسولیت چسبنده شناخته می شود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا علاوه بر بررسی علت این بیماری به معرفی روش درمان یخ زدگی شانه بپردازیم.

معرفی علائم یخ زدگی شانه

آشنایی با علت و درمان یخ زدگی شانه

به طور کلی اصطلاح شانه یخ زده اغلب به اشتباه برای آرتریت استفاده می شود، اما این دو بیماری ارتباطی با هم ندارند. شانه یخ زده به طور خاص به مفصل شانه اشاره دارد، در حالی که آرتریت ممکن است به مفاصل دیگر یا چندگانه اشاره داشته باشد. معمولا افراد بین ۴۰ تا ۶۰ سال را مبتلا می کند و در زنان بیشتر از مردان است. تخمین زده می شود که حدود ۳ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار دهد. همچنین آن می تواند یک یا هر دو شانه را تحت تاثیر قرار دهد.

معرفی فازهای مختلف آن

به طور کلی علائم آن به طور معمول در سه مرحله گروه بندی می شود. آن می تواند با گذشت زمان تشدید یابد و پس از پیروی دوره ۱ الی ۳ ماه روند درمان یخ زدگی شانه با موفقیت پایان یابد.

  • انجماد یا مرحله دردناک

درد به تدریج افزایش می یابد و حرکت شانه را سخت و سخت تر می کند که درد آن در طول شب بدتر می می شود. همچنین  این مرحله می تواند از ۶ هفته تا ۹ ماه طول بکشد.

  • یخ زده

در این مرحله درد بدتر نمی شود و ممکن است، حتی در این مرحله کاهش یابد. چرا که در این شرایط شانه سفت باقی می ماند. از این رو می تواند از ۴ تا ۶ ماه طول بکشد و حرکت ممکن است محدود شود.

  • ذوب شدن

حرکت آسان تر می شود و ممکن است در نهایت به حالت عادی بازگردد. درد ممکن است محو شود اما گاهی عود می کند. این بین ۶ ماه تا ۲ سال طول می کشد. چیزی در حدود بیش از ۹۰ درصد از مردم متوجه می شوند که با ورزش های ساده و کنترل درد، علائم بهبود می یابند. شانه یخ زده به طور معمول بهبود می یابد، اما ممکن است ۳ سال طول بکشد.

درمان یخ زدگی شانه چگونه است؟

  •  آرون گروپس

تمرینات تاثیر گذار

علائم شانه یخ زده شامل درد مداوم در مفصل فوقانی شانه است. ورزش مکرر و ملایم می تواند از سفتی شانه جلوگیری کرده و احتمالا آن را درمان کند. در این رابطه پژوهش های متعددی انجام شده است تا آن دسته از افرادی که میلی انجام درمان شانه یخ زده به صورت پزشکی ندارند با این روش های وزشی در خانه و یا باشگاه ها به انجام روند درمان بپردازند.

  • کشش بازوی متقاطع

بازو بالای سمت آسیب دیده را نگه دارید، به آرامی بازو را در مقابل خود، زیر چانه بکشید. ۳۰ ثانیه نگه دارید. آرام باشید و تکرار کنید. توجه داشته باشید که ترجیحا تمرینات باید توسط یک پزشک، یک یک فیزیوتراپ هدایت شوند. هر فردی که سفتی در مفصل شانه را تجربه می کند باید زودتر به دنبال مراقبت های پزشکی باشد تا از سفتی دائمی جلوگیری شود.

  • کشش آونگ

بایستید و شانه ها را شل کنید. در حالی که دست بازوی سالمی که روی میز قرار دارد به جلو خم شوید. اجازه دهید بازوی آسیب دیده به صورت عمودی آویزان شود و در یک دایره کوچک به قطر حدود ۱ سانتی متری بچرخد. با افزایش قدرت، قطر را طی چند روز افزایش دهید.

  • کشش حوله

دو سر حوله را پشت سر خود بگیرید. با بازوی خوب، حوله و بازوی آسیب دیده را به سمت شانه بکشید. ۱۰ تا ۲۰ بار در روز تکرار کنید.

علت ابتلا به یخ زدگی شانه

معرفی علائم آن

فردی که شانه یخ زده دارد، مفصل شانه به طور مداوم دردناک و سفت خواهد شد. علائم و نشانه ها به تدریج ایجاد می شوند و معمولا خود به خود برطرف می شوند.

  • احساس درد در شانه که گفتنی می باشد این درد بسیار غیر منتظره‌ است و در نهایت به آسیب دیدگی خاصی مربوط نمی باشد.
  • برای بردن دست به سمت بالای سر و حرکت دادن آن به مشکل بر خواهید خورد.
  • همچنین در بردن یک دست به سمت شانه دست دیگر و یا قرار دادن دست روی کمر مشکلاتی وجود دارد و به درد بسیاری مبتلا خواهید شد.

گفتنی می باشد که هرگاه علائم گفته شده را تجربه کردید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید و در این شرایط سهل انگاری نکنید، چراکه می تواند در ادامه به مشکل جدی تر منجر شود. در شرایطی که این عارضه را درمان نکنید به مراتب شدید می شود که در این حالت امکان دارد، روند درمان در چیزی حدود ۲ سال به طول بینجامد.

عوامل خطر

همانطور که گفته شد زنان بیش از مردان در معرض ابتلا هستند و این در حالی است که آن ها بالای ۴۰ سال نیز سن داشته باشند و این می تواند روند درمان یخ زدگی شانه را تا حدودی با مشکل مواجه کنید. همچنین دیگر موارد گفته شده از دیگر فاکتورهای افزایش ریسک ابتلا به این بیماری شمار می آیند که آن ها را معرفی کرده ایم.

  • سن که داشتن بالای ۴۰ سال یک امر خطرزا است.
  • جنسیت که چیزی در حدود ۷۰ درصد افراد مبتلا به شانه یخ زده زن هستند.
  • ترومای اخیر از این رو جراحی یا شکستگی بازو می تواند منجر به بی حرکتی در دوران نقاهت شود و این ممکن است باعث سفت شدن کپسول شانه شود.
  • دیابت نیز چیزی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد منبع قابل اعتماد افراد مبتلا به دیابت دچار یخ زدگی شانه می شوند و علائم ممکن است شدیدتر باشد که دلایل آن نیز نامشخص است.

همچنین شرایط دیگری که می تواند خطر را افزایش دهد به شرح زیر است.

  • سکته
  • پرکاری تیروئید
  • کم کاری تیروئید
  • بیماری قلب و عروقی
  • بیماری پارکینسون

روند درمان یخ زدگی شانه چگونه است؟

چگونگی تشخیص

پزشکان به احتمال زیاد شانه یخ زده را بر اساس علائم، علائم و معاینه فیزیکی، با توجه دقیق به بازوها و شانه ها تشخیص می دهند. شدت شانه یخ زده با یک آزمایش اساسی مشخص می شود که در آن پزشک قسمت های خاصی از بازو و شانه را فشار داده و حرکت می دهد.

مشکلات ساختاری را می توان تنها با کمک آزمایش های تصویربرداری، مانند اشعه ایکس یا تشدید مغناطیسی MRI شناسایی کرد.

نحوه درمان

هدف کاهش درد و حفظ تحرک و انعطاف پذیری در شانه است. به موقع و با درمان، از هر ۱۰ بیمار ۹ نفر تسکین را تجربه می کنند. با این حال، بهبودی ممکن است آهسته باشد و علائم ممکن است برای چندین سال باقی بماند. راه های مختلفی برای تسکین درد و کاهش این عارضه وجود دارد که در ادامه آن ها را معرفی کرده ایم.

  • مسکن ها

به طور کلی داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن، برای خرید بدون نسخه در دسترس هستند و ممکن است التهاب را کاهش دهند و درد خفیف را کاهش دهند. همچنین استامینوفن برای استفاده طولانی مدت توصیه می شود. داروهای مسکن تجویزی، مانند کدئین، یک مسکن مبتنی بر مواد افیونی، ممکن است درد را کاهش دهند.

همه مسکن ها برای هر بیمار مناسب نیستند، بنابراین بررسی گزینه ها با پزشک مهم است.

چگوونگی تشخیص ابتلا به یخ زدگی شانه

  • کمپرس گرم و سرد

این کمپرس ها می توانند به کاهش درد و تورم کمک کنند.

  • تزریق کورتیکواستروئید

با این حال، تزریق مکرر کورتیکواستروئید ممنوع است زیرا می تواند اثرات نامطلوبی از جمله آسیب بیشتر به شانه داشته باشد.

  • تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست

این کار با بی حس کردن انتهای عصبی در نخاع که درد را کنترل می کند، عمل می کند. دستگاه TENS کوچک را به الکترودها یا پدهای الکتریکی کوچک می فرستد که روی پوست شانه آسیب دیده اعمال می شوند.

  • فیزیوتراپی

این می تواند تمریناتی را برای حفظ تحرک و انعطاف پذیری تا حد ممکن بدون فشار آوردن به شانه یا ایجاد درد زیاد ارائه دهد.

  • دستکاری شانه

در حالی که بیمار تحت بیهوشی عمومی است، مفصل شانه به آرامی حرکت می کند.

آشنایی با سندرم یخ زدگی شانه

  • آرتروسکوپی شانه

یک نوع جراحی کم تهاجمی که در درصد کمی از موارد استفاده می شود. یک آندوسکوپ یا لوله کوچک از طریق یک برش کوچک به مفصل شانه وارد می شود تا هرگونه بافت اسکار یا چسبندگی از بین برود.

در صورتی که مطالعه این مطلب از آشنایی با روش های درمان یخ زدگی شانه برای شما تاثیر گذار و مفید واقع شد، پیشنهاد می کنیم با مطالعه مطالب ارائه شده مانند بیماری ای ال اس و بیماری دیسمورفیک باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در این زمینه ها افزایش دهید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *