دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بیماری دیسمورفیک و نشانه های همراه با این اختلال

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

در این مطلب شما را با همه چیز در رابطه با بیماری دیسمورفیک آشنا می کنیم و شما می توانید روش های درمانی و روش های تشخیص این بیماری را دانسته و تشخیص دهید.

بیماری دیسمورفیک یکی از بیماری های شایع در میان افراد می باشد. در واقع فردی که دچار این بیماری می باشد مدام از بدن خود و شکل ظاهری اش ایراد می گیرد در صورتی که واقعا چنین نمی باشد. بسیاری از افرادی که به جراحی های پلاستیک روی می آورند به این بیماری مبتلا می باشند و خود زشت پنداری در آن ها به وضوح قابل مشاهده می باشد.

همه چیز در مورد دیسمورفیک

همه چیز در رابطه با بیماری دیسمورفیک

بادی دیسمورفیک یکی از شایع ترین اختلال هایی می باشد که در میان افراد رواج پیدا کرده است و امروزه افراد بسیار زیادی را به خود درگیر کرده است. اگر شما هم فردی را می شناسید که بارها و بارها به زیر تیغ جراحی رفته است بدون این که واقعا نیاز به این عمل ها داشته باشد بدین معنا است که به این اختلال مبتلا می باشد. در واقع این اختلال هم در مردان و هم در زنان وجود دارد و افرادی که وقت زیادی را برای آرایش کردن می گذارند نیز جزئی از این اختلال را دارند و برای این که بتوانید بیش تر با این بیماری آشنا شوید همه چیز را برایتان بررسی می کنیم.

چیستی بیماری

بسیاری از افراد هنوز هم نمی دانند که بیماری دیسمورفیک چیست و چگونه در فرد ظاهر می شود. در واقع این اختلال یکی از هزاران چهره بیماری وسواس فکری می باشد فرد به شدت در این بیماری نگران یک سری از نقص های خیالی در بدن خود می شود. در واقع در بیش تر موارد این نقص ها وجود ندارند و اگر هم باشند فرد با خیال پردازی آن را بسیار بزرگ می کند. افکار بسیار زیادی روزانه این افراد را به خود درگیر می کند و این افکار مزاحم می توانند مشکلات بسیاری را برای فرد مبتلا ایجاد کند. معمولا افرادی که این اختلال را دارند از خود راضی نیستند و اعتماد به نفس آن ها بسیار پایین می باشد.

دیسمورفی یکی از واژه های یونانی می باشد که معنای آن ناهنجار و غیر طبیعی می باشد. تاریخ نویسان یونان کهن بیان کرده اند که این واژه از دختری زشت در آن دوران گرفته شده است که پدر و مادر این دختر از پرستارش خواسته بودند تا او را به هیچ کس نشان ندهد و این پرستار دخترک را هر روز به معبد هلن می برده است تا بتواند این دختر که دارای دیسمورفیا بوده است را شفا دهد و بعد از مدتی این اتفاق رخ می دهد و دخترک زشت تبدیل به زیبا ترین دختر شهر می شود.

آشنایی با دیسمورفیک

  •  آرون گروپس

دیسمورفیک در زنان

بسیاری از افرادی که این مشکل را دارند گمان می کنند که صورتشان تقارن ندارد و یا یکی از اجزای صورت آن ها بسیار زشت می باشد و زیبایی آن ها را تحت تاثیر قرار داده است. در واقع برخی از افراد دیگر فکر می کنند که چاق هستند و اضافه وزن دارند در صورتی که در واقعیت این چنین نمی باشد ولی از این وضعیت خجالت می کشند و سعی می کنند خود را شبیه به ایده آل های جهانی کنند. در نظر داشته باشید که در بیماری دیسمورفیک افراد همیشه خود را با لقب زشت یاد می کنند و هیچ وقت از چیزهایی که دارند رضایت پیدا نمی کنند حتی اگر زیباترین چهره ها و بهترین فرم بدن ها را داشته باشند.

بسیاری از خانم هایی که درگیر این بیماری هستند مدت ها در برابر آینه می ایستند و به آرایش کردن می پردازند و سعی می کنند نقص های خیالی را برطرف کنند. این بیماری علاوه بر این که سلامت روحی فرد را از بین می برد بلکه به دلیل رژیم گرفتن های سنگین و یا جراحی های زیبایی جان آن ها را نیز به خطر خواهد انداخت بنابراین بهتر است قبل از این که چنین چیزی رخ دهد حتما به دنبال راهی برای درمان آن باشید.

بیماری دیسمورفیک

دیسمورفیک در مردان

این بیماری در مردان نیز بروز پیدا می کند ولی در زنان بسیار بیش تر است. در نظر داشته باشید که این بیماری در مردان بیش تر برای ماهیچه هایشان رخ می دهد و آن ها فکر می کنند که بیش از اندازه ضعیف شده اند و ناتوانی بسیار زیادی را در خود احساس می کنند. در واقع این مورد در مردان نیز بسیار خطرناک می باشد و اگر درمان نشود می تواند مشکلات شدیدی را ایجاد کند.

بسیاری از این افراد سعی می کنند رژیم های بسیار ویژه و سختی را بگیرند که بدنشان برای آن ها آمادگی ندارد و یا از هورمون های غیر مجاز استفاده کنند. این هورمون ها می تواند بلای بسیار بدی را بر سر ماهیچه های آن ها بیاورد و بعد از مدتی این نقص های خیالی در آن ها به واقعیت ها تبدیل خواهد شد. مردانی که به این اختلال مبتلا می شوند نسبت به یک سری چیز های دیگر مانند موهایشان نیز وسواس به خرج می دهند.

شیوع بیماری

در کتاب DSM5 بیان شده است که رشد این اختلال در بزرگسالان آمریکا حدودا ۲.۴ درصد و در آلمانی ها ۱.۸ درصد می باشد. در واقع تمامی این آمار ها بر اساس مراجعه افراد به متخصصان زیبایی، متخصصان پوست و دندانپزشکی ها بدست آمده است و به گفته پزشکان این افراد هیچ مشکلی ندارند و دچار اختلال روانی هستند.

ملاک های تشخیصی بد شکلی بدن

ملاک های تشخیصی DSM5

یک سری از ملاک ها هستند که معمولا برای تشخیص بیماری دیسمورفیک به کار می روند. این ملاک ها را برایتان بررسی می کنیم تا با این بیماری و روش های تشخیصی آن بیش تر آشنا شوید.

ملاک A

طبق این ملاک شما یک فردی را مشاهده می کنید که همیشه نگران است و خیال می کند که یک نقص خیالی در بدنش وجود دارد. در واقع این خیال ها و توهمات خود فرد می باشد و دیگران این مشکلات را مشاهده نمی کنند و اگر هم مشاهده می کنند آن ها را بسیار جزئی می دانند.

ملاک B

این ملاک بیان می کند که فرد مبتلا به این اختلال واکنش های تکراری را نشان می دهد و سعی می کند برای رفع نقص های خود یک کاری را به صورت مداوم تکرار کند. برای مثال بیش از حد در آینه نگاه می کند و یا سعی می کند به صورت مداوم مو های خود را شانه کرده و یا حالت آن را عوض کند. در برخی از موارد بسیار شدید فرد سعی می کند خود را با دیگران نیز مقایسه کند.

ملاک C

این ملاک بیان می کند که اگر فرد به دیسمورفیک مبتلا است نباید نگرانی های دیگر و افکار دیگری داشته باشد که به بیماری های دیگر مرتبط باشد. به زبانی ساده تر این افکارها و ذهنیت های فرد نباید با اختلال های دیگری توجیه شود. برای مثال اگر فردی درباره اضافه وزن خود اظهار نظر می کند نباید این اختلال به جز با بیماری دیسمورفیک با اختلال های خوردن نیز توجیه شود.

نشانه های همراه با دیسمورفیک

نشانه های همراه

یک سری از نشانه ها هستند که به همراه این بیماری در فرد بروز پیدا می کند که آن ها را در ادامه برایتان شرح می دهیم.

دیسمورفی ماهیچه ای

در این نوع دیسمورفی بسیاری از افراد همیشه افکار دیگری دارند که بیان کننده کوچک بودن بدن آن ها می باشد و همیشه فکر می کنند که بدن آن ها به اندازه کافی عضلانی نیست. در واقع این مشکل می تواند با گذشت زمان و درمان نشدن افزایش یافته و مشکلات شدید تری را برایتان به همراه داشته باشد.

انواع بینش در دیسمورفیک

بینش های متفاوتی در این بیماری وجود دارد که آن ها را برای شما عزیزان بررسی خواهیم کرد.

  • در بینش متوسط و یا خوب فرد می داند و پذیرفته است که باورهایی که در مورد بدن خود دارد واقعیت ندارد و ساخته ذهنیات او است.
  • در بینش ضعیف فرد هیچ باور خوبی در مورد خود ندارد و گمان می کند که تمامی باورهایش در مورد نقص های بدنی درست می باشد و سعی در رفع آن ها دارد.
  • در فرد بدون بینش یک سری از باور های دیلوژنال وجود دارد که فرد به صورت کلی گمان می کند که تمامی نقص های خیالی او که در مورد بدنش دارد درست می باشد و همین موضوع ساده می تواند مشکلات بی شماری را برای او ایجاد کند.

درمان دیسمورفیک

درمان

برای درمان بیماری دیسمورفیک می توانید از روش های بسیار متفاوتی استفاده کنید ولی بهترین راه شناخت درمانی و تراپی می باشد. در واقع این دو راه به شما کمک می کند تا بدانید که به چه میزان افکار منفی داشته اید و سعی کنید از آن ها دوری کرده و یا آن ها را از ذهن خود دور کنید.

یکی از موفقیت آمیز ترین درمان ها در این زمینه درمان شناختی رفتاری و یا همان درمان بر اساس CBT می باشد. در واقع در این درمان تمامی باور های نادرستی که افراد از خود و بدنشان دارند را مشخص می سازند و با رفتار های اجتنابی این وسواس های ظاهری تشدید خواهند شد. در واقع در این روش درمانی باور های فرد به چالش کشیده می شود و به صورت منطقی بسیاری از این باورها از فکر فرد بیرون خواهد رفت.

هدفی که روانشناسان در این زمینه دارند این است که به مراجعه کننده بفهمانند که زیبایی ملاک و معیار مشخصی ندارد و یک باور و برداشت شخصی است. در واقع آن ها مراجعه کننده را تشویق می کنند تا درباره نارضایتی هایی که دارند حرف بزنند و سعی کنند از واژه های خنثی تری در این زمینه استفاده کنند. بسیاری از محققان اعتقاد دارند که درمان های رفتاری برای بیماری های وسواس گونه بهتر جواب می دهد و بهتر است از آن ها کمک بگیرید. یکی دیگر از روش های درمانی روش ERP می باشد و شما می توانید از روانکاوی نیز برای درمان این اختلال کمک بگیرید و نتایج بسیار خوبی را بدست آورید.

پیشگیری از دیسمورفیک

پیشگیری از این بیماری

جالب است بدانید که هیچ راه پیشگیری از این اختلال های وسواس گونه وجود ندارد و شما نمی توانید آن ها را مهار کنید. در نظر داشته باشید که این اتفاق ها ممکن است در اوایل سن نوجوانی رخ دهد و اگر بتوانید سریع تر آن را تشخیص بدهید قطعا درمان سریع تر و کم هزینه تری را در پیش خواهید داشت در غیر این صورت باید مدت زمان بسیاری را به درمان اختصاص دهید.

 عوارض بیماری دیسمورفیک

هر بیماری و اختلال روحی و روانی می تواند یک سری مشکلاتی را با خود به همراه داشته باشد و این بیماری نیز از این قاعده مستثنی نمی باشد. عارضه هایی که این بیماری روحی با خود به همراه دارد عبارتند از :

  • افسردگی شدید
  • ایجاد افکارهای منفی و مرتبط با خودکشی در فرد
  • اختلال های اضطرابی
  • اختلال وسواس
  • سوء مصرف مواد
  • پیدا کردن رفتار های مخرب
  • مشکلات شدید جسمی

بیماری دیسمورفیک

بسیاری از افراد در برابر بسیاری از بیماری ها مقاومت می کنند و دوست ندارند که خود را یک فرد بیمار تلقی کنند با این حال این افراد را می توان جزء دسته های خطرناک قرار داد زیرا ممکن است به دیگران آسیب های شدیدی وارد کنند. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک داده شده در مورد بیماری های دیگر مانند بیماری مینینگوسل و بیماری آشالازی اطلاعاتی بدست آورید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *