دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بیماری آئورت شکمی و روش های پیشگیری از بروز آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

به طور کلی آنوریسم به گشاد شدن غیر طبیعی رگ خونی یا یک ناحیه از بدن گفته می شود که در ادامه به معرفی بیماری آئورت شکمی به همراه علت و علائم روش های درمان آن پرداخته ایم.

بیماری آئورت شکمی را می توان یک ناحیه بزرگ شده در قسمت تحتانی رگ اصلی به شمار آورد که خون را به بدن می رساند. همچنین آئورت از قلب، مرکز قفسه سینه و شکم عبور می کند. گفتنی می باشد که آئورت بزرگترین رگ خونی بدن است، بنابراین پارگی آئورت شکمی می تواند باعث خونریزی و عامل تهدید کننده زندگی به شمار آید. برای آشنایی با علائم و چگونگی تشخیص به همراه روش های درمان بیماری آئورت شکمی در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

درمان بیماری آئورت شکمی

آشنایی با بیماری آئورت شکمی

درمان این بیماری وابسته به اندازه آنوریسم و ​​سرعت رشد آن، درمان ها متفاوت می باشند اما در ابتدا بد نیست که با علائم و علت های پدیدی آورنده این عارضه آشنایی پیدا کنید.معرفی علائم

به طور کلی بیماری آئورت شکمی به کندی رشد می کند و از علائم قابل توجهی برخوردار نیست که از این رو تشخیص آن ها نیز دشوار است. برخی از آنوریسم ها هرگز پاره نمی شوند. خیلی ها از کوچک شروع می شوند و همچنان نیز کوچک می مانند. برخی دیگر در طول زمان بزرگتر می شوند که گاهی اوقات به سرعت این فرآیند انجام می گیرد و باید مراقب های لازم در این رابطه صورت گیرد.

در حالتی که آنوریسم آئورت شکمی در حال بزرگ شدن باشد، ممکن است به علائم گفته شده در ادامه این مطلب دچار شوید.

  • درد عمیق و مداوم در ناحیه شکم یا پهلوی شکم
  • کمر درد
  • نبض نزدیک ناف

بررسی علت بروز آن

به طور کلی علت ابتلا به این بیماری در حال حاضر ناشناخته است. با این حال، عوامل خاصی نشان داده شده است که خطر ابتلا به آن ها را افزایش می دهد. این عوامل به شرحی از موارد گفته شده در ادامه مطلب است.

شرایط هشدار دهنده با بیماری آئورت شکمی

  • سیگار کشیدن

سیگار می تواند مستقیما به دیواره رگ های شما آسیب برساند و احتمال برآمدگی آن ها را به مراتب افزایش دهد. همچنین می تواند خطر ابتلا به فشار خون بالا را برای فرد پدید آورد.

  •  آرون گروپس
  • فشار خون بالا

فشار خون به سطح فشار روی دیواره رگ های خونی شما اشاره دارد. فشار خون بالا می تواند دیواره های آئورت شما را ضعیف کند. این امر احتمال تشکیل آنوریسم را افزایش می دهد.

  • التهاب عروقی

التهاب شدید در داخل آئورت و سایر شریان ها گاهی اوقات می تواند باعث ایجاد این بیماری شود، اما این اتفاق بسیار نادر است. همچنین آنوریسم می تواند در هر رگ خونی بدن شما ایجاد شود. با این حال، آن ها به دلیل اندازه آئورت بسیار جدی در نظر گرفته می شوند.

عوارض ابتلا به بیماری آئورت شکمی

شیوع این بیماری

در شرایطی که هر یک از موارد گفته شده در ادامه مطلب را دارا باشید به احتمال در معرض ابتلا به این بیماری، بیشتر قرار می گیرد.

  • مرد هستند.
  • اضافه وزن یا چاقی دارند.
  • بالای ۶۰ سال سن دارند.
  • سابقه خانوادگی بیماری ها و بیماری های قلبی و آنوریسم دارند.
  • فشار خون بالا دارید، به خصوص اگر بین ۳۵ تا ۶۰ سال سن دارید.
  • داشتن کلسترول بالا یا تجمع چربی در رگ های خونی نیز تاثیر گذار است.
  • از سبک زندگی بی تحرک برخوردار هستید.
  • ضربه به شکم یا آسیب های دیگر به قسمت میانی شما وارد شده است.
  • دود و محصولات تنباکویی را استعمال می کنید.

روش های پیشگیری از ابتلا

برای جلوگیری از ابتلا به آنوریسم آئورت یا جلوگیری از بدتر شدن بیماری آئورت شکمی، باید نکات و موارد گفته شده در ادامه این مطلب را در نظر داشته باشید.

جلوگیری از بروز آئورت شکمی

  • ترک استعمال های دخانی

سیگار نکشید و از محصولات تنباکو استفاده نکنید. سیگار کشیدن و استعمال تنباکو را ترک کنید و تا جایی که می توانید از آن ها نیز خودداری کنید. اگر به کمک نیاز به ترک سیگار دارید، با پزشک خود در مورد داروها و درمان هایی که ممکن است کمک کننده باشند، صحبت کنید.

  • برنامه غذایی سالم

رژیم غذایی سالم داشته باشید. در خوردن انواع میوه ها و سبزیجات، غلات کامل، مرغ، ماهی و محصولات لبنی کم چرب توجه ویژه ای داشته باشید. همچنین از چربی های اشباع و ترانس پرهیز کرده و نمک را محدود کنید.

  • کنترل بیماری ها

فشار خون و کلسترول خود را تحت کنترل نگه دارید. اگر پزشک شما داروهایی را تجویز کرده است، آن ها را طبق دستور مصرف کنید.

  • فعالیت ورزشی

ورزش منظم داشته باشید. سعی کنید حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته فعالیت هوازی متوسط ​​داشته باشید. اگر فعالیت خوبی در طی هفته ها نداشته اید، به آرامی آن ها شروع کنید و به مراتب در طی برنامه های روزانه خود بگنجانید. همچنین می توانید با پزشک خود در مورد اینکه چه نوع فعالیت هایی برای شما مناسب است، صحبت کنید.

نحوه تشخیص عارضه آئورت شکمی

شرایط هشدار دهنده

به طور کلی شرایط خطرزا در این بیماری را می توان به مانند عارضه های قلبی که برای فرد به وجود می آید و شامل سکته قلبی و بیماری های جانبی عروق است در دیگر موارد به شرح ذیل گروه بندی کرد.

  • ابتلا به دیابت
  • بالا رفتن فشار خون
  • افزایش کلسترول خون
  • استعمال دخانیات

گفتنی می باشد که سیگار کشیدن علاوه بر بروز بیماری آئورت شکمی و پارگی آنوریسم به مراتب می تواند در بروز عارضه های قلبی نیز تاثیر گذار واقع شود. همانطور که مطالعه کردید این پارگی به مراتب بسیار خطرناک است و در صورت عدم رسیدگی به آن و مراجعه به پزشک می تواند به بروز مرگ در فرد قربانی منجر شود.

چگونگی تشخیص

همچنین تشخیص این بیماری می توان با روش های گفته شده در ادامه مطلب انجام داد.

معاینه فیزیکی برای تشخیص بیماری آئورت شکمی

معاینات فیزیکی:

از روش های ابتدایی و ساده در تشخیص این بیماری می توان به معاینات فیزیکی اشاره داشت. در این وضعیت پزشک به بررسی های بر روی ضربان شکم در قسمت مرکزی می پردازد و به تشخیص های بالینی در این رابطه می پردازد. این در حالی است که افراد چاق و دارای قطر شکمی بالا با این روش به راحتی مبتلا بودن به بیماری را بروز نمی دهند. چراکه از این روش برای افراد لاغر و استخوانی به مراتب بیشتر استفاده می کند. به طور کلی گوش دادن به صدای شکم با استفاده از گوشی های پزشکی به آشفتگی و عدم بیماری در این ناحیه می پردازند که در نهایت جریان خون در داخل آنوریسم را به راحتی تشخیص می دهد.

آزمایش های تصویری:

همچنین روش تصویربرداری برای تشخیص این بیماری به مراتب دقیق تر است که به شرح مواردی گفته شده در ادامه است.

  • سونوگرافی
  • ام آر آی
  • سی تی اسکن
  • اشعه ایکس از شکم
  • عکس باری از جداره های کلسیم در داخل دیواره های آنوریسم

به طور کلی با استفاده از این روش های تصویربرداری می توان مقدار پیشرفت و اطلاعات مرتبط با این بیماری را بررسی و تشخیص داد.

علت انجام سونوگرافی برای بیماری آئورت شکمی

سونوگرافی:

گفتنی می باشد که برای تشخیص بیماری آئورت شکمی می تواند از روش سونوگرافی استفاده کنید که در این حالت نیز اندازه و سایز آن نیز به خوبی مشخص می گردد. ضریب دقت این عکسبرداری چیزی در حدود ۹۸ درصد است که از این رو می توان آن را در گروه های روش های تشخیص دقیق و غیر تهاجمی به شمار آورد که اطلاعات دقیق در رابطه با این بیماری در اختیار شما قرار خواهد داد.

سی تی اسکن:

سی تی اسکن نیز از دیگر روش های عکس برداری دقیق به شمار می آید که می تواند اطلاعات دقیق در رابطه با این بیماری درباره محل آنوریسم، سایز و مقدار گستردگی آن برای شما شرح دهد. برای درمان نیز می توانید با اطلاعاتی که از این روش به دست آوردید به ایجاد برش های دقیق روی شکم بپردازید. توجه داشته باشید که برای انجام آن یا عکس برداری نیز بر رگ های خونی به تزریق رنگ پرداخته می شود. کسانی که به رنگ حساسیت داشته باشند و یا مبتلا به عارضه های کلیوی باشند به خوبی در رابطه با این روش تشخیص پاسخگو نیستند. از این رو باید روش های مناسب دیگری برای تشخیص این بیماری در این دسته از افراد مشخص کرد.

معرفی بیماری آئورت شکمی

روش های درمان

گفتنی می باشد که بیماری آئورت شکمی به مراتب پیشرفت کرده و می تواند علائم آن در سطح های بالایی بروز پیدا کند. کسانی که به این عارضه مبتلا هستند می توانند علائم متعددی را مشاهده کنند که در نهایت چگونگی درمان و تشخیص آن نیز به سایز، اندازه آنوریسم بستگی دارد که در ادامه نیز باید سن و جنسیت فرد بیمار را مورد بحث و بررسی قرار داد. در حالتی که اندازه این آنوریسم ها بزرگ تر باشد به مراتب نیز می تواند احتمال پارگی و مرگ را در او افزایش دهد. همچنین آنوریسم های دارای سایز کوچک را با بررسی و کمک گرفتن از روش های عکسبرداری و. سونوگرافی می توان تشخیص و در نهایت به انجام روش هایی برای درمان که به شرح مطالبی در ادامه است، پرداخت.

جراحی

به طور کلی برای انجام جراحی های مربوط به درمان می توان از روش های گفته شده در ادامه که معرفی کرده ایم، استفاده نمایید.

  • جراحی های سنتی که در آن به صورت قدیمی و سنتی به انجام آن می پردازند. به طور کلی در این روش به ایجاد برش های بزرگی در داخل شکم ایجاد می کند که در نهایت به تشخیص و شناسایی آنوریسم آئورت های پرداخته می شود. همچنین به کمک این برش به خارج کردن این آنوریسم ها می پردازند. در نهایت نواحی برش پیدا کرده را با گرافت های مصنوعی جابه جا و جایگزین می نمایند.
  • پیوند درون عروقی نیز به این گونه است که یک سوند و یا لوله را به درون شریان های فمورال که در داخل کشاله ران قرار دارد به جابه جایی  گرفته ها در نحل مورد نظر می پردازند تا در نهایت از گسترش این بیماری در نواحی مشخص شده به مراتب پیشگیری گردد. همچنین که در ادامه به ان اشاره شد باید نوع درمان و تشخیص آن را با توجه به سایز و مل به وجود آمده آنوریسم مشخص کرد.

غیر جراحی

همچنین بعد از انجام تشخیص های لازم در رابطه با بیماری آئورت شکمی به منظور پیشگیری از بزرگ شدن این آنوریسم ها باید اقداماتی را در جهت درمان در صورت غیر جراحی انجام دهید که آن ها به شرح زیر می باشند. توجه داشته باشید که کنترل این شرایط در پیشگیری از پیشرفت بیماری به مراتب بسیار تاثیر گذار است. کنترل موارد گفته شده در ادامه این مطلب از اهمیت به سزایی برخوردار است.

  • ترک اعتیاد داشتن به سیگار
  • کنترل سطح کلسترول خون
  • کنترل دیابت در افراد مبتلا
  • پیشگیری از بالا رفتن سطح فشار خون

توجه داشته باشید که با مصرف قرص های بتا بلاکر به مراتب می توان فشار خون را کاهش و کنترل کرد که در درمان بیماری آئورت شکمی تاثیر گذار هستند.

نشانه های آئورت شکمی

بررسی اندازه های آن

گفتنی می باشد که به طور معمول اندازه آنوریسم در مردان ۱.۷ سانتی متر و در خانم ها نیز ۱.۵ سانتی متر است که آنوریسم های کمتر از سایز ۳ سانتی متر به راحتی تشخص داده می شوند و نیازی به ارزیابی و بررسی های پیشرفته نیست. همچنین آنوریسم هایی که در سایز ۳ الی ۴ سانتی متر هستند باید در طول سال با کمک سونوگرافی به انجام بررسی و نظارت های گفته شده پرداخته شود تا در نهایت از بزرگ شدن و پیشرفته شدن آن ها به استفاده از روش های درمان و پزشکی صورت پذیرد.

همچنین آنوریسم های بی ۴ تا ۴.۵ سانتیمتر در طی هر ۶ ماه یکبار باید از طریق سونوگرافی به بررسی و معاینه ای متعددی قرار بگیرند. و در پایان آن هایی که بیش از ۴.۵ سانتی متر طول دارند باید تحت جراحی و ترمیم های پیوسته برای درمان کامل تحت نظر پزشکان متخصص قرار بگیرند.

عواقبی که در پی دارد

گفتنی می باشد که این بیماری در صورت عدم درمان می تواند باعث بروز دردهایی که در شکم گردد. همچنین در برخی از مواقع این دردها به حدی بیشتر می شوند که آن را به کمر و پهلوها نیز انتقال می دهند. در این شرایط فرد ممکن است به تشخیص های نادرست سوق پیدا کند و چنین فکر کند که به بیماری سنگ کلیه مبتلا شده است. در شرایطی که فرد به تشخیص های نادرست به صورت خودسرانه بپردازد در نهایت نیز به انجام درمان های نادرست و نا مشخص می پردازد که این می تواند شدت بیماری را بیشتر کرده و در بروز تورم و دردها تاثیراتی قائل شود که در این شرایط فرد تا دم مرگ کشانده خواهد شد.

گفتنی می باشد که در برخی از مواقع با مصرف آنتی بیوتیک می توان تاثیراتی در پارگی بیش از حد آنوریسم های منجر شد که در این موقعیت شرایط غیر قابل توضیحی برای فرد پدید می آید.

در صورتی که مطالعه این مطلب آرگا برایتان موثر و مفید واقع شد پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر لینک های ذکر شده به مانند بیماری هیرشپرونگ و بیماری مینینگوسل باری دیگر با ما همراه شده و اطلاعات خود را در رابطه با بیماری های نادری که برای افراد پدید می آید که تا با کمک این اطلاعات از اقدامات خودسرانه تا حد قابل توجهی جلوگیری کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *