دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو رکستون g4 شاسی بلند لوکس کره ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

خودرو رکستون g4 شاسی بلند لوکس کره ای می باشد که توسط رامک خودرو به بازار کشور ما عرضه شد. در این مطلب می خواهیم به بررسی خودرو رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ بپردازیم.

سانگ یانگ رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ در سال ۱۴۰۰ روانه بازار کشور شد تا به عنوان یک شاسی بلند مستقل، کمی به تنوع تقریبا یکنواخت این نوع خودروها در کشورمان بیفزاید. با بررسی خودرو رکستون g4  نسخه ۲۰۲۱ همراه ما باشید.

بررسی خودرو رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱

خودرو رکستون g4 یکی از محصولات شرکت سانگ یانگ در کره جنوبی می باشد که مطابق رده بندی جهانی در دسته شاسی بلندهای لوکس جای می گیرد. این خودرو از سال ۲۰۰۱ تاکنون روی خط تولید شرکت سانگ یانگ جای داشته و نسخه های متفاوتی از آن روانه بازارهای جهانی شده است.

در زبان کره ای سانگ یانگ به معنای دو اژدها است که به شکل سنگ یون نیز تلفظ می گردد. شرکت سانگ یانگ به عنوان چهارمین کمپانی خودروسازی بزرگ این کشور محسوب شده و در کشورهایی مانند روسیه، هند و قزاقستان هم کارخانه هایی برای ساخت برخی محصولات خود احداث کرده است. این شرکت در سال ۲۰۱۱ بیشتر سهام شرکتش را به شرکت هندی ماهیندرای واگذار نمود.

نسل های پیشین رکستون g4 علاوه بر مزیت هایی مانند کیفیت بالا و موتور قدرتمند نتوانستند در بازارهای جهانی موفقیت چندانی به دست آورند و همواره در سایه محصولات کوچکتر نظیر تیوولی قرار داشتند. در سال ۹۶ این شاسی بلند توسط گروه رامک خودرو به بازار کشور معرفی شد ولی به علت قوانین و محدودیت های جدید واردات خودرو رکستون g4 نتوانست مهمان جاده های کشورمان شود.

  •  آرون گروپس

با این حال در سال ۱۴۰۰ رکستون g4 در نسخه ۲۰۲۱ به بازار کشور وارد شد. این خودرو با توجه به قابلیت ها و امکانات فراوان در صورت عرضه با قیمتی مناسب یقینا می تواند سهم قابل توجهی از بازار کشور را به خود اختصاص دهد. با حضور رکستون g4 تا حدودی بازار کم رونق شاسی بلندهای این چنینی متحول خواهد شد.

البته قبل از این در سال ۹۷ هم نسخه فیس قدیم رکستون g4 در قالب مدل های وارداتی ۲۰۱۸ به طور محدود در اختیار مشتریان ایرانی قرار گرفته بود ولی پس از ممنوعیت واردات خودرو ، این محصول چند وقتی از بازار کشور بود که در نهایت در سال ۱۴۰۰ مجددا راهی بازار کشور شد.

رکستون g4 با شاسی های مستقل بر روی قابلیت آفرود تمرکز دارد و به همراه فهرست بلندبالایی از تجهیزات رفاهی سبب شده تا رده خودروهای لوکس بازار جای بگیرد. رکستون g4 از لحاظ ابعاد جزو معدود شاسی بلندهای ۷ نفره بازار می باشد و پیشرانه ۲ لیتری آن حدود ۲۲۲ اسب بخار قدرت تولید می کند. در ادامه به بررسی خودرو رکستون g4 می پردازیم تا با مشخصات و امکاناتی هایی که ارائه می دهد بیشتر آشنا شوید.

طراحی بیرونی

در بررسی ها مشخص شد خودرو رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ از نظر فرم کلی بدنه نسبت به نسخه ۲۰۱۸ تفاوت زیادی پیدا نکرده ولی طرح چهره به ویژه جلو پنجره ای آن کاملا متحول شده تا استایلی تقریبا مجلل و اسپرت تر از قبل را ارائه دهد. در این میان گرافیک داخلی چراغ های جلو به صورت دلچسب و زیبا با چهار لنز قوی شامل دو لنز سو پایین و دو لنز برای سو بالا همراه با چراغ های ال ای دی دیلایت مزین شده و چهره گیراتری را در نمای جلوی رکستون g4 به نمایش می گذارد.

می توان گفت طراحی رکستون g4 به روز و پر ابهت به نظر می رسد. در نمای روبرو طراحی عضلانی را شاهد هستیم که با ماهیت شاسی بلند آن هماهنگی دارد. جلوپنجره ای شش ضلعی با نوار کرومی که تا چراغ های اصلی ادامه یافته و نشان سانگ یانگ در مرکز بسیار خودنمایی می کند.
همانطور که اشاره شد چراغ ها گرافیک زیبایی دارند و یک ردیف چراغ ال ای دی که به صورت نواری بالای چراغ ها تعبیه شده، فرمی ابرو مانند برای رکستون g4 ایجاد کرده است. فرم سپر و خطوط روی بدنه، نمایی ایکس مانند داشته و رکاب مشکی جلو آمده حالتی تهاجمی به خودرو بخشیده است.
در ضمن چراغ های مه شکن مجهز به ال ای دی نیز به زیبایی در دو سمت خودرو خودنمایی می کنند. بررسی ها نشان می دهد خودرو رکستون g4 از لحاظ طراحی بیرونی علیرغم ظاهر زیبا و هیجان انگیز دارای هماهنگی زیادی در اجزای بدنه می باشد به نحوی که خسته کننده دیده نمی شود.
در نمای کناری به استثنای تغییر طرح رینگ ها، تفاوت محسوس دیگری به چشم نمی خورد. بخش عقب ماشین نیز تحولاتی را در طراحی چراغ ها و سپر پیدا کرده که می توان گفت شمایلی تقریبا منطقی و زیبنده تر از قبل در ناحیه عقب خودرو ایجاد کرده است.

به طور کلی طراحی بدنه رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ به عنوان یک شاسی بلند لوکس کره ای، علیرغم ارائه المان های مجلل موفق شده استایلی تقریبا عضلانی و سرسخت از این شاسی بلند دو دیفرانسیل را ارائه دهد و ویژگی های بیراهه نوری آن را از الان به رخ بکشد.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان می دهد رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ از لحاظ طراحی داخلی هم عملکرد خوبی داشته و ادوات کابین دارای هماهنگی معقول و زیبایی می باشند. در مرکز داشبورد بین دو دریچه هوا نمایشگر ۸ اینچی لمسی دیده می شود که اطلاعات ، سرگرمی و کنترل بعضی از تجهیزات را در اختیار راننده و سرنشینان می گذارد.

مواد استفاده شده در فضای داخلی کابین کیفیت نسبتا خوبی دارند. جنس صندلی ها و فرمان و بخش هایی از پنل درب از جنس چرم هستند و در بعضی از قسمت ها قطعات آلومینومی استفاده شده است. غربیلک فرمان حالت دی کات پیدا کرده تا ورود و خروج راننده تسهیل شده و حس بهتری از به دست گرفتن آن ایجاد شود.

کلاستر نیز برعکس گذشته به نوع دیجیتال تغییر یافته و می توان گرافیک آن را به روش های مختلف تغییر داد تا ترکیبی تقریبا هیجان انگیز از نشانگرها را برای کاربر فراهم آورد. کنسول میانی تغییر زیادی پیدا نکرده به جز وسط داشبورد که با روکش چرمی احاطه شده است. رودری ها نیز روکش چرمی به کار رفته تا سرنشینان هنگام باز و بسته کردن درب ها یا سایر مواقع حس بهتری از حضور در کابین پیدا کنند.

صندلی ها ارگونومی مناسبی داشته به ویژه صندلی های جلو به خوبی بدن سرنشین را در بر می گیرند و حمایت خوبی از آن دارند. صندلی های ردیف دوم کاملا جادار است و سه نفر بزرگسال بدون محدودیت چندانی می توانند در آن جا قرار بگیرند. صندلی های ردیف سوم هم هرچند نسبت به رقبا جادارتر به نظر می رسند ولی به هر حال بیشتر برای حضور افراد کوچک جثه و کودکان مناسب تر است.

قابل ذکر است ردیف های عقب هم به دریچه های پرتاب باد مجهز بوده و سرنشینان از قابلیت های سیستم تهویه در این بخش ها هم بهره مند می شوند. به صورت کلی بهتر بود کابین رکستون g4 بخصوص طرح داشبورد آن پس از چندین سال حضور در بازار با این سبک نسبتا قدیمی، تاحدودی تغییر می یافت تا با محصولات چینی جدید مانند چری تیگو ۸ قابل مقایسه نبود.

اما به هرحال کابین رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ باکیفیت، ارگونومیک، جادار و تقریبا جذاب به نظر می رسد که احتمالا رضایت بخش قابل توجهی از مشتریان را جلب می کند.

پیشرانه ۲ لیتری

در بررسی پیشرانه خودرو رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ مشخص شد که نسبت به مدل ۲۰۱۸ تفاوت چندانی نداشته و به همان موتور ۲ لیتری توربوشارژر مجهز است تا نیروی مورد نیاز خود را تامین کند. این پیشرانه جی دی آی یا تزریق مستقیم قادر است قدرتی معادل ۲۲۲ اسب بخار را به همراه ۳۵۰ نیوتن متر گشتاور ارائه دهد. این نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس شش دنده اتومات آیسین دو دیفرانسیل سه حالته به چرخ ها هدایت می شود.

در ضمن راننده می تواند توسط کلید تعبیه شده روی کنسول گیربکس، نحوه انتقال قدرت را میان سه حالت دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین (برای مسیرهای آفرودی سخت) تنظیم نماید و با توجه به ارتفاع مناسب ماشین از سطح زمین، می توان قابلیت آفرود مناسبی را از رکستون g4 انتظار داشت.

شتاب صفر تا صد خودرو به صورت رسمی منتشر نشده ولی این رقم نباید نسبت به مدل قبلی تغییر زیادی پیدا کرده باشد و به نظر می رسد بر اساس به روز رسانی های نرم افزاری ایجاد شده در بخش فنی رکستون g4، این خودرو احتمالا چابکی بیشتری نسبت به قبل داشته باشد.

از این رو احتمالا خودرو می تواند در مدت ۱۱-۱۱.۵ ثانیه شتاب صفر تا صد را انجام دهد که برای شاسی بلند تقریبا سنگین وزنی مانند رکستون g4 رقم کاملا قابل قبولی به نظر می رسد. در ضمن میانگین مصرف سوخت و حداکثر سرعت خودرو هم به صورت رسمی اعلام نشده ولی بر اساس تست های صورت گرفته و تشابه فنی تقریبا کامل با نسخه نیوفیس قبلی، احتمالا متوسط مصرف سوخت بیش از ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر و حداکثر سرعت بیشتر از ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت را از رکستون g4 شاهد باشیم.

تجربه رانندگی

در بررسی تجربه رانندگی با خودرو رکستون g4 قابل ذکر است که همچنان هنگام عبور از مسیرهای ناهموار، بعضی حرکات عرضی در اتاق آن حس می شود ولی به نظر می رسد عایق بندی کابین ارتقا یافته و سرو صدای چندانی از بیرون شنیده نشود. به صورت کلی سیستم تعلیق هر چند کاملا نرم نیست ولی می تواند کوبش های وارد شده به بدنه را به صورت مناسب جذب نماید و سواری تقریبا آرامش بخشی را برای کاربران به ارمغان آورد.

کیفیت مناسب صندلی ها هم بر افزایش آرامش سرنشین تاثیر گذار است. نوع حرکت خودرو بر اساس ابعاد و وزن آن نسبتا چابک به نظر می رسد و شتاب اولیه هم مناسب ارزیابی می شود. میان گیربکس و پیشرانه نیز هماهنگی خوبی وجود دارد و نسبت به مدل قبلی تاحدودی ارتقا یافته است.

این شاسی بلند کره ای از موسسه تست تصادفات کره جنوبی موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی شده است. همچنین آپشن های ایمنی خوبی هم برای آن در نظر گرفته شده است. در بررسی ها مشخص شد از نظر ایمنی خودرو رکستون g4 به ۹ عدد کیسه هوا، سیستم کنترل پایداری، سیستم حفظ تعادل خودرو در سرازیری، کنترل هرزگردی چرخ ها، رادار جلو و … مجهز شده است.

امکانات و آپشن ها

با توجه به بررسی ها شاخص ترین امکانات و آپشن های ارائه شده در خودرو شاسی بلند رکستون g4  نسخه ۲۰۲۱ شامل موارد زیر می باشد.

سانروف برقی، کروز کنترل، سیستم هشدار نقاط کور، ۹ عدد ایربگ جلو/جانبی/ پرده ای، سیستم هشدار تغییر لاین، سیستم کنترل پایداری، سیستم تشخیص و پیشگیری از تصادف با عابر پیاده، سیستم هشدار شناسایی تابلوهای فیزیکی، سیستم ترمز خودکار اضطراری، سیستم ضد واژگونی، پنل پشت آمپر دیجیتال، روکش چرمی صندلی ها، صندلی های جلو با تنظیم برقی و حافظه، گرمکن صندلی های جلو و عقب، سیستم سرد کن صندلی های جلو، سامانه بخارزدای هوشمند از شیشه ها، گرمکن فرمان،  سیستم تهویه مطبوع دوگانه و دریچه تهویه ردیف سوم، کمپرسور کولر مستقل، تنظیم سه حالته وضعیت انتقال نیرو، سنسور باران، اتولایت، سیستم ورود بدون کلید، خروجی برق ۲۲۰ ولت، استارت دکمه ای، دروبین ۳۶۰ درجه، آینه های جانبی تاشونده برقی، ترمز پارک برقی، اتوهلد، درب صندوق عقب برقی، آینه وسط الکتروکرومیک و …

ارزش خرید

در بررسی های صورت گرفته قیمت خودرو رکستون g4 نسخه ۲۰۲۱ در کشور در سال ۱۴۰۰ بیشتر از ۳.۵ میلیارد تومان ارزش گذاری شده است و این در حالی است که برای نسخه ۲۰۱۸ خودرو در نمونه های صفر کیلومتر حدود ۲.۵ میلیارد تومان قیمت گذاری شده بود. از مهمترین رقبای رکستون g4 در چنین شرایطی می توان به نمونه های دست دوم تویوتا پرادو، برخی نسخه های تویوتا لندکروزر سری ۲۰۰ ، کراس اوورهای لکسوس و برخی نسخه های کارکرده پورشه ماکان اشاره نمود.

از سایر رقبای شاسی بلند کره ای رکستون g4 می توان به هیوندای سانتافه، کیا سورنتو و رنو کولیوس اشاره کرد. از این رو در این رنج قیمتی خریداران ثروتمند انتخاب های تقریبا گسترده و متنوعی دارند و خرید یک شاسی بلند صفر کیلومتر کره ای دو دیفرانسیل با خدمات پس از فروش نه چندان مشخص، نمی توان در مورد بازار خرید و فروش آن نظر قطعی ارائه داد. اما ممکن است برخی خریداران تمایل داشته باشند بجای خرید نسخه های کارکرده به سراغ شاسی بلند رکستون g4 با توان فنی مناسب، قابلیت آفرود قابل قبول؛ ظاهر با ابهت و امکانات فراوان بروند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *