دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آموزش ثبت چک صیاد در طی ۷ مرحله

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۱ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

حدودا یک سالی است که ثبت چک در سامانه صیاد یکی از الزامات برای چک های بانکی می باشد. از این رو در این مطلب می خواهیم نحوه انجام این کار را از طریق اپلیکیشن آپ به شما آموزش دهیم.

از ابتدای سال ۱۴۰۰ ثبت چک در سامانه سجاد به یک الزام تبدیل شده است. برای انجام این کار می توان از اپلیکشین های مجاز بانکی مانند آپ، همراه بانک و … استفاده کرد. در این مطلب ثبت چک صیاد از طریق اپلیکشین آپ آموزش داده می شود.

ثبت چک صیاد از طریق اپلیکیشن آپ

ثبت چک در سامانه صیاد الزام جدیدی برای چک های بانکی می باشد به این دلیل آموزش شیوه ثبت چک صیادی را موضوع این مطلب قرار دادیم. از آنجا که در سال های گذشته مشکلات بسیاری درباره چک های برگشتی و کلاهبرداری در این زمینه وجود داشت، تصویب این قانون در جهت جلوگیری از چنین تخلفاتی بسیار کمک کننده خواهد بود.

با توجه به سیستم جدید ایجاد شده تمام بانک ها موظف شدند از آغاز سال ۱۴۰۰ فقط دسته چک های صیادی را صادر کنند. از سوی دیگر، مشتریان بانک ها نیز که از این چک ها  استفاده می کنند بعد از نوشتن برگه چک باید آن را در سامانه صیاد مندرج کنند. بعد می توانند چک را به فرد گیرنده تحویل بدهند که وی نیز پس از تایید چک در سامانه صیاد می تواند نسبت به نقد کردن وجه مذکور به بانک مراجعه نماید.

اگر چک در سامانه صیاد مندرج نشده باشد، امکان نقد کردن آن نیز وجود ندارد. البته قانون استفاده از چک صیادی از سال ۹۷ به تصویب رسیده بود. با این حال در این بازه استفاده از چک های صیادی به صورت اختیاری فراهم بود و افراد می توانستند مبادلات شان را با استفاده از چک های عادی نیز انجام دهند.

  •  آرون گروپس

ولی از ابتدای سال ۱۴۰۰ ثبت چک در سایت یا سامانه صیاد به یک الزام تبدیل شد. البته این کار مزایای زیادی برای تمام استفاده کنندگان از چک های بانکی به همراه دارد و در جلوگیری از کلاهبرداری نقش شایانی ایفا می کند. ولی نکته ای که وجود دارد شیوه ثبت چک در این سامانه می باشد.

با توجه به این که این قانون تا حدودی جدید به ثبت رسیده است و از سوی دیگر ثبت چک های صیادی نیز اهمیت زیادی دارد ما در ادامه شیوه درج چک در سامانه صیاد را آموزش می دهیم تا در این باره مشکلی نداشته باشید.

شیوه ثبت چک در سامانه

حال که فرایند ثبت چک صیادی به یک موضوع اجباری و بسیار مهم می باشد. همه بانک ها تلاش دارند تا بستر مناسبی برای ورود به سامانه ثبت چک صیادی را فراهم نمایند. به عبارتی می توان با استفاده از درگاه های نوین بانک ها و موسسات اعتباری شامل اینترنت بانک یا همراه بانک هر یک از حساب های جاری خود نسب به انجام این کار اقدام کنید. در ضمن با استفاده از اپلیکیشن های مجاز در حوزه پرداخت مانند آپ و ۷۲۴ نیز امکان ثبت چک فراهم شده است. در ادامه روش کار آموزش داده می شود.

۱. ابتدا آخرین نسخه اپلیکیشن آپ را نصب نمایید و بعد از ورود به برنامه، سرویس چک صیادی را انتخاب کنید. در این بخش وضعیت اعتباری صادر کننده چک، ثبت چک صیادی، تایید دریافت و مندرجات برگ چک، استعلام وضعیت چک و انتقال چک صیادی مشابه تصویر زیر وجود دارد.

۲. بعد از باز شدن منو؛ گزینه ثبت چک صیادی را انتخاب و در صفحه گشوده شده باید نام بانک صادر کننده چک و شناسه ۱۶ رقمی صیاد را مطابق تصویر زیر وارد کنید.

۳. در مرحله بعد پیغام احراز هویت و ثبت مشخصات کارت بانکی صادر کننده چک توسط رمز پویا و شماره تلفن صاحب حساب نمایش داده می شود.

۴. در این مرحله با ثبت مشخصات کارت بانکی توسط رمز پویا و کد شش رقمی ارسال شده به تلفن همراه صاحب حساب در سایت شاپرک، احراز هویت شما صورت می پذیرد.

۵. اکنون پس از مشاهده ثبت مشخصات کارت بانکی و تایید احراز هویت؛ اطلاعات حساب چک شما نشان داده می شود که در صورت تایید باید به مرحله بعد هدایت شوید.

۶. در این مرحله باید مندرجات چک شامل مبلغ، تاریخ چک، دریافت کننده های چک را وارد کنید.

۷. مرحله پایانی. حالا مشخصات کامل چک صادر شده را می بینید و در صورت تایید روی گزینه ثبت و تایید چک ضربه بزنید. بدین شیوه چک شما در سامانه صیاد مندرج خواهد شد و تنها گیرنده مورد تایید شما قادر است چک را نقد نماید.

امیدواریم از مطلب ارائه شده نهایت استفاده را برده باشید. در صورت تمایل برای دانستن نحوه نوشتن چک و راهنمای تعویض دسته چک روی لینک کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *