دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی خودرو لاماری ایما محصول مونتاژی شرکت آرین پارس موتور

  • حکیمه فهیمی
  • ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

خودرو لاماری ایما اولین محصول شرکت آرین موتور است که در شهر خمین روی خط مونتاژ قرار گرفته است. این کراس اوور سایز متوسط در بازار ایران جزو قوی ترین ها می باشد. با بررسی خودرو لاماری ایما همراه ما باشید.

آرین موتور در بهمن سال ۱۴۰۰ اولین محصول مونتاژی شرکتش با عنوان لاماری ایما را به بازار معرفی کرد. این خودرو در کشور چین به دانگ فنگ Evo T5 شناخته می شود. در این مطلب قصد داریم خودرو لاماری ایما را به طور کامل مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید.

بررسی خودرو لاماری ایما و طراحی زیبای آن

خودرو لاماری ایما محصول مونتاژی شرکت آرین پارس موتور می باشد که متعلق به شرکت دانگ فنگ چین است و با اسم Evo T5 در سایر بازارها شناخته می شود. طراحی بدنه، مشخصات فنی و قیمت این کراس اوور سایز متوسط مورد توجه خریداران می باشد.

لاماری ایما اولین محصول آرین موتور است که در شهر خمین روی خط مونتاژ قرار دارد. لاماری در واقع برندی است که آرین موتور برای محصولات سواری تولیدی اش در نظر گرفته و ایما نام اختصاصی نخستین کراس اور این برند می باشد که دانگ فنگ Evo T5 شناخته می شود.

قابل ذکر است لاماری ایما در بازار امریکای لاتین به اسم DFM هم به فروش می رسد. این کراس اوور سایز متوسط بوده و دیفرانسیل جلو است که در بهمن ماه ۱۴۰۰ به بازار معرفی شد و انتظار می رود در بهار سال جاری عرضه شود.

مدیران آرین موتور اعلام کرده اند که سری اول این خودرو با سطح امکانات رفاهی متوسط ارائه می شود و در سری های بعدی نسخه های فول آپشن عرضه خواهد شد. با توجه به شلوغی بازار کراس اوورهای تک دیفرانسیل در سال ۱۴۰۰، دو خودروی فونیکس تیگو ۸ پرو و لاماری ایما به جذاب ترین خودروهای معرفی شده در این سال تبدیل شدند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

شرکت آرین موتور پارس(زیر مجموعه هلدینگ آرین سرمایه) که مدتی به واردات محصولات سه برند میتسوبیشی، DS و محصولات سنگین هیتاچی در ایران فعالیت داشت؛ سرانجام با رونمایی برند لاماری از زیرمجموعه اش، مونتاژ داخلی نخستین محصول تولیدی خود با اسم لاماری ایما را رسما شروع کرد. لوگو تجاری برند لاماری به صورت سر گوزن هم در نوع خود زیبا و منحصر به فرد بوده و به معنای آگاهی و فراست نسبت به محیط پیرامون می باشد.

لاماری ایما می تواند یک محصول چینی ارزان قیمت باشد که در عین اقتصادی بودن با تجهیز به آپشن های جذاب و قوای محرکه خوب لذت سواری بالایی داشته باشد. این کراس اوور از لحاظ سبک طراحی به شاسی بلندهای کوپه نزدیک است. ولی نمی توان آن را کراس اوور کوپه تمام عیاری تلقی کرد چرا که ابعاد و اندازه و سبک فضای کابین در قسمت عقب کاملا نشان می دهد که در اصل این خودرو یک کراس اوور پنج نفره سایز متوسط است.

قابل ذکر است این خودرو در کشورمان با محصولاتی همچون فونیکس تیگو ۷ پرو، دیگنیتی بهمن موتور، فردا T5 و KMC K7 کرمان موتور رقابت سختی خواهد داشت. البته هنوز قیمت و زمان عرضه نهایی لاماری ایما اعلام نشده ولی احتمالا در سه ماهه نخست امسال روانه بازار شود. در ادامه با بررسی کامل خودرو لاماری ایما با ما همراه باشید.

طراحی ظاهری اسپرت و ماجراجو

با توجه به بررسی ها می توان گفت خودرو لاماری ایما که نسخه ایرانیزه دانگ فنگ Evo T5 می باشد از لحاظ طراحی سبک مدرنی را دنبال می کند و با طراحی مشهور به پوزه کوسه موفق شده در بخش جلو جذابیت خوبی را ایجاد کند.

با نگاهی گذرا به ظاهر لاماری ایما می توان گفت که کراس اور اسپرت و ماجراجویی را شاهد هستیم که جوان پسند هم می باشد. استفاده از نوار باریک چراغ های ال ای دی به یک اصل در طراحی اخیر چینی ها تبدیل شده که قبل تر در جک X7 و ام وی ام X22پرو شاهد آن بودیم.

حالا در لاماری این الگوی طراحی را شاهد هستیم. شباهت های زیادی بین طراحی جلوپنجره ای ایما و سایر کراس اوورهای چینی همانند KMC K7 شاهد هستیم. به طور مثال بخش زیرین جلوپنجره دارای تورفتگی بوده و چراغ های روشنایی اصلی در گوشه سپر جا خوش کرده اند. با این حال طراحی جانبی و عقب کراس اوور بیشتر از آنکه به مدل های چینی شباهت داشته باشد به شاسی بلندهای لوکس اروپایی شباهت دارد.

در بررسی نمای جلو خودرو لاماری ایما با اندکی اغراق، جلوپنجره ای به سبک طراحی مازراتی نزدیک شده ولی چراغ های روشنایی در روز ظاهر کشیده و باریک تری دارندکه به KMC K7 کرمان موتور شبیه شده است. خوشبختانه این شباهت توسط چیدمان عمودی چراغ های اصلی روشنایی در دو گوشه سپر به همراه استفاده از ترکیب جسورتر و خشن تر بین این دو تمایز قابل توجهی ایجاد کرده است.

الگوی طراحی بخش جانبی به کراس اوورهای جگوار شبیه شده و در نمای عقب هم از طراحی پورشه الهام برداری شده که البته با هزینه بسیار کمتری از پورشه واقعی در اختیار خریدار قرار می گیرد. بررسی ها نشان می دهد طراحی لاماری ایما را شخصی انجام داده که سابقه طراحی خودرو در برندهای ولوو و مرسدس بنز را داشته است. با این حال طراحی این کراس اوور منحصر به فرد است.

در نمای جانبی ابعاد رینگ های آلیاژی ۱۹ اینچی قابل توجه بوده و در بین بزرگترین رینگ های عرضه شده در خودروهای کشور جای می گیرند. در این نما خودرو لاماری ایما بسیار ساده و میانه رو بوده به طوری که بررسی ها نشان می دهد خطوط شانه و چهره آن به اندازه رقبا برجسته نیست و این سبب می شود ایما در نمای جانبی نسبت به رقبای هم وطن خود قابل شناسایی نباشد. البته این موضوع در نمای عقب نیز مشهود است.

چراغ پیوسته کاملا ال ای دی عقب، به رقبایی مانند دیگنیتی و فونیکس تیگو ۷ پرو بی شباهت نبوده البته منظور این است که برای شناسایی محصولات از یکدیگر باید اطلاعات خودرویی فراتر از معمول داشته باشید و به اصطلاح ماشین باز باشید. در غیر این صورت شناسایی این خودروها از یکدیگر در تاریکی شب احتمالا چندان عملی نباشد.

بی تردید بهترین بخش طراحی نمای عقب لاماری ایما استفاده از چهار سراگزوز حقیقی دایره ای شکل باشد که طراحی آن به میزان زیادی به کراس اوورهای اسپرت امروزی ساخت محصولات برتر جهانی نزدیک شده است. با توجه به بررسی ها می توان طراحی ظاهری لاماری ایما را بزرگترین نقطه قوت خودرو تلقی کرد که بسیار خاص و منحصر به فرد است. البته این ظاهر عجیب و غریب سبب می شود باب سلیقه همه اقشار نباشد ولی در عین حال یقینا قشر جوان را به خود مجذوب می کند.

طراحی داخلی مینیمالیستی

در بررسی طراحی داخلی لاماری ایما می تواند گفت برعکس نمای ظاهری اسپرت و ماجراجویانه، کابین این خودرو حس یک اتومبیل مجلل را القا می کند. نمایشگرهای به هم پیوسته قسمت زیادی از داشبورد را احاطه کرده اند که جهت نمایش اطلاعات  سامانه سرگرمی و مجموعه نشانگرها کاربرد دارند.

طراحی کابین لاماری ایما مطابق الگوی مینیمالیستی صورت گرفته از این رو کلیدهای کمی در آن دیده می شود. به نظر می رسد طراحان دانگ فنگ موقع خلق فضای داخلی این خودرو نیم نگاهی هم به محصولات مرسدس بنز نموده اند زیرا که سبک کلی کابین به خودروهای مرسدس بنز بسیار شبیه است ضمنا دریچه های تهویه به طور کامل شبیه طراحی شده است.

 طراحی فرمان و اهرم تعویض دنده زیبا و به روز صورت گرفته و فرمان از نوع دی کات می باشد. فاصله بین محور خودرو حدود ۲۷۱۵ میلی متر است که فضای داخلی جادار و راحت را برای سرنشینان این کراس اوور مجلل و اسپرت نوید می دهد.

به طور کلی در نمای داخلی لاماری ایما برخی المان ها؛ طراحی آن را به مرسدس بنز نزدیک می کند. یکی نمایشگر پیوسته مولتی مدیا است که از ترکیب دو نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی ساخته شده و دیگری دریچه های دایره ای خروجی سیستم تهویه مطبوع می باشد که بر روی یک تریم بزرگ افقی به رنگ نقره ای در سراسر داشبورد قرار گرفته که ظاهر دو رنگ داشبورد و جنس آن را نمایان می کند. البته در این بین نباید از ترمی مشکی پیانویی کنسول میانی نسبتا بزرگ خودرو غافل شد.

در ادامه باید به دوخت بخیه قرمز رنگ اشاره کرد که به همراه نورپردازی قرمز، فرمان سه شاخته با مرکزی مشابه محصولات رنجروور با تریم نقره ای هماهنگ با داشبورد و تزئین شده به نشان حروفی LAMARI جلوه ی ساده ولی نیمه لوکس به نمای داخلی خودرو بخشیده است که به نظر فضای دلپذیری را به سرنشینان ارائه می دهد.

عرضه ترکیب دورنگ کامل برای فضای داخلی لاماری ایما از سوی آرین موتور می تواند زیبایی بصری خودرو را یک پله ارتقا دهد و در ضمن در مقابل رقبایی مانند محصولات فونیکس که همگی از دو تریم بهره می برند، لاماری ایما در رقابت مستقیم قرار گیرد. به طور کلی برای خودرویی که در بررسی ها به کم بودن آپشن معروف است، لاماری ایما دارای نمای داخلی بسیار مدرنی است.

قابل ذکر است فضا برای سرنشینان عقب در کلاس این خودرو کاملا مناسب و معمولی بوده و لاماری ایما فضای صندوق عقب ۴۸۰ لیتر را ارائه می دهد که برای سفرهای بین شهری کاملا منطقی به نظر می رسد.

مشخصات فنی

قلب تپنده در لاماری ایما را پیشرانه ۱.۵ لیتری توربورشارژر شامل می شود که می تواند قدرتی برابر ۱۹۵ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر را ارائه دهد. این نیروی تولیدی نیز توسط گیربکس هفت سرعته اتومات دو کلاچه به چرخ ها منتقل می شود. شرکت سازنده شتاب صفر تا صد خودور را ۹.۵ ثانیه اعلام کرده و مصرف سوخت ترکیبی آن نیز حدود ۶.۶ لیتر در صد کیلومتر می باشد.

قابل ذکر است خودرو لاماری ایما از استاندارد عدم آلایندگی یورو ۵ بهره می برد که مطابق انتظار تک دیفرانسیل بوده و از سیستم انتقال قدرت دیفرانسیل جلو استفاده دارد. می توان لاماری ایما را قدرتمند ترین کراس اور ۱.۵ لیتری بازار ایران تلقی کرد که چنین قدرتی را ارائه می دهد. پیشرانه این خودرو با فناوری میتسوبیشی توسعه یافته است.

برخی منابع لاماری ایما را کراس اوور کامپکت شهری با ساختاری تقریبا نوین می دانند که با آینده نگری های آرین پارس موتور به پیشرانه جدید و قدرتمندی با سیستم پرخوران توربو با قابلیت پاشش مستقیم سوخت مجهز شده است تا در مقابل رقبای نوظهور خود در کشور، درخور و توانا ظاهر شود.

تجهیزات و امکانات رفاهی

 لاماری ایما نسخه ارتقا یافته دانگ فنگ تی ۵ اصلی می باشد به این ترتیب در بخش امکانات باید با بهبودهایی همراه شده باشد. از جمله تجهیزات و امکانات رفاهی این خودرو می توان به سیستم تهویه اتومات، کروز کنترل تطبیقی، درب صنذوق عقب برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، رادار پارک جلو و عقب، سیستم پایش فشار باد تایرها، دوربین ۳۶۰ درجه، شش عدد کیسه هوا، ترمز برقی، نورپردازی داخلی با ۶۴ رنگ، سانروف، سیستم صوتی با نویگیشن و سیستم تشخیص صدا، رینگ های آلیاژی آلومینومی ۱۹ اینچی، دوربین ثبت وقایع رانندگی، سیستم تصفیه هوای کابین، کنترل لمسی، کول باکس اشاره کرد.

سایر امکانات این خودرو شامل صندلی برقی راننده با قابلیت تنظیم در شش جهت، آینه های برقی به همراه گرمکن، نمایشگر دیجیتالی کیلومتر شمار ۱۰.۲۵ اینچی، فرمان چرمی دی کات، سنسور نور و باران، روکش چرمی صندلی ها، سیستم تصفیه هوا، قابلیت اتصال وای فای، سیستم کنترل کشش، سیستم ترمز کمکی، سیستم کمکی در سرازیری، سیستم نگهدارنده در سربالایی، چراغ های ال ای دی، و … می باشد.

امنیت و رقبای خودرو

از ویژگی های برتز لاماری ایما در بخش ایمنی، کسب ۵ ستاره ایمنی در تست های رانندگی موسسه سی انکپ چین می باشد. که نشان از توجه سازندگان به مقوله ایمنی سرنشینان در طراحی ابتدایی شاسی و ساختار اتاق خودرو دارد. در بررسی رقبای لاماری ایما قابل ذکر است این خودرو در بازار چین در چهار تیپ ارائه می شود که قیمت آن ها در زمان عرضه بین ۱۰۳۹۰۰ تا ۱۳۶۹۰ یوان متغیر است.

احتمال می رود لاماری ایما با قیمتی حدود یک میلیارد تومان روانه بازار شود، قیمتی که این خودرو را در رده رقابت با خودروهایی همچون KMC K7 کرمان موتور، فونیکس تیگو ۷ پرو و دیگنیتی بهمن موتور قرار می دهد. آرین موتور نیز طی سال های اخیر با برند متسوبیشی در بازار کشور شناخته شده می باشد و از نظر ارائه خدمات پس از فروش خودروهای میتسوبیشی و خودروهای نیمه سنگین جک سابقه خوبی دارد. اگر آرین موتور موفق شود لاماری ایما را با شرایط فروش مطلوب و پشتیبانی فنی قدرتمند به بازار روانه کند، احتمالا می تواند تجربه فروش خوبی را تجربه نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *