دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

روش های مراقبت از گوشی ضدآب و نکاتی که باید مدنظر قرار داد

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

اگر شما هم گوشی ضد آب دارید و تصور می کنید که در هر شرایط رطوبتی خراب نمی شود، باید اشاره کرد ضد آب بودن صد در صدی نیست و لازم است از گوشی ضد آب خود مراقبت نمایید.

در سال های اخیر تقریبا بیشتر سازندگان گوشی همراه، پرچمداران و میان رده های خود را به قابلیت ضد آب بودن تجهیز نموده اند. اما متاسفانه به صورت دقیق میزان مقاومت را اعلام نمی کنند. در این مطلب با برخی روش های مراقبت از گوشی ضدآب آشنا می شوید.

روش های مراقبت از گوشی ضد آب

در سال های اخیر تقریبا بیشتر گوشی های پرچمدار و میان رده به از قابلیت ضد آب بودن بهره می برند ولی متاسفانه شرکت های سازنده آن ها به طور دقیق اعلام نمی کننده که محصول شان تا چه اندازه در برابر آب مقاوم است. به عبارتی یکی از مهمترین معضلات در صنعت تکنولوژی گوشی های هوشمند همین میزان مقاومت آن ها در برابر آب است که به درستی شفاف سازی نمی شود. در حقیقت، نکته های زیادی در مورد گوشی ضد آب شما وجود دارد که تولید کنندگان گوشی، آن ها را به اشتراک نمی گذارند.

حتی با داشتن یک گوشی ضد آب باز هم باید مواردی را رعایت کنید تا عمر آن کاهش پیدا نکند. در ادامه با روش هایی برای مراقبت از گوشی ضدآب آشنا می شوید.

منظور از ضد آب بودن

عبارت  water resistant که به طور معمول در منابع فارسی به ضد آب ترجمه می شود در حقیقت به معنای مقاومت دستگاه در مقابل نفوذ آب است. بیشتر شرکت ها نیز در کمپین های تبلیغاتی شان به نحوی وانمود می کنند که دستگاه، واتر پروف یا ضد آب است. در حالی که ضد آب بودن صد درصدی نیست.

  •  آرون گروپس

واتر پروف به معنای محافظت کامل از نفوذ آب است در صورتی که water resistant به این مفهوم است که دستگاه تا حدودی در برابر نفوذ آب مقاوم است ولی کاملا و تحت هر شرایطی در برابر نفوذ آب مقاومت ندارد. وقتی یک گوشی در مقابل آب مقاوم باشد  امتیاز IP را دریافت می کند. تا کاربران از این موضوع آگاهی یابند.

عددی که در کنار حروف IP درج می شود نشان دهنده میزان مقاومت می باشد. به طور مثال بیشتر پرچمداران دارای IP 68 هستند. این دو حرف مفهوم مختلفی دارند. عدد نخست نشان دهنده میزان مقاومت گوشی در برابر گرد و خاک است و عدد دوم نشان دهنده میزان مقاومت در برابر مایعات می باشد.

همانطور که اشاره شد اکثر گوشی های امروزی به استاندارد IP68 مجهز می باشند که یعنی در برابر انواع گرد و غبار و اجرام ریز مانند شن مقاوم هستند. در ضمن این گواهی به معنای مقاوم بودن در برابر آب تا عمق ۱.۵ متری به مدت ۳۰ دقیقه هم می باشد. در صورت صفر بودن عدد یعنی دستگاه هیچ مقاومتی در مقابل نفوذ آب ندارد و اگر X درج شده باشد یعنی شرکت سازنده دستگاه را جهت مقاومت در برابر ماده خاصی مورد تست قرار نداده است.

آنچه سبب مقاومت گوشی در برابر آب می شود.

گوشی همراه تنها دستگاهی نیست که می تواند در برابر آب مقاوم باشد. هر گجتی که تصورش را داشته باشید از اسپیکر بلوتوثی تا پریز برق می تواند گواهی IP را دریافت کند. ولی هنگامی که گوشی به این استاندارد تجهیز شود، روش های زیادی برای مقاوم سازی و مراقبت گوشی ضد آب در برابر نفوذ آب وجود دارد.

نخستین و مهم ترین روش های مراقبت از گوشی ضدآب؛ استفاده از نوارهای چسبی محافظ می باشد. پنل پشتی گوشی با استفاده از نوارهای چسبی قوی، به بدنه گوشی محکم چسبانده شده است. این نوارها یک پوشش محافظ قدرتمندی ایجاد می کنند که مانع از نفوذ آب از طریق درز محل اتصال قاب و بدنه گوشی می شوند.

قسمت هایی نیز وجود دارند که نمی توان در آن ها چسب به کار گرفت. نظیر پورت ها، پورت های شارژ، جک هدفون، میکروفون، شیار سیمکارت و کارت حافظه به جای استفاده از چسب با یک نوع واشر پلاستیکی محافظت می گردند. این واشر بین پورت و شاسی گوشی جای گرفته تا پوششی حفاظتی ایجاد کند.

کلیدها نیز برای جلوگیری از نفوذ آب به مدار از محافظ سیلیکونی استفاده می کنند و حفره های اسپیکر با یک توری مقاوم در مقابل مایعات پوشانده می شوند تا مانع از نفوذ آن ها شوند.

گوشی تا چه تایمی زیر آب می تواند دوام بیاورد؟

در صورتی که گوشی دارای IP-7, IP-8 باشد (عدد اول برای مقاومت در برابر آب مهم نیست. پس به آن توجه نمی کنیم) می تواند کاملا زیر آب قرار گیرد اما با یکسری محدودیت ها. گوشی با IP-7 می تواند تا یک متر زیر آب دوام آورد و در صورتی که IP-8 داشته باشد به ۱.۵ متر می رسد. ولی نباید مدت زمان را نادیده گرفت. نباید کوشی بیشتر از سی دقیقه در عمق اشاره شده برای هر یک استانداردها زیر آب باقی بماند.

البته ممکن است میزان مقاومت هر گوشی تفاوت داشته باشد. گواهی IP به معنای این است که مدل های مورد نظر آزمایش شده تا به این اعداد رسیده اند. ولی بسته به این هر شرکت چه اندازه خوب از پس کارش برآمده ممکن است گوشی در عمق بیشتر یا مدت زمان بیشتر زیر آب دوام آورد.

نکات و روش هایی برای مراقبت از گوشی ضدآب

در این جا به برخی نکات برای مراقبت از گوشی ضدآب اشاره می شود.

توجه به آب شور و آب استخر

همانگونه که اشاره شد، تولید کنندگان گوشی، تمایل دارند اطلاعات مهم درباره مقاومت گوشی در برابر آب را پنهان نمایند و محصول خود را به عنوان یک گوشی ضد آب معرفی کنند. یکی از مهمترین اطلاعات در مورد این گوشی ها آن می باشد که مقاومت دستگاه در برابر آب فقط به آب تازه و تمیز محدود می شود. دانستن این امر بسیار حیاتی است چرا که ممکن است به قیمت از کار افتادن یک گوشی سالم تمام گردد.

در صورتی که گوشی مقاوم و ضدآب شما درون ظرف آب، رودخانه یا هر محل دیگری که آب تازه و معمولی در آن جریان دارد، سقوط کند، اگر به موقع آن را بیرون آورید؛ مشکلی ایجاد نمی شود. ولی اگر در انواع آب دیگر قرار گیرد؛ اوضاع تغییر می کند. بنابراین یک روش مهم برای مراقبت گوشی ضدآب این است که نباید گوشی خود را با خود به ساحل ببرید یا اگر همراه داشتید نباید آن را زیر آب دریا قرار دهید. زیرا آب شور برای گوشی مضر است.

نمک موجود در آب دریا می تواند چسب های محافظتی را که بیشتر اشاره شد، در خود حل نماید. در ضمن نباید گوشی را در آب استخر قرار داد. زیرا کلر موجود در آب به آن آسیب وارد می کند. نمک و کلر موجود در آب می توانند چسب گوشی را در خود حل کنند. در ضمن نمک توانایی نفوذ به درون گوشی و تبدیل شدن به جرم در اجزای درونی آن را نیز دارد.

عدم باز کردن قاب پشتی گوشی

گاهی ممکن است جهت تعمیر یا تعویض قطعه ناچار شوید قاب پشتی گوشی را باز کنید ولی در حقیقت با این کار مقاومت آن در برابر نفوذ آب کاسته می شود. آب ماده قوی و موذی می باشد و راه خود را به داخل دستگاه می یابد. هنگامی که پوشش محافظتی چسب از بین رود، دیگر مانند سابق قابل استفاده نخواهد بود. به این ترتیب برای مراقبت از گوشی ضدآب تا می توانید از باز کردن قاب پشتی خودداری کنید.

بهره گیری از نوار چسبی نو

چنانچه به هر علتی نیاز به باز شدن گوشی بود، حتما بعد از اتمام کار از نوار محافظ جدید استفاده و نوار محافظ از بین رفته را جدا کنید. باید دقت کنید که حتی اگر نوار نو جایگزین گردد باز هم نمی توان تضمین داشت که صد درصد گوشی همانند روز اول در برابر نفوذ آب مقاومت کند.

علیرغم استفاده از نوار جدید، طریقه چسباندن آن نیز عامل دیگری است که نباید از آن غفلت کرد. نخستین کار این است که به دنبال یک نوار چسبی از قبل ساخته شده برای گوشی باشید. نصب این نوارها ساده بوده و پوشش بهتری ایجاد می کنند. در حقیقت، بهترین راه برای پوشاندن هر نوع منفذ و خلایی استفاده از این نوارهای آماده می باشد.

چنانچه موفق نشدید نوار چسب های از قبل آماده را تهیه نمایید، بهتر است از رول های چسبی بهره بگیرید. پیشنهاد می شود از چسب های نامعتبر استفاده نکنید و نوارچسب های درجه صنعتی را انتخاب کنید.  دقت داشته باشید که هنگام نصب، پوشش ۳۶۰ درجه ایجاد کرده تا سراسر قاب گوشی با چسب پوشیده گردد.

به این ترتیب که چهار نوار به اندازه لبه های گوشی بریده و آن ها را طوری به قاب پشتی بچسبانید که کمی از نوار بیرون بماند. هنگامی که نوار چسب را به قاب پشتی چسباندید و اطمینان یافتید که محکم چسبیده است، اضافات نوار را که بیرون زده ببرید. اکنون پوشش طرف دیگر چسب را جدا نموده و قاب را به بدنه گوشی بچسبانید. بعد از چسباندن قاب پشتی، برای کمک به اتصال بهترش، یک دقیقه ای آن را فشار دهید.

مجددا تاکید می شود که گواهی IP که به گوشی های هوشمند امروزی تعلق می گیرد به معنای ضد آب بودن صد درصدی گوشی نبوده بلکه بیشتر از دستگاه در برابر پاشش آب یا قرار گرفتن زیر باران و موارد این چنینی محافظت می کند. بهتر است برای اموری مانند فیلمبرداری یا عکاسی زیر آب به ویژه آب دریا و استخر از دوربین های مناسب این کار کمک بگیرید. باید گفت گاه بهتر است از همه توانایی های گوشی استفاده نشود تا سلامت آن حفظ شده و از ضرر مالی پیشگیری گردد.

در پایان این مطلب برای اطلاع از قوانین تست گوشی کار کرده و رجیستر کردن گوشی مسافری می توانید روی لینک های قرار داده شده کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *