دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان گیاهی شوره سر با چند ترفند معرکه در خانه

  • سحر هودانلویی
  • ۹ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

شوره سر از عارضه ای آزار دهنده و خجالت آور برای برخی افراد به شمار می آید که از هر روشی برای از بین بردن آن غافل نشده اند. پیشنهاد می کنیم که در ادامه نیز با ما همراه شده و دیگر روش های گیاهی درمان شوره سر را مطالعه نمایید.

این طبیعی است که با گذشت زمان ، لایه های پوست قدیمی و در اصطلاحی مرده می شوند که بایستی فرایند جایگزین کردن آن ها به خوبی با تولید پوست های جدید انجام گیرد. این کار سبب بیرون ریخته شدن پوست های مرده می گردد که بازسازی و ترمیم بافت های جدید به همین صورت انجام می گیرد. توجه داشته باشید که هر هنگام این سلول ها از حد طبیعی بیشتر شوند و با ترشحات پوستی همراه شوند، عارضه شوره سر شکل می گیرد. برای آشنایی با درمان گیاهی شوره سر و علل بروز این عارضه در ادامه این مطلب با ما همراه شوید.

علل بروز شوره سر چیست؟

آشنایی با روش های درمان گیاهی شوره سر

در توضیحی کوتاهی از این عارضه گفتنی می باشد که جدا شدن سلول های مرده از پوست سر را می توان با دوش گرفتن های منظم، استفاده از شامپو های ضد شوره و متنوع به خوبی کنترل کرد. این عارضه در برخی از مواقع با خارش هایی همراه است که در این حالت امکان ابتلای پوست سر به یکی از بیماری های پوستی وجود دارد.

همچنین این عارضه به نشانه یک بیماری پوستی به دلیل قارچ های طبیعی در پوست سر است که چیزی در حدود نیمی از جهان به آن مبتلا هستند و مهم نیست که در چه سنی قرار دارید. همچین این در فصل های خشک و سرد سال به مانند پاییز و زمستان افزایش یافته و سپس با گرم و معتدل شدن هوا، بهبود می یابد.

معرفی روش های درمان

در برخی از مواقع شامپوهای ضد شوره تاثیر خود را قائل هستند اما در برخی دیگر نیز نمی توان برای آن راه حلی پیدا کرد. در ادامه به معرفی روش های درمان گیاهی شوره سر که از هزینه نه چندان زیادی برخوردار هستند، پرداخته ایم.

  • روغن درمانی

برای این روش درمان گیاهی شوره سر بایستی یک روغن ملایم به دلخواه خود انتخاب کنید. در صورتی که روغن ملایم مورد نظر را پیدا نکردید، می توانید از روغن بچه استفاده کنید. آن را به مقدار خیلی کمی گرم کنید و نیازی نیست که بیش از حد این کار را انجام دهید؛ حالا کمی از روغن را به کف دست خود بریزید و با نوک انگشتان به ماساژ پوست سر بپردازید. مواظب باشید که این کار را بیش از حد انجام ندهید، چرا که سبب ریزش مو می گردد.

حالا حوله ای را انتخاب کنید که طول آن به خوبی موهای شما را پوشش دهد. سپس آن را خیس کرده و آب اضافی اش را بگیرید و سپس موهای خود را چیزی در حدود ۲۰ دقیقه به درون آن بپیچید. پس از زمان مشخص شده باید حوله را از دور موها خارج کرده و اجازه دهید که در مدت یک شبانه روز به همان صورت باقی بماند و سپس روز بعد با شامپوی مناسب پوست سر به شستشو آن ها بپردازید.

تاثیر روغن روزماری برای موها

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • روغن رزماری

برای این روش درمان گیاهی شوره سر باید مقداری روغن رزماری  را با سرکه ترکیب کرده و به کمک آن پوست سر خود را ماساژ دهید. اجازه دهید که آن چیزی در حدود ۱۵ الی ۲۰ دقیقه بر پوست سر باقی بماند و سپس به خوبی آن را شستشو دهید.

  • روغن زیتون

برای این روش درمان باید از روغن زیتون خالص و طبیعی استفاده نمایید و اگر چنین نبود می توانید از روغن بچه استفاده کنید. در این روش نیز باید مقداری از آن را حرارت داده و بر روی پوست سر و موهای خود اعمال کنید. این کار را به آرامی انجام دهید تا رطوبت از بین رفته موهای شما باز گردد.

استفاده از این روش سبب درخشندگی و زیبای موهای شما به مرور زمان می گردد.

  • روغن نارگیل

در این روش درمان گیاهی شوره سر باید مقدار روغن نارگیل را گرم کرده و سپس پوست سر خود را با آن ماساژ دهید. اجازه دهید که آن چیزی در حدود یک شبانه روز بر موهای شما باقی بماند و صبح روز بعد با شامپو آن را شستشو دهید. گفتنی است که شستشوی روغن نارگیل از مو کار سختی است و امکان دارد که به مصرف دو بار از شامپو نیاز پیدا کنید.

این روش را می توانید در هفته یک مرتبه تکرار کنید.

درمان گیاهی شوره سر با روغن درخت چای

  • روغن درخت چای

مقداری از این روغن را به کف دست خود ریخته و به کمک آن باید پوست سر را ماساژ دهید. اجازه دهید که آن چیزی در حدود یک شبانه روز بر روی موهای شما باقی بماند و سپس با شامپوی مناسب از مو پاک کنید.

  • سرکه سیب

برای استفاده از خواص سرکه سیب برای مو می توانید مقداری از آن را با آب ترکیب کنید. توجه داشته باشید که مقدار سرکه و آب باید در یک اندازه باشد تا تاثیر خود را به خوبی قائل شوند. حالا باید پس از هر بار شامپو کردن، مقدار از این ترکیب را به کف دست خود ریخته و بر پوست سر اعمال کنید.

چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه صبر کنید و پس از آن با آب به شستشو بپردازید و بایستی که یکبار در طی هفته این کار را تکرار کنید.

  • لیسترین

بسیاری از شما، لیسترین را به عنوان یک دهانشویه قوی و مناسب می شناسید. گفتنی است که این محلول برای مو نیز به همین اندازه تاثیر گذار است و با کاهش خارش، می تواند بسیاری از عارضه ها را تسکین ببخشد.

از این رو یک تکه پنبه کوچک را درون لیسترین آغشته نمایید و سپس بر پوست سر اعمال کنید تا در نهایت از خواص شگفت انگیز آن بهره مند شوید.

رفع شوره سر با ماست

  • ماست

ماست از خوراکی های تاثیر گذار برای سلامتی و زیبایی مو به شمار می آید که از این رو می تواند روش خوبی برای درمان شوره سر به شمار آید. برای این کار ماست را به روی پوست سر در طی ۲۰ دقیقه اعمال کنید و پس از آبکشی آن با شامپوی ساده به مقدار کم، برای از بین بردن چربی ماست، موهای خود را بشویید.

  • لیمو

لیمو از تاثیر گذاری به سزایی برای رفع شوره سر برخوردار است. از این رو پس از هر بار شستشوی مو با شامپو با چند قطره از آبلیمو به ماساژ پوست سر بپردازید. این روش را باید در طی ۱ الی ۲ دقیقه انجام دهید.

  • آلوئه ورا

خواص آلوئه ورا برای مو بسیار است. در این روش درمان گیاهی شوره سر می توانید با استفاده از نصف ژل در یک ظرف، قبل از هر بار دوش گرفتن از آن استفاده نمایید. در صورتی که نمی توانید از گیاه آلوئه ورا به صورت طبیعی استفاده کنید، می توانید از آب آلوئه ورا استفاده کرده و پس از هربار مصرف نیز به دوش گرفتن و استفاده از یک شامپوی مناسب برای موهای خود بپردازید.

تاثیر آویشن برای سلامتی مو

  • آویشن

در این روش ۴ قاشق غذا خوری آویشن را با ۲ فنجان آب جوش ترکیب کرده و اجازه دهید که چیزی در حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بجوشد. پس از آنکه سرد شد آن را با صافی، صاف کنید و بر روی پوست سر خود اعمال کنید و پس از آن اجازه دهید که چیزی در حدود ۱۵ دقیقه بر روی پوست سر باقی بماند.

این روش از درمان های گیاهی برای از بین بردن شوره سر به شمار می آید.

  • سرکه سفید

همچنین ترکیبی از ۱ فنجان سرکه سفید با ۳ فنجان آب و آبکشی مو با آن می تواند تاثیر به سزایی بر روی سلامتی پوست و مو به مراتب قائل گردد.

  • جوش شیرین

در این رابطه باید مقداری جوش شیرین بر موهای خود اعمال کرده و سپس آن را ماساژ دهید. اجازه دهید مقداری بر پوست سر باقی بماند و توجه داشته باشید که باید آن را در هفته چیزی در حدود ۲ مرتبه تکرار کنید.

این روش درمان بسیار تاثیر گذار است و مطمئن باشید که در نهایت موهای شما را از هر نوع شوره ای پاک می کند.

درمان گیاهی شوره سر با قرص آسپرین

  • آسپرین

در این روش درمان گیاهی شوره سر ۲ عدد آسپرین را له و پودر کنید و آن را به شامپوی خود اضافه نمایید. پس از هربار استفاده از شامپو، اجازه دهید که در طی ۲ دقیقه بر پوست سر باقی بماند و پس از آن به شستشو بپردازید.

  • نمک

از نمک نیز می توان به عنوان یکی از اسکراب های طبیعی به شمار آورد. از این رو مقدار خیلی کمی نمک برداشته و آن را بر روی پوست خشک سر اعمال کنید. به آرامی آن را ماساژ داده تا به خوبی شوره ها از بین بروند.

پس از آن موهای حود را با شامپو شستشو داده و به آرامی با حوله خشک کنید.

  • تخم مرغ

از این رو ۲ عدد تخم مرغ بشکنید و زرده و سفید را از یکدیگر جدا نمایید. مخلوطی از آن را بر پوست سر خود ریخته و اجازه دهید که چیزی در حدود ۱ ساعت به روی موها باقی بماند و سپس با شامپوی مناسب آن را شستشو دهید.

این روش موجب می گردد که موهای شما به مراتب براق شده و در نهایت بدون شوره سر باقی مانده و به مانند ابریشمی نرم و ملایم باشد.

درمان گیاهی شوره سر با سیب و پرتغال

  • سیب و پرتقال

این دو میوه را به نسبت های مساوی از یکدیگر پوره کرده و با یکدیگر ترکیب نمایید. آن را به پوست سر خود اعمال کرده و به آرامی در طی ۲۰ الی ۳۰ دقیقه ماساژ دهید و پس از آن به آبکشی بپردازید.

  • سیر

در این روش درمان گیاهی شوره سر ۲ قاشق غذاخوری پودر سیر را با ۱ قاشق غذا خوری آبلیمو ترکیب کرده و پس از آنکه خمیر مناسبی به دست رسید بر روی پوست سر اعمال نمایید. چیزی در حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید و سپس با آب سرد و شامپو آن را شستشو دهید.

  • پیاز

با استفاده از پیاز می توانید یک ترکیب فوق العاده برای موهای خود تهیه کنید. آن را بر روی پوست سر اعمال کرده و پس از گذشت ۱ ساعت به شستشو بپردازید.

  •  زنجبیل به همراه چغندر

با استفاده از زنجبیل و چغندر قند به تهیه خمیر بپردازید و پس از آنکه به خوبی با آن پوست سر را ماساژ دادید، باید اجازه دهید که چیزی در حدود یک شبانه روز بر روی پوست باقی بماند. صبح روز بعد آن را شستشو داده و در طی ۴ الی ۵ شب بایستی که آن را به مراتب برای اثر بخشی بهتر تکرار کنید.

  • دهانشویه

برای این روش درمان باید ۱ فنجان دهانشویه را با ۹ فنجان آب ترکیب کنید. پس از آنکه موهای خود را با شامپو شستشو دادید باید از این ترکیب برای شستشوی پوست سر خود استفاده نمایید. این روش را بایستی در طول ماه یک مرتبه تکرار کنید و همچنین این کار از تاثیر به سزایی برخوردار است که پس از هربار مصرف متوجه آن خواهید شد.

روش های رفع شوره سر

علل بروز این عارضه

گفتنی است که آن می تواند به دلیل خشکی بیش از حد پوست سر به وجود آید و در برخی موارد نیز به دلیل ابتلا به یکی از بیماری های پوستی به مانند اگزما، پسوریازیس و عفونت های قارچی می باشد.

در صورتی که از مواد آرایشی نیز به صورت غلط و بیش از حد مصرف نمایید باید انتظار بروز چنین عارضه ای را داشته باشید. همچنین رعایت نکردن نظافت شخصی، استفاده از شستشو دهنده های نامناسب مو، عدم شستشو مو ها به خوبی و باقی ماندن اثرات شامپو و صابون بر بافت مو بعد از هر بار بیرون آمدن از حمام نیز می تواند از عوامل مرتبط با شوره زدن به شمار آید.

همچنین با سشوار زدن بیش از حد، فر کردن، بابلیس، رنگ و مش های طولانی و متعدد به مو صدماتی وارد می کنید که در نهایت سبب بروز آسیب هایی به بافت آن می گردد. و در ادامه برخی از محققان بر این باورند که کم آبی بدن نیز از دیگر علل های مرتبط با شوره زدن سر به شمار می آید. علت های گفته شده در ادامه مطلب نیز از دیگر موارد مرتبط با شوره زدن مو می باشند.

  • خشک شدن پوست سر
  • ایجاد مشکلات عاطفی
  • حساسیت داشتن به برخی محصولات مراقبت از مو
  • پوست های چرب و تحریکی
  • عدم تمیز کردن برس مو
  • برخورداری از استرس و اضطراب
  • رعایت رژیم غذایی های نامتعادل
  • هورمون ها
  • کم شدن ویتامین در بدن
  • عوض کردن محصولات مراقبت از مو به صورت پیوسته
  • ابتلا به عفونت مالاسزیا
  • تغییرات آب و هوایی
  • استفاده بیش از حد ژل و اسپری های مو

معرفی روش های درمان گیاهی شوره سر

نشانه ها ابتلا به آن

به وجود آمدن دانه های پوستی کوچک و سفید رنگ از علائم اصلی در به وجود آمدن شوره سر به شمار می آید. همچنین بر روی ابرو و پوست های اطراف آن، اطراف موی سر، گوش و بینی نیز لکه های پوستی به رنگ سفید و کوچک به مراتب دیده می شود.

روش های پیشگیری از ابتلا

گفتنی است که برخی از شامپو های تجاری دارای مواد شیمیایی بسیار مضری هستند که به مراتب این عارضه را تشدید می کند و این در شامپوهای دارای موادی به مانند پاربن، سدیم لورث و لوریل سولفات بسیار وجود دارد.

همچنین مصرف شکر را به حداقل برسانید و از غذاهای فراوری شده کمتر استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *