دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

بررسی سرفیس پرو ۸ تبلت مدرن با پردازنده قوی

  • حکیمه فهیمی
  • ۳ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

دستگاه های سرفیس پرو مایکروسافت بیشتر از سایر دستگاه های این برند نزد طرفداران محبوب است. در این مطلب به بررسی سرفیس پرو ۸ خواهیم پرداخت.

در سپتامبر ۲۰۲۱ سرفیس پرو با طراحی مدرن و پردازنده توانمند معرفی شد. این دستگاه را می توان حاصل ترکیب سرفیس پرو ۷ و سرفیس پرو ایکس دانست. با بررسی سرفیس پرو ۸ همراه این مطلب از آرگا باشید.

آشنایی و بررسی سرفیس پرو ۸

مایکروسافت دستگاه های مختلفی از موس، کیبورد گرفته تا رایانه های رومیزی را برند سرفیس تولید می نماید. ولی در این میان دستگاه های سرفیس پرو نزد طرفداران مایکروسافت محبوب تر هستند. علت این محبوبت به سال های ۲۰۱۲-۲۰۱۳ باز می گردد. سالی که مایکروسافت با سرفیس پرو این کار را شروع کرد.

سرفیس پرو از همان آغاز ایده جذابی بود، یک تبلت نسبتا سبک که با اتصال به کیبورد مغناطیسی، نقش لپ تاپی با سیستم عامل کامل دستکتاپ را هم ایفا می کرد. ولی در حقیقت چهار سال زمان نیاز بود تا این ایده به بلوغ نسبی برسد. ردموندی ها به قدری از سرفیس پرو ۴ راضی بودند که تبلت گران قیمت شان را با همین طراحی ۵ سال به بازار ارائه نمودند.

در سال ۲۰۱۹ مایکروسافت در کنار سرفیس پرو ۷، یک عضو مدرن از خانواده سرفیس پرو را معرفی نمود. ولی سرفیس پرو ایکس از تراشه ای با معماری ARM بهره می برد و عملکرد رضایت بخشی هم داشت. طرفداران مشتاق بودند تا محصول دیگری را با طراحی مدرن سرفیس پرو ایکس و تراشه قدرتمند شاهد باشند، پاسخ شرکت مستقر در ردموند به این دست از کاربران سرفیس پرو ۸ است.

  •  آرون گروپس

در سپتامبر ۲۰۲۱ مایکروسافت به انتظارات هواداران پاسخ داد و سرفیس پرو ۸ را با طراحی مدرن و تراشه ای قدرتمند روانه بازار کرد. می توان گفت این دستگاه تلفیقی از سرفیس پرو ۷ و سرفیس پرو ایکس است. سرفیس پرو ۸ با بهبودهای مختلفش می تواند نقطه آغازی برای دگرگونی خانواده محبوب سرفیس پرو تلقی کرد.

مایکروسافت از سال ۲۰۱۵ تبلت های سری سرفیس پرو و حالا سرفیس پرو ۸ را با طراحی نسبتا مشابه با یکدیگر به بازار ارائه نموده است ولی این شرکت در سال ۲۰۱۹ با ارائه دو پرچمدار تلاش کرد تا مشکلات تبلت های پیشین را رفع می کرد. سرفیس پرو ۷ محصول قدرتمندی است که طراحی تقریبا قدیمی دارد و سرفیس پرو ایکس هم با وجود طراحی مدرن به تراشه کم سرعتی مجهز است که امکان اجرای بیشتر اپلیکیشن های پرطرفدار را ندارد.

هیچ یک از این دو دستگاه کامل و بدون نقص نبودند و بیشتر کاربران در فضای مجازی از مایکروسافت درخواست نموده بودند تا تراشه سرفیس پرو ۷ را به سرفیس پرو ایکس اضافه کند و در طراحی دستگاه جدید از سرفیس پرو ایکس الگوبرداری داشته باشد. اکنون این اتفاق روی داده و مایکروسافت دقیقا این خواسته رابرآورده نموده است. تبلت سرفیس پرو ۸ ترکیبی از بهترین ویژگی های سرفیس پرو ۷ و سرفیس پرو ایکس می باشد. در ادامه به بررسی قابلیت ها و امکانات سرفیس پرو ۷ می پردازیم تا صحت این موضوع روشن شود.

طراحی و کیفیت ساخت

وقتی مایکروسافت سرفیس پرو ۴ را با طراحی خیره کننده اش معرفی نمود، احتمالا کمتر کسی فکر می کرد که ردموندی ها پنج سال متوالی سرفیس پرو را صرفا با آپدیت مشخصات فنی و همان طراحی قبلی به بازار روانه می کنند. اما چنین شد. طوری که تا سال ۲۰۲۱ همه نسل های سرفیس پرو صرف نظر از سرفیس پرو ایکس، به نمایشگر ۱۲.۳ اینچی با حاشیه قطور مجهز شدند.

در سال ۲۰۱۹ همزمان با سرفیس پرو ۷ مایکروسافت محصول جدیدی را به خانواده تبلت هایش اضافه نمود. سرفیس پرو ایکس با طراحی مدرن و باریک، بدنه مشکی و نمایشگر بزرگ، روح تازه ای به سرفیس بخشید. ولی اشتیاق طرفداران مایکروسافت دوام چندانی نیافت زیرا این محصول از تراشه کم قدرتی بهره می برد. و در اجرای نرم افزار و اپلیکشن های X86 عملکرد فاجعه باری داشت.

با ناامید شدن کاربران از سرفیس پرو ایکس، اکثر افراد انتظار داشتند که در آینده مایکروسافت تبلتی با طراحی مدرن سرفیس پرو و سخت افزاری قوی ارائه کند. از این رو در اوایل  سال ۲۰۲۱ نسخه بروز شده سرفیس پرو ۷ با پسوند پلاس ، طراحی یکسان و سخت افزار آپدیت شده،  رونمایی شد. و در ماه های پایانی یعنی در دسامبر ،محصولی که مدت ها انتظارش را می کشیدیم، معرفی کردند. به این ترتیب سرفیس پرو ۸ با طراحی مدرن و پردازنده قوی به دنیای سرفیس ها وارد شد.

همانطور که در ابتدای بررسی سرفیس پرو ۸ اشاره شد این محصول ترکیب دو محصول قبل از خود است. دیگر از آلیاژ منیزیم خبری نبوده و حالا این دستگاه دارای بدنه آلومینیومی است. سرفیس پرو ۸ در دو رنگ مشکی و نقره ای عرضه می شود که نسخه مشکی برعکس نسل های قبلی، به راحتی جاذب چربی و اثر انگشت نیست.

مساحت این دستگاه با مدل پرو ایکس یکسان بوده ولی با نگاهی به کناره های آن، شاهد افزایش ضخامت و اضافه شدن دریچه های خروجی هوا جهت خنک سازی تراشه پر مصرف اینتل می باشیم. بعد از پنج سال، سرانجام مایکروسافت، نمایشگر ۱۲.۳ اینچی را با نمونه ۱۳ اینچی جایگزین نمود و با حاشیه های قطور قبل خداحافظی کرد.

حاشیه های کناری خیلی باریک شده اند ولی لیه های بالا و پایین هنوز کمی ضخامت دارند. به یاد داشته باشید که به دستگاه لمسی روبرو هستیم که حداقل روی کاغذ، گاهی جهت تعامل لمسی آن را به دست می گیریم. از این رو باید جایی برای انگشتان باشد. افزایش قطر نمایشگر و کاهش ضخامت حاشیه ها، ظاهر سرفیس پرو ۸ را مدرن نموده است.

بررسی ها نشان داد با وجود یکسان بودن مساحت دو دستگاه، سرفیس پرو ۸ حدودا ۱۲۰ گرم سنگین تر از سرفیس پرو ایکس می باشد. نخستین بار این افزایش وزن را با در دست گرفتن تبلت احساس می کنید. این دستگاه با وزن ۸۹۱ گرم، تبلتی نیست که بخواهید مدت زیادی آن را در دست نگه دارید.

پایه آشنای سرفیس پرو در نسل جدید با قبل تفاوتی نداشته وبا بازه حرکتی ۰-۱۷۵ درجه به کاربر کمک می کند تا در انواع وضعیت ها از سرفیس پرو ۸ بهره بگیرد. این پایه ساختار محکم و استواری داشته ولی باز کردن آن از محل شیار کوچکش اندکی دشوار می باشد. همچنین در بعضی زاویه ها کمی لقی دارد که طبق تجارب قبلی، با گذشت زمان بیشتر به چشم می آید.

نمایشگر و اسپیکر

در بررسی ها مشخص شد نمایشگر سرفیس پرو ۸ نسبت به نسل های قبلی با چند تغییر بزرگ همراه شده است. ابعاد نمایشگر از ۱۲.۳ اینچ به ۱۳ اینچ افزایش پیدا کرده و وضوح تصویر آن ۱۹۲۰*۲۲۸۰ پیکسل می باشد. تراکم پیکسلی آن نیز ۲۶۷ پیکسل بر اینچ شده و نرخ تازه سازی نمایشگر هم برای اولین بار در بین همه رایانه های سرفیس، حالا ۱۲۰ هرتز می باشد. البته باید اشاره نمود که نرخ نوسازی به طور پیش فرض روی ۶۰ هرتز قرار داشته و در صورت تمایل می توانید تنظیمات آن را روی ۱۲۰ هرتز قرار داد.

نخستین نکته ای که در سرفیس پرو ۸ قابل توجه است، نمایشگر آن بوده که تقریبا یک اینچ بزرگتر از سرفیس پرو ۷ می باشد. حاشیه های کناری این تبلت نسبت به قبل باریک شده، هر چند لبه پایینی نمایشگر اندازه ای بزرگ دیده می شود ولی قسمت پایینی آن با اتصال کیبورد به صورت کامل پوشش می یابد.

قابلیت نرخ تازه سازی ۱۲۰ هرتز هم که معمولا در تبلت های گیمینگ دیده می شود، سبب خواهد شد تا جستجو در محیط تبلت زودتر از قبل انجام شود و میزان تاخیر هنگام استفاده از قلم استایلوس در کمترین حد خود قرار گیرد. ناگفته نماند قرار است در آینده مایکروسافت با آپدیت کوچکی، نرخ نوسازی متغیر را به ویندوز ۱۱ و سرفیس پرو ۸ هدیه دهد.

البته با این کار دستگاه صرفا میان دو حالت ۶۰ و ۱۲۰ هرتز سوییچ دارد تا به نوعی از مصرف زیاد باتری پیشگیری شود. به هر صورت با انتخاب حالت ۱۲۰ هرتز، سوییچ بین منوها، اسکرول در مرورگر و اجرای ژست های حرکتی، روان تر و لذت بخش تر از حالت ۶۰ هرتزی انجام می شود و تجربه کاربری را بسیار بهبود می بخشد.

در بررسی ها مشخص شد که سرفیس پرو ۸ به پنل ساخت ال جی فیلیپس مجهز است. این پنل از نوع IPS LCD بوده و نور آن توسط ال ای دی هایی در حاشیه ها تامین می شود. به این ترتیب از فناوری های پیشرفته ای مانند مینی ال ای دی شبیه آنچه در مک بوک های جدید یا آیپد پرو وجود دارد، خبری نیست. از این رو نمی توان مشکی عمیق، روشنایی نزدیک به هزار نیت و کنتراست بی نهایت را از این دستگاه انتظار داشت.

در تست های صورت گرفته روشنایی نمایشگر سرفیس پرو ۸ در حالت حداقل و حداکثر به ترتیب ۱.۷ و ۴۱۷ نیت رسید. به این ترتیب این تبلت یک همراه ایده آل در تاریکی اتاق خواهد بود ولی در محیط های روشن، نمایشگر دستگاه به حد کافی خوانا نمی باشد. براق بودن صفحه نمایش این ایراد را دوچندان می کند.

در ادامه به بررسی اسپیکرهای سرفیس پرو ۸ می پردازیم. این تبلت از اسپیکرهای استریو دو واتی به جای ۱.۶ واتی نسل پیش بهره می برد. البته عملکرد اسپیکرها به خوبی اسپیکرهای چهارتایی آیپدپرو نیست ولی بسیار رضایت بخش می باشد. سرفیس پرو ۸ صدایی غنی با بلندی رضایت بخشی را ارائه می دهد. ولی با رساندن حجم صدا به صد در صد گاه نویزهایی در پخش صداهای فرکانس بالا شنیده می شود. ضمنا باید اشاره کرد که این تبلت از صدای دالبی هم پشتیبانی می کند.

پورت های سرفیس پرو ۸

در بررسی ها مشخص شد مایکروسافت در سرفیس پرو ۸ با درگاه USB-A وداع نمود. این تبلت جدید ردموندی ها حالا از دو پورت با فرم USB-C بهره می برد. هر دو پورت USB 4.0 می باشد و استاندارد تاندریولت ۴ با پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه هم پشتیبانی دارد. از این رو برای اولین بار در محصولات سرفیس، کاربر می تواند در صورت تمایل از کارت گرافیک اکسترنال یا حافظه های اکسترنال پرسرعت هم استفاده نماید.

اضافه شدن استاندارد تاندریولت، خبر بسیار خوشحال کننده ای بوده و امکان استفاده از سرفیس پرو ۸ در سناریوهای جدی تر یا حتی بازی را هم فراهم می کند. قابل ذکر است شارژ سرفیس پرو ۸ از درگاه USB-C امکان پذیر است ولی ردموندی ها از درگاه اختصاصی سرفیس کانکت برای این مورد کمک می گیرند.

سرفیس کانکت با رابط مغناطیسی پای ثابت همه دستگاه های قابل حمل سرفیس از جمله سرفیس پرو ۸ محسوب می شود. این المان امکان شارژ با توان ۶۵ وات را فراهم نموده و برای اتصال دانگل هم مورد استفاده قرار می گیرد. بهتر بود مایکروسافت به جای سرفیس کانکت، پورت کارت حافظه را به این تبلت اضافه می کرد. زیرا توسط نسخه جدید استاندارد USB PD امروزه پشتیبانی از شارژهای USB-C با توان ۲۴۰ واتی امکان پذیر شده است.

در ادامه بررسی پورت های سرفیس پرو ۸ باید به جک هدفون ۳.۵ میلی متری آن اشاره کرد که در لبه سمت چپ و بالا دیده می شود. البته با اتصال هدفون به این جک، باید حضور سیمی را تحمل نمایید که از کنار دستگاه آویزان شده است.

دوربین سرفیس پرو ۸

بررسی ها نشان می دهد مایکروسافت در بخش پشتی سرفیس پرو ۸ یک دوربین ۱۰ مگاپیکسلی به کار برده است. این دوربین از فیلمبرداری ۴K, FHD پشتیبانی دارد و وب کم ۵ مگاپیکسلی تبلت نیز از تماس های تصویری ۱۰۸۰P پشتیبانی نموده و دارای عملکرد بسیار خوبی است. ضمنا کیفیت تصاویر دوربین سلفی بسیار خوب است به طوری که حتی در محیط های کم نور نیز مناسب ظاهر می شود.

در وب کم قابلیت تشخیص چهره ویندوز هلو نیز گنجانده شده که می تواند خیلی کاربردی باشد. تنها ایراد سرفیس پرو ۸ در قسمت دوربین ها به برنامه دوربین باز می گردد. این برنامه در بعضی موارد هنگام جابجایی بین دوربین اصلی و سلفی دچار مشکل شده و وظایف را با تاخیر اجرا می کند.

با توجه به بررسی ها می توان گفت سرفیس پرو ۸ یکی از بهترین تبلت های موجود جهت برقراری تماس های ویدیویی از طریق برنامه زوم می باشد.

این دستگاه به میکروفون قدرتمندی تجهیز شده که در تشخیص صدا عملکرد عالی دارد. ضمنا کیفیت صدا در سرفیس پرو ۸ بسیار بالا بوده و این امر با توجه به اندازه نسبتا کوچک سرفیس پرو ۸ عمل تحسین برانگیزی از مایکروسافت را به نمایش می گذارد. همچنین قابل ذکر است تبلت گران قیمت ردموندی ها از بلوتوث ۵.۱ و شبکه وای فای ۶ هم پشتیبانی دارد.

کیبورد و عمر باتری

بررسی ها نشان داد که مایکروسافت کیبورد سرفیس پرو ۸ را مشابه نسل های قبل، به طور جداگانه در دو مدل به صورت تکی با همراه با قلم استایلوس ارائه می دهد.

این کیبورد به صورت مغناطیسی و توسط درگاه اختصاصی به سرفیس پرو ۸ متصل می شود. در زمینه شارژدهی نیز مایکروسافت اعلام نموده عمر باتری با هر بار شارژ سرفیس پرو ۸ حدود ۱۶ ساعت دوام می آورد.

در صورتی که می خواهید با سرفیس پرو ۷ و هایر پد ۷۱۲ آشنا شوید روی لینک قرار داده شده می توانید کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *