دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

خواص گیاه گریندلیا و عوارض استفاده بیش از حد این گیاه

  • منصوره رمضان زاده
  • ۲ فروردین ۱۴۰۱
  • ۰

گیاه گریندلیا دارای گونه های متنوعی بوده و با توجه به این که ویژگی های منحصر به فردی دارد و همچنین زیبا و پرخاصیت بوده مورد توجه باغبانان قرار گرفته و به کشت آن می پردازند. فواید و خواص گیاه گریندلیا بسیار فراوان بوده و نوعی گیاه مقاوم و بدون حساسیت بوده که در هر نوع خاکی توانایی رشد دارد.

یکی از انواع گیاهان پرخاصیت که از لحاظ بومی متعلق به آمریکا می باشد و از آن مصارف گوناگونی می شود گیاه گریندلیا بوده که گل های آن به صورت درشت و زرد رنگ بوده و اغلب در باغ ها به دلیل ویژگی های زیادی که این گیاه باارزش دارد پرورش داده شده و کشت می شود. بدین منظور تصمیم داریم در این مطلب به جهت آگاهی و شناخت شما عزیزان به بررسی خواص گیاه گریندلیا بپردازیم.

مزایا و خواص گیاه گریندلیا

این نوع گیاه علاوه بر این که به دلیل ظاهر زیبایش یک گیاه زینتی به حساب آمده از خواص دارویی و درمانی زیادی برخوردار می باشد، به طوری که از قسمت ساقه و برگ آن برای مصارف فراوانی استفاده می گردد. بنابراین با توجه به خواص گیاه گریندلیا از قدیم در طب سنتی کاربرد زیادی داشته و قرن های بسیاری می باشد که بومیان آمریکایی برای رفع و درمان بیماری های مختلفی این گیاه را مورد استفاده قرار می دادند.

مزایای مختلف گیاه گریندلیا

گریندلیا ضمن این که گل های زرد روشنی دارد به دلیل دارا بودن ساقه های موج دار و تقریبا براق که با غده های رزین پوشانده شده است جلب توجه می کند. این نوع گیاه از خانواده مرکب بوده و اسم علمی آن گریندلیا روبوستا می باشد و دارای تقریبا ۵۰ گونه مختلف است.

ارتفاع گریندلیا به حدود نیم متر تا یک متر می رسد و در مقابل گرما و سرما مقاومت زیادی دارد. به همین خاطر این گیاه لقب روبوستا به معنای عدم حساسیت را به خود اختصاص داده است. برگ های این گیاه دارای حالت کم پشت و یکنواخت با حاشیه های دندانه دار است و نزدیک به ۵ سانتی متر طول دارد.

مهمترین فواید گیاه گریندلیا

شرایط رشد و پرورش گریندلیا

این نوع گیاه در اروپا به عنوان یک گونه گیاه زینتی تکثیر و پرورش داده می شود. اسم های دیگر این گیاه گل مینا، گل قارچ و طحال می باشد. با وجود این که گیاه گریندلیا در اصل بومی مناطق با آب و هوای خشک و نیمه خشک می باشد ولی خاک لومی که بهترین و مناسب ترین خاک برای رشد و نمو گیاهان بوده و شامل موادی همچون خاک رس، شن و ماسه و گل و لای می باشد برای این گیاه بهتر از خاک غرقابی است.

  •  آرون گروپس

خاکی که برای رشد و پرورش این نوع گیاه مورد استفاده قرار می گیرد نباید بسیار غنی و مغذی باشد و نباید به آن کود کمپوست یا هر نوع کود دیگری افزود. گیاه گریندلیا از ماه مه تا اکتبر شروع به شکوفه زدن می کند. در محلی که آفتاب و سایه کمی دارد رشد می کند ولی در شرایط آفتابی بهترین حالت رشد را دارد و ارتفاع آن می تواند به ۱.۵ متر نیز گسترش پیدا کند. این گل از راه قلمه زدن نیز ازدیاد پیدا می کند.

انواع اثرات ضد قارچی گیاه گریندلیا

خصوصیات دارویی گریندلیا

گیاه گریندلیا به علت دارا بودن مقادیر زیادی رزین برای رفع و درمان سرماخوردگی مورد مصرف قرار می گیرد. همینطور برای بیماری هایی همچون آسم، برونشیت، سیاه سرفه، زکام، آماس مثانه، سرخک، سل، تب یونجه و … مفید و باارزش می باشد.

این گیاه همچنین دارای ویژگی های منحصر به فردی از قبیل ضد نشنج، ادرار آور، کاهش دهنده فشار خون، مسکن و آرامبخش، خلط آور و … می باشد. بدین منظور بایستی در طول روز چند فنجان چای درست شده از برگ ها و گل های آن را استفاده نمود.

خواص مختلف گیاه گریندلیا

همچنین باید گفت از این گیاه برای درمان و بهبودی بیماری های تنفسی نیز استفاده می گردد. همینطور برای رفع التهاب مثانه نیز بسیار مفید و موثر می باشد. برای رفع تحریکات پوستی نیز تاثیرگذار می باشد. بومیان آمریکایی برای رفع التهابات به وجود آمده در اثر تماس با پیچک سمی از جوشانده این گیاه استفاده می کردند.

گیاه گریندلیا دارای تاثیرات و خواص درمانی برای بیماری های پوستی مختلفی از قبیل درماتیت، بثورات و اگزما می باشد. همینطور شامل ویژگی تسکین دهندگی و روشن کنندگی پوست بوده و در تهیه و ساخت روشن کننده ها در لوازم آرایشی مورد مصرف قرار می گیرد.

مهمترین خواص گیاه گریندلیا

تاثیرات ضد قارچی و ضد باکتریایی گیاه گریندلیا

این نوع گیاه دارای تاثیرات ضد التهابی بوده که سال های زیادی می باشد به وسیله پزشکان طب سنتی استفاده می گردد. نتایج آزمایشات در رابطه با این گیاه مشخص کرد که ترکیبات تشکیل دهنده آن از رشد و تکثیر قارچ ها و باکتری ها ممانعت می کند. همچنین باید گفت گیاه گریندلیا از فواید آنتی اکسیدانی برخوردار بوده و از رشد سلول های سرطانی پیشگیری می کند.

انواع فواید گیاه گریندلیا

عوارض جانبی استفاده بیش از حد از گیاه گریندلیا

استفاده بیش از حد روزمره ۴ الی ۶ گرم خشک گیاه گریندلیا موجب تحریک شدن معده و کلیه ها می گردد. خانم های باردار یا شیرده بایستی پیش از استفاده از این داروی گیاهی با پزشک خود مشورت نمایند. استفاده زیاد این گیاه همینطور موجب کم شدن فشار خون می گردد.

کسانی که قلب ضعیفی دارند نباید از گیاه گریندلیا استفاده نمایند چرا که امکان دارد میزان فشار خون را کاهش دهد. استفاده میزان زیادی از این نوع گیاه امکان دارد کلیه ها را تحریک نموده چرا که دارای صمغ می باشد. گریندلیا قادر می باشد از خاک میزان زیادی سلنیوم جمع آوری نماید. به همین خاطر استفاده بیش از حد این گیاه تحریک کننده می باشد.

فواید مختلف گیاه دارویی گریندلیا

در این مطلب با مزایای فراوان و خواص گیاه گریندلیا و عوارض ناشی از مصرف زیاد آن آشنا شدید که امیدواریم مورد توجه و پسندتان قرار گرفته باشد و نهایت استفاده را از آن برده باشید. علاوه بر آن می توانید با کیلک بر روی لینک های مقابل با خواص گیاه تیغال و خواص گیاه خولنجان نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *