دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

قلعه اسفزار در خراسان جنوبی و ویژگی های این قلعه تاریخی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
  • ۰

قلعه اسفزار یکی از بناهای تاریخی و قدیمی در بیرجند است. این قلعه در روستایی با همین نام واقع شده و یکی از سازه هایی است که متعلق به زمان صفویان می باشد. اهمیت این قلعه برای مقاصد دفاعی بوده و امروزه یکی از جاذبه های تاریخی می باشد.

شهر بیرجند یکی از نواحی تاریخی شناخته شده و مهم در خراسان جنوبی است. در این شهر جاذبه های تاریخی بسیار زیادی وجود دارند که از جمله آن ها می توان به قلعه اسفزار اشاره نمود. این قلعه تاریخی در مسیر جاده چاج به شهرستان درمیان واقع شده است و هر ساله گردشگران زیادی را به سوی خود می کشاند. از زیبایی های این قلعه می توان به معماری زیبای آن اشاره کرد که در ادامه بیشتر با آن آشنا می شوید.

قلعه تاریخی اسفزار

معرفی قلعه اسفزار

این قلعه تاریخی در یکی از روستاهای سربیشه شهرستان بیرجند واقع شده است. این قلعه در فاصله ۴۸ کیلومتری از این شهر قرار دارد و با وجود جذابیت های تاریخی خود از سوی گردشگران زیادی مورد توجه می باشد. همانطور که می دانید استان خراسان جنوبی مهد جاذبه های تاریخی است، این قلعه نیز از دیدنی های تاریخی در این استان محسوب می شود.

بنای قدیمی اسفزار

معماری قلعه:

قرار گرفتن این قلعه بر روی تپه های این نواحی یکی دیگر از جاذبه های مهم آن برای گردشگران به شمار می آید. در ساخت این قلعه تاریخی از مصالحی همچون گل و خشت استفاده شده است. حصار خارجی این بنا از اهمیت زیادی برخوردار می باشد و بخش مهمی از زیبایی های این بنا را شکل می دهد. در این بنا برج های چهار گوشی وجود دارند که نقش مهمی در معماری خواهند داشت.

نمای اسفزار

کاربرد این قلعه در زمان ها قدیم برای محافظت بوده و اهمیت دفاعی داشته است. این قلعه اهمیت زیادی در دفاع از این نواحی داشت. استحکام بنا یکی دیگر از ویژگی های این بنا به شمار می آید. در آن زمان مهاجمان و راه زن ها خسارت های زیادی به این نواحی وارد کرده اند، به همین دلیل این قلعه را برای محافظت در مقابل آن ها بنا کرده اند. در حال حاضر این بنا از دیدنی مکان های دیدنی بیرجند است و هر ساله گردشگران زیادی از نواحی مختلف به این قلعه سفر می کنند.

  •  آرون گروپس

معماری اسفزار

بخش های مختلف قلعه:

از بخش های مختلف در این قلعه می توان به برج ها و باروهای آن اشاره نمود. قدمت این بنا به زمان صفویان و قاجاریان باز می گردد. قدمت طولانی این قلعه یکی از ویژگی های مهم گردشگری آن محسوب می شود. بنای این قلعه بسیار مستحکم بوده و از این حیث اهمیت زیادی برای گردشگران خواهد داشت.

سازه اسفزار

این بنا امروزه آسیب هایی دیده است، اما با این وجود می توانید از آن دیدن کنید و اطلاعات تاریخی بیشتری درباره آن کسب کنید. این بنا که از مکان های دیدنی خراسان جنوبی به شمار می آید، می تواند برای گردشگران اهمیت زیادی داشته باشد. با بازدید از این قلعه می توانید ویژگی های مهمی از این قلعه را بشناسید.

بنای اسفزار

این سازه که متعلق به زمان صفویان بوده از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و شنان دهنده معماری اصیل ایرانی در آن زمان است. قلعه اسفزار که در روستایی با همین نام واقع شده است، دارای جاذبه های دیگری نیز می باشد. شما در سفر به این روستا می توانید از فرهنگ روستایی و جاذبه های فرهنگی این منطقه نیز بیشتر مطلع شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *