دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

اصول دادن جواب منفی به خواستگار

  • سحر هودانلویی
  • ۳ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

در صورتی که تصمیم خود را گرفته اید و در نظر دارید که به خواستگار خود جواب منفی بدهید، باید در نر داشته باشید که آن از اصول و قواعدی برخوردار است که در ادامه این مطب به معرفی نکاتی در رابطه با جواب منفی به خواستگار پرداخته ایم.

به طور کلی نه شنیدن می تواند برای هر فردی و در هر موضوعی آزار دهنده باشد. همچنین این می تواند برای شخصی که به درخواست کسی دیگری نه می گویند نیز وضعیتی دشوار ایجاد نماید. یکی از نه گفتن ها می تواند شامل جواب منفی به خواستگار نیز باشد که نحوه بیان آن برای دتر به امری پیچیده تبدیل شده است. این در حالی است که برخی اوقات خانواده دختر نیز با جواب منفی دختر در مخالفت هستند و او نیز نمی تواند به چه صورت آن را بیان کند تا با رفتار های نادرستی از سوی پسر مواجه نمی شود.

برخی از دختر خانم های حساس و زود رنج با اینکه با ازدواج مختلف هستند اما از روی ترحم و مهربانی بیش از حد نمی توانند مخالفت خود را به پسر اعلام کنند و یا به دنبال روش های مناسب در این رابطه هستند. به طور کلی برای انجام آن می توانید برخی نکات روانشناسی را در نظر داشته باشید که از این رو در ادامه این مطلب به معرفی آن ها پرداخته ایم.

نکات جواب منفی به خواستگار چیست؟

آشنایی با نحوه گفتن جواب منفی به خواستگار

این شرایط می تواند زمانی سخت و پیچیده باشد که مدت به نسبت طولانی از رابطه شما و آقا برای آشنایی گذشته است. از این رو مرد آرزو های زندگی مشترک خود را با شما در میان گذاشته و فکر می کند که شریک زندگی اش شما می باشید. گفتنی است که تا هر مقدار زمان بیشتری از این رابطه گذشته باشد، به مراتب جواب منفی به خواستگار نیز از امر پیچیده تری برخوردار می شود. همچنین در حالتی دیگر دختر آمادگی ازدواج دارد اما به علت پافشاری خانواده و شدت علاقه آن ها به حضور دامادی جدیدی در خانه به راحتی نمی تواند نه بگوید و از سختی های منحصری در این رابطه برخوردار می شود.

این عامل می تواند شرایط های بیشتری را در بر بگیرد، همچنین در حالی دیگر می توان چنین مشاهده کرد که مرد از نه شنیدن دوری می کند و در اصطلاحی آن را توهین به خود بر می شمارد و فکر می کند که به اندازه کافی برای دختر مرده ایده آلی نبوده است. این می تواند غرور مردانه او را نشانه بگیرد و اغلب با حملات کلامی، خشونت های فیزیکی و یا حتی تهدید به دختر این ازدواج را جبر نماید. از این رو نه گفتن به چنین مرد هایی برای خانم ها می تواند از عواقب خطرناکی برخوردار شود که از این رو برای ترس های خود نیز که شده تن به این ازدواج  می دهند.

جای نگرانی نیست این شرایط به اصطلاح سخت را نیز می توان با برخی نکات کنترل کرد و آن ها را از میان برداشت.

حقیقت را بگویید

در صورتی که با در نظر گرفتن همه جوانب فکر می کنید او نمی تواند کیس مورد نظر شما برای ازدواج باشد، باد هر چه سریع تر اقدام به بیان کنید و بررسی هایی را که این رابطه انجام دهید با دلیل و منطق با او در میان بگذارید. هیچ وقت سعی نکنید که با کم محلی و برخی توهین ها او را از خود برانید، بلکه صحیح ترین روش گفتن حرف دلتان می باشد.

در این شرایط باید دلایل خود را با منطق و به آرامی بیان کرده و به او بگویید که با تمام فکرهای که کرده اید، او کیس مناسبی برای ازدواج با شما نمی باشد. نباید از دلشکستگی آقایان در این زمان بترسید و با احساس ترحمی که دارید، زمان آن را به تعویق بیندازید. صحیح ترین راه بیان هر چه سریع تر آن می باشد و باید امید او را از ازدواج با خود به طور صریح قطع کنید.

  •  آرون گروپس

تاثیر حرف زدن برای حل کردن مشکلات

نامعلوم حرف نزنید

در این رابطه سعی نداشته باشید که با زبان بی زبانی به فهماندن موضوعات و مخالفت خود در این رابطه بپردازید. از این رو در زمان مناسب با شجاعت و بدون هیچ تردیدی، مخالفت خود را اعلام نمایید. اگر فکر می کنید که دلشکسته و مایوس می گردد، طوری نیست بلکه شما بهترین کار را کرده اید و او را خیلی سریع از واقعیت باخبر کرده اید و در نهایت از شکل گرفتن ازدواج بدون احساس جلوگیری کرده اید. بیان حقیقت می تواند این مسئولیت را از دوش شما کم کرده و از امید های بی مورد او نسبت به این زندگی مشترک تا حد قابل توجهی پیشگیری کرده اید.

اگر دچار عذاب وجدان می شوید باید با خود به این نتیجه برسید که با او هیچوقت نمی توانید طعم زندگی که در رویا به آن فکر می کردید را بچشید و دوست داشتن شما نسبت به او در هیچ نقطه از زندگی نمی تواند تغییر یابد.

حضوری حرف بزنید

در صورتی که هنوز برای جواب منفی به خواستگار خود دست دست می کنید و انجام آن را به تعویق می اندازید، باید توجه داشته باشید که این کار را باید در اسرع وقت انجام دهید. از این رو به سرعت یک قرار ملاقات با او ست نمایید و بدون کنایه و کوچک ترین توهینی همه جوانبی که به آن فکر کرده اید را برایش توضیح دهید. این شرایط می تواند پذیرش آسان تر و رسانایی احترام شما را به این شخص برساند.

توجه داشته باشید که این ملاقات قرار نیست که در طی دفعات متعدد تکرار شود، بلکه شما تنها برای یک بار این کار را انجام خواهید داد و حقیقت رابطه و تکلیف خود را روشن خواهید کرد.

شکستن غرور مردان چه عواقبی دارد؟

غرور او را نشکنید

شما به هیچ وجه حق ندارید که غرور او را نشانه بگیرید و به علت عشقی که نسبت به شما دارد، تحقیر  یا توهین هایی از سوی شما بشنود. توجه داشته باشید که می توانید از هر روشی برای انجام این کار استفاده نمایید اما نکته حائز اهمیت در این رابطه چنین است حق حملات کلامی و یا سرزنش برای حسی که نسبت به شما دارد، ندارید.

در صورتی که پافشاری او برای ادامه پیدا کردن این رابطه شما را آزار می دهد، می توانید از او فاصله بگیرید و به مراتب راه های ارتباطی خود را با او قطع کنید تا به مرور زمان او نیز با شرایط به وجود آمده، کنار بیاید.

از کلمات درستی، استفاده نمایید

همچنین در حالتی که سعی دارید جواب منفی به خواستگار خود را به راحتی حل کنید باید توجه داشته باشید که این کارا را بدون هیچ برداشت سوء و بدی انجام دهید. گفتن جملاتی به مانند؛ حالا بگذار بیشتر فکر کنم، خانواده ام مخالف اند، فعلا قصد ازدواج ندارم و دیگر جملات مشابه نمی تواند در این شرایط، راهبردی به شمار آید. چرا که در این زمان او را نیز سرگردان و حیران کرده اید که هدف زندگی و آینده اش به مراتب تیره و نامعلوم می شود.

نکته حائز اهمیت آن است که به دلیل مخالف بودن با این ازدواج، حق ندارید که او را به هر شکلی بازیچه دستان خود قرار دهید و با ندونم کاری او را هم معلق در این زمینه باقی بگذارید.

تاثیر تصمیم گیری درست برای ازدواج

تصمیمات مناسبی بگیرید

پیشنهاد می کنیم که قبل از گفتن این موضوع می توانید با یکی از مشاوره های تجربه در این رابطه مشورت کنید و از تصمیمی که گرفته اید، اطمینان حاصل کنید و توجه داشته باشید که او برای شما تست های شخصیت مناسبی در نظر می گیرد که با نحوه پاسخ دادن به آن ها می تواند تا حدودی آینده ازدواج مشترک شما را مشخص نماید. همچنین برخی از مشکلات احتمالی در این رابطه با هم می تواند به شما معرفی کند و درصد تفاهم در زندگی تان را بیان می کند.

اجازه حرف زدن به او بدهید

در این شرایط نباید تنها سخنور آنجا باشید، بلکه اجازه حرف زدن و قدرت دفاع نیز به او بدهید. همچنین در این ملاقات نباید به طور سرعتی و خشمگین به او پاسخ بدهید و یا در میان حرف هایش بپرید. این موضوع را در نظر بگیرید که آقا نیز به عنوان خواستگار شما باید مدتی را برای دفاع از خود اختصاص دهید به طوری که شاید شما آن را اشتباه متوجه شده باشید.

از این رو باید اجازه حف زدن را به او بدهید اما در صورتی که با دفاعیه های او قانع نشدید بر موضوع حرف خود پافشاری کنید.

اعتماد به نفس داشته باشید

در این نکته نیز برای جواب منفی به خواستگار باید از اقتدار و عزت نفس خود مراقبت کنید و هیچگاه از خود آدم ضعیف و ناتوانی را به نمایش نگذارید که نمی تواند حرف دل و موضوعی که  در ذهن وجود دارد را بیان کند. این حق طبیعی شماست که شریک زندگی تان را انتخاب نمایید و خود صلاح ببینید که با چه شخصی می توانید در طی سالیان طولانی زیر یک سقف زندگی کنید.

همچنین باید توجه داشت که هر کسی مسئولیت زندگی خود را بر عهده دارد و اگر کاری بر خلاف میل او یا در جهت آسیب رسیدن به قلب او انجام نداده اید، پس نباید عذاب وجدان بگیرید و یا از شرایط به وجود آمده ناراحت باشید. همچنین همه افراد بعد از بلوغ فکری به مرحله ای از زندگی می رسند که اگر به صورت منطقی با آن ها صحبت شود می تواند آن ها را در زندگی شان قبول کنند، اگر این گونه نبود نمی توانید از خود ناراحت باشید و یا برای نه گفتن به خواسته او خود را سرزنش کنید.

اصول دادن جواب منفی به خواستگار چیست؟

از خوشبختی های زندگی برایش بگویید

در صورتی که می خواهید این قرار ملاقات را به خوبی و خوشی به پایان برسانید، آن را با کمی تحسین و تشویق همراه کنید. در ذهن خود کمی از نقاط قوت و خوبی های او در کنار یکدیگر بچینید که با اشاره به هر یک از آن ها چنین نشان دهید که باز هم شانس عاشق شدن در زندگی او وجود دارد و  می تواند باری دیگر شریک زندگی اش را پیدا کند و پایه های زندگی اش را با او بنا نماید. به او توضیح دهید که شما نمی تواند برای او خانم خوبی در زندگی باشید و این به دلیل نپذیرفتن آقا در زندگی برای شروع یک زندگی مشترک می باشد.

موضوع را ادامه ندهید

گفتنی است که در صورت گفتن جواب منفی به خواستگار باید هرچه سریع تر از او فاصله بگیرید و هیچ بهانه ای برای تجدید ارتباط با او اعم از دوستان و فامیل نداشته باشید. همچین به هیچ وجه با او تمامس تلفنهی برقرار نکنید، گفتنی است که این ظشرای می تواند برای شما که هیچ علاقه ای به او ندارید، امری طبیعی به حساب بیاید اما برای آقا که به شما علاقه مند بوده است می تواند به برداشت های اشتباهی منجر شود.

در نظر داشته باشید که با پایان یافتن این موضوع برای شما نمی توان فکر کرد که برای اثقا نیز این کتاب به طور کلی بسته شده است و باید در نظر داشته باشید که با هر جرقه ای به نظر کوچک می توان شعله های آن را بیش از هر زمان دیگری مشاهده کرد.

تاثیر مراجعه به روانشناس برای ازدواج

مراجعه به روانشناس

در شرایطی که به این وضعیت دچار شده اید که ادامه زندگی را برای او امری سخت می دانید و هنوز هم از هر راهی برای ارتباط گرفتن و تغییر در نظر شما تلاش می کند باید از راه دیگری در آن جهت استفاده کنید و مراجعه به روانشناسی می تواند روشی مناسب برای این دسته از افراد به شمار آید و با جلسات متعدد سعی کنید که این مشکل را با کمک علم مشاوره خانواده از میان بردارید. نیازی نیست که به او بگویید برای توجیح کردن به مراجعه روانشناس نیاز داری، بلکه با لحنی مناسب تر پیشنهاد دهید که روانشناس برای این مواقع می تواند تاثیر موثری قائلا ود و دردی از دوش افراد کمتر کند.

در برخی از مواقع امکان دارد که پذیرفتن شرایط برای او امری سخت و پیچیده شده باشد که از این رو کمک های یک روانشناس با تجربه در این رابطه می تواند تاثیر گذار باشد.

ترحم نداشته باشید

توجه داشته باشید که در برخی از مواقع ترحم می تواند از دلایل ورود به رابطه های نا درست به شمار آید. در صورتی که هیچ تمایلی به ادامه دادن رابطه و آشنایی با او ندارید باید با بیانی درست او ا از ادامه دادن این این رابطه که هیچ نتیجه ای ندارد، آگاه کنید. نیازی نیست برای دلشکستگی های او ترحم های بیجا ننمایید که در نهایت زندگی شما و او را تحت تاثیرات منفی قرار می دهد.

در صورتی که هیچ امیدی به داشتن زندگی خوب مشترک با او نیست نباید خود و او را که به موجب عشق دیگر نمی تواند جوانب دیگری را در نظر بگیرید، به چاه بیندازید.

علت جواب منفی به خواستگار چیست؟

تصمیم خود را بگیرید

و در پایان معرفی نکته های جواب منفی به خواستگار باید در نظر داشته باشید که قبل از انجام آن به پیشنهاد ازدواج با فرد دیگری نباید فکر کنید. شاید رابطه چندانی میان شما و خواستگار شکل نگرفته باشد، اما گفتنی است که شما در قبال او مسئول هستید و دور از انسانیت است که افراد دیگری را معطل زندگی خود نگه دارید تا در نهایت تصمیم بگیرید که کدام یک از آن ها برای زندگی شما مناسب تر است.

شاید جواب منفی به خواستگار به دلیل تردید و شک شما به زندگی مشترک با او باشد و فکر کنید که شخص دیگری به خوبی می تواند از پس خوشبخت کردن شما بر بیاید، در این لحظه باید دست نگه دارید و تنها به منافع خود فکر نکنید. بلکه بعد از پایان دادن به یک رابطه، فرد دیگری را در زندگی خود و در صورت آمادگی قبول کنید.

در صورتی که مطالعه این مطلب برایتان مفید واقع گشت، می توانید با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند موفقیت در خواستگاری و اهمیت پول در ازدواج باری دیگر با تیم مقاله نویسی آرگا همراه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *