دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آتشگاه اصفهان و سبک معماری این سازه ارزشمند

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۱ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

آتشگاه اصفهان یکی از سازه های باستانی ارزشمندی است که از زمان ساسانیان بر جای مانده این سازه بسیار ارزشمند بوده و مورد توجه محققان زیادی می باشد. این بنا در زمان پهلویان بازسازی شده است. قرار گرفتن این آتشگاه بر بالای کوه های این منطقه موجب شده تا از آن بالا چشم اندازهای زیبایی مشاهده کنید.

شهر اصفهان از جمله شهرهای محبوب در ایران است. شهری که به واسطه جذابیت های فرهنگی و تاریخی خود شهرت زیادی دارد. با توجه به پیشینه تاریخی و فرهنگ غنی در این نواحی می توانید در سفر به این شهر با جاذبه های باستانی زیادی رو به رو شوید. یکی از جاذبه های تاریخی در این شهر آتشگاه اصفهان است که این بنا از سازه های باستانی دوران ساسانیان می باشد. نام اصلی این آتشکده دژ مهربین است و به دلیل اینکه در میان مردم اهمیت داشته حفظ و از آن نگهداری می شود. جالب است بدانید این آتشکده از جمله هفت آتشکده مهم در ایران به شمار می آید.

آتشگاه اصفهان

آشنایی با آتشگاه اصفهان

در دوران ساسانیان سازه های باستانی ارزشمندی بنا شده اند، هر یک از این سازه ها در میان علاقه مندان اهمیت زیادی داشته اند. با توجه به اینکه پشت هر یک از این بناها ارزش های فرهنگی و مذهبی زیادی پنهان شده اند، می توان گفت بخش مهمی از پیشینه تاریخی این سرزمین را شکل می دهند. به عنوان آتشکده ای که در شهر اصفهان قرار دارد، از مهم ترین این سازه ها در زمان ساسانیان بوده و در طی تاریخ نیز اهمیت زیادی داشته است. این سازه امروزه از جذاب ترین مکان های دیدنی استان اصفهان به شمار می آید و مورد توجه علاقه مندان زیادی است.

آتشکده مهم اصفهان

این آتشگاه کجاست؟

این آتشکده از مهم ترین سازه های شهر اصفهان به شمار می آید. قرار گرفتن این بنا بر بلندای ۱۰۰ متری از کوه های آتشفشانی بر اهمیت سازه افزوده است. این بنا در بخش ماربین و در فاصله هشت کیلومتری از غرب اصفهان واقع شده است. شما از بالای کوه های این منطقه می توانید شاهد زیبایی های زیادی باشید. شما در این ارتفاعات بخش های مهمی از شهر را مشاهده می کنید و شاهد کشتزارها و باغ های متعددی هستید.

آتشکده اصفهان را بشناسید

آشنایی با تاریخچه آتشگاه:

بررسی ها و تحقیقات درباره آتشگاه اصفهان نشان می دهد که قدمت این بنا به قرن ۶ باز می گردد. این بنا در قرن ۳ نیز محلی برای برگزار کردن آتش جاویدان بوده است. جالب است بدانید نام این بنا در کتب تاریخی عنوان شده و به اهمیت آن نیز اشاره می شود.

  •  آرون گروپس

آتشکده تاریخی اصفهان

همانطور که پیش از این اشاره شد، این آتشگاه با عنوان دژ مهرین نیز شناخته می شود. علت این نامگذاری اشاره به فرهنگ و تمدن باستانی و دیرینه مهرین که یکی از شهرک های باستانی است، می باشد. شهرک باستانی مهرین و ماربین از جمله مهم ترین شهرک های تاریخی ایران می باشند، که قدمت و اصالت بالایی دارند.

سفر به آتشکده اصفهان

در سال ۱۹۳۸ بررسی های مختلفی بر روی این بنا صورت گرفته است. آندره گدار از جمله افرادی می باشد که بر روی این بنا تحقیقات متعددی انجام داد. نقشه ای از معماری این بنا نیز در سال ۱۹۶۰ انجام شده است که ماکسیم سیرو آن را طراحی کرد. بر روی این بنا باستان شناسان ایرانی نیز پژوهش هایی را انجام داده اند. علیرضا جعفری‌ زند از جمله باستان شناسان ایرانی است که وقت زیادی صرف بازسازی و تحقیق درباره این بنا کرده است. همچنین محققان زن ایرانی نیز در این پروژه ها سهیم بوده اند.

بخش های آتشکده اصفهان

بافت فعلی بنا:

در حال حاضر در این بنا سوراخ هایی را مشاهده می کنید که توسط غارتگران و برای یافتن گنج ها کنده شده اند. عدد ۱۳۵۳ که بر روی این بنا حک شده است، نشان دهنه مرمت این بنا در دوره پهلوی می باشد. بافت فعلی این بنا نیز تشکیل شده از خشت ها هستند. شما در سفر به این منطقه و بازدید از این سازه ارزشمند می توانید، به اهمیت سازه های دوران ساسانی بیشتر پی ببرید.

شناسایی آتشکده اصفهان

معماری آتشگاه:

آتشگاه اصفهان معماری ارزشمندی به خود اختصاص داده است. معماری باستانی که در بخش هایی از این سازه دیده می شود، به خوبی نشان دهنده قدمت این بنا و پیشینه تاریخی آن خواهد بود. این سازه عظیم که هر گوشه از این بنا دارای ۱۷۰۷ متر طول می باشد، از مجموعه مهم ترین سازه های باستانی در ایران به شمار می آید. این دژ در گذشته از دژهای نفوذناپذیری است که همچنان استحکام خود را حفظ کرده است. این سازه ۵ طبقه دارد و دو طبقه از این بنا دیده می شود. ستون های محکم و بلندی که در این بنا قرار دارند.

آشنایی با آتشکده اصفهان

ستون های بلند و محکم که در میان این کوه قرار دارند، با اتاقک های بالای کوه می توانند از چشم اندازهای ویژه ای برای شما برخوردار باشند. در این بنا ستون های متعددی می بینید که بیش از هر چیز توجه شما را به خود جلب می کند. زمانی که در حال بالا رفتن از این کوه ها هستید، پله هایی در بنا می بینید که در دل کوه کنده شده و ساخته شده اند. در این کوه ها تنها آثار ناچیزی از این خانه ها را می بینید. پله هایی که در حال حاضر در این بنا باقی مانده اند، امکان تردد راحت تر برای شما را فراهم کرده اند. از دیگر بخش های این سازه می توان به گنبدهای دوار آن اشاره کرد.

آتشگاه قدیمی اصفهان

ویژگی های سازه:

این سازه از جمله مهم ترین سازه هایی است که در زمان ساسانیان بنا شده است. جنس این آتشگاه از ملات خاک رس و ساقه های نی می باشد. شاخه های نی خشک که در میان این بنا دیده می شود، از دیگر ابزاری است که در ساخت از آن استفاده شده و هنوز در این بنا به چشم می خورد.

نمای آتشکده اصفهان

آتشگاه اصفهان یکی از دیدنی های تاریخی در این شهر به شمار می آید و با جذابیت های منحصر به فردی که به خود اختصاص می دهد، می تواند مورد توجه باشد. از دیگر دیدنی های اصفهان که سازه های تاریخی ارزشمند هستند، می توان به نقش جهان اشاره نمود. از دیگر جاذبه های تاریخی در این استان می توان حمام قاضی اصفهان اشاره نمود. این حمام نیز از سازه های باستانی و قدیمی می باشد که بخش مهمی از فرهنگ را نیز در خود جای داده است.

آتشکده اصفهان کجاست

چه زمانی به این منطقه سفر کنیم؟

شما علاقه مندان و گردشگران در فصل های مختلفی از سال می توانید به این منطقه سفر کنید. اما اگر قصد دارید، بالای این کوه ها بروید و از نزدیک این آتشگاه را مشاهده کنید، باید فصل بهار را برای سفر خود انتخاب کنید. در این فصل به راحتی می توانید به بالای کوه ها بروید و چشم اندازهای شهر را از آن بالا مشاهده کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *