دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

حمام قاضی اصفهان حمام تاریخی دوران صفوییه

  • محدثه خاکشور
  • ۲۱ تیر ۱۴۰۰
  • ۰

اصفهان یکی از استان های بسیار توریست پذیر ایران می باشد. حمام قاضی اصفهان یکی از این مکان های تاریخی می باشد که متعلق به دوران صفوی است که به تازگی مرمت شده و طراحی منحصر به فردی دارد.

این حمام یکی از حمام های تاریخی کشورمان است که در اصفهان قرار دارد. این حمام که از جاذبه های تاریخی و مکان های دیدنی اصفهان به شمار می رود، علاوه بر قدمت دار بودن دارای ویژگی کاربردی بودن نیز می باشد، چرا که در حال حاضر نیز پس از مرمت بنا که اخیرا انجام شده به عنوان حمام مورد استفاده قرار می گیرد. در این مطلب گردشگری شما عزیزان را با حمام قاضی اصفهان آشنا خواهیم کرد، خواهشمندیم همراه ما باشید.

ویژگی های حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی یکی از حمام های قدمت دار و تاریخی کشورمان می باشد که به تازگی مورد مرمت قرار گرفته و توانسته به عنوان نخستین حمام سنتی مرمت شده در فهرست آثار ملی ایران قرار بگیرد. هم اکنون این حمام حمام سنتی مرمت شده به صورت غیر دولتی و شخصی در حال فعالیت می باشد. مرمت به گونه اصولی صورت گرفته که نشان دهنده ی هنر معماری ایرانی و اسلامی می باشد. در گذشته تصمیمات مهم سیاسی در این مکان صورت می گرفته و همچنین در بخش حمام بانوان همسری مناسب برای پسرها جستجو و انتخاب می شده است.

اما اکنون هم همچون گذشته لیف زدن، به کار بردن لنگ، کیسه کشیدن، قدم زدن در خزینه و …. صورت می گیرد به طوری که احساس حضور در حمام تاریخی دوران صفوی در شما زنده می شود. شما همزمان با مشاهده و بازدید از این حمام تاریخی و آشنایی با فرهنگ و هنر ایرانی می توانید از خدمات دیگری همچون فرورفتن در حوضچه آب سرد و دلاکی و ماساژ و در نهایت خود را از میل خوردنی ها و نوشیدن نوشیدنی های خوشمزه خود را بهره مند سازید.

آشنایی با گرمابه قاضی اصفهان

گرمابه تاریخی قاضی واقع در اصفهان

بخش های مختلف حمام

حمام قاضی دارای بخش های گوناگون بسیاری همچون گرم خانه، سربینه و خزینه و پشت بام است که هر یک از آنها به نوعی به تصویر کشنده ی هنر و معماری ایرانی می باشند. در واقع این حمام با تمرکز بر روی زنده ساختن فرهنگ حمام ایرانی مرمت و راه اندازی گردید. و اما حمام قاضی در دو بخش مردانه و زنانه خدمات دهی دارد که به خاطر دارا بودن گرمای مطبوع از جمله جاذبه های گردشگری این شهر به شمار می رود.

  •  آرون گروپس

معرفی گرمابه تاریخی قاضی اصفهان

آشنایی با گرمابه قدمت دار قاضی اصفهان

قدمت و نشانی حمام قاضی

این حمام یکی از بخش های مجموعه باستانی و قدمت دار اصفهان می باشد که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. این اثر سنتی و پربازدید در تاریخ ۲۸ / ۲ / ۱۳۹۸ مورد مرمت قرار گفت تا دوباره فعالیت خود را از سر بگیرد و هم اینکه فرهنگ حمام ایرانی و معماری ایرانی را زنده کند. اما حمام نامبرده در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۸۶ با شماره ۲۰۰۱۲ در فهرست آثار ملی ایران قرار گرفت.

در بدو ورود باید بلیط تهیه کنید که اگر تمایل داشتید کارکنان آن اطلاعات مختصر جالبی در مورد این اثر در اختیار شما قرار می دهند. همچنین جهت حمام کردن لوازم مورد نیاز حمام سنتی مانند لیفریال کیسه و روشور داده می شود که می تواند به طور کامل شما را شگفت زده نماید.

حمام قاضی در شهر اصفهان واقع در استان اصفهان، خیابان ابن سینا، کوچه میر علاءالدین، بازارچه قاضی، کنار مسجد حاج یونس واقع شده است.

معرفی حمام قاضی اصفهان

حمام قاضی گرگان

گفتنی است که یک حمام تاریخی در گرگان نیز وجود دارد که قدمت آن نیز به دوران صفویه می رسد. این حمام بر خلاف حمام اصفهان، متاسفانه در حال حاضر بنایی ویران شده و بدون استفاده می باشد که قسمت هایی از آن جهت انباری به کار گرفته می شود در حالی که می توانست با مرمت بنا در سالهای پیشین به عنوان یکی از مکان های دیدنی گرگان مورد بازدید عموم قرار گیرد.

حمام قاضی اصفهان

اصفهان یکی از استان های بزرگ، غنی در جاذبه های طبیعی می باشد که دارای بالغ بر ۲۲ اثر و تقریبا ۸۵۰ اثر ثبت گردیده می باشد. از این میان ۷ اثر شامل ثبت جهانی و قرار گرفته در فهرست میراث جهانی یونسکو می باشد. بخش مهمی از این آثار تاریخی را حمام ها تشکیل می دهند که یکی از آنها حمام قاضی می باشد.

از اینکه تا این لحظه در این مطلب گردشگری همراه ما بودید، متشکریم. برای آشنایی بیشتر با  بازار قیصریه اصفهان و میدان نقش جهان بر روی آن کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *