دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص بخور اکالیپتوس و اثر بخشی آن در درمان سرماخوردگی

  • شقایق ایران دوست
  • ۵ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب قرار است خواص بخور اکالیپتوس را برایتان بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که این گیاه برای درمان بسیاری از مشکلات مانند گرفتگی راه های تنفسی مناسب است. برای اطلاعات بیشتر تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

اکالیپتوس یکی از بهترین روغن هایی می باشد که شما می توانید آن را مورد استفاده قرار داده و به راحتی از خاصیت هایی که دارد استفاده کنید. خواص بخور اکالیپتوس را در ادامه برایتان بررسی می کنیم.

معرفی خواص بخور اکالیپتوس

بخور اکالیپتوس برای افرادی که سرما خورده اند و یا دارای مشکلات تنفسی هستند بسیار خوب است و می تواند از بروز آسیب ها و مشکلات بعدی پیشگیری کند. اکالیپتوس یکی از گیاهانی می باشد که بومی ایتالیا است ولی امروزه توانسته اند آن ها را در همه جای جهان کشت کنند.

بسیاری از افراد هستند که از این گیاه به عنوان داروهای گیاهی استفاده می کنند و از فواید آن بهره مند می شوند. برگ درختان اکالیپتوس یکی از مهم ترین گیاهانی می باشد که برای درمان سرماخوردگی مفید می باشد و می تواند درد های شدید روده ای و عضلانی را بهبود بخشد. در ادامه تمامی خواص بخور اکالیپتوس را برای شما مورد بررسی قرار می دهیم.

خواص بخور اکالیپتوس

درمان سرفه

سرفه های خشک که درمان ندارند و باید دوره آن ها را بگذرانید تا حال شما رو به بهبودی رود یکی از بدترین انواع سرفه ها می باشد که ممکن است هر فردی را با خود درگیر کند. در سال های قبل از بخور این گیاه برای درمان سرفه استفاده می کردند و امروزه نیز بسیاری از دارو های گیاهی که برای سرفه مورد استفاده هستند دارای روغن این گیاه می باشند و روغن های این گیاه یکی از موثرترین مواد این داروها شناخته می شود.

برای درمان سرفه های خود کافی است مقداری از برگ های این گیاه را بجوشانید و کمی آب لیمو به آن اضافه کنید. سر خود را پوشانده و بخور آن را به درون ریه ها و گلوی خود بکشید. اگر برگ های این گیاه در دسترس نیستند شما می توانید چند قطره از روغن آن را درون آب جوش بریزید و بخور آن را استشمام کنید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پاک کردن سینه

استفاده از اکالیپتوس می تواند تمامی خلط هایی که درون سینه شما وجود دارد را از بین ببرد از این رو به شما توصیه می کنیم تا برای این که مخاط سینه شما از بن برود حتما از این بخور استفاده کنید. در نظر داشته باشید که این روش به شما کمک می کند تا مخاط شما نرم تر شده و در حین سرفه دفع شدن آن راحت تر می باشد.

پ=اک کردن سینه با اکالیپتوس

تنفس راحت تر

افرادی که دچار آسم و یا سینوزیت هستند بهتر است از این بخور استفاده کنند تا بتوانند بهتر تنفس کنند و مشکلات تنفسی خمود را تا حد الامکان کاهش دهند.

درمان سرماخوردگی

برای این که بتوانید به سادگی از این گیاه استفاده کنید و گرفتگی بینی خود را در حین سرماخوردگی از بین ببرید باید از برگ های آن استفاده کرده و آن ها را درون آب جوش بگذارید و بخور دهید تا گرفتگی بینی شما باز شده و بتوانید بهتر نفس بکشید. البته این برگ ها علاوه بر این که می توانند راه های تنفسی شما با باز کنند می توانند با ضد عفونی کردن آن ها روند سرماخوردگی را بهبود بخشند.

ضدعفونی کردن محیط

از مهم ترین فواید بخور اکالیپتوس این است که می تواند محیط را ضد عفونی کند. برای این کار نیاز است تا مقدار بسیار زیادی از برگ های این گیاه را درون قابلمه بجوشانید و آن را در محیط قرار دهید تا تمامی فضا را بگیرد. این کار در زمستان ها بسیار خوب است و می تواند از بروز سرماخوردگی و آنفولانزا تا حدود بسیار زیادی پیشگیری کند.

سرماخوردگی خود را با بخور اکالیپتوس درمان کنید.

خطرات استفاده بیش از حد از اکالیپتوس

  • اکالیپتوس یکی از گیاهانی کمی باد که می تواند منجر به افزایش فشار خون شود بنابراین اگر به بیماری خاصی مبتلا هستید به شما توصیه می کنیم از بخور این گیاه نیز صرف نظر کنید.
  • این گیاه را برای درمان مشکلات کودکان زیر ۲ سال استفاده نکنید.
  • استفاده از بخور اکالیپتوس برای زنان باردار و شیرده توصیه نمی شود.
  • این گیاه دارای ماده ای به نام تیمول می باشد که می تواند غشا مخاطی را در افرادی که حساس هستند تحریک کند.

نحوه استفاده

همانطور که خواندید خواص بخور اکالیپتوس بسیار زیاد می باشد و برای این که بتوانید از این خواص بهره مند شوید باید راه بخور دادن آن را نیز بلد باشید. ابتدا باید مقداری آب بجوشانید و یک قطره روغن اکالیپتوس را درون آب بریزید. توجه داشته باشید که اکالیپتوس دارای عطر بسیار زیادی می باشد و نباید در استفاده از آن زیاده روی کنید.

بعد از این که روغن را به درون آب اضافه کردید حوله ای را روی سر خود قرار داده و سعی کنید چشمان خود را بسته نگه داشته و بخور را برای چند دقیقه استشمام کنید. استفاده از حوله به این دلیل می باشد که بخار آب و اکالیپتوس روی صورت شما باشد و به فضای اطراف نرود تا بتوانید بیش ترین تاثیر را از آن بگیرید.

نحوه استفاده از بخور اکالیپتوس

دانستن اطلاعاتی در مورد گیاهان می تواند به شما کمک کند تا بتوانید در مواقع نیاز که دسترسی به پزشک ندارید از آن ها استفاده کرده و میزان بیماری را به حداقل برسانید. در ادامه می توانید با کلیک بر روی لینک های داده شده اطلاعاتی را در مورد خواص عسل اکالیپتوس، خواص اکالیپتوس و خواص برگ اکالیپتوس آشنا شده و در صورت نیاز از این بخورها برای از بین بردن مشکلات خود و یا کاهش آن ها استفاده کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *