دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

برای کسب مهارت ریسک پذیری چه باید کرد؟

  • سحر هودانلویی
  • ۶ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

همان طور که ریسک پذیری می تواند فرد را در رسیدن به اهداف و آرزوها همراهی کند می تواند امری بسیار مهم در زندگی نیز به شمار آید. از این رو در این مطلب به آموزش مهارت ریسک پذیری و عواملی که در آن نقش مهمی دارند پرداخته ایم.

ریسک کردن را می توان یکی از امور دلهره آور معرفی کرد و این می تواند به علت بازی در دورهمی های دوستانه باشد و یا فردی بخواهد در شغل اصلی خود تغییراتی ایجاد کند. گفتنی است که بسیاری از افراد سعی بر دوری کردن از ریسک دارند چرا که ساکن ماندن را در ازای حرکت ترجیح می دهند. اغلب افراد با مطالعه زندگینامه افراد موفق به این اصل دست پیدا کرده اند که برای رسیدن به موفقیت گاها باید ریسک هایی را در زندگی قبول کرد. برای آشنایی بیشتر با مهارت ریسک پذیری و روش های قدرت بخشیدن به آن در زندگی با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.

مهارت ریسک پذیری را می توان به شکل های گوناگون در زندگی مشاهده کرد، این روش می تواند گاها انجام سرمایه گذاری هایی باشد که همه آن را دیوانگی محض می دانند و یا تولید محصولی که کسی فکر افزایش فروش آن را نمی کند.

چرا باید در زندگی ریسک کنیم؟

آشنایی با مهارت ریسک پذیری

برخورداری از این مهارت گاها در زندگی می تواند فرد را از جایی که ایستاده به چندین قدم جلوتر پرتاب کند و در برخی مواقع نیز عکس این عبارت صورت می گیرد. اما در حالتی دیگر آن را می توان امری ضروری در زندگی به شمار آورد تا دل و جرات خوبی برای تجربه رسیدن به موفقیت های بیشتر کسب کنید.

ارتباط این مهارت با افزایش درآمد

در اصطلاحی دیگر می توان کار آفرینی را با مهارت ریسک پذیری با یکدیگر مرتبط دانست، چرا که اگر از قدرت خوبی برای انجام این مهارت برخوردار نباشید در نهایت نیز می توانید از کار و در آمد خوبی در زندگی برخوردار باشید. شرایط گفته شده می تواند برای اکثر افراد پیش بیاید اما در حالتی دیگر افراد با زیر پا گذاشتن اعتبار خود به ایجاد مشکلاتی در زندگی منجر می شوند. به طور کلی انجام ریسک در زندگی می تواند تبعات گفته شده در ادامه مطلب را به همراه داشته باشد.

  • در طی ماه تعدادی از کارمندان شرکت خود را در مسیر موفقیت از دیدگاه خود از دست بدهید.
  • برخی از عملکرد های شرکت با تصمیم شما به مشکل بر بخورد.
  • عملکرد های شما موجب خشم و عصبانیت برخی از ارباب رجوع ها گردد.

به طور کلی می توان چنین بیان کرد که ورود به دنیای کار آفرینی به همراه انجام ریسک می تواند تاثیرات خوبی در آینده و گاها حال داشته باشد.

مهارت ریسک پذیری چگونه صورت می گیرد؟

  •  آرون گروپس

از شکست خوردن نترسید

گفتنی می باشد که شکست خوردن می تواند بخشی از زندگی هر فردی به شمار آید. چرا که انجام هر کاری ممکن است با شکست همراه باشد. همه افراد موفق داستان هایی از شکست های عظیم در زندگی خود تجربه کرده اند. فکر کردن به اینکه خطر شما بدون درد خواهد بود و مانند مسیری صاف هموار است، اشتباه محض است. از این رو انتظار کمی درد و شکست را در طی مسیر خود داشته باشید. این می تواند شامل شب های توام از بی خوابی با افکار دیوانه کننده باشد که روان تان را تحت تاثیر قرار می دهد. در واقع مهم نیست که تا چه اندازه ریسک کرده اید، بلکه باید قدرت پذیرش و مثبت گری نسبت به آن را داشته باشید.

هنگامی که شکست اتفاق می افتد، تنها گزینه هایی که پیش رو است، ادامه دادن یا ترک می باشد. اگر انتظار دارید در چمنزاری از گل و رودخانه باشید، باید انتظار داشته باشید که شاید مجبور به گذشت از غاری تاریک و یا صخره های عمیق باشید اما چیزی که مهم است، آن می باشد که هرگز به ترک آن فکر نکنید.

انواعی از این مهارت

در این رابطه نباید تنها به یاد داشتن مهارت ریسک پذیری در زندگی متکی بود، بلکه برخی از انواع کوچک آن نیز می توانند در زندگی بسیار تاثیر گذار باشند. از ریسک های قابل برآورد می توان به انواع شناخته شده آن ها اشاره داشت که در زندگی بسیار به درد می خورند چرا که برای رسیدن به موفقیت و خوشبختی بسیار تاثیر گذار هستند. گفتنی است که برخی از ریسک ها را می توان تا حدودی پیش بینی کرد که تا چپه مقدار برای شما هزینه در بردارند اما برخی دیگر از انواع آن را که مبهم یا ناشناخته می نامند به گروه ریسک های تجاری تعلق دارند که به راحتی نمی توان خطر های آن را پیش بینی کرد.

در این نوع ریسک رفتار های ناگهانی مشتری و تغییرات اقتصادی وجود دارد که از این رو نمی توان مقدار خطر و یا موفقیت آن را در نظر گرفت.

آشنایی با مشخصات مهارت ریسک پذیری

نمی توانید تصور کنید

گفتنی است که شما هرگز نمی دانید چه چیزی در انتظار دارید، مگر اینکه به خوبی تلاش کنید. هیچ کس واقعا نمی تواند مطمئن باشد که آیا ریسک ها، صرف نظر از اینکه چقدر حساب شده باشند، برای زندگی آن ها نتیجه خواهند داد. اما توجه داشته باشید که این عامل نباید شما را از ریسک کردن باز دارد. اگر می خواهید کسب و کارتان موفق شود، مهارت ریسک پذیری امری ضروری است. کارشناسان بر این باورند که پیشرفت همیشه مستلزم روبه رو شدن با برخی خطرات است. شما نمی توانید قدم و یا سوم موفقیت را کسب کنید بدون آن که قدم اول را طی نکرده باشید.

همچنین هیچگاه نمی توانید تصور کنید که آینده چگونه پیش خواهد رفت یا اینکه آیا کسب و کار شما موفق خواهد بود. با این حال، می‌توانید از قبل برای کمک به کاهش احتمال شکست برنامه‌ریزی های لازم را انجام دهید. توسعه یک استراتژی موثر در کسب و کار، بررسی سناریو های مختلف مالی، و بررسی مجدد عملکرد اولیه تنها چند راه برای کمک به شما در جهت یابی ناشناخته های مهارت ریسک پذیری است. شما هرگز متوجه نخواهید شد مگر اینکه تلاش کنید، و حداقل می توانید خود را برای مدیریت موقعیت های مختلف آماده کنید.

از آن ها درس می گیرید

قابل به ذکر است که از مهارت ریسک پذیری درس هایی یاد می گیرید. ممکن است برخی از ریسک ها نتیجه چندان خوبی ندهند، اما شما به عنوان یک فرد ریسک پذیر باید همیشه در حالت خوش بینی محض باشید و به آن تحت عنوانی درسی برای آموزش بنگرید.

همیشه به شکست به عنوان فرصتی برای یادگیری نگاه کنید. چرا که شکست به شما یاد می دهد که چگونه استراتژیک فکر و برنامه ریزی کنید. فقط به یاد داشته باشید که همه ریسک ها خوب نیستند و وقتی شکست خوردید، از آن درس بگیرید و استراتژی خود را تنظیم کنید. در واقع، این نوع تفکر باید در نحوه انجام تجارت شما یکپارچه شود. چه موفق شوید، چه شکست بخورید باید از سیستمی که به خوبی همه موقعیت ها را برایتان تجزیه و تحلیل می کند، برخوردار باشید.

معرفی مهارت ریسک پذیری

ارتباط بین کشف موقعیت های جدید با ریسک

در حالتی دیگر می توان چنین بیان کرد که نو آوری و فرصت با مهارت ریسک پذیری گره خورده است. چرا که نو آوری شامل ایجاد تغییر در نحوه انجام کارها توسط افراد می باشد. این را با این واقعیت ترکیب کنید که مشتریان دائما در حال تغییر تقاضا هستند و شما فرصت های ثابتی برای کسب و کار جدید دارید. این در مورد به اشتراک گذاری و آموزش آنچه می دانیم و اجرای ایده های جدید به عنوان یک وضعیت دائمی پیشرفت به شمار می آید. رهبران کسب و کار ریسک را به عنوان هزینه برای فرصت و نو آوری می پذیرند. آن ها می دانند که اگر خطر شکست تعهد خود را نپذیرید، این اتفاق نمی افتد.

با این حال، اگر تمام محاسبات ممکن را انجام دهید و قبل از رفتن به مرحله بعدی ارزیابی کنید که کدام گزینه بهترین است، ممکن می باشد که تا حدودی سطح ریسک کاهش یابد. هرچه واضح تر بتوانید ایده یا یک جهت خاص خود را تایید کنید، احتمال موفقیت شما حتی اگر نا ممکن نیز باشد، بیشتر است.

شخصیت این دسته از افراد

در این رابطه می توان چنین بیان کرد؛ کسانی که ریسک می کنند از قبل شخصیت رقابتی دارند. از آنجایی که بیشتر مردم تمایل دارند از ریسک اجتناب کنند، کسانی که به اندازه کافی شجاع هستند که ریسک کنند، مزیت رقابتی دارند. این بدان معناست که اگر فرصت ارزشمندی پیدا کرده اید و هیچ کس دیگری از آن استفاده نکرده است، شما تنها کسب و کاری هستید که از مزایای آن بهره می برید و با مشتریان ارتباط برقرار می کنید.

بنابراین هر زمان که به ریسک کردن فکر می کنید، رقبای خود را در نظر داشته باشید. اگر ریسک نکنید، ممکن است به جای آن این کار را انجام دهند. اما تا زمانی که بازده بالقوه را درک کنید، می توانید مطمئن باشید که آیا این یک ریسک ارزشمند است یا خیر.

آشنایی با ویژگی های افراد دارای مهارت ریسک پذیری

آن ها از زندگی خود راضی اند

این بدان معناست که ریسک پذیرها ممکن است از زندگی خود به مراتب راضی و راضی تر باشند. اکثر مردم حاضر به ریسک کردن نیستند، اما یک مطالعه در مورد مهارت ریسک‌ پذیری نشان داد که بین تمایل به ریسک کردن و رضایت شخصی رابطه کوتاهی وجود دارد. شما به گذشته نگاه نخواهید کرد و در مورد آنچه که می توانستید باشید یا ترسی که هنگام مواجهه با عدم اطمینان احساس کرده اید، فکر نخواهید کرد.

در عوض، می دانید طرف دیگر این قضیه چه بود و می‌توانید از این واقعیت که حاضر بودید، است. از این رو برای رشد کسب و کارتان هم که شده است ریسک کنید، تا در نهایت از احساس غرور و ارزشمندی خوبی برخوردار شوید. از این عبارت نباید اشتباه نتیجه بگیرید و در هر مرحله ای زندگی بدون هیچ فکری اقدام به ریسک کنید، بلکه بایستی آن ها را به طور حساب شده ای انجام دهید که به طور کامل در نظر گرفته شده باشد. همچنین اجتناب از خطرات غیر ضروری و نه گفتن به خطرات جدید بر اساس تجربیات گذشته می تواند به همان اندازه رضایت بخش باشد.

یافتن تعادل مناسب و ریسک کردن در زمانی که منطقی است، حتی اگر احتمال شکست وجود داشته باشد، راهی مطمئن برای دستیابی به موفقیت و رضایت بر شمار می آید.

افراد ریسک پذیر چه کسانی هستند؟

چگونه به عنوان یک کارآفرین ریسک را بهتر مدیریت کنیم؟

گفتنی می باشد که ریسک کردن ارتباط تنگاتنگی با کارآفرینی دارد. ممکن است شغلی با درآمد ثابت را ترک کنید، شهرت خود را با محصولات جدید به خطر بیندازید و با وام یا سرمایه گذاری ریسک مالی را اضافه کنید. علاوه بر این، خطراتی در استخدام کارمندان، استراتژی های بازاریابی و حتی خدمات مشتری وجود دارد. به جای اینکه دلسرد شوید یا بی هدف به جلو حرکت کنید، می توانید به عنوان یک ریسک‌ پذیر حساب شده کار کنید که با دقت به سمت اهداف شما گام بر می‌دارد.

توجه داشته باشید که ریسک امری اجتناب ناپذیر است، اما با درک این موضوع می توانید راه‌ هایی برای کاهش ریسک غیر ضروری در کسب و کار خود بیابید و یک برنامه مدیریت ریسک ایجاد کنید. این راهنمای مداوم برای هر کسب و کاری متفاوت است و قرار است در طول زمان تنظیم و بهبود یابد.

مهارت ریسک پذیری به چه معناست؟

سخن پایانی

گفتنی می باشد که مهم ترین چیزی که مردم در بستر مرگ برایشان بسیار مهم و ناراحت کننده جلوه می نماید ،پشیمانی از عدم انجام برخی امور می باشد که توانایی انجام آن را داشتند اما پشت گوش انداختند. بسیاری های کاش های زندگی در چند جمله به شرح ای کاش کارهای بیشتری انجام می دادند، از موقعیت ها زندگی به خوبی استفاده می کردند، قدر لحظات خود را به خوبی می دانستند، یا کاری را انجام می دادند که به آن علاقه داشتند.

از  این رو باید تجارب دیگران را سرلوحه زندگی خود قرار دهید پشیمان نشوید، به دنبال یادگیری باشید و چیز های جدید یاد بگیرید. خطراتی را که به آن ها اعتقاد دارید را با دل و جان بپذیرید، خودتان باشید و دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنید. حالا وقت آن رسیده که ادامه دهید، ریسک ها را بپذیرید و تلاش خود را برای موفق شدن در آن بکنید.

اگر مطالعه این مطلب برایتان مفید واقع گشت می توانید با کلیک به روی لینک های مرتبط همانند مهارت کنترل احساسات و مهارت های اجتماعی این مطالب را نیز مطالعه نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *