دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

چگونه مهارت کنترل احساسات را افزایش دهیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۲۵ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

توجه داشته باشید که بسیاری از جنایات و رفتار های اشتباه به مانند؛ درگیری، دعوا، قتل، خودکشی و یا هر رفتاری که خود و یا اطرافیان را برنجاند از نشانه های عدم کنترل صحصیح در پاسخ گویی به احساسات می باشد. از این رو در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا مهارت کنترل احساسات را به خوبی فرا بگیرید.

در طی روز امکان دارد که احساسات متفاوتی را تجربه کنید. در لحظات آنی امکان دارد که گاها خوشحال و یا غمیگن شوید که تماما به مرکز احساساتمان بستگی پیدا می کند. حتما شما نیز تا به کنون به خوبی متوجه شده اید که در بروز برخی از احساسات نمی توان کنترلی داشت، اما در نحوه پاسخ گویی و کنترل آن می توان اقدامات موثر و متفاوتی انجام داد که در ابتدا آن باید به خوبی مهارت کنترل احساسات را فرا گرفته باشید.

آموزش مهارت کنترل احساسات

مهارت کنترل احساسات به چه معناست؟

حتما تا به کنون تجربه کرده اید، که در زمان دعوا و جر بحث های روزانه، عواملی در برانگیختن احساسات ما نقش دارند که اغلب به طور ناگهانی و آنی بروز پیدا می کنند که در نهایت به  اختلاف نظر شدید و یا بالا گرفتن بحث منجر می شوند. قابل به ذکر است که نحوه پاسخ گویی به این محرک ها در چگونگی تحریک احساسات و عواطف ما نقش موثری ایفا می کنند که در صورت عدم کنترل می تواند به دعوای بزرگی تبدیل گردد.

شاید شما نیز در گروهی قرار دارید که در شرایط عادی به خوبی کنترل احساسات را بر عهده دارد ولی به هنگام نزاع و درگیری هیچ کنترلی بر روی رفتار های خود ندارید و در اصطلاحی دیگر برای کنترل آنان مهارت لازم را کسب نکرده است.

محققان بسیاری که بر روی رفتارهای آنی تحقیق کرده اند، در نهایت به این نتیجه رسیدند که کنترل احساسات در دعوا و درگیری کاری بسیار سخت و شگفت انگیز است که در نهایت به بروز اختلال در عاطفه و احساس ارتباط پیدا می کند.

روش های موثر در مدیریت احساسات

توجه داشته باشید که بسیاری از افراد می توانند قبل از آن که رفتاری انجام دهند، بر روی آن کنترل داشته باشند. شما نیز می توانید جز آن دسته از افراد باشید و در طی زمان با روش هایی که ادامه مطلب برایتان شرح می دهیم، و تمرین و تکرار آن ها به مدیریت و یادگیری مهارت کنترل احساسات خود دست پیدا کنید.

  • بررسی موقعیت

در قدم اول باید از موقعیتی که در آن قرار گرفته اید، آگاهی یابید؛ چرا که شناخت و بررسی مسائل در بر طرف کردن آن نقش موثری ایفا می کند. از این رو سعی کنید که در رفتار خود نظارت کامل داشته باشید و در بروز برخی از احساسات نیز توجه کافی داشته باشید. بایستی در بین احساسات تمایزاتی قائل شوید و بر روی هر یک نامی بگذارید؛ این موقعیت و احساسات می تواند شامل غم، ترس، اضطراب، استرس و خوشحالی باشد.

تاثیر مدیتیشن در یادگیری مهارت کنترل احساسات

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

حالا باید از موقعیتی که شما را به این امور تحریک کرده است، دوری کنید. به طور مثال اگر متوجه هستید که به هنگام عجله استرس می گیرید و به راحتی عصبانی می شوید، باید از موکول کردن کارهایتان به لحظه آخر اجتناب کنید. همچنین اگر در قرار هایتان از انتظار کشیدن بیزار هستید، این امر را به دوستان خود یاد آور شوید تا در زمان مقرر بر سر قرار حاظر شوند.

  • از دیدگاه خارجی به رفتار خود نگاه کنید

سعی داشته اشید که از دیدگاهی بیرونی به اعمال خود نگاه کنید و بر تمامی احساسات و رفتار هایتان نظارت داشته باشید. شاید فکر کنید که این کار سخت و یا نشدنی می باشد، چرا که زمانی احساساتی می شوید، نمی توانید به خوبی واقعیت را ببینید و در این شرایط نیز عاقلانه تصمیم گیری کنید. به طور معمول در این شرایط افراد تصمیم های غیر عقلانی و منطقی اخذ می کنند که ممکن است پس از آرام شدن و خروج از آن موقعیت، نسبت به رفتار و گفتار خود پشیمانی و احساس ندامت داشته باشند.

منظور بر این نیست که احساسات خود را تغییر دهید و یا کتمان کنید، بلکه بر این مبناست باید احساس و رفتار خود را همان گونه که هست بپذیرید و از این روش برای ایجاد تعادل در بین آن ها کمک بگیرید. لازم نیست که حتما فضا را تغیر دهید و یا از رفتار های خود پشیمان شوید، بلکه بایستی از احساسات نا خوشایند درس بگیرید و در این راه تجربه های جدید دریافت کنید.

  • بررسی احساسات

امکان دارد هنگامی که به شدت هیجان زده و احساسی هستید، در بررسی احساس و مدیریت آنان به مشکل بر بخورید. طبیعی است که بر روی انتخاب نوع احساسات تان هیچ نقشی نداشته باشید، اما توجه داشته باشد که با درک درست در هر یک از موارد، می توانید واکنش و رفتار های عقلانی تری از خود بروز دهید.

در این رابطه کمی فکر کنید تا متوجه شوید در ضمیر ناخود آگاهتان چه وقایعی می گذرد تا بهتر بتوایند خود را در آن شرایط قرار دهید و از قضاوت های بیجا بپرهیزید. در این رابطه تلاش کنید و کمی صحبت کنید تا متوجه شوید که تا چه میزان بر روی احساسات تان تسلط پیدا کرده اید.

معرفی روش های مهارت کنترل احساسات

پذیرش و درک هر یک از موقعیت ها به شما این امکان را می دهد تا به راحتی با آنان کنار بیایید و در نهایت فضایی آرامش بخش برای خود رقم بزنید. همچنین گفتنی می باشد که در این صورت می توانید به مقابل مشکلات بایستید و با آنان مقابله کنید.

  • تصمیم گیری بر اصول منطق

برای احساسات و تفکر خود امتیازاتی ۰ تا ۱ در نظر نداشته باشید تا در نهایت بتوانید از تصمیم گیری خوبی برخوردار شوید. توجه داشته باشید که اگر نسبت به هر چیزی بینشی به صورت یا همه یا هیچ چیز داشته باشید، نمی توانید تصمیمی موثر اخذ نمایید. همچنین اگر در تصمیم گیری هایتان آزادانه عمل کنید؛ می توانید به مهارت کنترل احساسات به خوبی دست پیدا کنید و در نهایت با کمک گرفتن از مغز به اخذ تصمیم درست بپردازید.

قابل به ذکر است که در صورت شناسایی درست احساس و موقعیت؛ می توانید نگاه منطقی تری به موضوعات داشته باشید و در نهایت از تصمیمی عاقلانه تر برخوردار شوید.

  • نگرش خود را گسترش دهید

گفتنی است که تنها فرد کنترل کننده احساسات تان، خودتان هستید. به طور معمول بسیاری از افراد؛ حوادثی که در زمان حال برایشان اتفاق می افتد به گذشته شان نسبت می دهند که گفتنی است این امر کاری کاملا اشتباه می باشد. سعی داشته باشید که نگرش خود را وسیع و مثبت کنید، اعتقاد داشته باشید که اتفاقات خوب در راه هستند و رخداد برخی از حوادث بر دائمی بودن آن ها دلالت ندارد. از این رو صبور باشید و به آینده ای روشن ایمان داشته باشید.

برای مواجه شدن با مشکلات و کنترل احساسات تان، روش های بسیار مناسبی وجود دارد که برای انجام آن ها به صدور اجازه رها شدن احساسات مثبت تان دارید. هنگامی که زاویه دید خود را نسبت به مسائل گسترش دهید، در نهایت می توانید به اخد تصمیمات مناسب و هوشمندانه تر بپردازید.

روش های آموزش مهارت کنترل احساسات چه می باشد؟

  • توجه داشتن به زمان حال

هنگامی که با احساسات زمان حال خود دست و پنجه نرم می کنید، بیش از آن که به همین حالا فکر کنید در گذشته و اشتباهات خود غرق می شوید که امکان دارد مانعی در رسیدن موفقیت های امروزی تان به حساب آید. توجه داشته باشید که کنترل احساسات تنها برای افکار منفی نیست، بلکه احساسات مثبت نیز اگر بیش از حد نیاز در وجودتان بروز پیدا کنند، قدرت تصمیم گیری درست را از شما سلب می کنند.

پیشنهاد می کنیم به درک درست و شناخت مناسبی از خود دست پیدا کنید تا رفتار هایی خارج از مرز تعادل انجام ندهید. برای رفع مشکلات به گزینه های پیش رو توجه کافی داشته باشید و از مشورت و تبادل نظر با افراد معتمد و با تجربه غافل نشوید. هنگامی که تصمیم بگیرید در زمان حال زندگی کنید، تنها از گذشته برای درس عبرت استفاده می کنید و در رویا پردازی نیز برای آینده از حد خارح نمی شوید.

  • با دیگران همدلی داشته باشید

تجربه کردن به شما کمک می کند تا در تصمیم گیری های خود بتوانید خوب را از بد تشخیص دهید و واکنش مناسبی در برابر هر یک از رفتار های دیگران داشته باشید. قابل به ذکر است که در صورت درک درست احساسات دیگران می توانید از برقراری ارتباطات مناسب تری نیز برخوردار شوید. هنگامی که به درک درستی از دیگران دست پیدا کنید؛ می توانید نظرات آن ها را مورد بررسی و بحث قرار دهید که در نهایت موجب استفاده شما از تجربه های آنان می شود. همچنین می توانید به این نتیجه برسید که در فراگیری مهارت کنترل احساسات قدمی موثر برداشته اید.

  • انجام مدیتیشن

مدیتیشن در یادگیری مهارت کنترل احساسات تاثیر به سزایی دارد، چرا که منجر به انجام تفکراتی عمیق می گردد که در نهایت باعث می شود بر روی مسائل تمرکز بیشتری داشته باشید. همچنین در این رابطه باید این چنین گفت که مدیتیشن از تمریناتی است که می توانید در طی روز انجام دهید و از تاثیرات آن بر روی روان و روحیه تان بهره ببرید. همچنین این عامل به معنای احساس و یا مشاهده احساسات بدون قضاوت است که در نهایت به ایجاد آرامش بیشتر در درون شما منجر می گردد.

معرفی ترفند های آموزش مهارت کنترل احساسات

  • نوشتن افکار منفی

اگر فکر می کنید که توانایی مقابله با احسااست منفی را ندارید، پیشنهاد می کنیم که تمامی آن ها را به روی برگه پیاده کرده و بنویسید. نوشتن سبب می شود تا احساس خوبی داشته باشید و مقداری از قبل آرام تر شوید. شاید انجام این روش در یادگیری مهارت کنترل احساسات امری غیر ممکن به نظر آید، اما فقط کافی است که از محل دور شوید و سپس شروع به نوشتن کنید.

همچنین هیچوقت اجازه ندهید که این برگه ها را کسی بخواند و یا در دسترس کسی قرار بگیرید.

  • ورزش

ورزش در ایجاد حال خوب و تعادل بین احساسات تاثیر به سزایی قائل می باشد. از این رو توصیه می شود روز هایی که فشار کاری بسیاری را متحمل شده اید و به شدت احساس ناراحتی و عصبانیت دارید از فواید ورزش کردن بهره ببرید. قابل به ذکر است که ورزش تنها راهی است که بدون آسیب زدن به خود و دیگران می توانید به تخلیه تمام احساسات بد بپردازید.

  • با شخصی قابل اعتماد حرف بزنید

یک از روش هایی که به شما در کنترل عاطفه و احاساسات تان کمک می کند، حرف زدن با اشخاص معتمد است. هر فرد به یک دوست قابل اطمینان و معتمد نیاز دارد تا در شرایط سخت احساسی تنهایی در بر او را نگیرد. در این زمان می توانید با خیال راحت به درد و دل کردن با دوست صمیمی خود بپردازید و از او در رفع  برخی از مشکلات کمک بگیرید.

مزایای یادگیری مهارت کنترل احساسات

 مزایا و معایب کنترل احساس و عاطفه

فرا گیری این مهارت در ادامه می تواند برایتان مزایا و معایبی به همراه داشته باشد که از این رو در ادامه این قسمت به شرح آن پرداخته ایم.

  • فواید این فرایند

گفتنی است که هر فردی بتواند احساسات خود را کنترل کند، در نهایت می تواند در شرایط مناسب نیز از تمامی مهارت های خود به خوبی استفاده کند. در نتیجه هیچ گاه مجبور به سرکوب کردن آن ها نمی باشد و در این رابطه نیز احساس ناراحتی و عصبانیت نخواهد کرد. به طور مثال هر فری که بتواند محرک های تحریک کننده اعصاب خود را شناسایی کند، می تواند به راحتی به پاسخگویی در برابر آن ها بپردازد و در شرایط متفاوت نیز بهترین کار و راه ممکن را با توجه به فکر و عقل انجام دهد.

همچنین کنترل احساس به موجب اخذ تصمیمات درست و در نتیجه ساخت زندگی بهتر می باشد. با فراگیری این مهارت می توانید به برقراری ارتباط صحیح با همسر و دیگر افراد بپردازید.

  • معایب

از دیگر معایب عدم یادگیری مهارت کنترل احساسات می توان به کسانی اشاره کرد که در تنظیم هیجانات خود، مدیریتی ندارند و در رابطه با آن نیز احساس فشار و تنش بسیاری می کنند. امکان دارد برخی از آن ها به کار هایی دست بزنند که برای سلامتی شان مضر باشد و یا پر خطر و منجر به آسیب جدی بر حساب آید. عدم کنترل احساس می تواند روابط اجتماعی شما را در بر گیرد و در نهایت تاثیرات سوئی بر جای بگذارد که از این رو بسیاری از روانشناسان توصیه دارند، مقالاتی در رابطه با یادگیری مهارت ارتباطی مطالعه نمایید.

کنترل احساسات به چه معناست؟

قابل به ذکر است که اگر فردی بر روی احساساتش کنترل و مدیریت نداشته باشد، تنها آن را سرکوب می کند که در نهایت به بروز برخی از بیماری های روحی همانند افسردگی، اضطراب منجر می شود. از این رو فرد برای پایان دادن به این شرایط روحی دست به کار هایی می زد که امکان دارد از عواقب جبران نشدنی برخوردار شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *