دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

برای شفاف کردن پوست چرب چه اقدامی انجام دهیم؟

  • سحر هودانلویی
  • ۴ بهمن ۱۴۰۰
  • ۰

پوست دارای انواع مختلفی می باشد اما هر یک از نکات منفی برخوردار است که از این رو افراد به دنبال روش هایی برای متعادل نگه داشتن سطح PH آن هستند. برای آشنایی با روش های شفاف کردن پوست چرب کلیک کنید.

گفتنی می باشد که پوست چرب زمانی اتفاق می افتد که غدد عرق بیش از حد لازم شروع به تولید سبوم کنند. در این شرایط بایستی چندین درمان خانگی را به همراه تنظیم شیوه زندگی و درمان های بالینی در نظر بگیرید تا در نهایت تاثیر موثری در شفاف کردن پوست چرب قائل شوید.

شفاف کردن پوست چرب چگونه است؟
آشنایی با روش های شفاف کردن پوست چرب

توجه داشته باشید که علاوه بر پاک کننده های ملایم یا دارویی، کاهش استرس و ایجاد تغییرات در رژیم غذایی تاثیر به سزایی در کاهش چربی پوست ها قائل است.

نشانه های برخورداری از این بافت پوست

از علائم پوست چرب می توان به نشانه های گفته شده در ادامه مطلب اشاره کرد.

  • ظاهری براق یا چرب
  • منافذ بسیار بزرگ یا واضح روی پوست
  • پوست ضخیم یا زبر
  • جوش های گاه به گاه یا مداوم
  • منافذ مسدود شده و جوش های سر سیاه

گفتنی است افرادی که به دنبال شفاف کردن پوست چرب هستند، ممکن است در پیدا کردن آرایش متناسب با پوست خود مشکل داشته باشند، زیرا آرایش ممکن است با سبوم ترکیب شود و سرعت پاک شدن و در اصطلاحی ماسیده شدن آن را بر روی پوست افزایش دهد. علائم پوست چرب و شدت آن بین افراد متفاوت است و همان طور که در ابتدای مطلب مطالعه کردید، ژنتیک می تواند در میزان چرب شدن پوست نقش موثری ایفا کند.

در نهایت نیز تغییرات هورمونی یا سطح استرس بالا نیز ممکن است باعث افزایش تولید سبوم روغنی شدن پوست صورت نقش داشته باشد.

شستشوی منظم پوست صورت

به طور کلی برای متعادل کردن پی اچ صورت باید هر روز صبح و عصر و بعد از فعالیت ورزشی به شستشوی صورت خود به طور ملایم و بدون استفاده از شوینده ها برای زیبایی و درخشان شدن پوست صورت خود بپردازید. توجه داشته باشید که این کار را باید با ملایمت و لطافت کامل انجام دهید، چرا که رفتار سخت و استفاده از شوینده های خشن می تواند در ازای سلامتی پوست، از بین رفتن بافت سالم آن را در پی داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عدم مصرف مشروبات الکلی برای شفاف کردن پوست چرب

عدم مصرف نوشیدنی های الکلی

گفتنی می باشد که مصرف الکل در نهایت می تواند به رگ های خونی آسیب جدی برساند و باعث بزرگ شدن رگ های خونی و غدد چربی شود که از این رو منافذ پوست نیز بزرگ تر نشان داده می شوند. از این رو در مصرف نوشیدنی های الکلی احتیاط کنید و تا حد امکان از مصرف آن ها بپرهیزید.

استفاده از محصولات اسید سالیسیلیک

لایه برداری ملایم، به طور ایده آل با استفاده از یک لایه بردار مبتنی بر شیمیایی مانند اسید سالیسیلیک به صورت هفتگی، می تواند به حذف سلول های مرده پوست، چربی اضافی و سایر مواد زائد از سطح پوست کمک به سزایی کند..

از این رو محصولات لایه بردار را با حرکات ملایم، کوچک و دایره ای به مدت حدود ۳۰ ثانیه یا کمتر با آب گرم استفاده کنید.

استفاده از پد های دارویی

به طور کلی استفاده از کاغذ های لکه دار و پد های دارویی می توانند به جذب چربی اضافی از سطح پوست کمک موثری کنند. از این رو به آرامی کاغذ ها یا پد های لکه دار را به مدت چند ثانیه بر روی پوست فشار دهید و وقتی با روغن یا مواد زائد پر شد از کاغذ یا پد جدید استفاده کنید.

مرطوب نگه داشتن سطح پوست

برخی افراد فکر می ‌کنند که مرطوب‌ کننده‌ ها میزان چربی روی پوست را افزایش می ‌دهند یا منافذ را مسدود می‌ کنند، اما قابل به ذکر است که این تفکر کاملا اشتباه است در حالی که مرطوب ‌کننده‌ های بدون چربی به هیدراته نگه داشتن پوست کمک به سزایی ‌کنند.

استفاده از ماسک برای شفاف کردن پوست چرب

تهیه ماسک صورت

اگرچه شواهد علمی در این رابطه محدود است، اما مردم از انواع محصولات گیاهی یا طبیعی برای کاهش چربی اضافی پوست استفاده کرده اند که می توان بسیاری از آن ها را در قالب ماسک های خانگی مشاهده کرد. بر اساس تحقیقات انجام شده چنین مشخص شد که، برخی از ماسک های مورد مطالعه و توصیه شده برای کاهش چربی پوست خاک رس و جعفری می باشند که در ادامه طرز استفاده از آن را آموزش داده ایم.

  • خاک رس

به ویژه خاک رس سبز دارای چندین کاربرد آرایشی است، از جمله جذب و از بین بردن مواد زائد، کثیفی و چربی از سطح پوست که از این رو بسیار محبوب معرفی می شود. توجه داشته باشید که خاک رس به تقویت پوست کمک به سزایی می کند.

  • جعفری

این سبزی نیز حاوی ترکیبی متنوع از ویتامین ها و مواد معدنی است که در نهایت به کنترل تولید و جذب سبوم کمک می کند. ماسک های حاوی حدود ۴ درصد پودر جعفری می توانند در کنترل چربی اضافی موثر باشند.

استفاده از محصولات حاوی چای سبز

پلی فنول های آنتی اکسیدانی موجود در چای سبز می تواند به درمان بیماری های پوستی مختلف از جمله شفاف کردن پوست چرب منجر شوند. در طی مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ چنین مشخص شد که پلی فنول های موجود در چای سبز ممکن است ترشح سبوم را تا حد قابل توجهی کاهش دهند. از این رو سعی داشته باشید که از مرطوب کننده ها، تونرها یا شستشوی صورت با ۳% عصاره چای سبز با منابع مطمئن استفاده کنید.

تاثیر رژیم غذایی در شفاف کردن پوست چرب

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

برای شفاف کردن پوست صورت چنین پیشنهاد می شود که از مصرف غذا ها و نوشیدنی های دارای گلیسمی بالا تا حد انمکان بپرهیزید، چرا که ممکن است التهاب و تولید سبوم را تا حد قابل توجهی تحریک کنند و در نهایت به افزایش قند خون به مراتب منجر شوند.

بنابراین، افرادی که می خواهند به شفاف کردن پوست چرب بپردازند، باید مصرف غذا های فقدان گلیسمی مصرف کنند که در ادامه به معرفی برخی از آن ها پرداخته ایم.

  • سبزیجات تازه
  • میوه تازه
  • لوبیا و نخود
  • جو و غلات کامل غلات

کاهش استرس

طبیعی است که استرس و اضطراب تاثیرات منفی بسیاری برای افراد به وجود می آورد که طی مطالعات انجام شده توسط محققان نیز چنین مشخص شد که استرس می‌ تواند باعث ترشح هورمون ‌هایی برای ترشح بیشتر سبوم شوند. از این رو سعی کنید استرس را با استفاده از تکنیک های گفته شده در ادامه مطلب حتی برای شفاف کردن پوست صورت خود انجام دهید.

  • یوگا
  • مراقبه
  • اجتناب از مصرفنیکوتین و الکل
  • خوب خوابیدن
  • ورزش منظم
  • هیدراته ماندن

معرفی روش های شفاف کردن پوست چرب

استفاده از کرم پودر

محصولات آرایشی فاقد روغن، آب یا مواد معدنی کمتر احتمال دارد منافذ پوست را مسدود کنند. از این رو استفاده از پودر های تنظیم کننده بدون تالک به مراتب می تواند به جذب چربی اضافی صورت کمک موثری کند.

پاک کردن آرایش قبل از رفتن به رختخواب

هنگامی که یک فرد آرایش را در طی یک شب بر روی پوست باقی می گذارد، می تواند منافذ پوست خود را تا حد قابل توجهی مسدود و در نهایت پوست را تحریک کند. از این رو لئوازم آرایشی را قبل از اینکه به رختخواب بروید پاک کنید و توجه داشته باشید که پی اچ پوست خود را در حین خواب به حد متعادلی نگه دارید تا در نهایت فرایند های ترمیم بافت پوست در طی خواب به خوبی صورت گیرد.

استفاده از محصولات دارای ال کارنیتین

برخی از تحقیقات معتبر چنین نشان داده اند که ال کارنیتین، اسید آمینه ای است که بدن برای کمک به تجزیه اسید های چرب آن را تولید می کند. از این رو سعی کنید از محصولات موضعی با ۲% ال کارنیتین برای کاهش چربی پوست استفاده کنید.

استفاده از دارو های هورمونی

گفتنی است که دارو های هورمونی مانند آنتی آندروژن ها می توانند در کاهش تولید سبوم تاثیر موثری قائل شوند.

عملکرد قرص های ضد بارداری به روی پوست

مصرف دارو های ضد بارداری

به طور کلی دارو های ضد بارداری خوراکی ممکن است به تعادل هورمون هایی که می توانند باعث تولید بیش از حد چربی شوند کمک کنند. در این رابطه استروژن به نظر می رسد که تولید سبوم منبع قابل اعتماد را تا حد قابل توجهی کاهش می دهد.

با این حال، شایان ذکر است که برخی از انواع پروژستین ها که ممکن است فرد با استروژن مصرف کند، در واقع می تواند تولید سبوم را افزایش دهد. بنابراین، افراد باید برنامه پیشگیری از بارداری خود را با پزشک در میان بگذارند تا مطمئن شوند که نوعی پروژسترون دریافت می کنند که با شفاف کردن پوست چرب مرتبط است.

دریافت تزریق بوتاکس

تزریق سم بوتولینوم و یا در اصطلاحی دیگر همان بوتاکس از رشد غدد چربی جلوگیری می کند و تولید سبوم را کاهش می دهد. تزریق ممکن است در عرض یک هفته نتایجی را به همراه داشته باشد، اما ممکن است فرد برای حفظ نتایج هر چند هفته یا چند ماه یکبار به درمان نیاز داشته باشد.

نکاتی برای برخورداری از پوستی سالم

همان طور که مطالعه کردید، پوست چرب زمانی اتفاق می افتد که غدد چربی در پوست بیش از حد سبوم تولید کنند. سبوم ماده ای مومی و روغنی است که از پوست محافظت و آبرسانی می کند، از این رو سبوم را برای حفظ سلامت پوست می توان امری حیاتی معرفی کرد. با این حال، سبوم بیش از حد می تواند منجر به پوست چرب، مسدود شدن منافذ پوست و آکنه منجر شود. مدیریت انجام شفاف کردن پوست چرب اغلب نیاز به فردی دارد که مراقبت منظم از پوست را به یک عادت تبدیل کند.

شستن پوست صورت چه آدابی دارد؟

پوست را به طور منظم بشویید

شستشو با آب گرم و صابون ملایم می تواند میزان چربی روی پوست را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. از این رو می توانید با کمک روش های گفته شده در ادامه مطلب به پوست چرب خود کمک خوبی نمایید.

  • با صابون ملایم و آب گرم بشویید.
  • از صابون‌ های حاوی عطر، مرطوب‌ کننده ‌های اضافه شده یا مواد شیمیایی خشن که می ‌توانند پوست را تحریک یا خشک کنند، اجتناب کنید و پوست را با ایجاد سبوم بیشتر پاسخ دهد.
  •  استفاده از لوفا و پارچه های خشن اجتناب کنید، زیرا اصطکاک اضافه ممکن است پوست را تحریک کند تا چربی بیشتری تولید کند.

اگر این کار موثر نباشد، برخی از محصولات مراقبتی گفته شده در ادامه مطلب کمک کننده باشند. این محصولات حاوی اسید هایی هستند که می توانند پوست چرب را از بین ببرند که به شرح زیر می باشند.

  • اسید سالیسیلیک
  • اسید گلیکولیک
  • بتا هیدروکسی اسید
  • بنزوئیل پراکسید

این اسید ها ممکن است برای برخی از انواع پوست تحریک کننده باشند. هنگام شروع یک محصول جدید، ابتدا آن را روی ناحیه کوچکی از پوست استفاده کنید تا ببینید بدن چگونه واکنش نشان می دهد. همچنین انتخاب پاک کننده های صورت مناسب ممکن است برای برخی افراد خوب عمل کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۵ نشان داد که یک پاک کننده ملایم برای مقابله با آکنه بسیار موثر است، اگرچه تولید سبوم را در برخی از نواحی صورت افزایش می دهد.

برای بسیاری از افرادی که به سادگی پوست چرب دارند و آکنه ندارند، صابون گلیسیرین بدون عطر و آب داغ ممکن است به شفاف کردن پوست صورت منجر شود.

مرایای استفاده از تونر برای شفاف کردن پوست چرب

از تونر استفاده کنید

گفتنی است که تون رهای حاوی الکل باعث خشکی پوست می شوند.  در برخی افراد، تونر های قابض طبیعی می ‌توانند منافذ بزرگ شده را کوچک ‌تر نشان دهند و تکه‌ های کوچکی از محصول یا آرایش را که می ‌توانند منافذ را مسدود کنند، پاک نمایند.

با این حال، این محصولات ممکن است برای همه کار نکنند. در برخی مواقع ممکن است متوجه شوند که هنگام استفاده از تونرهای قابض، صورتشان گزگز یا خارش می کند. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است نشانه ای از تحریک باشد که می تواند منجر به تولید بیشتر سبوم شود. افراد باید هر تونر جدیدی را روی قسمت کوچکی از پوست آزمایش کنند تا از تحریک احتمالی جلوگیری کنند.

صورت را خشک کنید

هنگام خشک کردن صورت پس از شستشو و استفاده از تونر، افراد باید به آرامی پوست خود را با یک حوله نرم خشک کنند. با این حال، این باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن پوست با حوله یا استفاده از یک حوله خشن توصیه نمی شود، زیرا ممکن است پوست را برای ایجاد سبوم بیشتر تحریک کند.

انواعی از ماسک های موثر

برخی از ماسک های صورت ممکن است برای شفاف کردن پوست چرب مفید باشند که از این رو ادامه مطلب را به معرفی آن ها اختصاص داده ایم.

تاثیر عسل برای شفاف کردن پوست چرب

  • عسل

یک مطالعه در سال ۲۰۱۱ گزارش می دهد که عسل خام طبیعی دارای خواص ضد باکتریایی و ضد عفونی کننده است. یک ماسک صورت ۱۰ دقیقه ای عسل ممکن است آکنه و چربی پوست را کاهش دهد و در عین حال پوست را نرم نگه می دارد.

  • بلغور جو دوسر

همانطور که در مطالعه ای در سال ۲۰۱۴ پیشنهاد شد، ماسک های حاوی بلغور جو دوسر ممکن است به پاکسازی پوست کمک کنند. جو دو سر حاوی ساپونین های ملایم و پاک کننده، آنتی اکسیدان ها و ترکیبات ضد التهابی است که در نهایت می تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

از مرطوب کننده ها استفاده کنید

در حالتی که بسیاری از افرادی پوست چرب دارند از ترس اینکه پوستشان چرب ‌تر به نظر برسد از مرطوب ‌کننده‌ ها دوری می‌کنند، قابل به ذکر است که استفاده از مرطوب ‌کننده‌ های مناسب می ‌تواند برای این نوع پوست تاثیر موثری قائل شود. برای افرادی که پوست بسیار چرب دارند، یک مرطوب کننده بدون چربی می تواند به حفظ رطوبت و محافظت از پوست کمک کند. یک مطالعه در سال ۲۰۱۴ نشان می دهد که آلوئه ورا می تواند مرطوب کننده خوبی برای درمان آکنه و پوست های چرب به شمار آید.

همچنین برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می توانند اثر تسکین دهنده طبیعی بر روی پوست داشته باشند. این مطالعه اشاره کرد که یک محصول باید حداقل ۱۰ درصد آلوئه ورا طبیعی در خود داشته باشد تا یک مرطوب کننده موثر برای شفاف کردن پوست چرب به شمار آید. برخی از افراد ترجیح می دهند از ژل آلوئه ورا خالص برای مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده کنند، اما باید از مواد پنهان، به ویژه الکل که به مراتب می تواند پوست را خشک و تحریک کند، آگاه باشند.

تاثیر شستشوی روزانه برای شفاف کردن پوست چرب

پیشگیری از ابتلا به پوست چرب

گفتنی می باشد که پیشگیری از پوست چرب که اغلب با ژنتیک فرد مرتبط است، امری دشوار می باشد. حتی پوست چرب ناشی از تغییرات هورمونی نیز به سختی قابل کنترل است اما به طور کلی برای شفاف کردن پوست چرب می توانید از روتین های مراقبتی مناسب پیروی کنید.
توجه داشته باشید که برخی افراد با لوازم آرایشی متعدد سعی بر پوشاندن این شرایط دارند اما در نتیجه باید این نکته توجه داشته باشید که روغن و برخی ترکیبات این مواد آرایشی می تواند به حد قابل توجهی منافذ پوست را مسدود نماید.

همچنین بسیاری از مردم بر این باورند که رژیم غذایی آن ها چیزی است که پوست آن ها را از عملکرد خوب باز می دارد. رعایت نکاتی به مانند هیدراته نگه داشتن پوست، پرهیز از غذا های چرب و چربی های ترانس، داشتن یک رژیم غذایی کامل و مغذی می تواند تاثیر خوبی در سلامتی پوست قائل شود.

در صورتی که مطالعه مطلب شفاف کردن پوست چرب برایتان مفید واقع گشت، پیشنهاد می کنیم با کلیک به روی دیگر مطالب مرتبط همانند مهمترین ویژگی های پوست سالم و مراقبت از پوست در خواب کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *