دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین ویژگی های پوست سالم

  • سحر هودانلویی
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

پوست برای سلامت و زیبایی نیاز به روتین مراقبتی خاصی دارد. همچنین برخی از افراد به خوبی معنای پوست سالم و شاداب را متوجه نشده اند که از این رو در ادامه این مطلب تیم آموزشی مجله آرگا به معرفی ویژگی های پوست سالم برای شما طرفداران عزیز پرداخته است.

طبیعی است که همه افراد می‌ خواهند از پوستی زیبا و سالم برخوردار باشند، گفتنی می باشد که در این رابطه برخی از افراد نمی دانند که چگونه می توانند موجبات این نوع پوست را برای خود فراهم آورند. همچنین درک اینکه چه ویژگی هایی در ایجاد پوست زیبا وجود دارد می تواند به افراد کمک کند تا در نهایت مشکلات خود را شناسایی کرده و سپس به برطرف کردن مشکل بپردازند.

آشنایی با مشخصات پوست سالم

آشنایی با ویژگی های پوست سالم

به طور کلی موارد گفته شده در ادامه مطلب از خصوصیات بارز پسوتی سالم به شمار می آید و در ادامه نیز به معرفی نکاتی برای افرادی که می خواهند زیبایی و درخشانی پوست را برای خود به ارمغان بیاورند، پرداخته ایم.

  • رنگ و سطح پوست

گفتنی می باشد که رنگ پوست یکدست در رابطه با ویژگی های پوست سالم در رابطه ای مستقیم دارد و یکی از بارز ترین ویژگی های پوست زیبا نیز به شمار می آید. هنگامی که ما جوان هستیم، پوست ما می تواند به طور طبیعی رنگدانه های خود را تنظیم کند و این منجر به ایجاد یک رنگ یکنواخت و سالم بر روی پوست می شود و این در حالتی که پوست از کک و مک برخوردار باشد استثنا قائل می شود، چرا که این شاخصیت پوستی عاملی ژنتیکی به شمار می آید و در نحوه مراقبت فرد از پوست خود هیچ ارتباطی ندارد.

قابل به ذکر است که رنگ ناهموار پوست اغلب نتیجه آسیب نور خورشید یا سلول هایی است که مقادیر نامنظمی ملانین تولید می کنند. همچنین لکه های ناشی از بالا رفتن سن و لکه ها می توانند در نتیجه قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید، عملکرد نا مناسب سلول های پوست یا آسیب های محیطی به شمار آیند.

  • نوع بافت

پوست زیبا همچنین دارای بافتی یکنواخت، بدون برآمدگی و مشکلات پوستی رایج مانند آکنه است. همانطور که رنگ پوست می تواند با گذشت زمان ناهموار شود، بافت نیز می تواند به بروز ناهمواری هایی مبتلا شود که با افزایش سن نیز سلول‌ های پوست ما کمتر قادر به مقابله با بی‌ نظمی‌ های تولید شان هستند و این شرایط مانند ناهنجاری‌ های ناشی از رادیکال‌ های آزاد است که در نهایت منجر به بروز مشکلات بیشتر پوستی می

قابل به ذکر است که بسیاری از مشکلات بافتی را می توان با هیدراته کردن پوست و اجتناب از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید درمان کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

برای داشتن پوست سالم چه باید کرد؟

  • رطوبت

گفتنی است که رطوبت یکی از عوامل زیبایی پوست به شمار می آید که به مراتب از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است. طبیعی است که بدون مقدار کافی رطوبت در پوست، خشکی بروز می آید که به مراتب می تواند منجر به بروز مشکلات مختلف پوستی شود. همچنین مرطوب نگه داشتن پوست برای از بین بردن چین و چروک و خطوط ریز بسیار ضروری است. از این رو مطمئن شوید که پوست تان به خوبی شرایط هیدراته ماندن را دارد، از قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید اجتناب کنید و از مرطوب کننده های نماسب پوست خود استفاده کنید تا از خشک شدن بیش از حد آن جلوگیری کنید.

  • استحکام

از دیگر ویژگی های پوست سالم می توان به مقاومت و استحکام پوست اشاره کرد که در این رابطه گفتنی می باشد افتادگی یا شل شدن پوست یکی از رایج‌ ترین نشانه‌های پیری است  و  از این رو مانعی برای لذت بردن از پوست زیبا به شمار می آید.

با کمال تاسف باید چنین بیان کرد که پوست ما به طور طبیعی استحکام خود را در طول زمان از دست می دهد، اما این روند می تواند با آسیب اشعه ماوراء بنفش و کم آبی بدن نیز تسریع پیدا نماید. مانند بسیاری از ویژگی های پوست زیبا، استحکام را می توان با محافظت از پوست در برابر آفتاب و مرطوب کردن حفظ کرد. گفتنی می باشد که تامین آنچه که برای سلول‌ های پوست در عملکرد صحیح مورد نیاز است، کمک زیادی به حفظ پوستی سفت‌ و زیبا تر می‌ کند. توجه داشته باشید که سفت کردن پوست با لیزر تورنتو نیز برای استحکام پوست کمک به سزایی قائل می شود.

ویژگی های پوست سالم به چه صورت است؟

  • صاف و یکدست بودن پوست

یکی دیگر از ویژگی های پوست سالم که بسیار قابل توجه است، صافی و یکدست بودن آن می باشد. اگر چه مشکلات بافتی مانند برآمدگی ها و آکنه می توانند مشکلات واضح تری ایجاد کنند، اما پوست صاف نیز بسیار مهم است. گفتنی است که هیدراته نگه داشتن و دور ماندن از نور خورشید می تواند کمک زیادی به پوست شما کند تا به مرور زمان نرمی خود را حفظ کند. برای دستیابی به پوستی صاف تر و سالم تر، توصیه های ارائه شده برای استحکام و بافت را در ادامه مطلب مطالعه کنید.

نکاتی برای حفظ مراقبت از پوست

مراقبت های گفته شده در ادامه مطلب می تواند تاثیر به سزایی در برخوداری از ویژگی های پوست سالم قائل شود.

  1. به طور کلی از صابون هایی که برچسب ضد باکتری یا ضد میکروبی دارند خودداری کنید. چرا که این دسته از صابون ها اسیدیته پوست را کاهش می دهند که به عنوان محافظت در برابر عفونت عمل می کند.
  2. پوست را تمیز و خشک نگه دارید و آن را روزانه با آب و صابون بشویید و سپس با حوله ای نرم کاملا خشک کنید.
  3. گفتنی می باشد که چین های پوستی به مانند ناحیه کشاله ران و زیر بغل نیاز به شستشوی مکرر دارند که از این رو روزی دو بار و طی صبح و قبل از خواب این کار را انجام دهید.
  4. همچنین به دلیل افزایش رطوبت و گرما در برخی از نواحی پوست، بثورات به راحتی ایجاد می شوند. افزایش گردش هوا در این نواحی برای کمک به جلوگیری از بثورات را می توان با قرار دادن دست ها و پاها به طوری که سطوح پوست از هم جدا شوند در محیطی با هوای آزاد انجام داد.
  5. بثورات می تواند در اثر نوار، صابون، پارچه یا سایر عوامل تحریک کننده ایجاد شود. بثورات کل بدن ممکن است ناشی از آلرژی غذایی یا دارویی باشد. برای درمان این بثورات و هر گونه بثورات دیگری که ممکن است داشته باشید با پزشک خود مشورت کنید.
  6. استفاده از وسایلی که ممکن است پوست را خشک کنند جدا خودداری کنید. به عنوان مثال، صابون های تند یا محصولات مبتنی بر الکل مانند لوسیون ها می توانند نقش موثری در ایجاد خشکی پوست ایفا کنند.

معرفی ویژگی های پوست سالم

مراقبت هایی که به شما برای برخورداری از پوستی زیبا و شاداب همراهی می کنند:

  1. پوست خشک را با کرم ها یا پماد های مرطوب کننده همواره چرب کنید. در استفاده از کرم ها روی نواحی استخوانی دقت کنید، زیرا ممکن است پوست را نرم کرده و باعث تجزیه پوست شوند.
  2. پوست آلوده می تواند به راحتی تجزیه شود. همچنین ادرار و مدفوع دارای مواد محرک هستند و باید فورا تمیز شوند تا از ضعیف شدن و تجزیه سطح پوست جلوگیری شود.
  3. استفاده از پودر های تالک خودداری کنید، زیرا ممکن است در رشد مخمر تاثیر به سزایی قائل شوند.
  4. همچنین ممکن است پینه روی پا و دست شما ایجاد شود. این ها را می توان با خیساندن مکرر در آب گرم و حوله زدن سریع برای پاک کردن پوست مرده، استفاده کرد. گفتنی است که برای نرم شدن پینه می توانید از کرم های مرطوب کننده استفاده کنید. توجه داشته باشید که پینه ها ممکن است ناحیه ای از اصطکاک یا فشار بیش از حد را نشان دهند.
  5. همچنین ناخن های انگشتان دست و پا نیاز به مراقبت ویژه دارند. از این رو آن ها را خیس کنید و به آرامی با یک حوله مالش دهید تا پوست مرده از بین برود و احتمال تشکیل ناخن کم شود. ناخن ها بعد از خیساندن راحت تر کوتاه می شوند. مطمئن شوید که آنها را مستقیما برش می دهید تا از رشد ناخن ها جلوگیری کنید و برای ایمنی آن ها را کوتاه نگه دارید. اگر ناخن‌ های فرو رفته  در گوشت دارید برای از بین بردن این مشکل می توانید به به ارائه‌ دهنده مراقبت‌ های اولیه یا متخصص پا مراجعه کنید.
  • آشنایی با انواع پوست

گفتنی می باشد که نوع پوست با توجه به دیگر شرایط خارجی همانند آب و هوا، مقدار مراقبت از آن ها و دیگر وضعیت های داخلی همانند مصرف برخی از قرص و دارو ها، تغییرات هورمونی در طی زمان دچار تغییراتی شود و ویژگی های پوست سالم را با مشکل مواجه کنند.

طبیعی و نرمال:

گفتنی است که چوست های طبیعی و نرمال از سطح صافی برخوردار می باشند که منافذ آن در سطح خوبی قرار دارد. همچنین بر روی پوست این دسته از افاراد هیچ ضایعه ای مشاهده نمی شود و هیچ قسمت چرب و نازکی ندارد.

آشنایی با مراقبت های پوست سالم

گفتنی است که این دسته از پوست ها از مقدار ترشح چربی نرمال، رطوبت و دوره درمان متعادلی برخوردار می باشند و بسیاری از نوجوان ها به این گروه پوستی تعلق دارند.

خشک و پوسته پوسته:

این نوع پوست از رطوبت خوبی برخوردار نیست و در برخی از نواحی پوست می توان شاهد کشیدگی و حتی پوسته پوسته شدن بود. این دسته از پوست ها به نظر کدر و خسته می رسند که در گونه و اطراف چشم قرار دارند. همچین بروز این شرایط می تواند به عدم الاستیک مرتبط باشد که در نهایت به ایجاد چین و چروک و موارد حاد به بروز خارش و سوزش منجر می شود.

چرب و براق:

پوست چرب به علت بالا بودن فعالیت غدد تولید چربی به وجود می آید و در اکثر مواقع سطح این نوع پوست براق و دارای منافذ بزرگ است. همچنین این نوع پوست استعداد ابتلا به زخم و دیگر عوارض پوستی را بیشتر دارا است.

همچنین پوست چرب برای مردان و نوجوانان بسیار اتفاق می افتد.

ترکیبی:

گفتنی می باشد که پوست ترکیبی در برخی از نواحی خشک و در برخی نواحی دیگر چرب است. این شرایط بدین صورت است که نواحی گونه و چشم دارای پوست خشک و مناطق بینی، پیشانی و چانه نیز چرب می باشند.

دراین شرایط بایستی از دو نوع روتین مراقبتی پوست پیروی کرد، بدین صورت که برای نواحی خشک پوست از روغن های مرطوب کننده مناسب استفاده نمایید.

آشنایی با انواع پوست

حساس:

به طور کلی پوست حساس در گروه انواع پوست طبقه بندی نمی شود و نشانه ای از عوامل متخلف به شمار می آید که برخی افراد سعی دارند به همین منظور پوست خود را حساس معرفی نمایند. در صورتی که به هنگام هر گونه کرم و محصولات مراقبتی به علائمی همانند قرمزی، خارش، سوزش و خشکی مبتلا شدید، باید به دنبال وجود بیماری و اختلال پوستی که به آلرژی شباهت دارد، باشید.

پوست سالخورده و پیر:

در ادامه معرفی ویژگی های پوست سالم گفتنی می باشد که با بالا رفتن سن مقدار چربی به روی پوست تا حد قابل توجهی کاهی می یابد و به مرور این نوع خستگی ها می تواند به ایجاد چین و چروک منجر گردد.

در این شرایط پوست حالت کشیدگی پیدا می نماید که در نهایت به ایجاد علائمی همانند خارش و سوزش منجر می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *