دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

دریاچه دوقلو ایلام با طبیعت بکر و تماشایی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ دی ۱۴۰۰
  • ۰

دریاچه دوقلو از جمله دریاچه های دیدنی در ایلام است. این دریاچه در روستای آبدانان قرار دارد و چشم اندازهای زیادی را به خود اختصاص می دهد. این دریاچه از رودخانه های دائمی بوده و دارای املاح معدنی است که خواص درمانی زیادی دارند. این دریاچه دارای آب شیرین است.

ایلام شهری پر جاذبه و دیدنی است که در میان رشته کوه ها و ارتفاعات جنگلی قرار گرفته و از جذابیت های زیادی برای گردشگران برخوردار می باشد. این منطقه دارای شرایط آب و هوایی معتدل و مناسبی می باشد. در این مناطق کوهستان ها پوشیده از مراتع سرسبز هستند و از دل کوه ها آبشارهایی جاری می شود. دریاچه دوقلو سیاه گاو نیز یکی از چشم اندازهایی است که در اطراف این دشت ها و در کوه های بلند آن قرار گرفته و مناظر زیبایی را برای شما به تصویر می کشد.

دیدنی های دریاچه دوقلو

شگفتی های دریاچه دوقلو

بسیاری از علاقه مندان هر ساله برای بازدید از جذابیت های ایلام به این شهر توریستی سفر می کنند. این شهر نه تنها جاذبه های طبیعی و چشم اندازهای زیبایی را در خود جای داده است، بلکه با توجه به پیشینه تاریخی غنی خود و ارزش های فرهنگی از سوی مخاطبان زیادی مورد توجه قرار می گیرد. این دریاچه امروزه یکی از مکان های دیدنی ایلام برای گردشگران به شمار می آید.

طبیعت دریاچه دو قلو

این استان از موقعیت جغرافیایی بسیار مناسبی برخوردار می باشد. این منطقه که ویژه ییلاق های عشایری است، به عنوان سومین شهر کردنشین ایران شناخته می شود. در این مناطق دریاچه ای معروف قرار دارد که با وجود زیبایی ها خود می تواند مکان مناسبی برای گشت و گزار شما عزیزان در سفر به این شهر باشد. این دریاچه در یکی از روستاهای دیدنی این شهر با نام روستای آبدانان قرار دارد. برای برای رسیدن به این رودخانه باید از میان دره های کبیرکوه عبور نمایید.

دریاچه دقول را بشناسید

بررسی دریاچه:

این دریاچه از معدود دریاچه هایی است که در ایران قرار دارد، زیرا دو قلو بوده و با استفاده از یک کانال طبیعی به یکدیگر متصل می شوند. عرض کانال ۸ متر و عمق آن نیز ۴ متر دارد. طول این دریاچه ۷ متر بوده و به طور طبیعی نیز ایجاد شده است. طول این دریاچه موجب اتصال آن ها به یکدیگر شده آن را مانند دو دریاچه در کنار یکدیگر قرار می دهد.

  •  آرون گروپس

شگفتی های دریاچه دو قلو

دریاچه دوقلو دارای آبی بسیار شفاف و زلال بوده شما اگر از قوه تخیل خود استفاده کنید، می توانید این دریاچه را همانند یک آکواریوم پر از آب تصور نمایید. این آکواریوم طبیعی دارای انواعی از ماهی ها می باشد، به همین دلیل شباهت آن به یک آکواریوم بی معنا نیست. جالب است بدانید، عمر این دریاچه به هزاران سال نیز می رسد. این دریاچه بنا به عوامل فرسایشی به مرور مساحت کمتری خواهد داشت.

زیبایی های دریاچه دو قلو

خواص آب دریاچه:

آب این دریاچه بسیار زلال و شفاف بوده و پر از املاح می باشد. در آب این دریاچه املاح زیادی همچون گوگرد یافت می شوند، همچنین وجود چشمه هایی جوشان در دل خود دریاچه موجب شده تا املاح زیادی وارد این دریاچه شوند. با توجه به اینکه آب های این دریاچه از نواع رودخانه ای هستند، به طور دائم در حال تازه شدن و حرکت می باشند. این دریاچه در زمره دریاچه های شیرین قرار دارد.

اهمیت دریاچه دو قلو

به دلیل زلال بودن آب این دریاچه شما می توانید طیف وسیعی از نورها را مشاهده کنید. همانطور که اشاره شد، از مهم ترین ویژگی های این دریاچه می توان به املاح معدنی اشاره نمود که در آب ها موجود می باشد و از خواص درمانی بالایی برخوردار هستند. آب این دریاچه قابل شرب بوده و شیرین می باشد. با جریان یافتن رودخانه سیاه گاو مزارع کشاورزی این منطقه نیز رونق بیشتری یافته اند. آب های این دریاچه به نوعی مایه حیات بوده و به طبیعت روستاهای اطراف نیز حیات و زندگی بخشیده است.

نمای دریاچه دو قلو

بررسی اکوسیستم:

با توجه به اینکه حجم بارندگی ها در این منطقه ۳۴۰ میلی لیتر می باشد، چشم اندازهای اطراف این منطقه بسیار سرسبز است. پدیده های طبیعی در این مناطق دارای تنوع زیادی هستند و گونه های مختلفی از جانوران در این نواحی یافت می شوند. از مهم ترین گونه های جانوری در این نواحی می توان به شغال، کفتار، خرگوش، گراز، تشی، روباه و … اشاره نمود. دریاچه دوقلو گونه های مختلفی پرندگان را در خود جای داده است که شامل حواصیل خاکستری، عقاب دشتی، شبگرد، عقاب طلایی و … می باشد.

طبیعت دریاچه دو قلو

این مناطق ویژه افرادی هستند که علاقه زیادی به طبیعت دارند. شما علاقه مندان در این نواحی می توانید تجربه های بکر و جذابی داشته باشید. شما علاقه مندان در این نواحی امکان ماهیگیری خواهید داشت. با توجه به اینکه بستر این دریاچه بسیار مناسب پرورش دادن ماهی است، می توانید تجربه ماهیگیری داشته باشید. شما علاقه مندان در تمام فصل های سال می توانید به ماهیگیری مشغول شوید.

ارتفاعات دریاچه دو قلو

چه زمانی به این دریاچه برویم؟

بهترین زمان برای سفر به این منطقه فصل بهار است. در این فصل چشم اندازهای اطراف دریاچه نیز دارای زیبایی های بیشتری هستند. این تفرجگاه هر ساله گردشگران زیادی از نواحی مختلف به خود جذب می کند. شرایط جغرافیایی و آب و هوایی موجود در این منطقه نیز از سوی دیگر موجب جذب گردشگران شده است.

دریاچه دو قلو کجاست

از دیگر دیدنی های ایران می توان به مکان های دیدنی لرستان و مکان های دیدنی کرمانشاه اشاره نمود. این مناطق نیز چشم اندازهای بکر و زیبایی مانند ایلام در خود جای داده اند. در این استان چشم اندازهای طبیعی زیبایی همچون آبشارهای مرتفع و چشمه های گوناگون وجود دارند. این نواحی به دلیل شرایط جغرافیایی و آب و هوایی خود دارای مراتع سرسبز و دشت های ییلاقی وسیعی می باشند.

جاذبه دریاچه دو قلو

شما علاقه مندان و گردشگران به خاطر داشته باشید،که در سفر به این نواحی باید از دیدنی های تاریخی آن نیز بازدید نمایید. این نواحی دارای تنوع گردشگری بسیار زیادی هستند و جاذبه های تاریخی و باستانی زیادی نیز در خود جای داده اند.

دریاچه دو قلو ایلام

در سفر به ایلام و دریاچه دوقلو به خاطر داشته باشید که جاذبه های فرهنگی زیادی را مشاهده خواهید کرد. این نواحی دارای ارزش های فرهنگی ویژه ای هستند و می توانید از نزدیک زندگی مردمان روستایی را مشاهده کنید. همچنین با اسکان در این روستا می توانید تجربه های جدیدی کسب کنید. خوردن غذاهای محلی این منطقه همچون آش کشک و شله ها و … می تواند لذت زیادی برای شما داشته باشد. مردمان این منطقه در صنایع دستی نیز هنرهای زیادی دارند. صنایع دستی مردمان این منطقه شامل گیوه دوزی و فرش می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *