دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

بررسی وان پلاس ۵ اسمارتفون چینی با کیفیت ساخت مناسب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ دی ۱۴۰۰
  • ۰

وان پلاس ۵ چهارمین اسمارتفون مهم شرکت چینی وان پلاس می باشد که در سال ۱۳۹۶ به بازار ارائه شد. این گوشی از کیفیت ساخت خوب، دوربین توانمند و سرعت بالا بهره می برد و گیمینگ لذت بخشی دارد. این مطلب به بررسی وان پلاس ۵ می پردازد.

اگر از طرفداران گیمینگ موبایلی هستید، گوشی پرچمدار وان پلاس ۵ گزینه مناسبی است. این گوشی در سال ۲۰۱۷(۱۳۹۶) به بازار ارائه شد و با طراحی متفاوت از امکانات سخت افزاری بسیار خوبی بهره می برد. در ادامه این مطلب با بررسی گوشی پرچمدار وان پلاس ۵  همراه ما باشید.

بررسی گوشی پرچمدار وان پلاس ۵

شرکت چینی وان پلاس با ارائه محصولاتی با کیفیت و ارزان قیمت توانست در بازار جهانی خود را مطرح نماید. قابل ذکر است نخستین گوشی هوشمند این شرکت با اسم وان پلاس وان توانست در بازار پر سر و صدا ظاهر شود و یکباره نام وان پلاس را در تیتر اول اخبار قرار دهد. به طوری که به قاتل پرچمداران هم ملقب شد؛ علت این موضوع به قیمت ارزان آن نسبت به عملکرد فوق العاده اش بود.

این شرکت یکسال بعد از عرضه وان پلاس ۳، در خرداد ۱۳۹۶ به طور رسمی از گوشی وان پلاس ۵ رونمایی کرد. علت این که بعد از وان پلاس ۳ شرکت سازنده نام وان پلاس ۴ را برای این گوشی انتخاب نکرده است به شوم بودن عدد ۴ در فرهنگ چین بر می گردد.

نخستین گوشی شرکت وان پلاس با قیمت ۲۹۹ دلار (نصف قیمت گلکسی اس ۵) عرضه شد در صورتی که وان پلاس ۵ با قیمت پایه ۴۷۹ دلار ارائه شد. البته با این قیمت در برابر بیشتر گوشی های پرچمدار بازار، ارزان تر بود. البته این گوشی مانند محصولات قبلی وان پلاس ارزان قیمت نبوده و به خاطر پیشرفت ها و بروز رسانی هایی که پیدا کرد با قیمت تقریبا بالایی ارائه شد و گران ترین گوشی تاریخ شرکت وان پلاس لقب گرفت.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

وان پلاس ۵ از لحاظ طراحی شباهت زیادی به آیفون ۷ پلاس داشت و برای اولین بار در این گوشی شرکت وان پلاس، دوربین دوگانه به کار گرفته شد. در صورتی که الویت خرید شما برای یک گوشی داشتن سرعت بالا، نمایشگر مناسب، کیفیت ساخت خوب، دوربین توانمند و باتری عالی باشد؛ می توانید وان پلاس ۵ را انتخاب کنید.

همچنین وان پلاس ۵ در زمینه گیمینگ نیز جزو بهترین پرچمدارها شناخته می شود و تجربه بازی موبایلی لذت بخشی را ارائه می دهد. این اسمارتفون چهارمین محصول مهم شرکت وان پلاس است که به بازار ارائه شده است.

وان پلاس به ساخت گوشی های با سخت افزار بسیار قوی ولی ارزان قیمت در بازار مشهور است و می تواند رقیبی جدی برای پرچمداران دیگر شرکت ها باشد. طراحی متفاوت و امکانات سخت افزاری خیلی خوب گنجانده شده در گوشی وان پلاس ۵ آن را به رقیبی جدی برای پرچمداران بازار در زمان عرضه اش، تبدیل کرد.

طراحی ظاهری یکپارچه و تمام فلزی

بررسی ها نشان داد با اولین نگاه به وان پلاس ۵ ، اگر از لوگوی وان پلاس در قاب پشتی چشم پوشی کنید، گوشی آیفون ۷ پلاس در ذهن یادآوری می شود. از جمله این که سیستم دوربین دوگانه بیرون زده دقیقا در یک مکان و به یک صورت قرار گرفته است و خطوط مربوط به آنتن دهی در بالا و پایین گوشی نیز مانند آیفون ۷ پلاس می باشد.

در ضمن به جز کلیدها و شکاف های همیشگی، یک سوییچ نیز روی لبه سمت چپ دستگاه قرار دارد که عملکردی کم و بیش شبیه سوییچ قطع صدای آیفون ها را دارد. این سوییچ، وضعیت صدای زنگ را در سه حالت بی صدا، با صدا و لرزش تنظیم می نماید.

خوشبختانه در وان پلاس ۵ شاهد حضور جک هدفون ۳.۵ میلیمتری (برخلاف نظر طراحان اپل) روی لبه پایینی دستگاه هستیم.

باید اشاره کرد وان پلاس ۵ مشابه وان پلاس ۳ دارای طراحی یکپارچه و تمام فلزی می باشد. این بدنه فلزی یکپارچه موجب می شود هنگام در دست گرفتن وان پلاس ۵ برای استفاده روزانه حس خوبی القا شود.

وان پلاس جزو معدود شرکت هایی بود که همچنان قاب پشتی گوشی پرچمدار خود را فلزی و بدون روکش شیشه ای ارائه کرد. در آن زمان حتی شرکت هایی مانند سونی واچ تی سی نیز بدنه گوشی های پرچمدار خود را به روکش شیشه ای مزین ساختند.

هر چند روکش شیشه ای، ظاهر گوشی را زیباتر می نماید ولی در عوض دیگر در مورد قاب پشتی وان پلاس ۵، نگرانی از بابت ترک خوردن یا باقی ماندن اثر انگشت و چربی وجود ندارد. ضمنا انحنای این قاب، به همراه روکش ماتش، حس بسیار خوبی را هنگام در دست گرفتن منتقل می کند. قابل ذکر است این گوشی برخلاف اکثر پرچمداران زمان خودش ضدآب نبوده و فریم نسبتا بزرگی داشت.

وان پلاس ۵ از حسگر اثر انگشت در پایین نمایشگر بهره می برد. این موضوع برای این گوشی با بدنه کشیده و ۱۵۰ میلی متری، تاثیر منفی در راحتی کار با آن ایجاد می کند. احتمالا باید با یک دست گوشی را نگه داشته و انگشت دست دیگر را روی حسگر قرار دهید. البته این حسگر اثر انگشت بسیار سریع عمل می کند.

در برهه ای که عموم سازندگان موبایل به حذف حاشیه نمایشگر از محصولات خود می پرداختند ولی وان پلاس بدون اعتقاد به این موضوع، پرچمدار شرکتش را مانند قبل با حاشیه های تقریبا ضخیمی روانه بازار نمود. جدا از مقوله زیبایی این امر سبب شده تا ابعاد این اسمارتفون نسبت به پرچمداران هم دوره ای اش مانند گلکسی اس ۸ و جی ۶ بزرگتر باشد.

البته هر دو گوشی ذکر شده، دارای نمایشگرهای بزرگتری در مقایسه با وان پلاس ۵ هستند. شرکت وان پلاس مدعی است که این گوشی با ضخامت ۷.۲۵ میلی متر، باریک ترین گوشی پرچمدار دنیا در زمان خودش می باشد. این ادعا نسبت به پرچمدارانی مانند گلکسی اس ۸ پلاس یا سونی اکسپریا زد پرمیوم حقیقت دارد ولی کاملا صحیح نیست. زیرا گوشی مانند هواوی پی ۱۰ پلاس با بهره گیری از نمایشگری هم اندازه با وان پلاس ۵، فقط ۵ میلی متر ضخامت دارد.

نمایشگر فول اچ دی پلاس

در بررسی نمایشگر وان پلاس ۵ مشخص شد این گوشی از نمایشگر ۵.۵ اینچی با رزولوشن ۱۹۲۰*۱۰۸۰ پیکسل بهره می برد. رزولوشن و ابعاد نمایشگر نسبت به نسل پیشین تغییری پیدا نکرده است و همچنان از صفحه نمایش اپتیک آمولد بهره می برد.

این صفحه نمایش با کیفیت فول اچ دی، تراکم پیکسلی ۴۰۱ پیکسل در اینچ را به همراه می آورد که برای مخفی ماندن پیکسل ها از چشم غیر مسلح کافی می باشد. بررسی ها نشان داد کیفیت نمایشگر وان پلاس ۵ بسیار خوب و فراتر از انتظار می باشد.

رنگ ها بسیار اشباع بوده و روشنایی نمایشگر زیاد است. این روشنایی خوب صفحه کمک می کند تا در زیر نور خورشید برای مشاهده محتوا با مشکلی مواجه نشوید. قابل ذکر است این نمایشگر مشابه نسل قبل، حدود ۷۳ درصد از پنل جلویی را به خود اختصاص داده است. از لحاظ مقایسه می توان بیان کرد این میزان نسبت نمایشگر به بدنه، با توجه به پرچمداران هم دوره ای آن رقمی قابل قبول و معمول به نظر می رسد.

علیرغم امکان تغییر پروفایل نمایش رنگ ها در قسمت تنظیمات نمایشگر، وان پلاس قابلیت های نایت مود و مود خواندن را برای استفاده از گوشی در نور کم و مطالعه در نظر گرفته است. ضمنا رنگ مشکی در این نمایشگر عمیق بوده و رنگ سفید، درخشان؛ نمایش داده می شود.

به طور کلی رنگ ها در نمایشگر وان پلاس ۵ بسیار زنده و با طراوت بوده و روشنایی آن، کاملا رضایت بخش است. و از این لحاظ با گلکسی اس ۸ قابل رقابت می باشد. تنها نکته قابل انتقاد توسط کاربران سختی اسکرول ژله ای آن می باشد. به این مفهوم که اگر با سرعت زیاد اقدام به اسکرول نمایشگر شود، بخش های بالا و پایین نمایشگر بسته به جهت اسکرول، فشرده یا کشیده می گردند.

نرم افزار و رابط کاربری

در بررسی نرم افزاری وان پلاس ۵ باید گفت شرکت وان پلاس در تولید نخستین گوشی خود با شرکت سانوژن برای سیستم عامل وان پلاس وارد همکاری شد. سیانوژن سیستم عاملی مبتنی بر اندروید می باشد که امکانات و قابلیت های زیادی را نسبت به نسخه استاندارد اندروید در اختیار کاربر می گذارد.

ولی این همکاری عمر کوتاهی داشت و سبب شد شرکت وان پلاس خودش دست به کار شده و نسخه ویرایش شده اندروید را بسازد. نتیجه این کار، تولید سیستم عاملی به اسم اکسیژن os بود. به این ترتیب وان پلاس ۵ به طور پیش فرض از نسخه ۴.۵ این سیستم عامل بهره می برد که بر اساس اندروید نسخه ۷.۱.۱ تولید شده است.

این نسخه شباهت زیادی به اندروید استفاده شده در گوشی های پیکسل داشته و این امر سبب شده تا محیط سیستم عامل این گوشی شما را گیج نکند. کلید مربوط به صفحه فهرست اپلیکیشن ها از رابط کاربری حذف شده و مانند گوشی های پیکسل با کشیدن نوار پایین صفحه به بالا ظاهر می شود.

از قابلیت های جدید اکسیژن os حالت خواندن آن می باشد. که با فعالسازی این قابلیت، تصویر نمایشگر سیاه و سفید شده و فیلتر نور آبی فعال می شود. این کار کمک می کند گوشی مشابه یک دستگاه کتاب خوان عمل نماید. تا بدون خستگی به مطالعه متون مختلف در مدت طولانی اقدام کنید.

این حالت را می توان برای همه قسمت های گوشی یا فقط برای یک اپلکیشن خاص فعال کرد. استفاده از این حالت، برای مرورگر گوشی توصیه می شود. ضمنا اپلیکیشن های پیام رشان نیز که متن های زیادی ارائه می دهد برای این حالت مناسب است.

از دیگر قابلیت های که باید در بررسی نرم افزاری وان پلاس ۵ به آن اشاره شود و مناسب طرفداران بازی موبایلی می باشد این است که وان پلاس قابلیتی به نام DND (حالت عدم مزاحمت) را در این گوشی؛ گنجانده تا هنگام اجرای بازی و تماشای ویدیو مزاحمتی از بابت اعلان ها و عملکرد کلیدهای خازنی پایین نمایشگر وجود نداشته باشد.

سخت افزار قدرتمند

یکی از شاخصه های اسمارتفون های تولیدی شرکت وان پلاس این است که همواره از بهترین و سریعترین سخت افزار ممکن استفاده می کند، بررسی سخت افزار وان پلاس ۵ این موضوع را تایید می کند. این گوشی با اندکی ارزان تر بودن از گوشی های پرچمدار هم دوره ای خود، اما مانند اکثر آن ها، به تراشه قدرتمند اسنپدراگون ۸۳۵ مجهز شده است.

تراشه مذکور از یک پردازنده مرکزی هشت هسته ای بهره می برد. شرکت کوالکام برای این پردازنده، هسته های جدید کایرو ۲۸۰ را طراحی نموده است. این تراشه سبب شده تا وان پلاس ۵ به بکی از توانمندترین اسمارتفون های دنیا تبدیل شود.

وان پلاس ۵ در دو نسخه با حافظه های رم ۶/۸ گیگابایت و حافظه داخلی ۶۴/۱۲۸ گیگابایت ارائه شده است. قدرت این پردازنده به همراه استفاده از نسخه ۱۲۸ گیگابایتی وان پلاس ۵ موجب شده تا این گوشی به یکی از بهترین گزینه ها برای اجرای بازی موبایلی تبدیل شود.

هر چند به طور معمول نصب بازی روی گوشی اندرویدی کمی زمان بر است ولی وان پلاس ۵ با سرعت بالایی، فرایند نصب بازی را به اتمام رسانده و کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن می تواند به اجرای بازی بپردازد.

دوربین دوگانه

بررسی عملکرد دوربین وان پلاس ۵ به نمونه استفاده شده در آیفون ۷ پلاس شباهت دارد و دو لنز با فاصله کانونی مختلف، حالت پرتره و بزرگنمایی دوبرابر را موجب می شوند. وان پلاس ۵ از دو لنز در پنل پشتی بهره می برد که یکی دارای سنسور ۱۶ مگاپیکسلی و زاویه دید معمولی و دیگری دارای سنسور ۲۰ مگاپیکسلی با زاویه دید کمتر برای ثبت تصاویر پرتره می باشد.

بررسی ها نشان داد کیفیت تصاویر گرفته شده با وان پلاس ۵ نسبت به نسل قبل بسیار ارتقا یافته است. تصاویر اکنون شارپ تر بوده و دارای جزئیات بیشتری هستند. سرعت فوکوس نیز به لطف فناوری دوال پیکسل عالی می باشد. رنگ ها هم بسیار خوب و جذاب به ثبت می رسند. ولی نویز قابل توجهی در تصاویر حتی در شرایط نوری مساعد، حضور دارد که مشکل اصلی دوربین محسوب می شود.

دوربین سلفی گوشی به حسگر ۱۶ مگاپیکسلی مجهز است که دارای پیکسل هایی به بزرگی ۱.۰ میکرومتر می باشد. استفاده از این سنسور با تعداد پیکسل های زیاد سبب شده تا وان پلاس ۵ گزینه بسیار جذابی برای دوست دارن عکس سلفی و شبکه های اجتماعی باشد. کیفیت عکس های سلفی بسیار خوب بوده و رنگ طبیعی پوست و جزئیات مناسب تصویر را همراه دارد. در مجموع دوربین این گوشی نقطه قوت آن محسوب می شود.

باتری با دوام خوب

وان پلاس ۵ از باتری با ظرفیت ۳۳۰۰ میلی آمپر ساعت بهره می برد که نسبت به نسل قبلی ۱۰۰ میلی آمپر کاهش یافته است. با این وجود استفاده از تراشه قوی و نمایشگر فول اچ دی خبر از طول عمر خوب باتری دارد. در بررسی ها مشخص شد وان پلاس ۵ از شارژ سریع Dash هم پشتیبانی می کند و شارژر مخصوص را به همراه گوشی ارائه می دهد.

این فناوری شارژ سریع، در کمتر از نیم ساعت ۵۰ درصد باتری را شارژ می کند. گوشی پرچمدار وان پلاس ۵ به راحتی برای یک روز استفاده سنگین دوام می آورد و در صورت استفاده نیمه سنگین و سبک تا دو روز هم کاربر را همراهی خواهد کرد. شارژ کامل باتری از صفر تا صد به زمانی حدود یک ساعت و ۲۰ دقیقه نیاز دارد که در این مورد وان پلاس ۵ به شدت مدیون تراشه دستگاه و پشتیبانی از شارژ سریع می باشد.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم. در صورت تمایل برای آشنایی با گوشی های دیگر شرکت وان پلاس مانند وان پلاس ۸ و وان پلاس ۹ پرو و وان پلاس ۷ پرو می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *