دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مراقبت های مهم بارداری در زمستان

  • شقایق ایران دوست
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با نکاتی آشنا خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی از پس بارداری در زمستان بر آمده و این دوران را بدون دردسر سپری کنید. برای آشنایی با مراقبت های بارداری در فصل سرما تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

بارداری در زمستان یکی از معضلات بسیار بزرگ خانم ها می باشد و بسیاری از آن ها دوست دارند که در این فصل بهتر از قبل زندگی کنند و سعی کنند روحیه خود را حفظ کنند. در ادامه شما را با تمامی آنچه که باید در مورد این مسئله بدانید آشنا خواهیم کرد.

بارداری در فصل سرد و مشکلات آن

بارداری در زمستان

بسیاری از خانم هایی که در این فصل باردار هستند و در فصول بعدی فرزند خود را به دنیا می آورند کم تر از دیگران در معرض خطر افسردگی بعد از زایمان قرار دارند. حاملگی یکی از تجربه های منحصر به فرد هر زنی می باشد و هر زنی که این دوران را تجربه می کند باید بیشتر از حالت عادی مراقب خود و سلامتی اش باشد زیرا این دوران بسیار حساس بوده و تمامی بیماری ها و مشکلاتی که برای مادران ایجاد می شود می تواند بر روحیه فرزندان و یا روی رشد آن ها تاثیر گذار بوده و می تواند منجر به ایجاد نقص های هنگام تولد شود. در ادامه یک سری نکاتی را برایتان بررسی می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید به راحتی این دوران را در زمستان به سر ببرید و مشکلی برای شما و جنینتان ایجاد نشود.

خوردن غذا های متنوع

بهتر است در دوران بارداری خود را محدود به یک نوع غذا نکنید و سعی کنید برای بهبود روحیه خودتان از غذا های متنوع استفاده کنید و اگر پرهیز های غذایی نداشته باشید این کار برایتان بسیار ساده خواهد شد. طی تحقیقاتی که انجام شده است نشان داده شده که وجود رنگ های مختلف در غذا ها می تواند توان بدن را در مقابله با بیماری های ویروسی و باکتریایی افزایش می دهد و فردی که از غذا های متنوع تری استفاده می کند نسبت به سایرین دارای مقاومت های بدنی بالا تری است. بهتر است در غذا های خود از گیاهان تازه استفاده کنید زیرا این گیاهان سرشار از آنتی اکسیدان بوده و می تواند مانع از جذب رادیکال های آزاد شود و در نهایت می تواند از بروز نقص های مختلف در جنین پیشگیری کند.

خوردن غذا های متنوع در بارداری زمستانه

شستن دست ها با صابون

فصل زمستان یکی از فصل هایی می باشد که شیوع آنفولانزا بسیار شدید می باشد و مادران حامله باید نکات ایمنی را رعایت کنند تا بتوانند از این مشکلات پیشگیری کرده و دچار این بیماری نشوند زیرا این ویروس بر روی جنین آن ها تاثیرات منفی می گذارد و مشکلات بسیار زیادی را برایشان ایجاد خواهد کرد و حتی در بسیاری از موارد می تواند منجر به نقص های مادرزادی شود. برای این که از این بیماری پیشگیری کنید بهتر است زمانی که از بیرون به خانه می آیید و در هر زمان که می خواهید غذا بخورید باید دست های خود را با استفاده از آب و صابون بشویید.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

خوابیدن به اندازه

خانم های باردار زود تر از افراد عادی خسته می شوند و داشتن خواب خوب به رشد بهتر جنین آن ها کمک می کند زیرا فعالیت های بدنی آن ها به تدریج بیش تر از افراد عادی می باشد و حتما باید ۸ ساعت در روز را بخوابند در غیر این صورت ممکن است خستگی های شدید و ضعف های بدنی را دار شده و شرایط سختی را تحمل کنند.

نوشیدن آب

خوردن آب به اندازه کافی به بدن کمک می کند تا بتواند تمامی سموم را دفع کرده و از بروز بیماری های عفونی پیشگیری خواهد کرد. در بارداری نیز همین کار را انجام دهید تا بتوانید باکتری ها و میکروب ها را قبل از این که به بدن شما و جنین تان آسیبی برسانند از بدن دفع کنید. علاوه بر این ها باز هم فواید دیگری برای نوشیدن آب در نظر گرفته می شود و شما باید سعی کنید بیشتر از قبل آب بنوشید تا بتوانید از یبوست در بارداری پیشگیری کنید.

بارداری در فصل سرد و مشکلات آن

تمیز نگه داشتن خانه

یکی از ساده ترین راه هایی که به شما کمک می کند تا بتوانید حاملگی سالم تری را در زمستان پشت سر بگذارید و از بروز انواع بیماری های پیشگیری کنید این است که خانه خود را تمیز نگه دارید. برای این کار بهتر است از مواد شوینده قوی استفاده نکنید و سعی کنید این کار را زمانی انجام دهید که کودک دیگرتان در خانه نباشد زیرا مواد شوینده تاثیرات منفی بسیار زیادی بر روی سیستم تنفسی می گذارد.

حرکت کردن

سعی کنید خود را در یک گوشه ای از خانه تبعید نکنید و در این فصل هم تا جایی که می توانید تحرک داشته باشید. در نظر داشته باشید که ورزش کردن و تحرک می تواند منجر به افزایش متابولیسم بدن شود و با افزایش عرق کردن می توانید سموم بدن را دفع کنید. اگر می توانید ورزش ها را به صورت مداوم انجام دهید بهتر است سعی کنید فعالیت ها را به صورت پراکنده انجام دهید زیرا همین پراکندگی منجر به افزایش سیستم ایمنی بدن می شود و می تواند از بروز بیماری های بسیار زیادی پیشگیری کنید و مقاومت بدنی خود را افزایش داده و زایمان راحت تری داشته باشید.

واکسن زدن

واکسن زدن یکی از کارهایی می باشد که هر مادر حامله ای باید این کار را انجام دهد. در نظر داشته باشید که این واکسن منجر به ایجاد ایمنی در بدن مادر و جنین می شود و می تواند از بیماری زایی ویروس پیشگیری کند. بهتر است قبل از هر کاری با پزشک خود مشورت کرده و در صورت لزوم سعی کنید واکسن آنفولانزا را در زمستان تزریق کنید زیرا حاملگی شما آسان تر و بدون خطر تر پیش خواهد رفت.

ابارداری در زمستان

خانه ماندن

در فصل زمستان به دلیل سرمای هوا و یخ زدگی معابر امکان لیز خوردن و افتادن برای مادران حامله شدید تر می شود بنابراین بهتر است تا جایی که می توانید این دوران را در خانه سپری کند تا در اثر افتادن بلایی بر سر شما و یا جنینتان نیاید و بتوانید حاملگی ایمنی داشته باشید. اگر می خواهید در این فصل سرد بیرون بروید حتما لباس های گرم بپوشید و سعی کنید همراه خود فرد دیگری را ببرید زیرا این کار به شما کمک می کند تا بتوانید در حین لیز خوردن تعادل خود را حفظ کرده و از بروز مشکلات جدی پیشگیری کنید. فایده دیگری که این کار برای شما به همراه دارد این است که می توانید از بیماری هایی مانند آنفولانزا دور باشید.

مدیریت استرس

استرس برای مادران حامله مانند سم می ماند و بهتر است قبل از این که کمار دست شما و جنینتان بدهد آن را مدیریت کنید. می توانید برای این که حواستان پرت شود و افکار منفی در شما بروز نکند کار های مختلفی را انجام دهید و به فعالیت های ورزشی مشغول شوید. البته حاملگی در زمستان کمی سخت تر از سایر زمان ها می باشد زیرا شما نمی توانید در هر ساعتی برای پیاده روی به بیرون بروید و باید لباس های بسیار زیادی بپوشید تا بتوانید بدن خود را گرم نگه دارید. مدیریت کردن استرس به شما کمک می کند تا بتوانید روحیه خود را حفظ کرده و از بروز افسردگی دوران بارداری پیشگیری کنید و زندگی بهتری برای خود بسازید.

مدیریت کردن استرس در بارداری

استفاده از انواع مکمل ها

بهتر است تمامی مکمل ها و داروهایی که پزشک برای شما تجویز می کند را مورد استفاده قرار دهید و سعی کنید این کار را به تاخیر نیندازید. بسیاری از پزشکان توصیه می کنند که استفاده از مکمل ها غذایی را باید تنها در صورتی که بدن مادر کمبود دارد استفاده کنید با این حال برخی از پزشکان بیان کرده اند که این مکمل ها برای رشد جنین ضروری می باشد و دز مناسبی از آن ها هیچ آسیبی به مادر و جنین وارد نخواهد کرد. اگر پزشک شما صلاحدید می توانید از مکمل ها استفاده کنید.

درمان سرماخوردگی

بسیاری از افراد حامله دوست ندارند زمانی که سرما می خورند دارو استفاده کنند و فکر می کنند این داروها می تواند منجر به آسیب های جبران نا پذیری شود که درست هم فکر می کنند. با این حال مادران حامله نباید بیش تر از سه روز سرماخورده باشند و اگر نشانه های آن ها بیش تر از سه روز طول بکشد باید برای درمان به پزشک مراجعه کنند در غیر این صورت ویروس درون بدن به تکثیر شدن می پردازد و عارضه های بد تری را نسبت به داروها برای جنین فراهم خواهد کرد.

استفاده از انواع مرطوب کننده ها

پوست افراد در زمستان خشک می شود و این خشک شدن می تواند مشکلات بسیار زیادی را از جمله خارش و سوزش ایجاد کند. بهتر است برای پیشگیری از این مشکلات حتما از مرطوب کننده ها استفاده کنید تا بتوانید جلوی مشکلات شدید تر پوستی را بگیرید.

 بارداری در زمستان

حاملگی در فصل سرد خطرات بیش تری را به همراه دارد ولی شما می توانید با رعایت نکات گفته شده از این دوران به راحتی عبور کرده و فرزند خود را سالم و سلامت به دنیا بیاورید. البته برخی از مشکلات هم هستند که در این دوران تشدید می شود که می توان به حساسیت بیش از حد و ویار های دوران حاملگی اشاره کرد که اطرافیان خانم های حامله باید بیش تر از قبل مراقب آن ها باشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *