دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان التهاب لوزه و راه های تشخیص این بیماری

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۷ دی ۱۴۰۰
  • ۰

با وجود اینکه درمان التهاب لوزه بسیار آسان است اما در مواردی که شدید و مزمن شود چکاپ پزشک متخصص الزامی می شود و با این حال انجام جراحی آخرین راهکار درمانی آن محسوب خواهد شد.

به طور التهاب لوزه را می توان یک بیماری شایع در دوران کودکی دانست که اغلب در کودکان از سن پیش دبستانی تا اواسط نوجوانی ایجاد می شود. این بیماری معمولا به راحتی درمان می شود اما گاهی اوقات ممکن است فرد به جراحی نیاز پیدا کند.

آشنایی با اصول درمان التهاب لوزه

بهتر است بدانید که در واقع لوزه ها دو گره ی لنفی در دو طرف پشت حلق هستند که این گره های لنفی اغلب به عنوان مکانیسمی دفاعی برای کمک به بدن در پیشگیری از ابتلا به عفونت عمل می کنند و در مواردی که دچار عفونت شوند التهاب لوزه نامیده می شوند.

چگونگی درمان التهاب لوزه

توجه داشته باشید که التهاب لوزه می تواند در تمام سنین رخ دهد و اغلب به عنوان یک بیماری رایج کودکی شناخته خواهد شد. به گونه ای که بیشتر در کودکان در سنین پیش از مدرسه تا اواسط نوجوانی تشخیص داده می شود و علائم مختلفی را به دنبال دارد.

به صراحت می توان گفت که این بیماری مسری است و اغلب توسط انواع مختلفی از ویروسو باکتری ها از جمله باکتری استرپتوکوک که ایجاد کننده گلودرد چرکی یا استرپتوکوکی است ایجاد خواهد شد. لوزه دقت داشته باشید که التهاب لوزه ناشی از گلودرد استرپتوکوکی در اغلب موارد می تواند به خاطر عدم مداوا، باعث بروز عوارض جدی و خطرناک شود.

انواع ورم لوزه

توجه داشته باشید که التهاب لوزه دارای انواع گوناگونی است که در ادامه قصد داریم به بیان آن ها بپردازیم:

انواع مختلف ورم لوزه

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

التهاب لوزه حاد:

بروز التهاب لوزه در میان کودکان امری شایع است و تقریبا هر کودک حداقل یک بار دچار التهاب لوزه می شود. با این حال اگر علائم آن از ۱۰ روز بیشتر شود این التهاب لوزه حاد خواهد بود اما اگر علائم بیشتر طول بکشد و یا اگر لوزه در طول سال چندی مرتبه دچار التهاب شود می توان آن را التهاب لوزه مزمن یا مکرر دانست.

معمولا التهاب حاد با روش های خانگی بهبود پیدا می کند اما در برخی موارد ممکن است به درمان دیگر مانند آنتی بیوتیک ها نیز نیاز پیدا کنید.

التهاب لوزه مزمن:

چنانچه علائم ورم لوزه بیش از حاد ادامه داشته باشد ممکن است علائمی مانند گلودرد، گره های لنفاوی حساس در گردن و بوی بد دهان را به صورت طولانی مدت تجربه کنید. التهاب مزمن می تواند باعث ایجاد سنگ لوزه شود یعنی جایی که موادی مانند سلول های مرده، بزاق و غذا در شکاف لوزه های شما جمع خواهند شد. در نهایت نیز این رسوبات به سنگ های کوچک تبدیل خواهند شد و یا با درمان های خانگی از بین می روند و یا نیاز به توصیه پزشک دارند.

خصوصیات التهاب لوزه مزمن

التهاب لوزه مکرر:

بهتر است بدانید که مناسب ترین روش مداوا برای رفع التهاب مزمن انجام عمل لوزه است. علائم التهاب لوزه مکرر اغلب به این صورت تعریف خواهند شد:

  • گلو درد یا التهاب حداقل ۵ الی ۷ مرتبه در طول سال
  • در هر ۳ سال گذشته حداقل ۳ مرتبه اتفاق می افتد
  • حداقل ۵ مرتبه در هر ۲ سال گذشته رخ داده است.

علل ایجاد التهاب

به طور کلی دلایل مختلفی از جمله ویروس های سرماخوردگی، ویروس اشتین بار، ویروس اچ آی وی، ویروس هرپس و ویروس آدنوویروس می توانند باعث بروز التهاب در لوزه شوند. همچنین دلایل باکتریایی مانند استرپتوکوک و کمتر شایع در بیماری های استافیلوکوک، سیفیلیس، کلامیدیا، سیاه سرفه، فوزو باکتریوم، دیفتری و سوزاک نیز در بروز این عارضه بی تاثیر نیستند.

با ورود باکتری یا ویروس به بدن، لوزه ها به مبارزه با آن ها می می پردازند و به تدریج متورم خواهند شد. از این طریق لوزه ها، باکتری و ویروس را درون خود می کشند و ممکن است باعث التهاب و سرخی گلو و حتی تب شوند.

دلایل ایجاد التهاب لوزه

علائم التهاب لوزه ها

التهاب لوزه ها معمولا علائمی را به همراه خواهد داشت که در ادامه سعی داریم برخی از آن ها را شرح دهیم:

  • مشکل با درد در هنگام بلعیدن
  • گلودرد های شدید
  • صدای خراشیده
  • بوی بد دهان
  • گوش درد
  • تب و لرز شدید
  • سردرد
  • دل درد
  • سفتی گردن
  • لوزه های قرمز و متورم
  • لکه های زرد یا سفید روی لوزه ها
  • حساس بودن فک و گردن به خاطر ورم گره های لنفی

علائم شایع التهاب لوزه

مسری بودن التهاب لوزه

چنانچه مبتلا به التهاب لوزه هستید ممکن است ۲۴ تا ۴۸ ساعت پیش از بروز علائم مسری باشد. در واقع تا زمانی که دیگر بیمار نشوید ممکن است بتوانید بیماری تان را گسترش دهید. در واقع اگر آنتی بیوتیک برای التهاب لوزه باکتریایی استفاده می کنید بایستی پس از گذشت ۲۴ ساعت دیگر مسری نباشید.

توجه داشته باشید که اگر یک فرد مبتلا به عفونت در نزدیکی شما سرفه یا عطسه می کند و به صورت قطره ای نفس بکشد، شما نیز ممکن است دچار آن شوید. همچنین اگر یک شی آلوده مانند دستگیره را لمس کنید و سپس بینی یا دهانتان را لمس کنید ممکن است به التهاب لوزه مبتلا شوید.

به صراحت می توان گفت که تماس با افراد زیاد خطر ابتلا به عفونت لوزه را افزایش می دهد و به همین خاطر کودکان در سنین مدرسه بیشتر به این بیماری مبتلا خواهند شد. اگر علائمی از این عارضه احساس می کنید بهتر است در خانه بمانید و از انتشار آن جلوگیری نمایید.

مراجعه به پزشک

چنانچه در طول ابتلا به التهاب لوزه علائمی مانند سفتی گردن، ضعف عضلانی، گلودرد شدید و تب بالاتر از ۱۰۳ درجه فارنهایت داشتید حتما به پزشک متخصص مراجعه نمایید. بهتر است بدانید که در موارد بسیار اندک این بیماری می تواند تورم گلو را زیاد کند و باعث مشکل تنفسی شود که در این مواقع حتما به پزشک مراجعه نمایید.

چگونگی تشخیص عفونت لوزه

چگونگی تشخیص و بهبود التهاب لوزه

همانطور که می دانید تشخیص ورم لوزه معمولا پس از معاینه فیزیکی گلو توسط متخصص صورت می گیرد و همچنین تهیه یک نمونه سواپ از میکروارگانیسم های سطح لوزه ها برای کشت در محیط آزمایشگاه نیز به تشخیص عامل عفونی ورم لوزه منجر خواهد شد.

توجه داشته باشید که در موارد جزئی و خفیف مانند سرماخوردگی، بهبود این عارضه به راهکارهای خاصی نیاز ندارد و در مقابل برای موارد شدیدتر معمولا پزشکان ابتدا به مداوای موارد باکتریایی با آنتی بیوتیک روی می آورند و در صورت عدم بهبود اقدام به جراحی خارج کردن لوزه می کنند.

البته در مداوای دارویی باید دقت داشته باشید که حتی در صورت بهبود کلی بیماری لازم است طول مداوا به صورت کامل سپری گردد. معمولا جراحی برداشتن لوزه ها برای افرادی که از ورم لوزه مزمن و شدید رنج می برند تجویز خواهد شد.

در این مواقع پزشکان تلاش می کنند تنها بیمارانی را مورد جراحی لوزه قرار دهند که تورم آن ها با روش های دیگر قابل بهبود نیست و عوارض جانبی بیماری زندگی شان را تحت تاثیر قرار داده باشد.

روش های درمان التهاب لوزه

با این حال گاهی اوقات برخی از بیماران مبتلا به التهاب روده به خاطر درد ناشی از نوشیدن مایعات، مقدار زیادی از آب بدنشان را از دست می دهند که در این موارد تزریق وریدی مایعات بدن و همچنین استفاده از مسکن ها و ضد دردها می تواند چاره ساز باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *