دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

بررسی سانگ یانگ موسو خودرو شاسی بلند کره ای

  • حکیمه فهیمی
  • ۳۰ دی ۱۴۰۰
  • ۰

سانگ یانگ موسو، شاسی بلند سواری می باشد که به زبان کره ای به معنای اژدهای دوقلو است. این خودرو بین سالهای ۱۹۹۴-۲۰۰۵ روی خط تولید قرار داست. این مطلب به بررسی سانگ یانگ موسو می پردازد.

خودرو شاسی بلند سانگ یانگ موسو در سال های ۱۹۹۴-۲۰۰۵ به تولید رسید و پیشرانه های استفاده شده در این خودرو اغلب موتورهای شرکت بنز می باشد. در این مطلب با بررسی سانگ یانگ موسو با این شاسی بلند کره ای بیشتر آشنا می شوید.

آشنایی و بررسی خودرو سانگ یانگ موسو

سانگ یانگ موسو نام خودرو شاسی بلند کره ای می باشد که به معنای کرگدن است. این شرکت کره ای خودرو مذکور را در سال ۱۹۹۳ طراحی و طی سال های ۱۹۹۴-۲۰۰۵ روی خط تولید قرار داد. موتورهای بکار رفته در سانگ یانگ موسو اغلب برگرفته از شرکت مرسدس بنز می باشد.

خودرو موسو طی سال های ۱۳۸۲-۱۳۸۸ توسط شرکت مرتب خودرو مونتاژ و روانه بازار کشور شد. در آن زمان به خاطر ممنوعیت واردات خودرو، این سبک خودرو شاسی بلند با استقبال زیادی روبرو شد. با توجه به آفرود بودن خودرو قطعات فنی استفاده شده در آن نیز بر اساس توان خودرو انتخاب شده اند.

جدا از این که پیشرانه های آن از نسخه های بنز الهام برداری شده است، سیستم انتقال نیرو AWD هم یکی از شگفتی های فنی آن محسوب می شود که انتقال مناسب نیرو به چرخ ها را موجب می شود. در ادامه پیش از بررسی خودرو سانگ یانگ موسو ابتدا مختصری به تاریخچه این شرکت کره ای اشاره می شود.

تاریخچه شرکت سانگ یانگ

اسم کارخانه سازنده خودرو مذکور Ssangyong می باشد که در کشور ما به آن سانگ یونگ یا سانگ یانگ گفته می شود. ولی تلفظ صحیح آن سِن گی یون می باشد. سِن گی یون در زبان کره ای به معنی اژدهای دوقلو و برگرفته از افسانه ای قدیمی است. شرکت سن گی یون در سال ۱۹۳۹ در کره تاسیس گردید و این گروه تجاری در آن زمان در حوزه های مختلفی فعالیت می کرد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

اما تولید کننده خودرو نبوده تا این که در سال ۱۹۸۶ پس از خرید شرکت Hadongwhan که از سال ۱۹۵۴ سازنده خودروهای ۴WD و کامیونت بود و با تغییر اسم آن به سِن گی یون، شروع به فعالیت کرد. در سال ۱۹۹۱ این شرکت با کارخانه مرسدس بنز به همکاری پرداخت و بر اساس آن پیشرانه های بنز از سال ۱۹۹۳ روی خودروهای شرکت سِن گی یون قرار گرفت.

شرکت مذکور در سال ۱۹۹۳ طراحی موسو را شروع و در سال ۱۹۹۴-۲۰۰۵ روی خط تولید قرار داد. قابل ذکر است شرکت سانگ یانگ در سال ۱۹۹۷ با شرکت خودروسازی دوو نیز متحد شد و از سال ۱۹۹۸ خودرو موسو علاوه بر تولید در کارخانه سانگ یانگ در شرکت دوو نیز به تولید رسید. ولی در سال ۲۰۰۰ با اعلام ورشکستی شرکت دوو، همکاری این دو شرکت به پایان رسید و کمپانی سانگ یانگ به صورت مستقل به کار خود ادامه داد.

در سال ۸۱ بود که شرکت مرتب خودرو با سانگ یانگ وارد همکاری شد تا خودرو موسو را به کشور وارد کند. مرتب خودرو پیشتر تولید کننده خودروهای لندرور با اسم پاژن نیز بوده است. در ادامه سانگ یانگ موسو در سال ۱۳۸۲ وارد بازار کشور شد. در همه نسخه های های سانگ سانگ موسو از موتور بنز استفاده شده است.

به این ترتیب سال های ۱۹۹۳-۲۰۰۵ سال هایی هستند که خطوط تولید شرکت سانگ یانگ به خودرو موسو اختصاص داده شده تا این خودرو در کره و دیگر کشورها عرضه شود. انتخاب قسمت های مهم خودرو مانند موتور و بدنه مستحکم آن از نسخه های پیشتاز بند، برگ برنده ای برای موسو بود تا به سرعت آن را سر زبان ها بیندازد.

همچنین این کار سبب شد خیلی زود شرکت کره ای سانگ یانگ وارد مسیر رقابت با خودروسازی های مشهور اروپایی و امریکایی گردد. بکار گیری چوب در طراحی داخلی خودرو و شیوه ستون های کارامد و در عین حال شکیل خودرو بیشتر به سلیقه خودروهای دست ساز انگلیسی مشابه بوده و این شباهت بی مورد نیست.

چرا که طراحی خودرو را یکی از طراحان کالج سلطنتی هنر لندن بر عهده گرفته است و می توان بیان کرد سانگ یانگ موسو آن هنگام که شاید کسی خبر از ورود زیر پوستی و آرام خودروهای به اصطلاح لوکس را نداشت، به عنوان نخستین خودرو شیک و متفاوت آغازکننده این مسیر بوده است.

برخی منابع به این خودرو به چشم سوغاتی از اروپا و آسیا می نگرند. چرا که هیچ کس از یاد نمی برد که آفرود سواری در ایران و عبور از تپه های شنی و کوهپایه های صخره ای و خاکی در کشور تا پیش از ورود موسو فقط در جیپ های نظامی خلاصه می شد. و تنها خودروی فاتح بعد از آن که در دسترس عموم قرار داشت، همین خودرو سانگ یانگ موسو بود.

بررسی ها نشان می دهد با این که بعد از سال ۲۰۰۵ خودرو سانگ یانگ موسو از روی خط تولید کنار گذاشته شد ولی بازار دست دوم کشور هنوز هم برای این خودرو خریداران خاص خود را دارد. محصولات شرکت سِن گی یون اکثرا شاسی بلند بوده و شامل موسو، کوراندو و رکستون می باشد. البته به جز این موارد یک مدل سدان و یک مدل وانت نیز تولید کرده است. در ادامه به بررسی شاسی بلند سانگ یانگ موسو می پردازیم.

طراحی ظاهری

در بررسی طراحی ظاهری سانگ یانگ موسو می توان گفت با اولین نگاه به چهره خودرو با ماشینی ایستاده و آماده به کار روبرو می شوید که به جای ظاهر نسبتا جنگنده، چهره ای هوشمند دارد. چراغ های جلو خودرو با فرم خوابیده و تیزبین طراحی شده است. رکاب هایی از جنس پلاستیک خاص قدرت بدنه خودرو را به نمایش می گذارد و به عبارتی از آمادگی آن حکایت دارد.

جلو پنجره ای در نسخه های اولیه با قاب فلزی پلاستیکی همراه شده تا در جاده های پر از گل و لای از سیستم تهویه حفاظت کرده و خنک کننده موتور ماشین باشد. و در نسخه های بعدی نشان شرکت را با خود همراهی می کند.

لاستیک های خودرو ضخیم بوده و رینگ های ساده آن، کارامد و زیبا به نظر می رسد. با کمی دقت به رینگ ها می توان متوجه برآمدگی میانی پره های آن شد. این سبک طراحی در شاسی بلندها کاملا عمدی صورت می گیرد تا قوس ایجاد شده در مسیرهای ناهموار از وارد شدن فشار بیش از حد به تایرها جلوگیری کند.

چراغ های عقب خودرو فرم ذوزنقه ای داشته و برای ترمز و دنده عقب طراحی شده است. در هر دو سمت خودرو نیز شیشه هایی وجود دارد تا دید بسیار خوبی را برای راننده و سرنشینان فراهم آورد. در مجموع آنچه ظاهر خودرو را مورد پسند قرار می دهد، ابعاد آن می باشد. زیرا بررسی ها حاکی از آن است که سانگ یانگ موسو فضای کافی برای سرنشینان و همچنین فضای مناسب برای بار را فراهم می آورد. این موضوع سبب شده تا افرادی که جادار بودن خودرو برای آن ها بسیار اهمیت دارد به موسو فکر کنند.

طراحی داخلی

بررسی ها نشان داد در طراحی داخلی سانگ یانگ موسو، چوب استفاده شده که برخی منابع این چوب را چوب گردو گزارش کرده اند. این موضوع سبب شده کابین خودرو دلپذیر به نظر برسد. تودوزی صندلی ها به اندازه استحکام بدنه مستحکم می باشد. امکانات داخلی سانگ یانگ موسو  سادو البته کارامد هستند.

از خصوصیات تحسین برانگیز طراحی داخلی این خودرو می توان به کلیدهای ضبط صوت و سیستم تهویه هوا و کولر استفاده شده در آن از پلاستیک خاصی ساخته شده اند که در صورت عدم تصادف هرگز خرابی و مرگ نخواهند داشت. همه موارد در عین سادگی مستحکم طراحی شده است.

صندلی خودرو طراحی شکیلی دارد و البته راحت هم هستند. صندلی راننده امکان تغییر جهت به دو طرف را دارد. همه شیشه های استفاده شده در خودرو برقی بوده و صفحه قرار گرفته جلو فرمان نیز کیلومتر شمار و دور شمار موتور است. از سایر امکانات بکار رفته در فضای داخلی می توان به کیسه هوای راننده، تهویه مطبوع دستی، آینه بغل و البته سانروف نیز اشاره کرد.

مشخصات فنی

از خصوصیات فنی این خودرو می توان به سواری نرم و راحت آن اشاره نمود که دلیل آن به وجود قطعات با کیفیت بالا بر می گردد. پیشرانه استفاده شده در سانگ یانگ موسو  همانطور که پیشتر اشاره شد محصولی از شرکت بنز می باشد و سیستم تعلیق خوب آن نیز سبب شده رانندگی در حالت های مختلف به راحتی امکان پذیر باشد.

پیشرانه سانگ یانگ موسو در دو نوع ۶ سیلندر و ۴ سیلندر تحت لیسانس مرسدس بنر آلمان وجود دارد. این پیشرانه ها در دو نوع ۳.۲ لیتری با ۲۲۰ اسب بخار و ۲.۳ لیتری با ۱۴۰ اسب بخار ارائه شده اند. البته در کره دو پیشرانه دیگر نیز برای سانگ یانگ موسو  در نظر گرفته شده است که موتور دیزلی ۵ سیلندر ۲.۹ لیتری و موتور دیزلی ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری می باشد.

از سایر مشخصات فنی خودرو می توان به گیربکس اتومات آن اشاره داشت که در دو نوع ۴ دنده محصول شرکت بنز و ۵ دنده محصول بورگ وارنز ارائه شده است. میزان روغن موتور لازم برای هر مرتبه تعویض روغن سانگ یانگ موسو  حدود ۸ لیتر اعلام شده که نسبت به نسخه های مشابه ۲ برابر بیشتر بوده و هزینه نگهداری زیادی دارد.

سانگ یانگ موسو به سیستم سبک و سنگین مجهز است که از روی داشبورد قابل کنترل است. سیستم ۲ دیفرانسیل آن دائمی بوده و قابلیت تنظیم به تک دیفرانسیل را ندارد. در کشور ما سانگ یانگ موسو  با دو پیشرانه ۶ سیلندر ۳.۲ لیتری و ۴ سیلندر ۲.۳ لیتری توسط مرتب خودرو ارائه شده است.

این خودرو به عنوان یک شاسی بلند دو دیفرانسیل، تعریف جدیدی را به صنعت خودروسازی آسیا وارد کرد. به عبارتی از آنجا که سانگ یانگ موسو  یک آفرودر است از این رو قطعات فنی استفاده شده در آن نیز بر اساس توان خودرو انتخاب شده است. جدا از پیشرانه های قدرتمند مرسدس بنز، سیستم انتقال نیرو AWD از شگفتی های آن محسوب می شود.

بررسی ها بیشتر نشان می دهد حضور این سیستم در سانگ یانگ موسو برای جلوگیری از فشارهای بسیار زیاد به خودرو می باشد. قابل ذکر است شتاب صفر تا صد سانگ یانگ موسو حدود ۹.۸ ثانیه گزارش شده و حداکثر سرعتی که می تواند به آن دست پیدا کند، ۱۸۰۰ کیلوگرم می باشد. ضمنا این خودرو با وزن ۱۹۲۰ کیلوگرم دارای حداکثر گشتاور ۳۰۷ نیوتن بر متر در ۴۷۰۰ دور در دقیقه است.

جعبه دنده خودرو پنج سرعته بوده که در حالت ۴ سرعته به طور اتومات عمل خواهد کرد. سایز خودرو ۴۷۱۵ میلی متر طول، ۱۸۶۴ میلی متر عرض و ۱۷۳۵ میلی متر ارتفاع است. مصرف سوخت خودرو در سیکل ترکیبی در فواصل مختلف ۱۲.۵ کیلومتر در هر صد کیلومتر گزارش شده است. قابل ذکر است سیستم ترمز خودرو سانگ یانگ موسو ضد قفل بوده و به فناوری های ABD, TCS, TOD,EBD.ECS مجهز است.

تجهیزات و امکانات ایمنی خودرو

در بررسی ها مشخص شد سانگ یانگ موسو از امکانات ایمنی متعددی برخوردار است. از جمله این امکانات می توان به کیسه های هوا؛ ترمز TCS برای عبور از جاده لغزنده، ترمز ABD برای ممانعت از گیر افتادن خودرو در چاله ها، اشاره کرد. این سیستم هنگام عبور خودرو از مسیرهای گل آلود با منتقل کردن نیرو به چرخی که در چاله گیر نیفتاده به خودرو کمک نموده و آن را از این شرایط بیرون می آورد.

سیستم TOD به تغییر میزان قدرت برای اکسل های جلو و عقب خودرو کمک کرده و با برقراری تعادل بین چرخ های جلو و عقب به کنترل بهینه خودرو در سر پیچ ها و مسیرهای لغزنده کمک می کند. سیستم EBD با برقراری توازن نیروی ترمز بین چرخ های جلو و عقب هنگام ترمز به خودرو کمک کرده و در حقیقت یک کمکی برای سیستم ABS محسوب می شود.

سیستم ECS با کنترل سرعت خودرو سر پیچ ها از انحراف خودرو جلوگیری می کند و توسط کلیدهای تعبیه شده روی داشبورد کنترل می شود. در حقیقت سانگ یانگ موسو با این سیستم های امنیتی سفری راحت و ایمن را برای سرنشینان به همراه می آورد.

قفل درب های خودرو طوری طراحی شده که با بالا رفتن سرعت به بیشتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت به طور اتومات درب خودرو را قفل می کند. هنگامی که در سرعت بیشتر از ۱۵ کیلومتر به خودرو ضربه ای وارد شود و حسگرها ضربه دیگری را حس نکنند، قفل درب ها به طور اتومات باز خواهد شد. سانگ یانگ موسو  برای حرکت در جاده های شهر از تعلیق با حالت ۲H برای مسیرهای لغزنده و کوهستانی از حالت ۴H و برای عبور از مسیرهای سخت از حالت ۴L بهره می گیرد. با تغییر سیستم تعلیق متناسب با سختی مسیر قدرت و گشتاور بالا رفته و سرعت کم می شود. این سیستم کمک نموده خودرو در مسیرهای مختلف به راحتی عبور کرده و صدمه نبیند.

می توانید برای آشنایی با دیگر خودرو های این شرکت کره ای به نام سانگ یانگ رکستون و وانت الکتریکی سانگ یانگ روی هر یک از لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *