دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

معرفی سوغات کشور تاجیکستان و صنایع دستی اصیل و زیبای آن

  • سحر هودانلویی
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۱
  • ۰

پیش از سفر موضوعی که فکر بسیاری از افراد را به خود درگیر می کند، سوغاتی ها منحصر و مکان فروشگاه های معتبر است. از این رو به معرفی سوغات کشور تاجیکستان و اماکنی که برای گردش و خرید می توانید به آن ها مراجعه کنید، پرداخته ایم.

تاجیکستان کشوری کوهستانی در آسیای مرکزی است و کوه های پامیر بخش بزرگی از خاک این کشور را اشغال کرده است. سامانی واحد پول ملی تاجیکستان است. یک سامانی به ۱۰۰ درام تقسیم می شود. همچنین بانک های محلی ارزهای ملی اکثر کشور ها را می پذیرند. دستگاه های خود پرداز فقط در شهر های بزرگ در دسترس هستند. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با سوغات کشور تاجیکستان به خوبی آشنا شوید.

گفتنی می باشد که گردشگران باید همیشه تعدادی اسکناس سامانی همراه خود داشته باشند. این امر به ویژه در مورد مناطق روستایی صادق است زیرا ممکن است برداشت پول دشوار باشد و مغازه ها و رستوران های محلی فقط سامانی را می پذیرند. برخی از مکان ها پرداخت های کارت بانکی را می پذیرند، اما بسیاری از آن ها چنین ویژگی ندارند.

همان طور که در دیگر مطالب آرگا سوغات کشور گرجستان و سوغات ارمنستان را بیان کردیم، در ادامه به معرفی سوغات کشور تاجیکستان می پردازیم.

خرید سوغاتی در تاجیکستان به چه صورت است؟

آشنایی با سوغات کشور تاجیکستان

به طور کلی سوغاتی به عنوان اقلام به یاد ماندنی و هدیه به دوستان و خانواده خود به شمار می آید که در سفر باید به آن توجه داشته باشید. از این رو در ادامه این مطلب چند ایده سوغاتی برای تاجیکستان آورده شده است.

همچنین در تاجیکستان برای قرن‌ ها تولید نساجی و سفال حفظ می‌شود و پایبندی به انگیزه‌ های ملی را از دست نداده است. بنابراین، پیدا کردن یک سوغاتی برای عزیزان یا چیزهای به یاد ماندنی برای خود بسیار ساده است. علاوه بر این در تاجیکستان بازار های زیادی وجود دارد که می توانید محصولات محلی ارزان اما عالی را خریداری کنید. هنگام خرید چیزی حتما چانه بزنید زیرا در تمام بازار های آسیایی و شرقی چانه زنی یک سنت است.

خرید لباس و اکسسوری های منحصر

به طور کلی سبک ترین هدایا اکسسوری ها هستند. روسری، شال، روسری، دستکش، کلاه را می توان با طرح های چاپی تزئین کرد یا با دست گلدوزی کرد. در اینجا می‌توانید واقعاً یک شاهکار خلاقیت ملی پیدا کنید؛ اگر چیزی را پیدا کردید که توسط تمام قوانین صنعتگران باستانی تاجیک ساخته شده است باید خود را بسیار خوش شانس بدانید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

پارچه های محلی

زنان صنعتگر تاجیکستان تجربیات خود را از نسلی به نسل دیگر به اشتراک می گذارند. این هنر ریشه‌ های باستانی دارد و هنوز هم برای تزئین فرش، منسوجات، پوشاک و سوغاتی استفاده می‌شود. زنان تاجیک پارچه را دست ساز تولید می کنند و با سوزن های مخصوص و پنبه، پشم، ابریشم، سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی تزئین می کنند. بنابراین، خرید محصولات نساجی در تاجیکستان که با انگیزه های ملی ساخته شده اند با قیمت مناسب آسان است.

آشنایی با پارچه و لباس های منحصر به سوغات کشور تاجیکستان

فقط باید فضای کافی در چمدان خود داشته باشید چرا که ممکن است فرش ها و رو تختی های زیبایی باور نکردنی، لباس های دست دوز، کلاه، کفش را پیدا کنید.

گلدوزی طلا

به مانند همه زنان شرقی، زنان تاجیک به هر چیزی که می درخشد بسیار علاقه دارند. بنابراین، در بازار می توانید چیزهای زیادی با بدلیجات، پولک دوزی، گلدوزی طلایی پیدا کنید. اگر برخی از دوستان شما علاقه خاصی به چیزهای براق دارند، با چنین هدیه ای واقعا خوشحال خواهند شد. به طور کلی گلدوزی بر روی الگوی از پیش ساخته شده است، انجام می گیرد. این سبک یکی از دشوارترین هنر های طلا دوزی است.

همچنین گلدوزی از دیگر سوغات کشور تاجیکستان به شمار می آید که برای تزیین لباس مجلسی، کفش عروس، سرپوش استفاده می شود. در طلا دوزی مدرن تاجیکستان گلدوزی سبک اصلی مورد استفاده برای تهیه سوغاتی به شمار می آید.

از پرطرفدارترین الگو های گلدوزی در سوغات کشور تاجیکستان می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • خورشید
  • موج
  • بلبل
  • چشم بلبل
  • صدبرگ به مانند گل رز

محصولات چرمی

به طور کلی چرم در سوغات کشور تاجیکستان نقش پر رنگی قائل است و تولید سوغاتی های چرمی به طور گسترده توسعه یافته است. عکس‌ هایی از چرم و جا کلیدی با طرح‌ های چاپی، کفش های ملی، از جمله دمپایی: همه این ها می‌تواند توجه گردشگران را به خود جلب کند. بنابراین، در بازارهای تاجیکستان محصولات چرمی بسیار محبوب هستند. برخی از آن ها حتی نیازهای مد را برآورده می کنند، پس از این سوغاتی ها غافل نشوید و آن ها را برای خود و دوستان تهیه کنید.

ظرف هی سفالی منحصر به سوغات کشور تاجیکستان

محصولات سفالی

گفتنی است که وسایل سفالی از دیگر سوغات کشور تاجیکستان به شمار می آید و ظروف آشپزخانه ساخته شده با انگیزه های خاص ملی نه تنها زیبا بلکه بادوام نیز هستند. هنگام انتخاب به ظروف بزرگ، گلدان ها، بشقاب ها، کوزه ها، کاسه ها، قوری ها توجه کنید. فراموش نکنید که از فروشنده بپرسید که آیا می توان از این اقلام غذا خورد یا فقط سوغاتی هستند. معمولاً در کشور های دیگر اگر برای غذا در نظر گرفته نشده باشد، می توانید علامتی را روی ظروف ببینید، اما در تاجیکستان چنین ظروفی همیشه علامت گذاری نمی شوند. با این حال، باید به خود نگاه کنید: ظروف غذاخوری، تزئین شده بیش از حد روشن، پیشینی برای غذا در نظر گرفته نشده است. اما طراحی مختصر تر نشان می دهد که این یک ظرف کاربردی است.

مجسمه های رنگی

مجسمه های تاجیکستان را می‌توان از چوب، خاک رس و مواد دیگر ساخت. محبوب ترین آن ها مجسمه های سفالی هستند. به طور کلی این وسایل تزئینی زیبا و کوچک در اندازه های مختلف ساخته شده اند. آن ها را می توان به شکل های متفاوت از کوچک تا بزرگ مشاهده کنید.

کلاه سنتی

واخی نام کلاه سنتی جمجمه است که در سراسر آسیای مرکزی استفاده می شود. کلاه واخی منحصراً با دست ساخته می شود و ساخت آن از چند هفته تا چند ماه طول می کشد. این یک کالای با کیفیت استثنایی است اما در گروه سوغاتی های گران قیمت قرار دارد.

سوغات کشور تاجیکستان چه وسایلی می باشد؟

کفش های محلی

برای خرید یک سوغاتی با کیفیت، کالایی که می تواند سال ها دوام بیاورد، به خرید اقلامی فکر کنید که استادان تاجیک به آن شهرت دارند. به عنوان مثال، صنعتگران محلی در ساخت انواع کالا های چرمی مهارت دارند، بنابراین نگاهی به کفش های چرمی، چکمه، صندل، دمپایی بیندازید. مهم نیست که یک جفت کفش بدون مارک باشد. اگر از چرم توسط استادان محلی ساخته شده باشد، این جفت می تواند سال ها برای شما دوام بیاورد.

فروشگاه های مخصوص خرید سوغاتی

در این کشور به منظور خرید سوغاتی های هر شهر فروشگاه های منحصر به فردی وجود دارد که برای انتخاب و خرید سوغاتی مورد نظر خود می توانید به این فروشگاه ها مراجعه نمایید.

  • پایتخت این کشور

دوشنبه شهری تمیز و مرتب است. قدم زدن در اینجا بسیار لذت بخش است. مطمئناً در سر راه خود فروشگاه های سوغاتی زیادی خواهید دید. در خجند گردشگران باید نگاهی به اقلامی که در سوغات فروشی های پارک خجندی کمولی در مجاورت قلعه خجند به فروش می رسد، بیندازند. اگر به صنایع دستی ملی و سوغاتی های اصیل تاجیکستان نیز علاقه مند هستید، جستجوی خود را در بازاری آغاز کنید که در هر شهر و شهرستانی در تاجیکستان وجود دارد.

در اینجا، هر تاجری با کمال میل همه چیز را در مورد اجناس محلی و جایی که آن ها را پیدا کنید به شما می گوید. گردشگران به احتمال زیاد لباس ملی تاجیکستان را در خارج از کشور نمی پوشند، اما این قانون در مورد لوازم جانبی سبک ملی مانند روسری و شال دست بافت صدق نمی کند. با نگاه دقبق تر به این اجناس می توان به این نتیجه رسید که این وسایل، هدایای عالی و مفیدی هستند.

معرفی سوغات کشور تاجیکستان

  • ولایت خود مختار بدخشان

 بدخشان مکانی عجیب برای همه طرفداران خرید است. همچنین خوروگ در محل تقاطع جاده های دوشنبه، قرقیزستان، چین و افغانستان قرار دارد. اجناس این چهار کشور در بازار شهر به فروش می رسد. هر شنبه بازاری بر روی پل روی رودخانه پنج باز می شود که تاجیکستان و افغانستان را به هم متصل می کند. اینجا مکانی با فضای دوستانه و تجارت فعال است.

پرطرفدارترین کالاها اقلام خانگی، اجناس مختلف کوچک، ابزار آلات، ادویه جات، غذا و لباس است. همچنین خوروگ شهر بزرگی برای ناحیه پامیر است. اینجا حتی یک دانشگاه هم هست و جمعیت آن ۳۰ هزار نفر است. با این حال، ارزش آن را ندارد که فقط برای خرید سوغاتی از آن بازدید کنید. اینجا بیشتر مقصد مسافرانی است که مشتاق کشف مکان های جدید هستند و علاقه کمتری به خرید دارند.

همچنین مهم نیست از چه شهری بازدید می کنید، منسوجات با کیفیت تاجیکستان و اقلام گلدوزی شده را در هر شهرک این کشور خواهید یافت. به اجناس سنتی مانند سفره، فرش سوزنی، رو تختی، رو پوش و کمربند دوزی توجه کنید.

  • فروشگاه های شهر دوشنبه

گفتنی است که بزرگ ترین بازار در مرکز شهر دوشنبه است. مانند هر بازار شرقی دیگر، تاجران زیادی هستند که ادویه، سبزی، سبزی، میوه، هویج آماده پلو و انواع برنج عرضه می کنند. همچنین ردیف‌ هایی با نان‌ های تازه، سبدهایی با پنیر تازه، و قصابی‌ها با گوشت بره؛ غرفه‌هایی با انواع اقلام، مرکز خرید رنگارنگ را تشکیل می‌دهند.

آشنایی با مراکز خرید سوغاتی تاجیکستان

در طبقه دوم، محصولات سنتی مانند آجیل، زردآلو خشک و سایر میوه ها و عسل وجود دارد. همه چیز به وزن فروخته می شود و انواع متعددی از چای سیاه و سبز نیز بر حسب وزن به فروش می رسد. مردم محلی چای را با هیچ طعم دهنده و رایحه مصنوعی دوست ندارند، بنابراین چای تاجیکستان عاری از هر گونه مواد شیمیایی است. همچنین برخی از فروشندگان آب انار و توت را عرضه می کنند که آن ها را درست در مقابل دیدگان خریداران می فشارند.

  • فروشگاه های مخرگون

بازار مخرگون متشکل از یک ساختمان سه طبقه چشم نواز، یک ساختمان دو طبقه کوچکتر و ردیف های تجار خیابانی در مجاورت ساختمان اصلی است. اگر انتظار دارید بازاری کلیشه ای با فروشندگان پر سر و صدا و انبوه بازدیدکنندگانی را ببینید که سعی می کنند از طریق جاده های باریک بین غرفه ها عبور کنند، نا امید خواهید شد. این بازار به طور کلی بسیار متمدن به نظر می رسد و مسیرهای وسیعی بین گالری‌ های خرید وجود دارد و مکان عاری از شلوغی و سر و صدا است.

همچنین برخی از محصولات دارای برچسب قیمت هستند و حتی تپه های کوچک ادویه معمولا برچسب قیمت دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که چانه زنی ممنوع است. کاملا برعکس و فروشندگان محلی از چانه زنی لذت می برند زیرا این یک سنت قدیمی است. چانه زنی در عین حال خرید و بازی است و بایستی وانمود کنید که یک خریدار آشتی ناپذیر هستید و خودتان، فروشنده را سرگرم خواهید کرد و تخفیف دریافت خواهید کرد.

معرفی بازار های خرید تاجیکستان

در نهایت، امکان تهیه غذا به صورت رایگان در کنار خرید از اینجا وجود دارد. اما سوال اینجاست که چگونه می توان این کار را انجام داد؟ شما می توانید آن را صرفاً به این دلیل که مهمان هستید دریافت کنید و مردم محلی همیشه سعی می کنند با مهمانان مهمان نواز باشند. البته، شما باید دوستانه و مودب باشید، تحسین خود را ابراز کنید و لبخند بزنید. همچنین سعی کنید یک گردشگر خارجی خوب باشید تا مردم محلی با مهمان نوازی و سخاوت خود به شما رسیدگی کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *