دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

آشنایی با سوغات کشور گرجستان

  • سحر هودانلویی
  • ۷ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

افراد توریست و مسافر به دیگر کشور ها به نسبت علاقه بسیاری به خرید دارند. این خرید اگر در نوع سوغاتی های منحصر آن منطقه باشد، بسیار لذت بخش است. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا با سوغات کشور گرجستان به خوبی آشنا شوید.

مهم ترین چیزی که هنگام سفر کردن به ذهن ما خطور می کند خریدن سوغاتی آنجا برای فامیل، دوست و آشنا و یا حتی خودمان است. کشور گرجستان سوغاتی هایی با تنوع بسیاری دارد که در کنار آن نیز می توان هر شهر توریستی یا جاذبه تاریخی و گردشگری را در کنار آن ها مشاهده نمود. در ادامه این مطلب با ما همراه شوید تا به خوبی با سوغات کشور گرجستان آشنا شوید.

همچنین در دیگر مطالب سایت آرگا می توانید مطالب مرتبطی را به مانند سوغات ارمنستان و سوغاتی های کشور تایلند مطالعه نمایید.

معرفی آبنبات محلی کشور گرجستان

معرفی سوغات کشور گرجستان

  • چورچخلا

بهترین سوغاتی که می توانید از کشور گرجستان بخرید چورچخلا می باشد. جالب است بدانید که یکی از خوشمزه ترین و با طعم گرجی است و اینکه نوعی آبنبات سنتی آنجا به شسمار می آید که اشکال مختلفی به  مانند: طویل، کشیده و شمعی شکل دارد که می توانید خریداری کنید. برای تهیه چورچخلا از انواع مغز های گردو، فندق، بادام، آجیل و گاهی کشمش استفاده می شود که آن را به نخ می کشند و در پایان نیز نخ ها را در آب انگور غلیظ یا آب میوه ها می خوابانند تا به شکل سوسیس درآمده و کامل خشک شوند. پس از اتمام مراحل چورچخلا در طعم و رنگ با قیمت های متفاوتی به فروش می رسد.

  • جواهرات و ظروف مینا کاری

یکی از جذاب و زیبا ترین صنایع دستی گرجستانی زیورآلات مینا کاری می باشد که با روش های سنتی و قدیمی ساخته می‌شوند و تا به امروز ادامه پیدا کرده است. اما تغییرات جزیی در ساختن زیور آلات ایجاد شده است و برای ساخت آن لعاب را بر روی قطعات متفاوت زیور آلات از جنس های مختلف فلزی قرار می دهند و می پزند. خوب است بدانید که این کار را دو بار انجام داده تا لعاب زیور آلات دولایه تشکیل شود؛ همچنین شما گردشگران و توریست های عزیز این زیور آلات را می توانید در دو فروشگاه که قیمت ارزانی نیز دارند خریداری کنید که یکی از آن ها Ornament Gallery در خیابان Erekle II و دیگری گالری Pokany در خیابان Bambis Rigi 7 است که البته در بسیاری از فروشگاه ‌های دیگر سوغاتی های دیگری را هم می توانید مشاهده کنید.

مربا های سوغاتی کشور گرجستان

  • چای و مربا مخصوص این کشور

بدون شک در همه کشور ها مربا های محلی مختلفی می توان یافت اما در کشور گرجستان مربا هایی برای تست وجود دارد که نظیر آن را به راحتی نمی توان پیدا کرد. برای مثال: انواع مربا های گردو، توت سفید، میون کاج یا فیجوا که خیلی لذیذ و خوشمزه است، نشان دهنده فرهنگ و سوغات کشور گرجستان می باشد. همچنین امیوه فیجوا از میوه های بومی کشور برزیل می باشد که در برخی از نقاط دنیا قابل پرورش است و اما شاید در کشور ایران اسم آن را حتی به گوش نشنیده باشید.

  •  آرون گروپس

به دلیل خواص بی‌ نظیرش مورد توجه و محبوبیت زیادی قرار گرفته است، بنابراین مربای فیجوا می تواند یکی از سوغاتی های افراد علاقمند به مربا به شمار آید و در آخر می توان به انواع مختلف چای با برند های مشهور و محبوب که طعم و مزه بی نظیری دارند، اشاره کرد.

  • پنیر گرجستانی

مشهور ترین سوغاتی کشور گرجستان پنیر مخصوصی است که طرز تهیه آن متفاوت و خاص بوده و قدمت این پنیر به دوران های بسیار دور بر می گردد. با توجه به اینکه گرجستان جز گروهی از کشور هایی است که پنیر های مختلفی با عطر و طعم به خصوصی تهیه می کند که حتی در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد. همان طور که به دوران بسیار دور باز می گردد و از جمله مناطق سولگانی در منطقه‌ سامگرلو، ایمرولی در ایمرتی و گودا در مناطق کوهستانی شرق کشور مرتبط می باشد.

همچنین این پنیر خوش طعم بخش مهمی از غذا های گرجستان را به خود متعلق کرده است که می توانید به سلیقه خودتان آن را تهیه کنید و به عنوان سوغات خریداری بنمایید. در نظر داشته باشید که بهترین این پنیر نوع دودی آن است که ماندگاری بیشتر دارد و تا هنگام رسیدن به خانه سالم خواهد ماند تا از طعم آن نهایت لذت را ببرید.

معرفی سوغات کشور گرجستان

  • شال های گرم و پشمی

انواعی از شال هایی گرم و پشمی وجود دارد که به سوغات کشور گرجستا نتعلق دارد و بسیار گرم و زیبا  است که متقاضی های منحصر به خودش را دارد و در بازارچه‌ های سنتی در طرح و نقش مختلف می توانید آن را مشاهده کنید. این شال ها ساخته شده توسط دستان هنرمندان محلی این کشور می باشد که دامداران و هنرمندان محلی با تلاش خود به این مرحله رساندند. همچنین این شال ها بسیار جذاب و کار آمد هستند و خرید آن ها مزایای به خصوصی دارد و موضوع این است که خرید این شال ها کمک اقتصادی کوچکی به جوامع محلی و حمایت ارزشمندی برای خرید آن به حساب می آید و البته این نکته در مورد تمام محصولات محلی و در سفر صدق می کند.

  • جام های نوشیدنی کانتسی

خرید سوغاتی ممکن است گاهی خسته کننده باشد، اما گفتنی است که رفتن به دنبال کالا خاص و منحصر به فرد هر کشوری هیجان انگیز و جذاب بوده که از این رو می توان سوغاتی کشور گرجستان را به جام نوشیدنی کانتسی اشاره داشت. این جام ها یکی از جالب و لوکس ترین سوغات این سرزمین شمرده می شود که در نوع خود بی نظیر و بیشترین شکل تزیینی را دارد، که از شاخ گاو یا قوچ ساخته می شود و در بعضی از مواقع به آن نقره یا طلا اضافه می کنند تا زیبای آن را چند برابر می‌کند.

  • ادویه جات محلی

این سوغاتی برای افرادی که عاشق آشپزی و ادویه جات خاص هر کشور می باشند، مناسب است و با ورود به محله های سنتی هر قسمت از شهر های مهم گرجستان می‌توان آن را تهیه نمود. یکی از این ادویه ها خملی است که از ترکیب: گشنیز، شوید، شنبلیله، جعفری وغیره می باشد که طعم فوق‌ العاده ای دارد و بیشتر در غذا های بین‌المللی و گرجی استفاده می شود.

آشنایی با فرش های سوغات کشور گرجستان

  • فرش و گلیم های منحصر

پیدا کردن فرش و گلیم مورد پسند از کشور گرجستان سختی های بسیاری دارد، اما می توان یک یادگاری بسیار ارزشمند و منحصر به فرد از گرجستان برای شما باشد و که در بازار های آن با انواع مختلفی از فرش و گلیم های سنتی مشاهده کنید که با تنوع زیاد، طرح و بافت ‌هایی مشاهده می کنید که از تماشای آن ها سیر نمی‌شوید و شما را محو کنند.

اگر از نظر مالی مشکلی نداشته باشید، می توانید زیبا ترین فرش و گلیم ها را به سلیقه خودتان خریداری کنید.

  • تکا

کشور گرجستان دارای آب و هوای خوب و زمین های حاصلخیز است که از همین رو در این مناطق تعداد زیادی احشام پرورش داده می شود و از پشم آنان در صنایع دستی استفاده می شود. به عنوان مثال: انواعی از پاپوش ها، کت و شال های متنوع که در شهر های مختلف تولید می شود همگی تکا نام دارند و در رنگ های طبیعی و چشمگیری ساخته شده که برای گذراندن، سردی زمستان بسیار مناسب هستند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *