دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

درمان اختلال لیسپ و تشخیص انواع آن

  • مریم صبوری
  • ۲۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

درمان اختلال لیسپ یک نوع مشکل گفتاری تکلمی می باشد که با Lisp مفصل بیان می شود. این نوعی اختلال حرکتی در تولید آواها است که اغلب خود به خود درمان و رفع می شود ولی اگر برطرف نشد با کمک از گفتار درمانی این راه قابل حل خواهد بود.

اختلال لیسپ نوعی مشکل گفتاری است که هنگامی رخ می دهد زبان به درستی درون دهان ما قرار نمی گیرد و تداخل در جریان هوا ایجاد می شود. که همین موضوع می تواند موجب تغییر صدا در زمان صحبت کردن کودک بشود و باید هر چه سریع تر بررسی و مداوا صورت بگیرد. کودکی که موجب لیسپ است در صدا مشکل ایجاد می کند که می توان گفت به عبارتی سر زبانی صداها را ادا می کند. که بعد از تشخیص و بررسی این مشکل نیاز به درمان است در ادامه مطالب همراه مجله آرگا باشید.

آشنایی با مشکل لیسپ

تشخیص و درمان اختلال لیسپ

اختلال لیسپ نوعی اختلال حرکتی در تولید کردن آواهای سایشی و همخوانی مرکب در گفتار می باشد که به علت ناشناخته می باشد. این دگرگونی با شیوه تولید آوا صحیح بوده اما از جایگاه و وضعیت قرار گیری زبان در دهان اشتباه است. چون بچه های کوچک مبتلا معمولا در مهارت حرکتی دهانی با مشکل روبرو هستند توصیه می شود از رویکرد های حسی حرکتی برای رفع اختلال استفاده شود.

خیلی از پدر و مادرها به دلیل این که به گفتار کودک خود عادت کرده اند و حرف های آن ها را متوجه می شوند. اگر با دقت گوش کنیم امکان دارد متوجه صدای تلفظ اشتباه کودک شویم. همین امر موجب طیف وسیعی از چالش گفتاری شده که بسیاری از آن ها در مرحله رشد بوده و با کودک بزرگ می شوند. نداشتن لسپینگ یعنی توانایی در تولید صدای خاص را که نوعی اختلال گفتاری است گویند.

مشکلات گفتاری

انواع Lisp

گفتار درمانان در اصل ۴ نوع لیسپ را شناختند که هر یک با هم از قرار دادن نادرست زبان مشخص و بررسی می شود:

  •  آرون گروپس
  • فرونتال:

که به آن لیسپ قدامی هم می گویند این نوع لیسپ در بین دندان ها شناخته می شود که رایج ترین نوع لیسپ است. زبان میان دندان جلویی می چسبد و جریان هوا را محدود می سازد.

  • پالاتان:

لیسپ کامی گویند که در زمانی رخ می دهد وسط زبان سقف دهان به سمت پشت را لمس می کند.

  • لیسپ دندانی:

این لیسپ همانند لیسپ فرونتال بوده که با تفاوت این که زبان به جای بیرون زدگی به سمت دندان جلویی فشار می آورد.

  • جانبی:

نام دیگرش لیسپ لترال یا کناری است. که پیوند جانبی زبان به سمت پشت بان دهان هدایت شده و هوا بر طرفین زبان جاری می شود.

پیوند های زبانی نیست که امکان دارد موجب از بین رفتن پیوند زبان از زمان تولد باشد که رخ داده باشد. وقتی که فرنولوم همان پوست کف زبان را به کف دهان می چسباند. این حرکت زبان را محدود کرده و می تواند بر توانایی کودک در ایجاد صداهای خاص گفتار تاثیر بگذارد.

درمان اختلال گفتاری لیسپ

کدام نوع Lisp با رشد کودک رفع می شود؟

اغلب آن ها زمانی که در مسیر رشد کلامی کودک بروند طبیعی می باشد که با بالارفتن سن از بین خواهد رفت. برای شناسایی و درمان اختلال لیسپ از گفتار درمانی می توان کمک گرفت. بیشتر لیسپ ها تا سن چهار یا پنج سالگی از بین خواهد رفت ولی لیسپ های پالاتال و جانبی با پیشرفت های طبیعی گفتاردرمانی به مرور زمان برطرف نخواهند شد. همینطور بعید از کودکان به نظر می رسد که از پیوند ناشی از پیوند زبان پیروی کنند که نیازمند درمان هستند.  درمان اختلال لیسپ چگونه است؟

با تشخیص تفاوت میان نوع لیسپی که کودک انجام دهد برای پدر و مادر می تواند دشوار باشد. در صورتی که از پیشرفت گفتار کودک نگران هستید با مهد کودک صحبت نمایید تا به شما در گفتار درمانی که مجهز به تست غربالگری است معرفی نمایید. با داشتن دستگاه های غربالگری کمک کرده تا متوجه شوید که رشد کودک شما برای سنش طبیعی می باشد یا نه؟ اگر کودک شما تا سن چهار سالگی در خلل بهبود نبود و یا اگر نسبت به گفتار خود آگاهی پیدا نکرده بود با مراجعه به پزشک گفتار درمانی می توان درمان صورت بگیرد.

انواع درمان اختلال لیسپ

نحوه درمان این اختلال

با مراجعه به پزشک گفتاردرمانی و معاینه کامل برای مشخص کردن برای شما که مشکلات جسمی کودک شما بر رفتار کودک تاثیر دارد یا نه؟ به عنوان مثال می توان در مورد بند زیر زبانی که سبب لیسپ می شود که درمان آن یک عمل جراحی ساده برای آزادسازی اش می باشد است. همینطور ممکن است نظر پزشک این باشد که کودک شما با مشکل شنوایی اختلال دارد چون کودکی که در گوش دادن مشکل داشته باشد در صحبت کردن هم نیز با مشکل روبرو می شود. توصیه می کنیم که از یک متخصص گفتار و زبان مشاوره گرفته و با مراجعه به آن با دقت فرزند شما را ارزیابی کند و نوع دقیق مشکل را بررسی و تشخیص دهد که آیا کودک با مشکل تکلمی رو به رو است و یا با طول زمان رفع خواهد شد و یا نیاز به درمان خواهد داشت.

در ادامه مطالب می توانید از گروه سلامت دسته بیماری ها اطلاعات بیشتری با کلیک برروی لینک درباره موضوعاتی درمان اسپاسم مری و درمان حالت تهوع های صبحگاهی بیشتر بدانید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *