دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

درمان اسپاسم مری با شناخت کامل این بیماری

  • شقایق ایران دوست
  • ۱۱ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب شما را با درمان اسپاسم مری و اطلاعاتی در مورد این بیماری و همچنین روش های پیشگیری از آن آشنا خواهیم کرد و شما می توانید با داشتن اطلاعات بیش تر اقدامات مناسب تری را انجام دهید.

اسپاسم مری یکی از مهم ترین مشکلاتی می باشد که معمولا برای افراد ایجاد می شود. این عارضه یکی از نادر ترین مشکلات می باشد بنابراین باید سریعا آن را مداوا کنید در غیر این صورت مشکلات بی شماری مانند دردهای شدید و ناگهانی برایتان رخ خواهد داد. درمان اسپاسم مری را در ادامه برایتان مطرح خواهیم کرد.

درمان اسپاسم مری

اسپاسم مری و درمان آن

اسپاسم های مری معمولا درد های شدیدی را در ناحیه سینه شما ایجاد می کند. این درد ها معمولا از چند دقیقه تا چند ساعت به طول می انجامد. معمولا هر چند وقت یک بار این اتفاق برایتان رخ می دهد ولی اگر این مورد خیلی تکرار شود نیاز است تا مورد بررسی های پزشکی قرار بگیرید تا بتوانید مشکلات خود را برطرف کنید.

همانطور که می دانید مری یک لوله عضلانی می باشد که در سیستم گوارشی انسان قرار دارد. طول این لوله عضلانی تا ۲۵ سانتی متر می رسد و دهان را به معده متصل می کند. حرکت های انقباضی مری باعث می شود تا غذا به صورت هماهنگ وارده معده شود و اگر این حرکات خیلی شدید و نامنظم باشد تبدیل به اسپاسم مری می شود. این مشکل می تواند منجر به محدود شدن حرکت ها شود. البته این مشکلات می تواند به دلیل رفلاکس اسیدی معده و یا حملات اضطرابی باشد. عواملی که در این مشکل سهیم هستند عبارتند از :

  • اختلال در عملکرد اعصاب کنترل کننده
  • مصرف مواد غذایی خیلی سرد و یا خیلی گرم
  • دلیل نا مشخص

انواع اسپاسم مری

اسپاسم مری به دو دسته تقسیم می شود که شامل اسپاسم منتشری مری و مری فندق شکن می باشد. اسپاسم منتشر کننده مری معمولا مشکلات بیش تری را نسبت به نوع دیگر آن برای فرد ایجاد می کند و نوع فندق شکن آن بیش تر به دلیل رفلاکس شدید معده می باشد.

نشانه های اسپاسم مری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نشانه های اسپاسم مری

اسپاسم مری مانند هر بیماری دیگر دارای یک سری نشانه های تعیین کننده می باشد. در واقع این اسپاسم می تواند برای افراد بی خطر باشد ولی اگر خیلی تکرار شود باید با مراجعه به متخصص سعی کنید آن را مداوا کنید.

درد در قفسه سینه

اولین نشانه ای که در اسپاسم مری با آن رو به رو خواهید شد درد در ناحیه قفسه سینه می باشد. این درد بیش تر به حملات قلبی شبیه است و حدودا ۸۰ درصد افرادی که این مشکل را دارد باید هر از چند گاهی این درد ها را تحمل کنند.

مشکل در بلع

نشانه دیگر مشکل در قورت دادن و بلعیدن غذا می باشد. در واقع فرد احساس می کند که غذا در گلویش گیر افتاده است و نمی تواند به خوبی آن را قورت بدهد.

سوزش معده

نشانه دیگری که به شما هشدار می دهد که دچار اسپاسم مری شده اید سوزش معده یا به اصطلاح ترش کردن می باشد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

زمان مراجعه به متخصص

اگر احساس می کنید یکی از موارد زیر شامل حال شما می شود باید سریعا خود را به متخصص برسانید تا بتوانید برای درمان زمان طلایی را از دست ندهید.

  • بهبود نیافتن در صورت استفاده از روش های درمانی
  • درد شدید در حین بلع
  • کاهش وزن شدید و ناگهانی
  • تراوش آب از دهان
  • احساس خفگی کردن
  • احساس استفراغ داشتن
  • نا توانی  در بلعیدن غذا
  • جدید بودن درد سینه و یا تشدید آن

نحوه تشخیص بیماری

برای تشخیص اسپاسم مری روش های بسیار مختلفی وجود دارد و بنا به شرایطی که دارید پزشک راه های مختلفی را برایتان پیشنهاد می دهد که در ادامه تمامی این روش ها را برایتان بررسی خواهیم کرد.

فشار سنجی

از این روش استفاده می شود تا پزشک بتواند میزان فشاری که به مری وارد می شود را اندازه گیری کرده و متناسب با همان درمان دارویی را پیشنهاد کند.برای این کار متخصص با استفاده از لوله هایی که وارد گلو می کند فشار های این ناحیه را اندازه خواهد گرفت و نحوه حرکت غذا از مری به معده در این مسیر تشخیص داده خواهد شد. این کار بسیار حساس می باشد و باید حتما توسط فردی انجام شود که علم و مهارت کافی در این زمینه دارد.

تشخیص اسپاسم مری با ساده ترین روش ها

آندوسکوپی

بسیاری از افراد با آندوسکوپی آشنایی دارند و می دانند که با استفاده از یک اسکوپ که دوربین دارد می توان درون بدن را مشاهده کرد و مشکلات آن را تشخیص داد. برای استفاده از این روش یک متخصص گوارش اسکوپ را وارد دهان و مری شما می کند و مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را بررسی خواهد کرد و در صورت نیاز نمونه برداری های لازم انجام می شود و برای پیدا شدن نتیجه واقعی این نمونه ها به دست آزمایشگاه سپرده خواهد شد.

عکس برداری رادیولوژی

در این روش مقداری باریم به شما می دهند تا بتوانند بهتر از این ناحیه مری و معده شما عکس برداری کنند. در واقع قبل از این که برای عکس برداری بدین صورت اقدام کنید بهتر است حرف های متخصص را گوش کرده و رژیم غذایی که به شما داده می شود را به خوبی انجام دهید تا مشکلی برایتان ایجاد نشود.

بررسی PH مری

در این روش پزشک متخصص متوجه می شود که آیا اسید معده شما به مری بر می گردد و یا مورد دیگری منجر به ایجاد این اسپاسم های شدید و دردناک خواهد بود.

درمان گرفتگی مری با دارو

روش های درمان این بیماری با دارو

بسیاری از افرادی که از روش های مناسب برای درمان استفاده می کنند می توانند مشکلات خود را تا حدود ۸۰ درصد از بین ببرند و بلع راحت تر و بهتری داشته باشند. در ادامه تمامی روش هایی که می توانید با استفاده از آن ها این مشکل را درمان کنید را برایتان بررسی خواهیم کرد.

استفاده از داروها

دارو های بسیار زیادی هستند که در این زمینه به شما کمک می کنند و می تواند از بروز مشکلات بسیار زیاد پیشگیری کنند. داروهایی که برای درمان گرفتگی های مری مناسب هستند را با نحوه اثر گذاری آن ها برایتان مطرح می کنیم.

مسکن ها

درد های ناشی از اسپاسم مری بسیار زیاد است و باعث می شود حال خیلی بدی را تجربه کند که برای کاهش این درد ها می توانید از انواع مسکن هایی که پزشک آن ها را تجویز کرده است استفاده کنید.

داروهای شل کننده عضلات

این دارو باعث می شوند که اسپاسم های مری کاهش پیدا کند و در نتیجه فرد بلع راحت تری را تجربه خواهد کرد. یادتان باشد که این داروها را باید زیر نظر پزشک استفاده کنید و از مصرف خودسرانه آن ها اکیدا بپرهیزید.

دارو های شل کننده عضلات برای درمان گرفتگی های مری

مهار کننده ها

این دارو ها یک سری از دارو هایی هستند که می توانند به کاهش اسید معده کمک کنند و از بروز سوزش معده و مشکلات این چنینی تا حدود بسیار زیادی پیشگیری خواهند کرد. یادتان باشد که این دارو ها نیز باید زیر نظر پزشک مصرف شود در غیر این صورت می تواند عواقب جبران ناپذیری به همراه داشته باشد.

بوتاکس

بوتاکس یک نوع سم فلج کننده می باشد و نام آن را بیش تر برای درمان خطوط روی صورت شنیده اید. استفاده از بوتاکس برای مری کار بسیار پیچیده ای می باشد اما اگر دوست داشته باشید می توانید به صورت موقتی با استفاده از بوتاکس به درمان گرفتگی های مری بپردازید. این روش با استفاده از اسکوپ انجام می شود و حتما باید یک متخصص این کار را انجام دهد.

جراحی و کاهش اسپاسم مری

اگر استفاده از داروها و روش های کم خطر نتوانست گرفتگی مری را درمان کند شما می توانید از روش های تهاجمی تر استفاده کنید. عوارض استفاده از این روش ها کمی بیش تر از روش های قبلی می باشد ولی می تواند مشکلات شما را به میزان بسیار زیادی کاهش داده و اسپاسم ها را به حداقل برساند.

دو نوع جراحی وجود دارد که می توانید برای این مشکل از آن ها استفاده کنید که یکی از آن ها جراحی انبساط مری و دیگری جراحی مایوتومی می باشد. در جراحی انبساط مری برای باز کردن مسیر مری از آندوسکوپ استفاده می کنند ولی روش مایوتومی بسیار تهاجمی تر می باشد و با برش عضلات مری آغاز می شود.

درمان اسپاسم مری با بیوفیدبک

بیوفیدبک

یکی از روش های دیگر درمان کننده اسپاسم مری می باشد و واکنش های بدن را نسبت به درد و استرس کنترل خواهد کرد. برای استفاده از این روش باز هم باید از یک متخصص گوارش کمک بگیرید.

افراد فاقد صلاحیت جراحی

یادتان باشد که یک سری از افراد هستند که نمی توانند جراحی شوند و استفاده از این روش تهاجمی برای آن ها بسیار خطرناک خواهد بود و حتی در برخی موارد ممکن است منجر به مرگ شود. افرادی که فاقد صلاحیت برای درمان با روش جراحی هستند عبارتند از :

  • افراد نا توان در تحمل بیهوشی
  • افراد دارای پرفشاری ورید باب
  • افراد دارای واریس مری
  • افراد دارای سابقه جراحی مری
  • افرادی که از دارو های رقیق کننده خون مانند وارفارین استفاده می کنند.

پیشگیری بهتر از درمان!

بیش تر افراد به دنبال روش هایی هستند که بتوانند با استفاده از آن ها از این مشکل پیشگیری کنند و کارشان به جراحی و استفاده از دارو ها نرسد. در ادامه چند روش به شما پیشنهاد می کنیم که با استفاده از آن ها می توانید از بروز گرفتگی های دردناک مری پیشگیری کنید.

کاهش وزن

یکی از مشکلاتی که بیش تر باعث بروز مشکل در مری می شود چاقی است زیرا این حالت بیش تر باعث رفلاکس می شود و این مشکل را تشدید خواهد کرد. برای کاهش وزن و لاغری بهتر است از روش های ساده و طبیعی مانند ورزش کردن استفاده کنید.

پیشگیری از اسپاسم مری

استراحت نکردن بعد از غذا

بهتر است سعی کنید تا دو ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید و استراحت نکنید. در برخی از افراد رفلاکس اسید به خوبی عمل نمی کند و زمانی که شما دراز می کشید ممکن است این اسید به مری وارد شود و در نتیجه منجر به ایجاد اسپاسم های دردناک شود. بهتر است سعی کنید وعده های غذایی خود را زود تر میل کنید تا برای استراحت مجبور نشوید بلافاصله بعد از خوردن غذا اقدام کنید.

قرار دادن سر در حالت مناسب

بهتر است زمانی که می خواهید بخوابید سر خود را در وضعیت بالا تر از بدنتان قرار دهید. این حالت به شما کمک می کند تا از گرفتگی های مری در امان بمانید.

استفاده از داروها

اگر برای مشکل خود به پزشک مراجعه کنید قطعا برایتان دارو های ضد اسید تجویز می کند و شما با استفاده از این دارو ها می توانید اسید معده خود را خنثی کرده و از بروز اسپاسم های شدید پیشگیری کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *