دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

در صورت گم شدن در کویر چه اقدامی انجام دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

گم شدن در کویر می تواند وحشتناک باشد. اما اگر می خواهید، دوباره به مقصد بازگردید باید آرامش خودتان را در این شرایط حفظ کنید، و بهترین تصمیم گیری را در این زمان انجام دهید. برای زنده ماند در کویر باید نحوه پناهگیری، یافتن آب، دور ماندن از موجودات و … را بدانید.

یکی از تجربه های وحشتناک برای افراد گم شدن در کویر می باشد. خیلی از افراد علاقه به ماجراجویی دارند، اما گاهی این ماجراجویی ها می تواند با اتفاقات غیر قابل پیش بینی همراه باشد. افرادی که تاکنون به کویر داشته اند، به خوبی می دانند، که در این سفر چه خطراتی همراه آن است، و باید به چه مواردی توجه کنند. اما افرادی که اولین تجربه سفر به کویر را دارند، ممکن است بدون برنامه به دل کویر بزنند، و با مشکلات زیادی رو به رو شوند. اما با کسب اطلاعات درباره نحوه زندگی در کویر می توانید این مشکلات را به حداقل برسانید.

گم شدن در کویر

نکاتی درباره گم شدن در کویر:

یکی از سفرهای رمزآلود برای هر گردشگر سفر به مناطق کویری می باشد. در اینگونه از سفرها ممکن است، اتفاقات غیر منتظره ای ایجاد شود، برای همین منظور باید با یک برنامه ریزی درست و اصولی راهی سفر شوید. همانطور که می دانید امدادرسانی در اینگونه از مناطق بسیار سخت و دشوار می باشد، به همین منظور در صورت بروز مشکل خیلی سخت امداد دریافت می کنید.

دیدنی های کویر

سفر به کویر یکی از تجربه های بکر و منحصر به فرد است، که شما می توانید با کسب اطلاعات و آگاهی کافی در این زمینه یک سفر مناسب داشته باشید. در لینک می توانید بهترین زمان سفر به کویر را بدانید، و اطلاعات که می را در اینگونه از سفرها کسب کنید.

اگر در بیابان گم شویم چکار کنیم؟ در اینگونه از شرایط چیزی که بیش از همه می تواند، مهم باشد، حفظ خونسردی و آرامش است. زمانی که خونسردی خودتان را حفظ می کنید، راحت تر می توانید شرایط را کنترل کرده و تصمیم درست بگیرید. کارهایی ها در این شرایط باید انجام دهید، بسیار با اهمیت هستند. بنابراین به خوبی به نکات زیر در زمان گم شدن در کویر توجه کنید:

پیشگیری از گم شدن در کویر

  •  آرون گروپس
  • اولین اقدام مهم و سازنده در زمان گم شدن، پذیرش شرایط است. در این زمان باید آرامش کافی داشته باشید.
  • بهتر است، یک سرپناه برای خودتان تهیه نمایید. در فصل هایی از سال که گرما حاکم است، برای در امان ماندن از گرما و جانوران مکانی تهیه کنید، تا گرما آب بدن شما را از بین نبرد.
  • تا زمان غروب خورشید صبر کنید. با رسیدن غروب و خنک تر شدن هوا، شروع به حرکت کنید، تا به آبادی برسید.
  • اگر گروهی هستید، از یکدیگر جدا نشوید. حتما در این سفرها یک همسفر داشته باشید.
  • تا زمانی که آنتن دارید، به دیگران اطلاع دهید، یا لوکیشن برای دوستان ارسال نمایید.

آشنایی با کویر

  • اگر ماشین دارید، و ماشین شما در شنزارها گیر کرده است، تلاش بیهوده برای بیرون کشیدن آن نداشته باشید، در این صورت توان و آب کافی را از دست می دهید. ماشین را علامت گذاری کنید، و مکان را ترک نموده.
  • اما یکی از گام های مهمی که باید طی کنید، استفاده از راه های نجات است. اعلان هشدارهای نوری و … در این مورد مهم می باشد. همچنین برای نشانه دادن می توانید از آیینه استفاده کنید. آتش زدن لاستیک ماشین، پیام نوری و … از موارد مهم هشداری است.

زندگی در مناطق کویر

  • در صورت پیدا نکردن جان پناه باید در زیر شن ها مدفون شوید. همچنین می توانید در شکاف های سنگی و پشت تپه های رملی قرار بگیرید.
  • با سنگ چین می توانید علامت خطر یا SOS را به هواپیماها نشان دهید.
  • در صورت کم بودن آب مصرفی باید شب حرکت کنید.
  • پیش از سفر به دوستان خود و خانواده اطلاع دهید.

در امان ماندن از نیش جانوران:

نیش زهرآگین جانوران چیزی است، که بعد از گم شدن در کویر می تواند شما را تهدید کند. مار، عقرب، رتیل و دیگر جانوران صحرایی خطری هستند، که می تواند شما را تهدید کنند. اولین مراقبت در مقابل این جانوران است. معمولا این دسته از جانوران در میان شنزارها و صخره ها قرار دارند، زیرا سعی می کنند، از گرما دور باشند. در این مکان ها باید با احتیاط بیشتری عمل کنید. این جانوران عموما شب برای شکار بیرون می آیند، در این صورت باید شلوار خود را گره بزنید، پیراهن بلند داشته باشید و حواستان به اطراف باشد. در صورت مارگزیدگی محل نیش را تخلیه کنید، یا آن را محکم ببندید.

زیبایی های کویر

عملیات پیدا کردن آب:

یافتن آب نیز یکی از مهم ترین اقدام ها است. در یک گودال که مرطوب می باشد، می توانید آب برداشت کنید. گودالی ایجاد کرده، و در وسط آن یک لیوان قرار دهید. در دهانه این گودال پلاستیک بکشید، و اطراف آن را سنگ چین کنید. در این صورت نم موجود در خاک به وسیله خورشید بخار می شود، این بخار ها به کیسه می خورند، و قطرات آب وارد لیوان خواهد شد. اگر بستر رودخانه پیدا کردید، یا جایی که علف وجود دارد، به میزان ۳۰ سانتی متر گود کنید. در این بستر می توانید به آب برسید.

سفر به کویر

سافتن آب در مناطق کویری یکی از مهم ترین فرایندهایی است، که در صورت درست انجام دادن آن می توانید در کویر زده بمانید، و بدون هیچ مشکلی به فرایند جست و جو ادامه دهید. شما می توانید در مقالات مهم دیگری نیز اطلاعات مهمی درباره نحوه جمع آوری آب کسب کنید.

نجات در کویر

وسایل مورد نیاز در کویر:

در صورت گم شدن در کویر چیزی که می تواند به دردتان بخورد، وسایل ضروری است. بنابراین نباید وسایل غیر ضروری داشته باشید. اما این وسایل چه هستند، و چه وسایل مهمی باید همراه داشته باشید. آب در چند بطری مختلف، غذای کم کالری و سبک، کلاه آفتاب گیر، چفیه و لباس های مناسب، قطب نما، عینک دودی، کیف امداد و نجات، چراغ قوه، پتوی آلومینیومی، قرص کلر، ماسک، آیینه برای هشدار، دستمال کاغذی، کارد، طناب و نقشه برای مسیریابی از وسایل مهم و ضروی هستند، که در طی سفر باید به همراه داشته باشید.

سفر به کویر طبس می توانید یکی از تجربه های جذاب برای شما گردشگران باشد. شما علاقه می توانید با دیدنی های این کویر بکر و جذاب بیشتر آشنا شوید. روستای نایبند نیز یکی از جاذبه های کویری مهم و شناخته شده ای است، که شما گردشگران امکان بازدید از آن را خواهید داشت. این روستا دارای چشم اندازهای بسیار زیبایی هستند، و می تواند توجه شما علاقه مندان را به خود جلب کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *