دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

علت انگشت پای کوویدی و نحوه درمان آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۱۵ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

انگشت پای کوویدی یکی از عوارض بیماری کرونا می باشد که به صورت ضایعات التهابی روی پوست دست یا پا نمایان می شود. در این مطلب با علت انگشت پای کوویدی و نحوه درمان آن آشنا می شوید.

نتایج تحقیقات نشان داده که انگشت پای کوویدی و ضایعات پوستی ناشی از کرونا ممکن است یک عارضه جانبی سیستم ایمنی در واکنش به ویروس باشد. با ادامه مطلب همراه ما باشید تا در این باره بیشتر بدانید.

آشنایی با علت انگشت پای کوویدی و نحوه درمان آن

کووید ۱۹ که به آن بیماری تنفسی حاد ان کاو ۲۰۱۹ و به شکل عمومی کرونا اطلاق می شود بیماری عفونی می باشد که بر اثر کرونا ویروس سندرم حاد تنفسی ۲ بروز می کند. این بیماری به دلیل همه گیری در دنیا به کرونا ویروس شهرت یافت و علائم معمول آن تب، سرفه، تنگی نفس و عدم بویایی است.

برای این بیماری عوارض مختلفی گزارش شده و با توجه به تحقیقات، دانشمندان حوزه پزشکی در رابطه با این موضوع، بر این باورند که یکی از عوارض بیماری کرونا انگشت پای کوویدی می باشد که به شکل ضایعات التهابی روی پوست دست یا پا آشکار می شود. یافته های جدید نشان می دهد که این عارضه ممکن است در برخی بیماران تا مدت ها پس از بهبودی نیز ادامه داشته باشد.

البته هنوز مشخص نیست که معضلات پوستی تا چه اندازه با کرونا در ارتباط می باشد. ولی برخی از بیمارانی که دیرتر درمان می شوند وضعیت بهتری داشته ولی کاملا بهبود پیدا نکرده اند. بر اساس گفته پژوهشگران ، علائم پوستی در این افراد تا دو ماه و بیشتر ادامه دارد.

مدت کوتاهی بعد از شیوع بیماری کووید ۱۹ در سال پیش، پزشکان با موجی از بیماران که عمدتا نوجوان و جوان بودند، مواجه شدند که از علائم مختلفی از جمله گلودرد و ضایعات دردناک در انگشتان پا و گاهی انگشتان دست شکایت داشتند. این بیماری که انگشت پای کوویدی نامیده شده است مشابه از دست دادن حس بویایی و چشایی به عنوان یکی دیگر از علائم مختلف و عجیب این بیماری مشاهده شد.

  •  آرون گروپس

هر چند تست کرونای بیشتر بیماران منفی اعلام شده بود اما علت ایجاد این عارضه به سوالی اساسی تبدیل شد. پزشکان برای توضیح این ارتباط سختی های بسیار داشتند. ضایعات در افراد سفید پوست ، قرمز یا بنفش و در افراد رنگین پوست به رنگ ارغوانی یا قهوه ای می باشد.

ضایعه انگشت پای کوویدی حس سوزش یا خارش دردناکی ایجاد کرده و در مواقعی پوشیدن کفش یا راه رفتن را برای افراد دشوار می سازد. در مطالعه ای فرانسه که در مجله درماتولوژی بریتانیا منتشر شد علت ایجاد این زخم در انگشتان پا را این طور بیان می کند که ضایعات ممکن است یک عراضه جانبی سیستم ایمنی بدن در واکنش به ویروس کرونا باشد که می تواند سلول ها و بافت ها را تحت آسیب قرار دهد.

پژوهشگران فرانسوی نمونه های خون و بیوپسی پوست ۵۰ بیمار را که برای نخستین بار در آوریل ۲۰۲۰ دچار این ضایعه شده بودند و به بیمارستان سنت لوئیس پاریس منتقل شده بودند را مورد بررسی قرار دادند. تقریبا بیشتر از نصف بیماران علائم کووید ۱۹ نظیر سرفه، تنگی نفس و از دست دادن بویایی را نشان می دادند ولی تست پی سی آر همه آنها از نظر ابتلا به بیماری کرونا منفی بود.

هرچند رابطه بین عفونت ویروس کووید و این ضایعات التهابی که به آن چیلبلین لایک گفته می شود همچنان جای بحث دارد ولی قله های مراجعات بیماران با ضایعه مشابه ،همراه با قله های مرگ ناشی از کووید ۱۹ در سال ۲۰۲۰ نشان دهنده این است که اختلال مذکور با عفونت ویروس های خانواده کرونا در ارتباط تنگاتنگی می باشد.

محققان اعتقاد دارند که انگشت پای کوویدی و ضایعات پوستی نشانه ای از التهاب می باشد که بعضی مبتلایان به بیماری کرونا، التهاب بلندمدتی را تجربه می کنند و هنوز مشخص نشده چرا و چگونه این اتفاق روی می دهد. ولی نباید مشکلات پوستی ناشی از این بیماری نادیده گرفته شود.

برخی پژوهشگران برای بررسی این موضوع، مطالعه جدیدی انجام دادند و وضعیت پوست بیشتر از هزار بیمار مبتلا به کرونا را ارزیابی نمودند. نتیجه ها حاکی از آن بود که قرمزی و تورم دست و پاها در بین افراد مشکوک به کرونا تقریبا ۱۵ روز و در مبتلایان به کووید حدود ۱۰ روز طول کشیده است.

این موضوع بیانگر این است که نیمی از افراد شرکت کننده در پژوهش، مشکل انگشت پای کوویدی را به مدت کوتاه تر و نیمی دیگر به مدت طولانی تر تجربه می کنند. پژوهشگران بر این باورند که این ضایعه پوستی به خاطر واکنش شدید التهابی بدن به ویروس کووید ۱۹ می باشد.

پوست بزرگترین اندام بدن بوده که در تنظیم دمای بدن و ایمنی نقش اساسی ایفا می کند از این رو جای تعجب ندارد که این ویروس خطرناک که سیتوکین های زیادی را در بدن رها می کند، روی پوست هم تاثیر بگذارد. در حال حاضر هنوز درمان قطعی و خاصی برای این ضایعه گزارش نشده و بیشتر تحقیقات به علت بروز آن اشاره داشته اند. از این رو باید منتظر ماند تا نتیجه تحقیقات در مورد درمان قطعی این عارضه گزارش شود.

در پایان از همراهی شما سپاسگزاریم و اگر مایل به دانستن غذاهای تقویتی برای کرونا در صبحانه، ناهار و شام، نشانه های سردرد کرونا و شیوه های درمان آن و همچنین درمان کرونا در خانه هستید می توانید روی لینک ها کلیک کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *