دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

معرفی غذاهای تقویتی برای کرونا، صبحانه، ناهار و شام چی بخوریم؟

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۴ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

توجه داشته باشید که مصرف غذاهای تقویتی برای کرونا می تواند روند بهبودی را تا حدود زیادی افزایش دهد و به همین منظور در این مقال سعی داریم به بیان وعده های غذایی و مواد مغذی مناسب سیستم ایمنی بدن بپردازیم با ما همراه شوید.

همانطور که می دانید افراد مبتلا به بیماری کرونا به خاطر کاهش قدرت سیستم ایمنی و همچنین کاهش شدید اشتها نیاز به حمایت های تغذیه مناسب دارند. غذاهای تقویتی علاوه بر رعایت بهداشت برای جلوگیری از آسیب بیشتر کرونا و همچنین سریع تر شدن روند بهبود افراد مورد توجه قرار گیرد.

آشنایی با غذاهای تقویتی برای کرونا

از آنجایی که بیماری کرونا دارای درمان قطعی نیست قطعا راهی جز پیشگیری از بیماری در دوران کرونا وجود نخواهد داشت. در این شرایط تقویت سیستم ایمنی بدن یکی از مهم ترین روش های برای پیشگیری از ابتلا خواهد بود. به همین خاطر مصرف غذاهای تقویتی و خودداری از مصرف غذاهای مضر و تضعیف کننده بدن بدن بیش از گذشته اهمیت یافته است.

خصوصیات غذاهای تقویتی برای کرونا

در واقع توجه به برنامه غذایی، تایم نیاز های انرژی بدن، درشت مغزی ها و ریز مغذی ها با توجه به شرایط بیماری کووید-۱۹ و تغییراتی که به خاطر این بیماری در روند اشتها و دریافت غذا رخ می دهد بسیار مهم بوده و بایستی تامین غذاهای تقویتی برای کرونا حتما مورد توجه مشاوران تغذیه قرار گیرد.

توجه داشته باشید که معمولا بایستی تامین انرژی و دقت در محاسبه کالری و همچنین سایر مواد مغذی در رژیم غذایی افراد مانند مایع یا نرم یا جامد بایستی بر اساس محاسبه های علمی تنظیم گردد. معمولا توصیه می شود که در تنظیم غذای بیماری مواردی مانند پیش غذا، دورچین ها، نوشیدنی به مقدار نیاز، پروتئین و سایر درشت مغذی های مورد نیاز را رعایت نمایید. برای این منظور می توانید از اصول حمایتی تغذیه بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان ها نیز استفاده نمایید.

به طور کلی بر اساس آخرین مقاله های منتشر شده در مورد بیماری کووید-۱۹ بهترین رژیم غذایی، رژیم نرم، سرشار از پروتئین و پرکالری خواهد بود. چنانچه قصد استفاده از رژیم های مایع صاف و کامل را دارید پیشنهاد می کنیم پس از حداکثر ۲ روز رژیم غذایی بیمار به رژیم نرم تغییر یابد و قوام غذای دریافتی نیز بر اساس میزان تحمل بیمار سفت تر گردد.

تاثیر غذا در بهبود بیماری کرونا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

صبحانه؛ غذای تقویتی برای کرونا:

در مورد صبحانه مصرفی بیمار کرونایی معمولا توصیه ی شود از مواد غذایی بسته بندی شده مانند نان صنعتی، قند و شکر استفاده نمایید. همچنین استفاده از کشمش یا عسل جایگزین قند و شکر را از یاد نبرید. از مواد غذایی مانند مربا، پنیز، کره و عسل به صورت بسته بندی تک نفره تهیه نمایید.

استفاده از پنیر های پرچرب و یا خامه ای به خاطر وجود اسید چرب اشباع بالا توصیه نخواهد شد. معمولا استفاده از نان های بسته بندی شده و سبوس دار را در اولویت قرار دهید. لبنیات را به صورت کم چرب و پرویبوتیک تهیه کرده و تخم مرغ آبپز نیز باید به خوبی پخته باشد. دقت داشته باشید که وجود حداقل یک منبع پروتئینی در وعده صبحانه الزامی است.

بهتر است بدانید که در هر نوع رژیم غذایی تمامی غذاهای مجاز عنوان شده و ترکیب بندی اقلام غذایی نیز جهت برنامه ریزی منوی غذایی بر اساس غذاهای مجاز هر گروه بر عهده کارشناس مربوط تغذیه خواهد بود:

  • مایعات صاف:

بیمارانی که رژیم مایعات یا رژیم مایعات صاف دارند بایستی سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده از غذاهای مجاز داشته باشند.

بر اساس برنامه مشاوره تغذیه، بیمارستان باید آبگوشت صاف شده، فرنی، شیر، آبمیوه طبیعی، آب هویچ، ژله، سوپ، ماست رقیق شده و چای به بیماران بدهد.

بایستی به بیمارانی که نیاز به کالری و پروتئین بالا دارند روزانه حدود ۹۰۰ میلی لیتر در ۳ نوبت هر مرتبه ۳۰۰ میلی لیتر محلول حمایت تغذیه داده شود.

چگونگی جلوگیری از ابتلا به بیماری کرونا

  • مایعات کامل:

بیماران کرونایی بایستی غذاهای تقویتی مانند شیر، چای به همراه عسل، فرنی، عدسی، شله زرد، انواع سوپ ها و شیر برنج را در وعده غذایی خود جای دهند.

به طور کلی در مورد بیمارانی که نیاز به دریافت کالری و پروتئین زیاد دارند بر اساس تشخیص مشاور تغذیه بایستی روزانه حدود ۶۰۰ تا ۹۰۰ میلی لیتر یعنی در ۲ الی ۳ نوبت تنها ۳۰۰ میلی لیتر محلول خوراکی حمایت تغذیه ای در میان وعده یا پس از وعده اصلی غذا داده شود.

  • غذای نرم:

در میان بیماران کرونایی مواد غذایی مختلفی اعم از حلیم، شیر برنج، سیب زمینی، تخم مرغ آبپز، مسقطی، فرنی، پوره سبزیجات، شله زرد، پنیر، شیر، چای به همراه عسل، انواع سوپ ها و ژله بر اساس تشخیص مشاوره تغذیه بایستی مصرف شود.

  • غذای جامد:

افراد مبتلا به کرونا می توانند در وعده صبحانه خود نان معمولی یا سبوس دار، شیر برنج، حلیم، حلوا شکری، سیب زمینی، تخم مرغ آبپز و سبزیجات را قرار دهند.

غذاهای مفید برای دوران کرونا

میان وعده:

توجه داشته باشید که به خاطر کاهش اشتهای بیماران کرونایی و افزایش نیاز های تغذیه ای بدن، توزیع میان وعده الزامی خواهد بود. میان وعده بیمار و پرسنل می تواند شامل چای و عسل، ژله میوه ای، عدسی، شیر برنج، پوره سیب زمینی، تخم مرغ آبپز، گوجه فرنگی و انواع میوه ها ماند سیب، پرتقال، لیمو شیرین، شیر کم چرب و پوره خرما و عسل باشد.

مواد غذایی مفید برای بیماران کرونایی

ناهار و شام:

به طور کلی غذاهای مناسب و پیشنهادی در نهار و شام بر اساس قوام غذا خواهند بود و ترکیب بندی اقلام غذایی به منظور برنامه ریزی بر اساس غذاهای مجاز هر گروه بر عهده کارشناس است:

  • مایعات صاف:

در مورد مایعات می توان گفت که بیماران کرونایی بایستی سوپ صاف شده یا آب گوشت بدون چربی همراه با آب میوه های طبیعی و ژله مصرف کنند.

  • مایعات کامل:

در این رژیم بایشتی سوپ پر پروتئین به همراه ماست پروبیوتیک مصرف شود. همچنین می توانید از سوپ سبزیجات و مرغ همراه با روغن زیتون و ماست پروبیوتیک و دوغ نیز استفاده نمایید.

مصرف غذاهای تقویتی برای کرونا

  • غذای نرم:

غذای نرم شامل کته نرم، پوره مرغ یا بوقلمون و گوشت، سیب زمینی آبپز یا پوره سیب زمینی، هویچ پخته یا کدو حلوایی پخته شده، سوپ پر پروتئین، آب گوشت یا آب مرغ کم چربی، ماست پروبیوتیک، پوره سبزیجات، پوره مرغ یا گوشت، حلیم، نان تست دورگیری شده و خوراک عدسی خواهد بود که فرد مبتلا به کرونا نباید از مصرف آن ها غفلت نماید.

  • غذای جامد:

توصیه می شود که به هیچ عنوان برای فرد کرونایی سوپ به عنوان پیش غذا سرو نکنید زیرا این ماده دارای پتاسیم بسیار بالا می باشد. همچنین حذف کردن دورچین ها خام و افزودن دورچین های پخته در کنار رزیم غذایی اصلی مانند لبو، کدو حلوایی، کلم بروکلی، گل کلم، هویچ، فلفل دلمه ای، گوجه فرنگی و اسفناج می تواند در روند بهبود بیمار موثر باشد.

معمولا استفاده از میوه هایی مانند لیمو، زیتون، گوجه فرنگی و نارنج بایستی به صورت پخته یا کبابی همراه با غذای اصلی باشد زیرا روند پخت آن باعث افزایش زیست دسترسی به لیکوپن خواهد شد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *