دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

اصول استفاده از شامپو و نحوه صحیح شامپو زدن موی سر

  • زهره گنج بخش
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

در این مطلب ما اصول استفاده از شامپو را در اختیار شما قرار خواهیم داد. با رعایت این اصول موهای سالم و زیبا تری خواهید داشت.

برای اینکه موهای سالم و زیبایی داشته باشید باید شامپویی تهیه کنید که مناسب و سازگار با جنس موهای خودتان باشد. برای انتخاب شامپو خشک یا چرب بودن مو ، نازکی مو، رنگ داشتن یا نداشتن آن مهم خواهد بود. هم چنین اگر موی سر شما دارای مشکلاتی نظیر وجود شوره است باید شامپو را متناسب با این مشکل انتخاب کنید. اصول استفاده از شامپو را در این مطلب برای شما بیان خواهیم کرد تا با آن ها آشنا شوید.

چگونگی استفاده درست از شامپو

اصول استفاده از شامپو

در ادامه روش صحیح شامپو زدن و شستن مو ها را هرکدام به تفکیک بیان خواهیم کرد. این روش ها شامل اینکه، چه مقدار شامپو استفاده کنید، چقدر روی موهای تان بماند، قبل از استفاده از شامپو چه باید کرد و … می باشد. امیدواریم با رعایت این اصول موهای سالم و زیباتری داشته باشید.

قبل از شامپو زدن موهای خود را بخار بدهید:

برای بخار دادن موها قبل از استفاده از شامپو باید حوله ای را داخل آب داغی فرو برده و سپس آب اضافه ی آن را بگیرید. در ادامه حوله را در دور سر خود پیچانده و مهلت دهید تا ۲۰ دقیقه حوله روی سر شما باشد. بعد از گذشت این مدت دوش بگیرید. اینکار باعث می شود تا منافذ پوست که توسط خاک و روغن آلوده شده اند ، پاک و تمیز بشوند.

موهای بخار داده شده را قبل از شامپو زدن کمی ماساژ بدهید:

بهتر است بعد از اینکه موهای خود را بخار دادید، پوست سر خود را با انگشتان شروع به ماساژ دادن کنید. چند دقیقه به آرامی اینکار را انجام دهید. این امر سبب شده که کثیفی از حفره ها پاک شود. این کثیفی ها اگر در حفره ها باقی بمانند سبب ضعیف شدن موها خواهند شد.

چه میزان از شامپو باید استفاده کرد؟

میزان استفاده از شامپو بستگی به حجم موها دارد. برای مثال حجم موهای مردان کم تر است پس یکبار شست شو با شامپو برای تمیز شدن موهای آن ها کافی می باشد. خانم ها که حجم موهای آن ها بیشتر از آقایان است نیاز به مقدار بیشتری شامپو دارند. بار اول شست و شو با شامپو معمولا آلودگی های سطحی موهای آن ها را از بین می برد. برای تمیز شدن کاملا موها معمولا نیاز است که دو مرتبه از شامپو استفاده کنند.

نحوه و اصول استفاده از شامپو

پخش کردن شامپو در کف دست:

یکی دیگر از اصول استفاده از شامپو این است که مقداری از آن را روی دست خود ریخته و دست ها را به مالش داده تا شامپو روی دست شما کاملا پخش شده باشد. اینکار باعث می شود تا حرارت دست های شما باعث عملکرد بهتر شامپو شود. توصیه می شود که کف شامپو روی دست های خود شما تشکیل داده و سپس موها را با آن شست و شو دهید.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

با نوک انگشت شامپو را روی سر ماساژ دهید:

برای شامپو زدن بهتر است که از نوک انگشتان خود کمک بگیرید. شامپو را به صورت یکنواخت در همه قسمت های مو پخش کرده و سپس به آرامی با نوک انگشت دست پوست سر خود را ماساژ داده و هرگز برای شستن پوست سر از ناخن ها کمک نگیرید.

چند دقیقه زمان لازم است تا شامپو روی سر بماند؟

زمانی برای ماندن شامپو روی سر نیاز نیست. در واقع هیچ ضرورتی ندارد که شامپو روی سر بماند. همان زمانی که برای شستن موهای خود استفاده می کنید، کافی خواهد بود. البته اگر شامپو شما نوع درمانی باشد باید به مدت ۳ الی ۵ دقیقه مهلت دهید روی سرتان بماند و سپس موهای خود را بشویید.

نحوه استفاده از شامپو

شامپو زدن را طولانی نکنید:

به این نکته توجه کنید که موها هنگام که رطوبت دارند زود تر از هر حالتی شکننده می شوند. در نتیجه شامپو کردن مو ها را زیاد طولانی نکنید و پس از خیس کردن موها در یک ربع اینکار را انجام دهید. با انجام اینکار از شکستن و آسیب رساندن به مو ها جلو گیری خواهید کرد.

فقط به پوست سر خود شامپو را بمالید:

شامپو ها باعث از بین رفتن کثیفی، حذف سلول های مرده پوست، محافظت از پوست و در نتیجه تمیز شدن پوست سر می شوند. اگر شامپو را در طول مو های خود بمالید، فقط با اینکار روغن طبیعی موهایتان را گرفته اید و هم چنین باعث وز و خشک شدن موها خواهید شد. در نتیجه لازم است که شامپو را برای ریشه و پوست سر خود مصرف نمایید. شامپو را در کف دست مالیده و سرتان را با آن به آرامی با حرکت دایره شکل شست و شو دهید. با ماساژ دادن باعث ایجاد گردش خون به فولیکول های مو خواهید شد و این امر منجر به رشد مو های شما می شود.

 شامپو های بدون SLS و پارابن را مصرف نکنید:

توصیه می شود که از شامپو های طبیعی و ارگانیک استفاده کنید. SLS که به ایجاد و تولید کف کمک می کند و هم چنین پارابن ها نیز ماده نگهدارنده هستند، هر دو شیمیایی می باشند که در طولانی مدت سبب واکنش های آلرژیکی و تحریک پوست خواهند شد. از این رو این مواد سرطان زا نیز می باشند و در کودکان به چشم های آن ها آسیب می رسانند.

برای شستن شامپو از آب سرد یا ولرم استفاده کنید:

شستن شامپو با آب داغ برای موها آسیب های زیادی را به دنبال خواهد داشت. آب داغ باعث از بین بردن روغن های طبیعی مو شده و باعث می شود کوتیکول های مو باز شده و به دنبال آن رطوبت از بین خواهد رفت. شستن موها با آب سرد و ولرم باعث بسته شدن کوتیکول ها شده و در نتیجه رطوبت در مو حفظ خواهد شد. در نهایت مو ها شفاف و نرمی خود را حفظ خواهند کرد.

استفاده از شامپو به شیوه درست

نباید مو های خود را هر روز شست و شو دهید:

اگر شما هر روز از شامپو ها برای شستن مو های خود استفاده کنید، ممکن است موهایتان شکننده و خشک شود. زیرا در شامپو ها مواد شیمیایی وجود دارد که استفاده بیش از اندازه از آن ها به موهای شما آسیب می رساند. پس توصیه می شود که برای داشتن موهایی سالم و هم چنین حفظ  کردن رطوبت مناسب، آن ها را در هفته بیشتر از دو یا سه بار شست و شو ندهید. همچنین می توانید برای آشنایی با روش های تقویت مو کلیک کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *