دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص ماهی شیر برای حفظ سلامت بدن و درمان بیماری ها

  • زهره گنج بخش
  • ۲ آذر ۱۴۰۰
  • ۰

خواص ماهی شیر بسیار زیاد است. در این مطلب با خاصیت های فراوان این ماده غذایی آشنا خواهید شد. پس بهتر است از فواید آن غافل نباشید و این نوع ماهی را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

یکی ماهی هایی که تیغ های ریز ندارد، ماهی شیر می باشد. به دلیل این ویژگی و طعم بسیار خوشمزه آن ها، این ماده غذایی محبوبیت و طرفداران زیادی را جذب خود کرده است. هم چنین خواص ماهی شیر در سلامت بدن نقش موثری را ایفا می کنند. در ادامه فواید این ماده غذایی را مطالعه کنید.

ماهی شیر و فواید آن

معرفی خواص ماهی شیر

ماهی شیر و دیگر مواد غذایی  موجود در دریاها دارای اسید چرب مفید یعنی سرشار از امگا ۳ می باشند. این اسید های غیر اشباع برای کارکرد بهتر بدن بسیار ضروری هستند. این نوع اسید های ضروری که در بدن ساخته نمی شود باید توسط مصرف مواد غذایی هم چون ماهی شیر تامین گردد. امگا ۳ در سلامت بدن نقش های مفیدی را ایجاد می کند  و خاصیت فراوانی دارد.

حفاظت از قلب

جالب است که بدانید محققان به این نتیجه رسیدند که خطر مبتلا شدن به بیماری های قلبی در جامع هایی که ماهی گیری انجام  می دهند بسیار کم می باشد. این اتفاق تا حدودی به امگا ۳ موجود در غذا های دریایی مربوط می شود.

اگر چنانچه بیش از  مقدار کالری که می سوزانید غذا مصرف کنید، تری گلسیرید بدنتان بالا خواهد رفت. امگا سه می تواند باعث کاهش این چربی ها در حدود ۱۵ نا ۳۰ درصد شود و از این رو به سلامت بدن کمک می کند. هم چنین این ماده باعث افزایش چربی خوب بدن شده و سبب کاهش فشار خود در افرادی که فشار بالا دارند، نیز خواهند شد. پس مصرف ماهی شیر سبب کاهش فشار خون و کلسترول شده و در نتیجه برای سلامت قلب مفید واقع می شوند.

خواص ماده شیر و فایده آن در سلامت قلب

کاهش چربی کبد

یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان غرب، بیماری کبد چرب غیر الکلی می باشند. طبق تحقیقات به این نتیجه رسیده اند که مصرف امگا ۳ باعث کاهش التهاب کبد و هم چنین کاهش چربی نیز خواهد شد و  ابتلا به این بیماری را کاهش خواهد داد. بنابراین از جمله خواص ماهی شیر کاهش چربی کبد می باشد.

  •  آرون گروپس

بهبود عملکرد اعصاب و کاهش افسردگی

کاهش امگا ۳ در بدن ممکن است باعث مبتلا شدن به بیماری هایی نظیر وسواس فکری، اختلالات توجه، اختلالات شخصیت، مشکلات خلقی و اضطراب، اوتیسم و روان پرشی بشود. توجه داشته باشید کمبود امگا ۳ تنها عامل این مشکلات واین بیماری ها  نمی باشد. عملکرد این اسید های چرب بدین گونه است که در برابر اختلالات روانی از افراد به ویژه آن هایی که بیشتر در معرض این بیماری ها می باشند، محافظت خواهند کرد. این ماده سبب تولید سرتونین شده که در جلوگیری از افسردگی موثر است. هم چنین با کاهش التهابات در بافت های مغز افسردگی را کاهش خواهد داد.

جلوگیری از ابتلا به آلزایمر

بهتر است بدانید اشخاصی که ماهی چرب مصرف می کنند، ماده خاکستری مغزشان بیشتر است و این بخش از مغز به پردازش اطلاعات، احساسات و خاطرات می پردازد. از این رو کاهش عملکرد آن سبب عواقب جبران ناپذیری در پیری خواهد شد. حال مصرف امگا ۳ در پیشگیری از آلزایمر موثر واقع شده است. بعلاوه این ماده از اختلالات خواب و هم چنین آسیب تروماتیک مغز نیز را کاهش خواهد داد.

فواید ماهی شیر

جلوگیری و کاهش ریزش موها

این اسید چرب باعث ایجاد درخشندگی و نرمی موها شده است. هم چنین امگا ۳ باعث رشد موها خواهد شد. جلوگیری از ریزش موها نیز یکی دیگر از خاصیت های اسید چرب می باشد.

کاهش پیش فعالی

طبق تحقیقات به عمل آمده، کودکان مبتلا به پیش فعالی در مقایسه با هم سن و سالان خود مقدار اسید های چرب امگا ۳ کم تری داشته اند. پس این اسید های چرب می تواند باعث کاهش ابتلا به این بیماری شود. پس خوردن ماهی شیر برای کودکان بسیار مفید خواهد بود.

مقاومت در مقابل اشعه فرابنفش خورشید

یکی دیگر از فواید امگا ۳ این است که باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل نور خورشید شده و در اثر این امر آفتاب سوختگی را کاهش خواهد داد. این ماده با ساختن بخش مهمی از غشای سلول، باعث رساندن مواد غذایی به پوست می شوند. پس به طور کلی امگا ۳ به جلو گیری از التهاب کمک کرده و مانع از آفتاب سوختگی ها می شود و در نهایت ابتلا به سرطان پوست را کاهش می دهد.

ماهی شیر و خاصیت آن در جلوگیری از آفتاب سوختگی

مبارزه با بیماری های خود ایمنی

بیماری خود ایمنی، بیماری می باشد که در آن سیستم ایمنی، سلول های سالم بدن را سلول های خارجی دانسته و شروع به حمله کردن به آن ها می کنند. حال مصرف امگا ۳ برای مقابله با این بیماری موثر واقع می شود. از جمله از این بیماری ها دیابت  نوع ۱ می باشد که سیستم ایمنی به سلول هایی که انسولین را در لوزالمعده تولید می کنند حمله ور خواهند شد.

بهبود باروری

این اسید های چرب کیفیت اسپرم ها را افزایش داده و در نتیجه به بهبود باروری کمک خواهند کرد. امگا ۳ باعث افزایش عمر اسپرم در برابر حمله های پراکسیداسیون چربی موجود در دستگاه تناسلی خانمها خواهد شد. این امر سبب افزایش احتمال باروری می شود.

بهبود بیماری های مفاصلی

تحقیقات انجام گرفته حاکی از آن است که امگا ۳ در باعث افزایش کلسیم شده و به استخوان ها توان و قدرت می بخشد. این امر سبب جلوگیری از پوکی استخوان ها خواهد شد. آرتروز و پوکی استخوان از اختلالات شایعی است که در سیستم اسکلتی تاثیر گذار است. پس خوردن ماهی شیر برای جلوگیری از این اختلالات موثر است.

خاصیت های ماهی شیر

جلوگیری از زایمان زودرس

از خواص دیگر ماهی شیر پیشگیری از زایمان زودرس است، بنابراین توصیه می شود که زنان باردار از ماهی ها استفاده کنند و حتما آن ها را در رژیم غذایی خود جای دهند. اسید های چرب امگا ۳ در بدن خانم های باردار از جلوگیری زایمان زودرس جلوگیری خواهد کرد. مصرف این اسید های چرب سبب رشد، تکامل مغز جنین و هم چنین تقویت بینایی آن می شود. پیشنهاد می شود که زنان باردار دو بار در هفته از این ماده غذایی مصرف کنند.

در آخر دقت داشته باشید که مواد غذای دریایی مانند ماهی شیر را اگر به درستی طبخ و تهیه نکنید نه تنها از خواص آن بهره مند نخواهید شد بلکه ممکن است ضررهایی نیز داشته باشد. پس توصیه می شود این ماهی ها را به شکل آب پز تهیه و مصرف کنید. اگر علاقه به خوردن ماهی آب پز شده ندارید آن ها را در مقدار کمی از روغن سرخ کنید.

در پایان پیشنهاد می کنیم جهت آشنایی با خواص ماهی سفید و خواص ماهی کپور کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *