دسته ها
پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

مهمترین خواص ماهی سفید و مزیت های قرار دادن این ماهی در برنامه غذایی

  • ساناز براتی
  • ۲ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

ماهی سفید یکی از مرغوبترین ماهی های دریای مدیترانه و آتلانتیک است که در ایران در شمال کشور صید می شود. این ماهی دارای خواص ضد التهابی، بهبود مشکلات قلبی، تقویت استخوان، کاهش دهنده کلسترول بد، رفع خستگی، رفع گرفتگی عضلات و بهبود بیماری های گوارشی و … می باشد.

ماهی سفید که بیشتر در دریای مدیترانه و آتلانتیک صید می شود دارای بدنی سفید و کشیده با ۵ باله می باشد و اندازه آنها خیلی بزرگ نمی شود. این ماهی دارای خاصیت های مختلفی برای سلامت بدن است که در این مطلب با آنها آشنا می شویم.

خواص مختلف ماهی سفید

ماهی سفید دارای گوشی سفید است که از آن برای طبخ غذاهای ایرانی و بین المللی استفاده می شود. ماهی سفید دارای فرم بدنی دوکی شکل می باشد و از طرفین فشرده است، قسمت پشت آن تیره و طرفین ماهی نقره ای روشن است این ماهی دارای شکمی سفید رنگ می باشد. ماهی سفید دارای ۵ باله است که دو باله آن شکمی، یک باله پشتی، یک باله مخرجی و یک باله دمی هموسرک است. ماهی سفید سایز تقریبا کوچکی دارد و بزرگترین اندازه آن به ۷۱ سانتی متر و وزن ۴ کیلوگرم می رسد، در حالت متوسط میانگین طول ماهی ۴۵ سانتی متر و میانگین وزن آن ۱ کیلو ۱۰۰ گرم می باشد. همانطور که اشاره شد این ماهی بیشتر در دریای مدیترانه و آنتلانتیک دیده می شود و به خاطر وجود حداقل سموم دریافتی از محیط به ویژه جیوه نسبت به سایر ماهی های دریایی و اقیانوسی سالم تر می باشد. ماهی سفید دارای خواص بسیاری برای بدن می باشد که در ادامه با این خاصیت ها آشنا خواهیم شد.

خاصیت های ماهی سفید

خاصیت های تغذیه ای ماهی سفید

ماهی سفید دارای مواد مغذی مختلفی می باشد. مهمترین مواد مغذی در ماهی سفید شامل امگا۳، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین B و فسفر می باشد. در یک وعده غذایی معمولی از ماهی سفید دارای ۹۰ کالری می باشد و همچنین ماهی سفید فاقد هر نوع کربوهیدراتی است.

خاصیت های سلامتی ماهی سفید

ماهی سفید یکی از بهترین ماهی ها به منظور کمک به بیماری های قلبی و التهابی می باشد که باعث کاهش خستگی و رفع کلسترول، رفع گرفتگی عضلات، تقویت کننده چشم و استخوان ها می شود و می توان آن را به عنوان یک منبع غذایی عالی و فوق العاده در نظر گرفت و مصرف نمود.

انواع خاصیت های ماهی سفید

رفع کننده خستگی

ماهی سفید دارایی مقدار قابل توجهی پروتئین می باشد. پروتئینی که در ماهی سفید وجود دارد را می توان به عنوان یک منبع انرژی به منظور برطرف شدن خستگی در نظر گرفت. دلیل انرژی بخشی ماهی سفید گوشت بدون کربوهیدرات آن می باشد.

  •  آرون گروپس

پیشگیری از ابتلا به بیماری های التهابی دستگاه گوارش

ماهی سفید مناسب برای کسانی است که دستگاه گوارش حساسی دارند و به اغلب مواد غذایی واکنش نشان می دهند. این ماهی جزء غذاهایی می باشد که اکثر افرادی که دچار بیماری های دستگاه گوارشی هستند می توانند بدون داشتن هیچ نگرانی از آن مصرف کنند. مصرف ماهی سفید باعث رفع التهابات دستگاه گوارشی، بهبود دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی بدن خواهد شد. با مصرف مداوم ماهی سفید می توانید از ابتلا مجدد به بیماری های گوارشی پیشگیری نمایید.

ویژگی و خاصیت های ماهی سفید

رفع گرفتگی عضلات

برخی از تحقیقات در این مورد مشخص کرده اند که با مصرف مقداری از این ماهی در طول هفته می توانید گرفتگی عضلات را برای همیشه رفع و درمان نمایید. مصرف این ماهی به خاطر داشتن این خاصیت به زنان در دوره بارداری و عادت ماهیانه پیشنهاد می گردد. برای برطرف شدن انقباض های شکمی زنان باید از این ماهی بیشتر از دیگر ماهی ها استفاده نمایند. همچنین به دلیل کم بودن میزان جیوه در ماهی سفید این ماهی مناسبب برای زنان باردار می باشد و خواص مفیدی برای انها دارد.

خواص مختلف ماهی سفید

مناسب برای بیماران قلبی

درست است که ماهی سفید نسبت به دیگر ماهی های چرب مانند ماهی تن دارای امگا ۳ کمتری می باشد اما به خاطر داشتن کالری کم و چربی غیر اشباع، ماهی سفید یکی از منابع تغذیه ای مناسب برای افراد دارای بیماری قلبی و مبتلا به فشار خون به حساب می آید.

کاهش دهنده کلسترول بد

برخی از اشخاص دارای مشکل کلسترول خون بالا هستند و ممکن است به شکل ژنتیکی با این مشکل به دنیا بیایند. فرقی ندارد که به تازگی دچار این مشکل شده باشید یا از قبل با این مشکل به دنیا آمده باشید، ماهی سفید یکی از مهمترین منابع غذایی است که به پایین آمدن کلسترول بد خون کمک می کند و چربی خون را رفع می نماید.

ماهی سفید و خاصیت های آن

تقویت استخوان و داشتن استخوان های قوی

یکی دیگر از خواص ماهی سفید تقویت و قوی کردن استخوان ها می باشد. ماهی سفید دارای کلسیم بیشتری نسبت به سایر ماهی ها می باشد به همین خاطر خوردن این ماهی باعث تقویت استخوان ها و افزایش تراکم استخوان خواهد شد. خوردن ماهی سفید یک روش عالی برای پیشگیری و کنترل مشکل پوکی استخوان می باشد.

داشتن پوستی سالم

همانطور که گفتیم ماهی سفید دارای خاصیت ضد التهابی است و به خاطر داشتن این خاصیت مصرف آن در افرادی که دچار بیماری های پوستی مثل پسوریازیس و اگزما هستند و یا در افرادی که دارای پوستی حساس هستند باعث داشتن پوست سالم تر خواهد شد.

برخی خواص ماهی سفید

بهبود دهنده مفاصل

داشتن خاصیت ضد التهابی ماهی سفید همچنین باعث می شود تا غضروف های بین استخوان ها تقویت شود و در نهایت مصرف این ماهی باعث بهبود در حرکت مفاصل می شود و مفاصل راحتتر حرکت خواهند کرد.

کاهش مشکلات روحی

مقدار مناسبی از نیاسین در ماهی سفید وجود دارد، مصرف نیاسین باعث کم شدن مشکلات روحی مثل افسردگی و اضطراب می شود. همچنین مصرف ماهی سفید در بیماران مبتلا به افسردگی های دو قطبی شدیدا توصیه می گردد.

بررسی خاصیت های ماهی سفید

مصرف ماهی سفید بهتر است یا تیلاپیلا ؟

ماهی سفید و ماهی تیلاپیلا دارای ظاهری بسیار شبیه به هم هستند و اخیرا مصرف ماهی تیلاپیلا خیلی متداول و زیاد شده است. ماهی تیلاپیلا نسبت به ماهی سفید دارای چربی بیشتری می باشد در حالیکه ماهی سفید دارای کلسیم بیشتری نسبت به آن می باشد و چربی موجود در ماهی سفید همانطور که گفتیم باعث کاهش کلسترول بد خواهد شد به همین خاطر مصرف ماهی سفید نسبت به تیلاپیلا مناسب تر و پرخاصیت ترر می باشد اما ماهی تیلاپیلا به دلیل مزه ای که دارد بیشتر مصرف می شود.

بررسی خواص ماهی سفید

عوارض جانبی مصرف ماهی سفید

ماهی سفید دارای عوارض خاصی نیست و در عوض خواص بسیاری دارد. اما مثل هر نوع ماهی دیگر در زنان باردار نباید بیش از اندازه مصرف شود و در مصرف آن باید تعادل حفظ شود. البته این ماهی نسبت به دیگر ماهی ها دارای جیوه بسیار کمتری می باشد و به مصرف آن بیش از سایر ماهی ها به خانم های باردار توصیه می گردد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *