دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

روستای سر آقا سید با جاذبه های زیبای طبیعی و مذهبی

  • محدثه خاکشور
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

روستای سر آقا سید روستایی با آب و هوای کوهستانی که در شهرستان کوهرنگ – شهر کرد – استان چهار محال بختیاری واقع شده است. چه خوب که با سفر به این آبادی با منطقه زیبای دیگری از کشور عزیزمان آشنا شوید.

سر آقا سید نام روستایی ماسوله ای شکل واقع در شهر کرد و از دیدنی های چهار محال بختیاری می باشد. این آبادی با قرار گرفتن در ارتفاعی به اندازه ۲۵۰۰ متر از شرایط آب و هوایی کوهستانی برخوردار می باشد. این روستا با چشم اندازهای زیبا و فوق العاده اش توانایی جلب توجه هر بازدید کننده ای را دارد. در ادامه بیشتر به معرفی روستای سر آقا سید خواهیم پرداخت.

آشنایی با روستای سر آقا سید

سر آقا سید روستایی است که در قسمت غربی کشور، در استان چهار محال بختیاری و به طور دقیق تر در بخش مرکزی دهستان میانکوه کوهرنگ واقع شده است. کوههای شمالی به اسم کنگله و کوههای شمال غربی به اسم ترمه و کوههای جنوبی به اسم وند و خیمه این آبادی را در آغوش گرفته اند. این آبادی از نظر شکل شبیه ماسوله گیلان می باشد که به «ماسوله زاگرس» نیز شناخته می شود. اما این شناخته بودن اصلا قابل قیاس با ماسوله گیلان نیست و به بیانی ناشناخته می باشد.

روستای سر آقا سید

به دلایل گوناگونی این روستا با نام «سر آقا سید» نامگذاری شده است. یکی از علل آن مربوط به تقریبا ۶۰۰ سال پیش می شود. وقتی که فردی به اسم «سید عیسی» و خانواده اش جهت زندگی به این آبادی آمده و بعد از مرگ درون این آبادی مدفون شده و مدفن او به امامزاده عیسی تغییر یافته و مکانی جهت زیارت اشخاص محلی آبادی و سایر آبادی های اطراف گردید. در واقع جوابی که افراد زائر در حال رفتن به سوال کننده ها می دادند: «سر آقا سید» بود که به اسم آن تبدیل گردید.

دلیل دیگر را نیز می توان در شکل آبادی جستجو نمود، این آبادی به صورت پلکانی است که همه ی منازل آبادی در بالای سر قبر آقا سید واقع شده و به «سر آقا سید» شناخته شده است. البته این روایت های رایج در میان مردمان و اهالی این منطقه می باشد.

آشنایی با روستای سر آقا سید

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

آب و هوای سر آقا سید

این روستا در ناحیه ای کوهستانی واقع شده است که به واسطه آن در فصول سرد دارای آب و هوایی سرد و یخبندان و در فصول گرم دارای آب و هوایی خنک گردد. این سرما به گونه ای است که موجب می شود تا مسیر دسترسی از این آبادی به سایر روستاها مسدود و قطع گردد.

بافت منازل در این آبادی به شکلی می باشد که مانع شدن وارد شدن باد و هوای سرد به درون خانه به میزان بالایی می گردد. بلندی این آبادی به ۲۵۰۰ متر از دریا می رسد که به همین دلیل از جمله برترین مکان های ییلاقی جهت کوچ نشین های بختیاری محسوب می شود.

چشم انداز آبادی «سر آقا سید» دست نخورده و زیبا است که می تواند توجه هر بیننده ای را با خود همراه سازد. پوشش گیاهی آن را درخت های چنار، بلوط، بید، درختچه های بومی میلو(دارای میوه های کوچک و بزرگ)، گردو و همچنین درختچه های کوهی و گیاهان خوراکی و عطر آگیین نظیر سماق، کرفس کوهی، قارچ، تره، موسیر تشکیل می دهد.

آشنایی با آبادی سر آقا سید

مسیر دستیابی

جهت دستیابی به این آبادی می توانید نخست به غرب کشور و به استان چهار محال بختیاری بروید. سپس به شهر کوهرنگ واقع در شمال غربی چهار محال بختیاری؛ به فاصله ۱۳۵ کیلومتری شمال غربی شهرکرد و ۴۵ کیلومتری چهلگرد بروید.

این آبادی در محاصره کوههای زردکوه قرار گرفته که برای دستیابی به آن فقط باید از طریق شهر جهلگرد اقدام نمود. در اول آبادی به آبادی «شیخ علی خان» خواهید رسید. پس از آن جاده آسفالته پایان یافته و جاده پر پیچ و تاب غیر آسفالته را باید شروع نمایید.

زمان مناسب جهت سفر

با توجه به آب و هوایی که این آبادی دارد می توان زمان مناسب سفر به این منطقه را می توان بهار و تابستان معرفی کرد. در فصل بهار آب و هوای این آبادی خنک و دلچسب است که تنها با رفتن خورشید امکان دارد، قدری سردتان گردد. با آغاز شدن سال نو برف های موجود در آبادی آغاز به ذوب شدن می نمایند و مناظر پیرامون این آبادی سرسبز می گردد. که این سرسبزی و زیبا شدن با رسیدن تابستان افزایش می یابد.

آشنایی با روستای سر آقا سید

امکانات و اقامت در سر آقا سید

از امکانات این آبادی می توان به سوپر مارکت و درمانگاه اشاره داشت. آب شرب مردمان آبادی از غرب آن به دست می آید. در فصول پاییز و زمستان با ریزش باران و برف برق روستا نیز قطع می گردد. ۶ ماه از سال یعنی در فصول پاییز و زمستان جاده به دلیل سنگین بودن بارش برف بسته می باشد.

و اما جهت اقامت در این آبادی می توانید از منازل بومیان آنجا و سیاه چادرها بهره ببرید زیرا در این منطقه هیچ هتلی وجود ندارد. می توانید از هتل های شهرهای پیرامون این روستا همچون شهرکرد استفاده کنید و با اقامت در این شهر با دیدنی های شهرکرد نیز آشنا شوید.

آشنایی با دیدنی های آبادی سر آقا سید کوهرنگ

این آبادی از اولین مامن های بشر با تاریخچه ای ۱۰۰۰ ساله می باشد که طبق کاوشگران قدمت این آبادی به دوره «پارینه سنگی» باز می گردد. شجره نامه امامزاده و یا همان عیسی نام در ۶۰۰ سال پیش، تنها سند موجود برای ثابت کردن قدمت آن می باشد. این روستا دارای جاذبه های طبیعی فوق العاده ای می باشد که به شرح زیر می باشند.

۱- چشمه دیمه

این چشمه از کوه زردکوه نشات می یابد که آبی گرم و املاح دار را شامل می شود. در رابطه با رجوع توریست ها به این چشمه می توان جنبه ی درمانی آن را بیان نمود.

آبادی زیبای سر آقا سید و چشم اندازهای آن

۲- چشمه پیر غار

آب این چشمه را آبی شفاف و پاک تامین می کند که از دامنه های زاگرش جاری می گردد. این چشمه با وجود یک چشمه ساده بودن، هر ساله توریست های زیادی را از نقاط مختلف به خود جذب می نماید.

۳- غار چما

این غار در فاصله ۳۰ کیلومتری آبادی سر آقا سید واقع شده که از جمله غارهای یخی به شمار می رود. طبق تحقیقات کاوشگران پهنا و قطر برف در بعضی از بخش های غار چما قریب به ۵۰ متر می شود.

آشنایی با آبادی سر آقا سید

۴- کوههای زردکوه

این کوهها در فاصله ۳۰ کلومتری آبادی واقع شده که مرتفع ترین قله آن بلندی به اندازه «۴۲۲۱» متر را دارا می باشد. اگر علاقه مند به کوهنوردی هستید می توانید به این کوهها بروید.

آبادی سر آقا سید و زمان مناسب سفر به آن

۵- چشمه های نمک

چشمه های نمک نامبرده در فاصله ۲۰ کیلومتری آبادی سر آقا سید قرار گرفته است. حوضچه هایی در مجاورت این چشمه ها ایجاد شده که آب چشمه ها در آن ریخته و جمع می گردد. خانم های هنرمند آبادی نیز نمک آن را برداشت نموده و به فروش می رسانند که البته یکی از راههای ایجاد درآمد آبادی به شمار می رود.

آشنایی با آبادی زیبای سر آقا سید

۶- آرامگاه امامزاده سر آقا سید

همانطور که در بالاتر گفته شد؛ مرقد امامزاده و یا فردی به نام عیسی که در این آبادی واقع شده است یکی از جاذبه های آبادی به شمار می رود. وجود مزار این فرد موجب نامگذاری شدن روستا سر آقا سید نیز شده است.

روستای سر آقا سید و فرهنگ غذایی و معماری آن

۷- پیست اسکی چلگرد

پیست چلگرد در فاصله ۳۰ کیلومتری این آبادی و در رشته کوه زاگرس واقع شده است. این پیست با طول ۸۰۰ متری و شیب ۲۰ درصد قابلیت جای گرفتن ۲۰۰۰۰ توریست را دارا می باشد.

آشنایی با آبادی سر آقا سید و آرامگاه امامزاده آقا سید

۸- آبشار شیخ علی خان

این آبشار پر جوش و خروش در فاصله ۴۰ کیلومتری سر آقا سید واقع شده که از بلندی های پیرامون آبادی جاری شده و در تنگه های جذاب ریخته می گردد. ضمن اینکه با کلیک کردن بر روی لینک آبی با آبشار لندی چهار محال بختیاری آشنا شوید.

معرفی آبادی سر آقا سید

در این مطلبی که به اتمام رسید، شما عزیزان خوش سلیقه را با روستای سر آقا سید و معماری، آب و هوا، دلیل نامگذاری و … آن آشنا نمودیم. بسته به سلیقه خود می توانید در یکی از فصل ها مهمان این روستا و طبیعت و مردمان مهربان و خونگرم آن شوید. اگر به این آبادی سفر نمودید، پیشنهاد می کنیم حتما با خوردن غذاهای خوشمزه و اصیل آنجا از جمله کباب، آش کتاردین، آش برگ و نان گلگ از خودتان پذیرایی کرده و با فرهنگ غذایی آن نیز آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *