دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بررسی چری تیگو ۸ و نگاهی به طراحی و قابلیت های فنی آن

  • حکیمه فهیمی
  • ۶ آبان ۱۴۰۰
  • ۰

قرار است پرچمدار کراس اوورهای کمپانی چینی چری به نام چری تیگو ۸ توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران عرضه شود. از این رو تصمیم گرفتیم در این مطلب به بررسی چری تیگو ۸ بپردازیم تا از این خودرو اطلاعات کافی به دست آورید.

کراس اوور لاکچری چری تیگو ۸ ؛ جدیدترین و گرانقیمت ترین خودرو شرکت چینی چری در بازار ایران می باشد که در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو پکن رونمایی شد. در این مطلب به بررسی چری تیگو ۸ می پردازیم تا با این کراس اوور سایز بزرگ و پرچمدار محصولات چری بیشتر آشنا شوید.

                  

آشنایی و بررسی کراس اوور پرچمدار چری تیگو ۸

با واردات گسترده خودروهای چینی مانند کراس اوورهای ایکس ۵۵، ایکس ۲۲، ایکس ۳۳، تیگو ۵، تیگو ۷ و سدان های آریزو ۵ و ۷ بخش قابل توجهی از جاده های ایران میزبان این خودروهای چینی خواهند بود. از این رو می توان شرکت چری را یکی از مهمترین برندهای خودروسازی چینی در بازار کشور تلقی کرد.

از این رو در حال حاضر خودروهای شرکت چینی چری در بازار کشورمان از جایگاه نسبتا مطلوبی برخوردارند. و علت این امر را می توان به تلاش شرکت مدیران خودرو در عرضه مناسب آن ها و خدمان پس از فروش متقاعد کننده دانست که اعتماد خریدار ایرانی را به این برند چینی و تولیداتش افزایش داده است.

از سوی دیگر شرکت چینی چری هم، انصافا در ارتقای کیفیت ظاهری و مشخصات فنی محصولاتش به خوبی عمل کرده و خودروهای تقریبا با کیفیت و با ظاهری مدرن را به بازارهای بین المللی و ایران روانه کرده است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در سال های اخیر برخی محصولات این شرکت نظیر آریزو ۶ و ام وی ام X55 را در کشور شاهد بوده ایم. حال در آخرین اقدام هم به نظر می رسد شرکت مدیران خودرو و شریک چینی اش با تمام مشکلات نشئت گرفته از تحریم ها؛ می خواهند پرچمدار کراس اوورهای چری را به  بازار ایران وارد کنند. این خودرو با نام چری تیگو ۸ از لحاظ ابعاد و جایگاه در رده بالاتر از تیگو ۷ طبقه بندی می گردد.

کراس اوور چری تیگو ۸ در سال ۲۰۱۸ در نمایشگاه خودرو پکن در معرض دید عموم قرار گرفت و از همان سال در فهرست تولیدات چری با قیمت حدود ۹۳-۱۴۳ هزار یوان به فروش رسید. این خودرو جدیدترین و گران قیمت ترین خودروی چینی در بازار ایران می باشد و بزرگترین کراس اوور و پرچمدار محصولات چری به حساب می آید و نسبت به چری تیگو ۷ سایز بزرگتری دارد.

از نظر ابعاد بدنه ، خودرو چری تیگو ۸؛ در کلاس خودروهایی مانند سانتافه و نیسان ایکس تریل جای می گیرد ولی نمی توان آن را رقیب این محصولات با کیفیت کره ای و ژاپنی در ایران تلقی کرد. طراحی چری تیگو ۸ در ارزیابی و بررسی ها قابل قبول می باشد و می تواند شبیه چری تیگو ۷ حرف ها برای گفتن داشته باشد. اگر مایلید از این خودرو اطلاعات بیشتری به دست آورید، در ادامه با بررسی چری تیگو ۸ همراه ما باشید.

طراحی جذاب و خاص

در بررسی طراحی چری تیگو ۸ می توان گفت این کراس اوور هفت نفره از نظر فرم بدنه در نمای جانبی و بخش پشتی، با ظاهری متعارف ولی جدید و طبق اصول طراحی و سلیقه مشتریان امروزی همراه شده است. با این وجود ظاهر چری تیگو ۸ کاملا مخصوص برند چری بوده که شبیه آن در بعضی محصولات دیگر مانند ام وی ام ایکس ۵۵ هم مشاهده می شود.

در نمای جلوی چری تیگو ۸ شاهد جلو پنجره ای مشکی رنگ بزرگی هستیم که با نوارهای کوچک کرومی به شیوه ای زیبا تزئین شده است. نشان چری هم از هر دو انتها با یک نوار کرومی به قسمت زیرین چراغ ها گره خورده و جلوه ای متناسب ایجاد کرده است. البته این سبک طراحی چراغ های جلو می توانست کمی جذابتر از حالت فعلی باشد و چهره چری تیگو ۸ را چشم نوازتر نماید.

با این حال، طراحی زیبا و مناسب سپر و جزئیات آن موجب شده تا در مجموع نمایی قابل قبول را برای چهره این کراس اوور چینی شاهد باشیم. بررسی نمای جانبی چری تیگو ۸ نشان می دهد که این نما از جلوه های بصری جذابتری بهره برده و فرم آن با چهره یک کراس اوور خانوادگی شهری در هماهنگی و تناسب است.

در ضمن وجود نوارهای کرومی در بالا و پایین فریم پنجره ها هم بر جذابیت و مجلل تر به نظر رسیدن این نما کمک شایانی کرده است. ضمنا چرخ های ۱۸ اینچی بزرگ در این نما علاوه بر افزایش پایداری رانندگی جلوه ای بسیار مدرن و شیک به نمای جانبی بخشیده اند.

همچنین با آینه جانبی برقی و هوشمند می توانید از تجربه بهترین میدان دید لذت ببرید و به خاطر تاشدن اتومات آن هنگام قفل شدن می توان از خط و خش جلوگیری کرد. ضمنا به سیستم گرمایش الکتریکی هم مجهز است تا از بخار گرفتن آینه جلوگیری شود.

در بخش عقب خودرو؛ شاهد چراغ هایی بزرگ و کشیده تا کنار نشان چری امتداد پیدا کرده اند. لوله اگزوز کرومی و دیگر جزئیات به همراه اسپویلر بالای شیشه عقب هم مطابق با اصول طراحی خودروهای مدرن دنیا طراحی شده است.

در مجموع می توان نمای بیرونی چری تیگو ۸ را چه از نظر فرم بدنه و چه از نظر اصول طراحی جذاب و خاص ارزیابی کرد ولی در صورت بازنگری در طراحی چراغ های جلو و جلوپنجره ای می توانست هیجان بیشتری به بیینده القا کند. دیگر قسمت ها و پروفیل ها دارای طراحی مناسبی هستند و انتقاد قابل توجهی به آن ها وارد نیست.

طراحی داخلی مدرن

کمپانی چری همه تلاش خود را به کار گرفته تا طراحی داخلی چری تیگو ۸ را به سبکی مدرن و زیبا، مطابق با اصول طراحی آینده نگر ارائه دهد. با توجه به بررسی کابین چری تیگو ۸ می توان گفت در این زمینه موفق بوده و طراحی داخلی مدرنی را انجام داده است. به ویژه طرح کنسول میانی و تونل گیربکس همراه با اهرم زیبای انتخاب دنده؛ در این میان متمایز دیده می شود و چینش بسیار منظم و آرامش بخشی اطراف کلیدها و دکمه های این قسمت حس می شود.

غربیلک فرمان با فرم دی کات خوش دست به نظر می رسد و رانندگی لذت بخشی را نیود می دهد. صفحه کیلومتر شمار دیجیتال آن هم بر فناوری های مدرن خودرو تاکید دارد. آنطور که از تصاویر پیداست ، سطح کیفی متریال استفاده شده در کابین چری تیگو ۸ نیز وضعیت نسبتا مطلوبی دارد. در ضمن صندلی ها از روکش چرمی با کیفیتی بهره می برند و ارگونومی قابل قبول و مطلوبی را ارائه می دهند.

در ادامه بررسی طراحی داخلی چری تیگو ۸ ؛ باید اشاره کرد صندلی های ردیف اول و دوم، فضای نسبتا خوبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهند و صندلی های ردیف سوم هم برای حضور کودکان و افراد با جثه کوچک؛ مناسب تر است.

فضای بار این کراس اوور چینی در حالت عادی مناسب به نظر می رسد ولی با خواباندن صندلی های ردیف سوم؛  ظرفیت آن به ۸۹۰ لیتر افزایش پیدا می کند. و اگر به فضای بیشتر از این نیاز شود می توان صندلی های ردیف دوم را تا زده و ظرفیت را به ۱۹۳۰ لیتر افزایش داد. در مجموع کابین کراس اوور چری تیگو ۸ مدرن و جادار ارزیابی می شود.

مشخصات فنی

بررسی ها حاکی از آن است خودرو چری تیگو ۸ در بازار چین با دو نوع پیشرانه ۱.۵ و ۲ لیتر توربوشارژ ارائه می شود. پیشرانه ۱.۵ لیتری می تواند قدرتی برابر با ۱۴۵ اسب بخار را تولید نموده و حداکثر گشتاور تولیدی آن نیز ۲۱۰ نیوتن متر است. این نیروی تولید شده توسط گیربکس ۶ سرعته دستی یا ۷ سرعته دو کلاچه به چرخ های جلو منتقل می شود. قابل ذکر است این پیشرانه در خودروهای تیگو ۷ و آریزو ۶ هم بکار رفته است.

از سوی دیگر پیشرانه ۲ لیتری توربو شارژ این کراس اوور که با جعبه دنده CVT همراه شده می تواند قدرتی برابر با ۱۶۸ اسب بخار را به همراه ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور در اختیار راننده جهت انتقال به محور جلو قرار دهد. گنجایش باک بنزین خودرو هم ۵۱ لیتر گزارش شده و متوسط مصرف سوخت آن هم بنا به احتمالات در حدود ۷ لیتر در هر صد کیلومتر برای پیشرانه ۱.۵ لیتری باشد.

امکانات رفاهی و تجهیزات

تاکنون اطلاعات دقیقی در دسترس قرار نگرفته که شرکت مدیران خودرو، کراس اوور پرچمدار چری تیگو ۸ را با چه امکانات و تجهیزاتی روانه بازار می کند ولی حضور دو تیپ از این کراس اوور در بازار ایران دور از انتظار نخواهد بود. به هر حال به برخی امکانات رفاهی و تجهیزات این خودرو که در کشور چین عرضه می شود، اشاره می کنیم.

مانند تهویه مطبوع اتومات دو گانه، ورود استارت بدون کلید، کروز کنترل هوشمند، سیستم ضد سرقت ایمبولایزر، رانندگی خودکار سطح ۲، درب صندوق برقی، سنسورهای پارک جلو وعقب، ترمز اضطراری، دوربین دید عقب، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، سامانه شروع حرکت در سراشیبی یا سربالایی، گرمکن و سردکن برای صندلی های جلو، برف پاک کن خودکار، اتولایت، چرخ های ۱۸ اینچی، آینه جانبی برقی تاشو، چراغ های ال ای دی و هالوژن جلو، نمایشگر ۸ اینچی، سانروف و …

۵ ستاره ایمنی

در بررسی ها مشخص شد خودرو چری تیگو ۸ توانسته موفق به دریافت ۵ ستاره ایمنی از موسسه استاندارد و امنیت خودرو چین یا C-ENCAP شود. می توان تا حدود زیادی به امنیت بالای این کراس اوور اعتماد نمود. بنا به ادعای کمپانی چری، در ساخت ستون های A , B این خودرو از فولاد مستحکم استفاده شده و مقاومت و استحکام چری تیگو ۸ در تصادف های رو در رو یا جانبی به صورت مشهودی ارتقا پیدا کرده است.

همچنین تجهیز کراس اوور پرچمدار چری تیگو ۸ به سیستم های ترمز ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، سامانه های کنترل پایداری و کشش همراه با حضور ۶ عدد کیسه هوا می تواند امنیت مطلوبی را برای سرنشینان این خودرو هفت نفره چینی فراهم نماید.

مزایا و معایب

در مجموع و در پایان این مطلب قابل ذکر است کراس اوور پرچمدار چینی چری تیگو ۸ نقاط قوت و مزایای زیادی دارد که از جمله آن می توان به طراحی ظاهر جذاب، کابین مدرن، باکیفیت و آینده نگر، فضای جادار کابین، پیشرانه ای مشابه(۱.۵ لیتری) دیگر محصولات چری مانند تیگو ۷  که دردسر تعمیر و پیدا کردن قطعات یدکی برای مشتریان را حداقل می کند.

شرکت مدیران خودرو با ارائه کراس اوور پرچمدار چری تیگو ۸ به بازار ایران ، خودروی لاکچری را در سبد خرید علاقمندان به کراس اوورها قرار می دهد که حتما با قیمتی بالاتر از چری تیگو ۷ عرضه خواهد شد و با توجه به سایز و امکانات و طراحی خود، می تواند به رقابت با خودروهای دست دوم کره ای مانند کیاسورنتو و هیوندای سانتافه بپردازد.

در میان خودروهای صفر هم ، کراس اوور چری تیگو ۸ با رقیبانی مانند جی ام سی اس ۳۵۰ ریگان خودرو و KMC K7 کرمان موتور در بازار کشور روبرو خواهد بود. هر چند به خاطر عدم عرضه نسخه رسمی چری تیگو ۸ فعلا نمی توان در مورد معایب خودرو اظهار نظر قطعی داشت ولی با توجه به قیمت بالای کارخانه ای چری تیگو ۷، احتمالا یکی از ایرادات و معایب وارد به چری تیگو ۸ قیمت گذاری بالای این کراس اوور باشد که ممکن است بازار فروش خودرو را با چالش روبرو کند.

البته در صورت قیمت گذاری مناسب می توان این طور بیان کرد که چری تیگو ۸ قادر است یکی از کراس اوورهای مناسب و کم نقص بازار در رنج قیمتی متوسط نام بگیرد.

همانطور که اشاره شد در حال حاضر محصولات شرکت چینی چری در بازار کشورمان جایگاه نسبتا خوبی دارند و از آنجا که شرکت مدیران خودرو در عرضه خودروهای این کمپانی و خدمات پس از فروش محصولات آن به خوبی عمل نموده ، طوری که مشتری را متقاعد ساخته و اعتماد خریداران را به تولیدات این برند چینی جلب کرده است، باید منتظر ماند تا پس از حضور  خودروی چری تیگو ۸ در سبد فروش محصولات مدیران خودرو مشخص شود که مشتریان داخلی چه واکنشی را به این کراس اوور پرچمدار نشان خواهند داد.

به این ترتیب به نظر می رسد با عرضه این کراس اوور هفت نفره به بازار داخلی و البته رعایت شرایط و اصول قیمت گذاری رقابتی ، خودرو چری تیگو ۸ بتواند مورد استقبال اقشار متوسط و حتی تقریبا ثروتمند جامعه قرار بگیرد. چرا که  از نظر کیفیت و امکاناتی که ارائه می دهد در رده خودروهای به روز بازار جای دارد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *