دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

بررسی چری آریزو ۵ یک سدان خوش استایل با امکانات نسبتا خوب

  • حکیمه فهیمی
  • ۲۶ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

کمپانی چری در ماه نوامبر سال ۲۰۱۵ از سدان جدیدی به نام آریزو ۵ در نمایشگاه گانگژو چین رونمایی کرد و در اواخر همان سال این خودرو را روانه بازار نمود. آریزو ۵ جایگاهی بین آریزو ۳ و ۷ دارد و یکی از بهترین محصولات چری می باشد که در سال ۹۵ توسط شرکت مدیران خودرو روانه بازار ایران شد. در این مطلب قصد داریم به بررسی سدان خوش استایل چری آریزو ۵ بپردازیم. همراه ما باشید.

آریزو ۵ سدان خوش استایل و زیبای کمپانی چری توسط شرکت مدیران خودرو از سال ۹۵ به بازار کشور وارد شد. این خودرو با طراحی جذاب، ایمنی بالا، تجهیزات و آپشن های متعدد با استقبال خوب مشتریان ایرانی روبرو شد و تنها نقطه ضعفش قدرت کم پیشرانه بود که چری این ضعف را با افزودن توربو شارژر بهبود بخشید. قابل ذکر است جز این مورد هیچ تفاوتی بین نسخه معمولی و توربو وجود ندارد. در ادامه این مطلب به بررسی بیشتر چری آریزو ۵ خواهیم پرداخت.

بررسی سدان خوش استایل چری آریزو ۵

 

خودروی آریزو ۵ ، سدان جدید خوش استایل و خوش چهره شرکت چری می باشد که در سال ۲۰۱۵ به بازار معرفی و عرضه شد. این خودرو قیمتی حدود ۸۰-۶۰ هزار یوان چین دارد. جایگاه آریزو ۵ مابین آریزو ۳و آریزو ۷ می باشد و یکی از بهترین محصولات شرکت چری بوده که توسط مدیران خودرو از تابستان سال ۹۵ به بازار ایران ارائه شد. مدیران خودرو پس از سال ها عرضه محصولات چری با نشان ام وی ام اینبار تصمیم گرفت محصول جدید شریک چینی اش را با نشان اصلی چری روانه بازار کرد. قابل ذکر است آریزو ۵ ، سدان کامپکتی می باشد که بر پایه پلتفرم مشترک با ام وی ام ۳۱۵ طراحی و ساخته شده است.

بین نسخه دستی و اتومات این خودرو اختلاف قیمتی کمی وجود دارد از این رو بیشتر مشتریان به خرید مدل اتومات راغب تر هستند. نسخه اتومات آریزو ۵ در دو تیپ لاکچری و اکسلنت به فروش می رسد و باید گفت تیپ اکسلنت بنابر سنت نامگذاری مدیران خودرو نسخه فول بوده و در مقایسه با تیپ لاکچری از امکانات بیشتری مانند ایربگهای جانبی و پرده ای، سانروف برقی و… بهره می برد. البته مدیران خودرو پس از توقف ارائه آریزو اتومات، همه آپشن های تیپ اکسلنت این خودرو را در تیپ لاکچری نیز جایگذاری نمود به این خاطر احتمالا با برخی نسخه های لاکچری در بازار روبرو شده باشید که حتی با آریزو توربو نیز تفاوت آپشن خاصی نداشته باشند. با این مقدمه در ادامه مطلب با بررسی خودروی زیبا و جذاب چری آریزو ۵ همراه ما باشید.

طراحی ظاهری

با اولین نگاه به چری آریزو ۵ خودروی کیاسراتو در ذهن تداعی می شود که البته کپی برداری طراحان چینی موضوع جدیدی نیست. ولی با مشاهده نمای روبروی خودرو زبان طراحی جدید چری نمایانگر شده و برای دوستداران حرفه ای دنیای اتومبیل چهره جدید بعضی محصولات اوپل را یادآوری می کند. ناگفته نماند این زبان طراحی جدید در دیگر محصولات چری مانند تیگو ۷ نیز دیده می شود. در این نما جلوپنجره ای شش ضلعی لانه زنبوری به همراه چراغ های کشیده ای که از جلوپنجره تا گلیگر امتداد یافته اند طراحی ماهرانه و حساب شده ای دارند.

  •  آرون گروپس

الگوی خاص سیاه رنگی داخل جلوپنجره ای را پوشش داده و نشان چری در مرکز آن خودنمایی می کند ضمنا نواری کروم رنگ از اطراف تا دو انتهای کناری جلوپنجره ای را همراهی می کنند. چراغ های اصلی نیز در دو طرف جلوپنجره ای جای گرفته و شکاف باریکی حدفاصل این دو وجود دارد. گرافیک درونی چراغها طوری است که با نوار کرومی هارمونی جالبی ایجاد کرده اند. بررسی ها نشان می دهد بخش زیادی از نیمه پایینی سپر چری آریزو ۵ را مجرای بزرگ ورودی هوا و جایگاه چراغ های دی لایت مشکی رنگ به خود اختصاص داده اند. در نمای روبرو خطوط حجمی چندانی مشاهده نمی شود و فقط روی درب کاپوت اثراتی برای افزایش هیجان دیده می شود.

بررسی نمای جانبی چری آریزو ۵ نشان می دهد این نما از خطوط حجمی بهره می برد تا حس اسپرت بودن بیشتری به ببینده القا شود. خط شانه ای بالایی از روی چراغ عقب در امتداد دستگیره درب ها تا نزدیکی گلگیر جلو با شیب ملایمی ادامه دارد. ضمنا چین خوردگی حجمی دیگری هم در قسمت میانی پایین درب ها از حوالی گلیگر عقب با شیب نسبتا یکسانی نسبت به خط بالایی تا نزدیکی گوشه پایینی گلگیر جلو امتداد یافته است. طراحی رینگ های ۱۶ اینچی نیز زیبا بوده و جذابیت نمای جانبی را دوچندان ساخته است. همچنین طراحی تقریبا متقارن فریم پنجره ها و پوشش کروم رنگ ضلع پایینی آن موجب جذاب تر شدن بیشتر این نما شده است.

در ادامه نمای عقب چری آریزو ۵ را مورد بررسی قرار می دهیم. نوع طراحی این نما هوشمندانه بوده و در عین سادگی زیبا و جذاب به نظر می رسد. فرم چراغ های عقب بسیار شبیه به هیوندای النترا هاچبک می باشد و گویا از آن الهام گرفته شده است. طراحان چری آریزو ۵ تلاش نموده اند با طراحی برجستگی و فرورفتگی های متعدد بر روی سپر و درب صندوق عقب ظاهری فریبنده را در نمای عقب ایجاد کنند که انصافا موفق هم شده اند. طول تقریبا کوتاه درب صندوق عقب همراه با شیب ستون c یک خودروی فستبک اسپرت را در ذهن بیننده تداعی می کند.

چراغ های عقب هم از طریق یک دنباله کرومی جذاب به یکدیگر اتصال یافته اند و بر روی درب صندوق یک اسپویلر تعبیه شده است. در پایین ترین قسمت سپرعقب هم یک قطعه پلاستیکی به رنگ مشکی با حاشیه های منحنی مشاهده می شود که در دو انتهای کناری اش به چراغ های مه شکن شب نمای کشیده و باریک تزیین یافته است. در پایان بررسی طراحی چری آریزو ۵ می توان گفت هرچند ردپایی از کپی برداری از خودروهایی مانند کیاسراتو و هیوندای الانترا در آریزو ۵ مشاهده می شود ولی زیبایی و جذابیت این سدان خوش چهره را نمیتوان منکر شد. ناگفته نماند ابعاد بدنه این خودرو شامل ۴۵۳۲ میلی متر طول، ۱۸۱۴ میلی متر عرض و ۱۴۸۷ میلی متر ارتفاع می باشد.

طراحی داخلی

بررسی چری آریزو ۵

در طراحی فضای داخلی از رنگ مشکی استفاده شده و بکارگیری نوار کروم در فواصل این طراحی حسی دلنشین را به بیننده القا می کند. در ابتدا دریچه های کولر کشیده مجذوب کننده هستند و بعد بخش عظیمی از پلاستیک فشرده در داشبورد و دیگر ادوات مورد توجه می باشند که به نظر می رسد کیفیت بالایی دارند. طراحی T شکل کنسول میانی و در بخش بالای نمایشگر که دریچه های هوا در دو طرف آن حضور دارند تداعی کننده محصولات هیوندای می باشد. پشت آمپر به گفته سازنده طراحی برگرفته از چشمان عقاب داشته که تااندازه ای فانتزی و اسپرت به نظر می رسد. استفاده از پلاستیک در طراحی داشبورد اصلی ترین نقص طراحی داخلی به شمار می رود البته کیفیت این پلاستیک نسبت به رقبا بهتر است.

غربیلک فرمان فرم مناسبی دارد و به نظر خوش دست هم هست. در نسخه فول آپشن پوششی چرمی آن را احاطه می کند. صفحه کیلومتر شمار پشت غربیلک طراحی زیبا و اسپرتی دارد.  در ضمن یک نمایشگر TFT هم بین دو عقربه دورسنج و ساعت شمار قرار گرفته تا برای راننده اطلاعات ضروری را نمایش دهد. یک سری کلید مختص سیستم مالتی مدیا به فرمی مایل و شیبدار هم در پایین نمایشگر لمسی اطراف یک دکمه چرخان حضور دارند. در بخش های پایینی کنسول میانی هم کلیدهای سیستم تهویه و سایر دکمه ها جای دارند. فرم صندلی های آریزو ۵ نسبت به خودروهای وطنی بهتر بوده و پوششی با کیفیت هم دارند. در ضمن استراحتگاه بازویی طراحی شده بین صندلی های جلو هم روکش مشابهی دارند و نسبتا نرم هستند. فضای بین کنسول آرنج و صفحه تعویض دنده نیز توسط اهرم ترمز دستی و دو عدد جایگاه فنجان احاطه شده است.

باید گفت افراد بالای ۱۸۵ سانتی متر قد در ردیف جلو و عقب با محدودیت فضای سر روبرو می شوند و از این نظر آریزو ۵ مورد انتقاد است. با این وجود به خاطر عرض بدنه و فاصله محوری مناسب این خودرو از لحاظ فضای پا، زانو و شانه ها ظرفیت کافی را برای نشستن در اختیار ۴ سرنشین بالغ قرار می دهد. فضای صندوق عقب آریزو حدود ۴۳۰ لیتر گنجایش داشته که در مقایسه با خودرویی مانند تندر ۹۰ (فضای صندوق عقب ۵۱۰ لیتر) کمتر می باشد. البته با خواباندن صندلی های ردیف عقب این فضا افزایش خواهد یافت.

به طور کلی بررسی فضای داخلی چری آریزو ۵ نشان می دهد چری سعی داشته به پیروی از نمای ظاهری در کابین خودرو نیز حال و هوایی اسپرت گونه ایجاد کند و هرچند متریال استفاده شده با کیفیت هستند اما مشتری سخت پسند را چندان نمی تواند راضی کند.

تجهیزات و امکانات

همانطور که پیشتر ذکر شد چری آریزو ۵ با موتور تنفس طبیعی از لحاظ سطح تجهیزات و امکانات به سه تیپ پایه، لاکچری و اکسلنت تقسیم می شود که در ادامه به امکانات هریک اشاره می شود. در تیپ پایه این امکانات و تجهیزات شامل کیسه هوا برای دو سرنشین جلو، قفل مرکزی با ریموت، کروز کنترل، سیستم power window، تنظیم برقی آینه های جانبی،کنترل سیستم صوتی روی غربیلک فرمان،تنظیم صندلی راننده در چهار جهت، رادار عقب با سه سنسور، چراغ ترمز ال ای دی، چراغ روشنایی در روز ال ای دی،چراغ راهنمایی کننده تا درب منزل، قابلیت تاشدن صندلی عقب به فرم یکپارچه، خاموش شدن اتومات چراغ ها در هنگام فراموش کردن، ترمز دیسکی برای ۴ چرخ مجهز به ABS,EBD ، سیستم ایمبولایزر می باشند.

در تیپ لاکچری علاوه بر موارد ذکر شده می توان به امکاناتی همچون سیستم استارت و ورود بدون کلید، ریموت کنترل یدکی، تنظیم صندلی راننده در شش جهت، روکش صندلی شبیه چرم، نمایشگر هفت اینچی لمسی، نمایش خطوط کمکی پارک، چراغ روشنایی جهت استفاده از سیستم استارت اتومبیل، سیستم ECO ، همگام سازی سیستم صوتی با موبایل اشاره کرد. و در نهایت نسخه فول اپشن اکسلنت همه موارد قبلی به همراه بهره مندی از کولر برفی، تهویه مطبوع هوشمند،سانروف برقی،غربیلک فرمان با روکش چرم، خطوط کمکی پارک حساس به حرکت فرمان، سیستم های EBA, TCS, ESP و HHC ، کیسه هوای جانبی و پرده ای، سیستم نمایش فشار باد لاستیک ها را شامل می شود.

در پایان بررسی تجهیزات و امکانات به این نکته اشاره می شود که آریزو ۵ توربو از لحاظ امکانات شامل دو تیپ اکسلنت و لاکچری می باشد که از این میان می توان کروز کنترل، سانروف، شیشه بالابر برقی،کولر برقی، دوربین دنده عقب، سیستم مولتی مدیا با نمایشگر هفت اینچ، چرای دی لایت و … را نام برد.

پیشرانه

بررسی ها حاکی از آن است که خودروی چری آریزو ۵ ، در ایران با دو پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی و ۱.۲ لیتری توربوشارژ بنزینی عرضه می گردد. پیشرانه تنفس طبیعی قدرتی معادل با ۱۱۶ اسب بخار تولید نموده و حداکثر گشتاوری برابر با ۱۴۱ نیوتن متر به ترتیب در دورهای ۶۴۰۰ و ۴۸۰۰RPM دارد. پیشرانه توربوشارژ نیز قدرتی برابر با ۱۴۵ اسب بخار داشته و حداکثر گشتاوری تولید آن ۲۱۰ نیوتن متر می باشد که عدد نسبتا قابل قبولی است. نیروی تولید شده از پیشرانه تنفس طبیعی توسط گیربکس دستی ۵ سرعته و یا اتومات از نوع CVT به چرخهای جلو منتقل می شود. سرعت صفر تا صدکیلومتر بر ساعت این خودرو با گیربکس دستی بین۱۴-۱۳ ثانبه اتفاق می افتد و با  جعبه دنده اتومات حدود ۱۵ ثانیه حداکثر سرعت رخ می دهد.

ایمنی

بنا بر ادعای شرکت سازنده آریزو ۵ موفق به کسب ۵ ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP شده است. ضمنا آریزو ۵ برای محافظت از سرنشینان به لوله های حفاظت جهت تقویت بدنه مجهز شده است. همچنین این خودرو از کیسه هوای جلو و جانبی بهره می برد.

تجربه رانندگی با آریزو ۵

رانندگی با سدان خوش استایل و زیبای چری آریزو ۵ لذت بخش بوده و بررسی ها گویای این واقعیت است که سواری نرم و فرمانپذیری قابل قبولی را از این خودرو تجربه خواهید کرد. هندلینگ و پایداری آن در سطح بالایی بوده به نحوی که در سرعت های زیاد هم پایداری قابل قبول گزارش شده است. تنها نکته قابل انتقاد شتابگیری ضعیف اولیه و ثانویه خودرو نسبت به رقبا می باشد. که چری با اضاف کردن توربوشارژ به موتور این امر را بهبود بخشید. در ادامه باید گفت صندلی ها نیز راحت بوده و فضای کافی برای سرنشینان وجود دارد و به طور کلی از رانندگی با آریزو ۵ لذت خواهید برد. در پایان اشاره می شود که از جمله رقبا و محصولات مشابه آریزو ۵ می توان خودروهایی مانند مزدا ۳، کیا سراتو، لیفان ۸۲۰، هیوندای النترا را نام برد. ناگفته نماند کمپانی چری با جگورا و لندروور همکاری دارد و از این رو انتظار می رود در آینده چری  بتواند خودروهایی به خوبی و زیبایی ایووکیو تولید کند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *