دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

چگونه بهترین اولویت بندی در زندگی را انجام دهیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۳۰ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

اولویت های زندگی از اهمیت زیادی برخوردار می باشند. به قدری که هر فردی باید اولویت بندی برای زندگی خود داشته باشد. برای تعیین این اولویت ها باید به اهدافی که دارید فکر کنید، آن ها را روی نقشه پیاده کنید، برای آن ها برنامه ریزی کنید و … از سویی شما برای داشتن این اولویت ها ابتدا باید به ضرورت آن ها برسید.

شاید تاکنون به این موضوع توجه نکرده باشید، که همه افراد در زندگی روزانه خود ۲۴ ساعت زمان دارند، و این زمان برای کسی بیشتر یا کمتر نخواهد بود. اما با این وجود چرا برخی از افراد موفق تر هستند، و برخی دیگر نمی توانند به اهدافشان برسند. دلیل این مورد اولویت بندی کردن در زندگی است. اغلب افرادی که به موفقیت دست یافته اند برای اهداف بزرگ و کوچک خود زمان مشخص و برنامه مشخصی دارند، آن ها همچنین بر حسب نوع اهمیت اهدافی که دارند آن ها را دسته بندی می کنند. شما نیز اگر قصد دارید زندگی خود را تغییر دهید، باید یک برنامه اولویت دار برای خودتان داشته باشید. در این مقاله به بررسی جامع تری در این زمینه می پردازیم.

تعیین کردن اولویت

اهمیت اولویت بندی در زندگی:

افرادی که در زندگی برای اهداف خود اولویت دارند، به خوبی می دانند که در چه زمانی چه اهدافی را انتخاب و عملی کنند. با توجه به اینکه در دنیای امروزه همه افراد مشغله های کاری دارند، اهمیت اولیت داشتن به خوبی دیده می شود. برای اینکه بر روی این موضوع تمرکز کافی داشته باشید، باید از خودتان بپرسید اهمیت هر یک از کارها به چه میزان است؟ بی شک کارهایی که ضروری تر و مهم تر هستند، باید در اولویت قرار بگیرند. برای این منظور نیز باید یک برنامه ریزی هفتگی تعیین نمایید.

 اولویت بندی در زندگی

تکنیک های مهم اولویت بندی:

راه هایی که به شما کمک می کند، تا یک اولویت بندی درست داشته باشید، شامل ایجاد برنامه عملی، تعیین زمان و تغییر سبک زندگی می باشند. شما در طی شبانه روز باید از زمان بهترین بهره را داشته باشید. برای این منظور ابتدا باید یک برنامه ریزی جامع و دقیق در نظر بگیرید. گام دوم در این برنامه ریزی ها تعیین کردن زمان مشخص انجام هر کار بر حسب اولویت آن می باشد. اما در این میان نکات قابل ملاحظه دیگری نیز وجود دارند، که ما در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

مراحل تعیین اولویت

۱- آنچه که مهم است، را کشف کنید:

پیش از اینکه اولویت هایی برای خودتان تعیین کنید، باید به طور دقیق کارهای ضروری و با اهمیت را شناسایی و کشف نمایید. در مواردی که نمی دانید اهداف شما چه چیزهایی هستند، و یا انتظارات شما چگونه تعیین می شوند؟ باید به مسیر نادرست پیش می روید. گاهی ممکن است، میان اولویت های فرد برتری سختی وجود داشته باشد. به عنوان مثال فردی اولویت های یافتن شغل و خرید خانه دارد. او در زندگی تنها به این دو مورد تمرکز دارد، اما نمی تواند میان آن ها اولویت قرار دهد. در صورتی که برای یافتن خانه باید شغل خوب داشت. بنابراین می توان گفت که اولویت برتر این فرد یافتن شغل می باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

نقش اولویت در زندگی

۲- ایجاد برنامه عملی:

نکته مهم دیگر وجود یک برنامه عملی می باشد. شما در اولین وقت باید اهدافتان را عملی کنید. برای این کار تنها باید چند ساعتی برای خودتان وقت بگذارید. در این زمان باید طرحی از ایده ها و افکارتان تعیین نمایید. در واقع در این طرح باید آینده خودتان را تصور کنید. شما باید در گام بعدی آروزهای خود را اولویت بندی کنید. با تعین اولویت بندی در زندگی شما می توانید، تمرکز کافی بر روی خواسته های خود داشته باشید. در چنین مواردی باید تمام جوانب را در نظر داشته باشید. که شامل موقعیت شغلی، موقعیت مکانی، موقعیت زمانی، سن و … می باشد.

اولویت ها در زندگی

۳- تعیین بازه زمانی:

گام دیگر برای داشتن اولویت بندی درست تعیین بازه زمانی برای هر یک از اهداف می باشد. زمانی که برای انجام هر یک از کارهای روزمره خود زمان مشخصی تعیین می کنید، متوجه می شوید وقت زیادی برای انجام دیگر کارهایتان نیز دارید. با تعیین زمان برای انجام هر یک از کارهایمان می توانیم، نظم بهتری به زندگی بدهیم.

اولویت بندی چیست

۴- تعیین سبک زندگی:

یکی دیگر از بخش های با اهمیت در تعیین اولویت مشخص کردن سبک زندگی است، که به آن علاقه مند هستیم. این راه یک راه عالی و فوق العاده به نظر می آید. افرادی که سبک زندگی مشخصی دارند، و می دانند در زندگی با چه چیزهایی خوشحال و غمگین می شوند، دارای زندگی هدفمندی می باشند. بیشتر اهداف و خواسته های ما برگرفته از آروزها می باشند. برای اینکه یک سبک زندگی مشخص کنید، به چیزهایی که شما را خوشحال می کند فکر کنید. در این میان فعالیت هایی که شما را از آن زندگی دور می کند حذف کنید. همچنین شما باید بدانید سبک زندگی سالم چه ویژگی هایی دارد؟

اولویت داشتن در زندگی

۵- مشخص کردن وظایف روزانه:

هر یک از ما در طی روز فعالیت های مختلفی انجام می دهیم. برنامه روزانه بخش مهمی از مسیر موفقیت در افراد می باشد. همه ما ممکن است چند روزی فعالیت های دلخواهمان را انجام دهیم، اما مجدد به روال قبلی زندگی بر می گیردیم. دلیل این امر نبود یک برنامه ریزی درست است. برای داشتن تمرکز و توجه بیشتر بر روی اهداف زندگی باید، نقشه ای روزانه داشته باشیم. برنامه ریزی برای زندگی از نقش مهمی در زندگی برخوردار می باشد.

شیوه اولویت بندی در زندگی

چه چیزهایی را در اولویت زندگی قرار دهیم؟

خیلی از ما ممکن است اولویت بندی های درستی برای زندگی نداشته باشیم. نکات مهمی هستند، که هر فردی را به تامل فرو می برند. در زندگی بیش از هر چیز سلامتی و وجود خانواده می تواند، در اولویت قرار بگیرد. همه ما باید به این نتیجه برسیم که اولویت اصلی زندگی ما چیست؟ همچنین با وجود داشتن هدف نباید از مسیر اصلی زندگی و لذت بردن از کنار عزیزان غافل شویم.

چگونه اولویت بندی کنیم

توجه و تمرکز بر روی سلامت جسمی بخش مهمی از این فرایند را تشکیل می دهد. همه ما باید به ندازه کافی به خودمان برسیم، تا توانایی ادامه مسیر درست زندگی را داشته باشیم. بودن در کنار خانواده یکی دیگر از اولویت ها رد زندگی هر فرد است. شما باید از کنار آن ها بودن نهایت لذت را ببرید. داشتن روابط سالم نیز بخش مهم دیگر از زندگی ما را تشکیل می دهد. بهداشت روان و … نیز در این زمینه مهم هستند. خوسازی گام موثر دیگری است، که در این زمینه به آن اشاره می شود، و می تواند نقش سازنده ای داشته باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *