دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

کاشت درخت لیمو شیرین و شرایط لازم برای نگهداری

  • ملیحه بال افکن
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰
  • ۰

در واقع پرورش و کاشت درخت لیمو شیرین چندان سخت و پیچیده نیست و شما می توانید با مطالعه این مطلب به راحتی با اصول پرورش و نگهداری این میوه خوشمزه آشنا شوید.

به طور کلی لیمو شیرین از دسته گیاهان تیره نارنج ها و از انواع لیموها می باشد که بر خلاف سایر گیاهان هم خانواده خود میوه ای شیرین دارد. درخت لیمو شیرین ابعاد بسیار کوچکی داشته که اگر در روند کاشت خود در شرایط ایده آل قرار بگیرد تا ارتفاع ۴ متر به خوبی رشد خواهد کرد.

آشنایی با کاشت درخت لیمو شیرین

بهتر است بدانید که لیمو شیرین در واقع درختی کوچک به ارتفاع ۴ متر است که در حال حاضر در کشور ایران در مناطق جنوبی مانند استان های فارس، هرمزگان و کرمان و در مناطقی کشور نیز در استان های گرگان، گیلان و مازندران پرورش داده می شود. برگ های این درخت تخم مرغی شکل بوده و تقریبا بین ۶ تا ۱۷ سانتی متر طول دارند.

گلبرگ های درخت لیمو شیرین معمولا سفید و بسیار کوچک هستند و دارای میوه هایی کروی شکل خواهند بود. پوست میوه این درخت در هنگام رسیدن زرد شده و می توانید از طعم و مزه آن نهایت لذت را ببرید. شاخ و برگ های این گیاه به صورت متراکم و نامنظم هستند و در زمان های تعیین شده برگ ها به صورت تدریجی شروع به ریزش خواهند کرد.

چگونگی کاشت درخت لیمو شیرین

معمولا توصیه می شود که بذر های لیمو شیرین را در مناطق گرم و تا حدودی مرطوب پرورش دهید. چنانچه قصد دارید این گیاه را در محیط منزل کشت کنید بایستی مساعد بودن شرایط محیط را مورد توجه قرار دهید. در واقع بهتر است این گیاه را در قسمت های جنوبی منزل در فضایی دور از باد های شدید قرار دهید.

به صراحت می توان گفت که لیمو شیرین دارای ۲۸ کالری انرژی است که در مقایسه با دیگر میوه ها از انرژی کمتری برخوردار است و با این حال سرشار از اسید سیتریک و ویتامین C خواهد بود. همچنین این میوه سرشار از پتاسیم و مواد معدنی است. از خواص لیمو شیرین می توان به موارد مانند افزایش سلامتی قلب و همچنین جلوگیری از بروز مشکلات متعددی مانند گرفتگی عروق و سکته قلبی به خوبی جلوگیری اشاره کرد.

جالب است بدانید که علت تلخ شدن لیمو شیرین وجود موادی مانند نارنجبین و لیمونین است. در واقع هر چقدر این مواد قلیایی در یک ماده طبیعی مانند میوه بیشتر باشد، میوه برش بخورد و در معرض هوا قرار گیرد به تدریج طعم آن تلخ تر خواهد شد زیرا لیمونین و نارنجبین موجود در میوه با اکسیژن هوا ترکیب شده و باعث تلخ شدن آن خواهد شد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

دستورالعمل کاشت بذر لیمو شیرین

دستورالعمل کاشتن هسته لیمو شیرین

توجه داشته باشید که بهترین راه برای کاشت و پرورش این درخت استفاده از هسته میوه آن است که می توانید به راحتی در فضای منزل اقدام به کشت آن نمایید. برای کاشت این درخت در منزل بایستی هسته های تقریبا درشت لیمو شیرین را خارج نمایید و به مدت زمان ۴۸ ساعت درون آب گم قرار دهید.

پس از اتمام این زمان هسته را با استفاده از یک دستمال کاغذی کاملا خشک کنید و پوست روی آن را جدا نمایید. حال بایستی یک گلدان آماده کنید و هسته های لیمو شیرین را درون آن بکارید. سپس روی بستر را آبیاری نمایید تا خاک گلدان رطوبت مورد نیاز خود را دریافت کند.

برای پوشاندن هسته ها روی آن ها دو سانتی متر خاک بریزید و مجددا آبیاری را انجام دهید. می توانید برای حفظ رطوبت محیط کشت روی بستر را با استفاده از کیسه پلاستیکی بپوشانید و آن را در محیطی گرم و آفتاب گیر قرار دهید. با انجام این کار روند جوانه زنی هسته ها سریع تر انجام شده و از خاک بیرون خواهند آمد.

پس از اینکه اولین جوانه از هسته های لیمو شیرین را مشاهده کردید بایستی کیسه پلاستیکی را از روی بستر بردارید تا جوانه روند رشد خود را بهتر طی کنند. گلدان حاوی جوانه ها را در محیطی قرار دهید که در طول روز حداقل ۵ ساعت نور خورشید به آن بتابد.

روش های پرورش لیمو شیرین

شرایط مورد نیاز برای پرورش درخت

همانطور که می دانید تمامی گیاهان برای اینکه روند رشد خود را به خوبی طی کنند نیاز به شرایطی دارند که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم جهت کاشت و پرورش درخت لیمو شیرین خواهیم پرداخت.

  • نور و دمای کافی:

به صراحت می توان گفت که این گیاه تا زمانی که دمای محیط به کمتر از ۱۰ درجه سانتی گراد نرسد به خوبی رشد خواهد کرد. با این حال در صورت سرد شدن محیط می توانید درختچه خود را به محیط محافظت شده انتقال دهید تا از خطر یخ زدگی در امان بماند.

در مورد نور مورد نیاز گیاه نیز می توان گفت که لیمو شیرین برای رشد نیاز به مکانی با نور کامل آفتاب دارد و به عبارتی بایستی در طول روز حداقل ۵ ساعت نور خورشید برای گیاهتان در نظر بگیرید.

شرایط لازم برای نگهداری درخت لیمو شیرین

  • آبیاری منظم:

درختان لیمو شیرین برای رشد نیاز به آبیاری متوسط دارند و در واقع هر ۷ الی ۱۰ روز انجام یک مرتبه آبیاری برای آن ها کافی خواهد بود. با این حال در فصول گرما و یا فصول رشد گیاه بایستی مقدار و دفعات آبیاری را افزایش دهید تا گیاه روند رشد خود را به خوبی طی کند.

دقت داشته باشید که آبیاری باید به گونه ای انجام شود که خاک اطراف تنه گیاه تا شعاع حداقل ۳۰ سانتی متر و عمق ۹۰ سانتی متری به خوبی مرطوب شود. با این حال میزان آبیاری لازم گیاه بر اساس بافت خاک تعیین می شود برای مثال بافت خاک هر چقدر سبک تر باشد نفوذ آب سرعت بیشتری دارد و به همین خاطر گیاهتان به دفعات و میزان آبیاری کمتری نیاز پیدا خواهد کرد.

  • خاک مغذی:

با وجود اینکه بذر لیمو شیرین در اغلب خاک ها رشد می کند اما بهترین رشد خود را در خاک های غنی و دارای بافتی متوسط و کمی اسیدی خواهد داشت. در واقع این گیاه نیز مانند سایرین نیاز به خاکی با زهکشی عالی دارد تا بتواند میوه های گوشتی داشته باشد.

خاک مناسب برای بستر درخت لیمو شیرین

معمولا توصیه می شود در هنگام کاشت، گودالی به عمق یک متر حفر کنید و ترکیب خاک مناسب را درون آن بریزید و سطح آن را به صورت تپه ای دربیاورید. با انجام این کار طوقه گیاه در بالاترین سطح آن قرار خواهد گرفت. در مورد کوددهی بستر لیمو شیرین ها نیز توصیه می شود که در فصل بهار کود شیمیایی و در فصل پاییز از کود دامی پوسیده برای گیاهتان استفاده نمایید.

همانطور که در این مطلب با چگونگی کاشت درخت لیمو شیرین آشنا شدید به منظور آشنایی با نحوه کاشت درخت پرتقال و کاشت درخت نارنگی می توانید از این مطالب دیدن کنید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *